Raju hikoilu
Hei!
Olen ylipainoinen, mutta olen ollut sitä koko elämäni ajan. Kaikki laihdutuskuurit on kokeiltu ja välillä onkin kiloja tippunut 20-30 kg, mutta hiipineet pirulaiset aina takaisin.
Liikun päivittäin. Teen kävelylenkkejä sekä rattaita työnnellen, että yksinäni keppejen kanssa tai ilman.
Ongelmani ovat hikiohtaukset. Saan yleensä aamupäivisin hikikohtauksia, vaikka en tekisi mitään. Teen istumatyötä ja siinäkin se hikikohtaus tulee. Hiki valuu päässä, niskaan, otsalle ja huulten ja nenän väliin. Se tulee aaltona ja kestää puolesta tunnista pariinkin tuntiin. Kun siivoan, valun hikeä valtoimenaan. Kun lenkkeilen, pää on märkä, vaikka olisi pakkasta ja olisin ilman pipoa! Lenkin jälkeen menee vaatteet tasan tarkkaan vaihtoon - ovat läpimärät!
Tällainen hikoilu on alkanut rajoittaa elämääni. Kaupassa hävettää kun hikikohtaus tulee kassajonossa ja tuntuu, että kaikki tuijottaa. Töissä vasta hävettääkin asiakaspalvelussa kkun valun hikeä kuin sika.
En voi uskoa, että hiki johtuisi ylipainosta, koska kuten kerroin olen ollut ylipainoinen koko ikäni ja tähän asti ei hikoilu ole ollut mikään ongelma!
Vuosi sitten kävin lääkärissä tästä ja sokerini olivat loistavat, kilpirauhasarvot kunnossa. Kolesteroli loistava! Ainoastaan verenpaine (alapaine) oli korkealla ja nyt kesällä minulle aloitettiin verenpainelääkitys ja samalla se on myös migreenin estoon (beetasalpaaja). Suvussani on todella kova verenpainetautitausta.
Eli minulla on migreeni ja verenpainetauti. Keuhko- tai sydänkuvia ei otettu, eikä niihin liittyviä verikokeita, eikä EKG:tä.
Olen parantanut elintapojani ja tosiaan olen melkein koko ikäni lenkkeillyt päivittäin vähintään kerran päivässä.
Kilot pysyvät samassa, tippaakaan ei ole kilot tippuneet. Enkä tosiaan usko että edes johtuu kiloista näin raju hikoilu. Hormonikierukka minulla kyllä on, ollut nyt kohta vuoden ja menkat ovat jääneet pois, toukokuun jälkeen ei ole menkkoja ollut. Voiko hikoilu johtua siitä? Vai mikä ihme minulla oikein on?
Kommentit (10)
Niin minkä ikäinen olet? Vaihdevuodet tai muu hormonitoiminna häiriö?
Endokrinologille. Etenkin jos on tosiaan uusi ilmiö tuo hikoilu. Tulee kaikenlaisia hormonitoimintaan (ei vain sukupuolihormoneihin vaan myös esim. adrenaliinin eritykseen) liittyviä häiriöitä mieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:07"]
Endokrinologille. Etenkin jos on tosiaan uusi ilmiö tuo hikoilu. Tulee kaikenlaisia hormonitoimintaan (ei vain sukupuolihormoneihin vaan myös esim. adrenaliinin eritykseen) liittyviä häiriöitä mieleen.
[/quote]
Onko muuten verenpaine koholla erityisesti hikoilukohtauksen aikana? Jos, niin etenkin silloin hopi hopi lääkäriin. Saattaa olla feokromosytooma. Se on on kasvain, joka erittää aika ajoin voimakkaasti hormoneja joten oireet tulevat kohtauksittain juuri niinkuin kuvailet. Lapsella epäiltiin sitä voimakkaan verenpaineen vaihtelun takia, siksi tuttu tauti.
Minulla on slkanut tulla öisin. Herään aamulla rintakehä aivan märkänä. Paita samoin. Ihmettelen kans.
Mulla sama. Oon aina ollut tällainen eli mistään vaihdevuosista tuskin on kyse. Mulla on painoakin liikaa vaan joku 5-6 kg. Kun vaikka teen kotona mitä hyvänsä kevyttä hommaa, esim imuroin, niin hiki roiskuu. Eikä meillä tosiaan ole sisällä liikaa lämpöä. Kävin joskus nuorena salilla, niin en läpimärkähien takia enää viitsinyt mennä. Silloin olin tosi hyvässä kunnossakin. Ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on slkanut tulla öisin. Herään aamulla rintakehä aivan märkänä. Paita samoin. Ihmettelen kans.
Vaihdevuosien esi-oireita? Näitä voi tulla jopa 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia, itselläni alkoi alle 40-vuotiaana. Ja aina pari päivää tai siis yötä ennen menkkojen alkua tämä hikoilu.
Vierailija:
Olen 73 vuotias, mitään mummokuumeita ei voi olla. Munasarjat ja kohtu viety
n. 40 vuotta sitten. Viime keväänä alkoi hikoiluttaa hieman. Noh nyt hieman ei
enää riitä. Niska, ohimot ja pää märkänä monta kertaa joka päivä, vaikka vaan
istuisin paikallani. Minulla on parit pahat taudit::copd, diabetes, kilpir.vajaus
jne. Siis paljon lääkkeitä, mutta ne on ollut vuosia. Valuvat hikoilut on siis
vasta n. puoli vuotta piinannut.
Sama ongelma ei voi laittaa hiuksia nätisti koskaan aina pää kasvot märkänä masentavaa käytän hormooni lääkettä joten Se ei johdu siitä.