Minkä ikäinen viimeistään potalle?
Meillä tyttö 1v8kk, eikä vielä kertaakaan ole edes istutettu potalle.
Jotenkin olen ajatellut, että ei tässä kiirettä ole.
Nyt kuulin, että tutun lapsi on jo 7kk ikäisestä tehnyt 1-2 päiväpissat potalle. Ja meidän 1v8kk ei ole edes pottaa nähnytkään. Kaupassa vielä on...
Minkä ikäisiä te muut olette aloittaneet harjoittamaan pottailuun?
Kommentit (27)
säännönmukaisesti jakaa ihmiset. Pottailun opettaminen on aikaa vievää ja tokihan helpommalla pääsee, jos odottaa kun lapsi on lähempänä kolmea. Mutta minä ihan ympärsitösyistä halusin päästä vaipoista mahdollisimman pian eroon eikä se kakkapyllyn peseminen muutenkaan ollut mitään mun suosikkihommia, joten meillä on pottailtu 1-vuotiaasta lähtien ja ja alle 2-vuotiaana oltu täysin päiväkuivia ja reilusti ennen sitä jo kaikki kakat tulleet pottaan ja suurin osa pissoistakin.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että homma kannattaa aloittaa ennen uhmaa.
Ja vaikka täällä aina kuulee, että ilman mitään treenejä lapsi älysi homman päivässä, kun vain jätti vaipat pois (ja oli siis odottanut, että lapsi on tarpeeksi vanha), niin mun empiiriset havainnot aiheesta kyll'ä kertoo jotain ihan muuta.
Sitten aina silloin tällöin käytiin siellä istuskelemassa. Sit kahden vuoden korvilla tajusivat itse pyytää päästä potalle. Vaipat jäivät joskus 2v5kk ja yökuiva 2v6kk.
että joko ollaan aloitettu pottailu. Mä olin ihan että' mitä? ei ole kyllä käynyt mielessäkään. Kai mä n 3 kk päästä käyn sen potan ostamassa ja sit aletaan pikkuhiljaa tutustumaan siihen. meillä ei oo mikään kiire päästä vaipoista eroon. Kyllä tyttö sit viim ennen kouluikää ilman vaipoja pärjää:)
Otokseni ei ole suuri, mutta sitäkin vakuuttavampi. Mutta ehkä kyse on vain sattumasta. Tosin minulla on myös varmaa tietoa menneiltä ajoilta siitä, että yli kaksivuotiaita ei juuri vaipoissa aiemmin nähty. Uskon, että vaippafirmant lobbaavat aika voimakkaasti tätä "on ihan ok, että melkein 3-vuotias kulkee vaipoissa", koska juuri kenenkään muun etu se ei ole, mutta pampersilla ja liberolla hykerrellään tyytyväisenä...
on aloitettu pottailu heti kun on vähänkään osannut istua eli n. puoli vuotiaana. Ja nimen omaan siitä syystä että lapsi ei alkaisi pottakieltäytyjäksi tai -pelkääjäksi. Silloin lapsi on vielä niin pieni, että pottailusta muodostuu helposti samanlainen rutiini kuin syömisestä ja nukkumisestakin. Hyvin äkkiä hiffasi mikä on homman nimi ja oli täysin kuiva päivävaipoista vuoden ikäisenä ja vajaa puolitoista vuotiaana jätettiin kaikki univaipatkin pois. Hurjaa säästöäkin se oli kun meni 8 vaipan sijasta esim. 1-2 vaippaa päivässä... ja mieletäni oli myös paljon mukavampi pyyhkäistä vaikkapa kosteuspyyhkeellä lapsen peppu potan jälkeen ja kipata kakat pöntöön kuin siivota ison lapsen kakkoja vaipoista ja kiikuttaa niitä haisevia kääröjä roskiin... Toki noin pienen lapsen (joka ei vielä osaa puhua) kohdalla se vaatii aikuiselta tietynlaista herkkyyttä tiedostaa lapsen tarpeet ja viitseliäisyyttä esim katsoa kelloa milloin viimeksi on oltu potalla ja joskohan kohta olisi pisuaika, kun taas vaipoissa olijan voi antaa touhuta rauhassa ja vain vaihtaa ne vaipat kun "sattuu huvittamaan". Mutta yhden ajanjakson verran yhtä kehitysvaihetta ja sitten jo jotain uutta taas!
Mun poikani, joka on nyt jo 4 ja risat, ei suostunut vilkkautensa takia istumaan potalla pienenä ollenkaan. Aloitimme harjoittelun hänen olessaan 9kk, mutta ei sekunttiakaan. Olin jo epätoivoinen kunnes hän 2v 5kk ensikerran pissasi ja kakkasi pottaan eikä kk päästä tarvinnut vaippoja edes yöllä.Lapset ovat yksillöllisiä ja jokainen oppii aikanaan!
Eikä hankittu. Vasta 1,5 vuoden iässä lapsi ekaa kertaa istui potalle, tai istahti, muttei sen enempää. Lopulta päiväkuivuus saavutettiin vasta kolmevuotissynttäreiden tienoilla käyttäen lahjontaa keinona.
Nyt toisen kanssa olen sen verran viisastunut, että aloitin potalla istuttamisen siinä 10 kk iässä, kun huomasin, että aamuvaippa oli lähes aina kuiva. Toisinaan myös istutin päivälläkin vaipanvaihdon yhteydessä. Ilman stressiä tai pakotusta.
Lapsi on 1,5 vuotias. Aloitti päiväkodissa pari kuukautta sitten ja siellä käyttävät potalla. Tulostakin on tullut ja vaippoja on säästynyt.
En oleta, että lapsi oppisi vielä päiväkuivaksi, mutta ensikesänä alan todellisen treenin!