Kuumemittari avuksi kakkaamiseen ?
Meidän vauva nyt 6 vkoa on masuvaivainen. Paukuttelee paukkuja jonkun verran, mutta niitäkin pitää itkun kanssa pusata. Kakka onkin sitten vaikeempi juttu..Sairaalassa vauvaa autettiin kakkaamaan masuhieronnalla ja kuumemittari peppureikään. Nyt sitten olen itsekin tehnyt samoin..Mahtaakohan tuosta kuumemittarilla avustuksella olla haittaa vauvalle? Ettei " riko" mitään tuolta peppureiästä..
Ootteko muut tehneet samoin ?
Lion
Kommentit (6)
jo kaksi viikkoisesta löi vatsan aivan kovalle. Alussa käytimme mallasuutetta ulostemassan pehmittämiseen (myöhemmin Levolacia) ja tosiaan neuvolasta saimme ohjeen tuohon " kuumemittaritemppuun" . Ihan vain peppureikää on siinä tarkoitus " auttaa" kakalle, eikä työntää mittaria suoleen (kuten ensimmäinen vastaajakin totesi).
Joskus jo pelkkä jalkojen ylhäällä pitely ja koukistelujumppa hoitopöydällä voi auttaa kakan tuloon. Jos olet huolissasi, niin pyydä neuvolasta mallia toimenpiteeseen...
Itse olen auttanut kuumemittarilla kakkaamisessa meidän 7kk jo aika pienestä lähtien ja edelleenkin silloin tällöin joutuu avittamaan. Ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen ja tuttavani on joutunut auttamaan omia (3) lapsiaan samalla menetelmällä ja kyllä heistä myös jokainen pystyy itse kakkaamaan eli ei ole suoli laiskistunut. Jotkut auttavat myös pumpuli-/topsypuikolla mutta mun mielestä onnistuu paremmin kuumemittarilla. Kun lapsi viel vähän kasvaa niin sitten voit antaa luumu-vesi seosta joka auttaa ja myös mallasuute auttaa.
Eikä sitä kuumemittaria ole tarkoitus työntää edes kauhean syvälle, varovasti voi vähän tehdä ympyrä liikettä niin se jo auttaa. Kuumemittarin pää on hyvä rasvata niin se menee helpommin.
Itse ehkä kokeilisin muita keinoja ja viimisenä vasta kuumemittaria ettei suoli laiskistu. Mallasuutetta kannattaa kokeilla. Imetätkö vauvaa. Jos imetät niin suosittelisin kiinnittämään huomiota omaan juomiseen. Kannattaa juoda vähintään 3l vettä/mehua päivässä. Meillä neiti pienenä kakkas löysää ryynimäistä maitokakkaa joka päivä monta kertaa. Jossain vaiheessa kakka muuttui paksummaksi tahnaksi (kuin sinappituubib sinappi) ja haisi aivan hirveelle. Kakka tuli 3 päivän välein mutta ei kuitenkaan aiheuttanu neidille vaivaa. 3vkoasitten aloin laihikselle ja aloin juomaan paljon vettä. Parin päivän kuluttua huomsin neidin (täysimetyksellä mennään ikää 3.5kk) kakan muuttuneen taas vetiseksi ryynimäiseksi maitokakaksi ja nyt sitä tulee joka päivä vähintään kerran tai useemminkin. Haju on muuttunut taas " hajuttomaan" kakkaan.
Masuvaivaista pikkuista voi huomattavasti auttaa se, että imettävä äiti ottaa magnesium-lisän ruokavalioonsa (siis tabletit apteekista). Kannattaa kokeilla, tästä ei ainakaan ole haittaa.
Jostakin luin, että kuumemittaria kakkauksen apuna kannattaa käyttää vain hätätapauksissa (mikä sellaiseksi sitten luokitellaankaan). Syynä se, että lapsi saatta muuten lopettaa ponnistamasta kakkaa itse ulos. Yksittäiset kerrat eivät varmasti ole haitaksi, koska sairaalassa käytetään yleisesti tätä tapaa.
Vauvan masuhierontaa, jalkajumppaa ja vyöhyketerapiaa suosittelen myös kokeilemaan. Vyöhyketerapiassa jos käy, niin kannattaa kysyä neuvoa kotihoitoon, jos vaikka näyttäisivät muutaman sivelyotteen, jolla vauvaa voi itse kotona hoitaa.
Ja vauvaa kannattaa tietty pitää eri asennoissa, ettei vain selällään, niin suolistokin saa samalla vähän liikettä.
en usko että haittaa olisi jos kuumemittarilla ei kovin usein tökitä. Meillä neuvolassa sanottiin että joskus voi avustaa kuumemittarilla, mutta ei suositellut kovin usein tätä tekemään, jottei sulkijalihaksen kehitys häiriinny.
Tuosta vatsa vaivasta, kuinka pitkiä taukoja vauva pitää kakkaamisen kanssa??? Meillä nuorin piti 3-4 päivän taukoja kakkaamisen kanssa...ja aika kovaa kiemurtelua se oli. Ja etenkin ne kakka päivät jolloin sitä kakkaa tehtiin niin ne olivat aika hankalia. Nyt kun ikää on jo 6 kk:ta kakkaa tulee joka päivä.
Mutta koskaan en kuumemittaria käyttänyt, enkä oikeastaan miettinytkään. Minusta sairaalassakin tätä käytetään vain nähdäkseen, että se kakka tulee. Itse en käytettäisi..mikä nyky suositus sitten onkaan...mutta ennen sanottiin ettei olisi hyvä ärsyttää peräsuolta kuumemittarilla. Minä en edes kuumetta mittaa peräsuolesta vaan kainalosta... (tiedän , että kainalo lämpö on puoliastetta alhaisempi)
Mutta meillä oli käytössä cuplaton vatsan väänteisiin ja minusta lisäsi tätä kakka ongelmaa vain...joten jätimme sen pois kokonaan.
En tiedä onko tästä apua sinun kysymykseen...
Kaksosmamma ja 4 lapsukaista