Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä: koska pois pullosta?

25.09.2007 |

Tervehdys,

Juuri saanut tissitakiaiseni (1,2kk) vieroitettua rinnalta, yllättävän helposti, vain yhden illan ja aamun itkuilla. Imetys oli ihanaa aikaa kummallekkin, mutta uuden vaavin haaveissa ja työhön paluun johdosta alkoi olla pakko lopettaa touhu. Nyt siis taaperomme on ollut pullo- Fani parisen viikkoa, maitoa ei suostu juomaan muuten. Nukkumaan mennessä iltapullo on ehdoton ja samoin kun saa aamulla pullon niin jatkaa unia vielä 2h. Yö tuskiin siis hammaskutinoihin on vesipullo auttanut (hampaita kun tullut aina väh 4 kerralla ja nytkin jo kulmahampaat pilkistelee). Vaikka tiedän että yöllä ei kannata mitään antaa niin pieni hörppy kylmää vettä on kummasti auttanut. Pohdinkin tässä kannataisiko nyt melkein heti perään heittää vain pullot pois ja yrittää sinnikkäästi saada maito mukista, koska siitä tykkää juoda vettä ruuan kanssa, vaiko odottaisiko vielä vähän siihen saakka kunnes hammas ongelmia ei olisi? Onko liian rajua vierottaa eka rinnasta ja kuukauden sisään/päästä pullosta vaiko antaisiko nauttia pullosta?

Tuntuu vain nyt olevan niin oppimis kausi että haluaisin käyttää sen hyväksi, mutta en liian rankalla kädellä. Tuttia emme käytä. Juustoa yms. maitotuotteita syö tosi nihkeästi, mutta on suositettu kalsium lisää, joten siitä en ota huolta jos madon juoti vähenisi rajusti.

Siis Milloin pullosta/rinnasta kokonaan pois, vai jääkö ajan kanssa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kyllä jättää pullo heti pois,mitä pikemmin sen parempi.Sitkeesti vaan tarjoot nokkamukista tai sitten vaan ihan oikeasta mukista.

Kyllä ne juontimäärät saattaa olla alussa aika pieniä, mutta pikkuhiljaa.

Meidän poika vierotettiin myös tissistä 1v2kk:n ikäisenä.Pidin koko ajan mukin lähistöllä ja tarjosin sitä suunnilleen koko ajan.

Toivottavasti tästä oli jotain apua,tsemppiä :)

Vierailija
2/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kerran lapsi on nyt oppinut sen tuttipullon, niin anna imeä pari kuukautta siitä ja sitten ota ruokailutilanteisiin nokkamuki mukaan ja vähitellen siitä opetat. Samalla kannattaa myös vähentää tuttipullon yhteyttä nukkumistilanteisiin, eli ei enää tuttipulloa lapselle kun nostat sänkyyn, vaan iltamaito juodaan heti ruokailun yhteydessä ja sitten iltapesut ja ilman pulloa sänkyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisella lukee neuvolakortissa 2v. kohdalla " tuttipullosta vieroitusta" . Unimaidot on juotu pullosta n.2,5v asti. Nyt toisen kohdalla on kans unipullo tullut kuvioihin, kun alkoi nukkumaan käydessä rimpuilla sängystä pois. Pullo rauhoittaa pojan ja sitten nukahtaa. Minä en stressaa vielä pullosta pois, saapi meidän vauva vielä juoda maitonsa pullosta!

Vierailija
4/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pitäisi pullosta luopumista makuasiana. Mitä pidemmälle pullo on kuvioissa mukana, sitä suurempi on purentavirheiden plus (yömaitopullottelussa etenkin) karieksen riski. Eikö vaan?

Mä pistin pullot kaappiin lähes kertaheitolla, suurinpiirtein niillä main kun lapsi täytti vuoden. Toki nokkamukista juomista oltiin harjoiteltu jo jonkin aikaa ja siihen siirtyminen sujui melko sutjakkaasti. Maitomäärä tottakai laski ensi alkuun, mutta kun ei sitä enää tarjottu muualta kun mukista niin siitä juotiin. Tarjosin myös viiliä, jugurttia, piimää, puuroon tehtyä maitoa jne. Pisimpään mukana kiikkui ilta- ja aamuvelli pullosta (meillä myös muksu jatkoi uniaan aamuvellin jälkeen). Lopulta pistin iltavellin nokkamukiin, muksu joi mitä joi, mutta koska ennen velliä söi iltapuuron ja sen kanssa maitoa jäi velli tosi nopeasti pois. Aamuvellin korvasin rauhoittelulla tai noustiin ylös.

Nokkamukiin oppimista auttoi ehkä eniten se, että laitoin vettä taikamukiin, joka oli aina saatavilla (juu, pyöri milloin missäkin...) ja lapsi hörppi siitä milloin sattui kohdalle.

Kun kysyit mielipidettä niin sun tilanteessa mä luopuisin pullottelusta -siihen on vähän turha yli yksivuotiaana enää opettaa.

KL.

Vierailija
5/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun molemmille lapsille on tullu luontainen herkistymiskausi sekä rinnasta- että pullosta vieroittumiselle. Vanhempi myös jätti tutin itsekseen ollessaan valmis, ja kuivaksi oppi viikoksi (vaikkei kotona juuri oltu pottailtu). Uskon että niin oppii nuorempikin.

Jos tarkkailet lastasi, huomaat varmaan koska hänellä on sellainen vaihe, ettei pullo ole niin tärkeä. Meillä tytön kohdalla se tapahtui iässä 1v4kk. Ensin ei jaksanut rauhoittua päivällä pullolle (maitoalleginen oli), ja jätettiin päivämaidot pois (nokkamukista vettä aterioilla). Ei mennyt kun hetki kun unipullokaan ei enään tuonut unta, joten kokeiltiin nukuttamista ilman pulloa. Oiskohan tuohon kokonaisuudessaan mennyt kaksi viikkoa.

Mun mielestä alle pari vuotias voi saada juoda maitonsa pullosta jos se a) on lapselle on tärkeää b) ei vaikuta ruokailuhin c) hampaitten pesu ei unohdu.

Reilu vuodenkin ikäinen on oikeasti vielä pikkuinen :-)

Vierailija
6/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi tyttöä,joilla tutista ja pullosta vierotukset ihan erilaisia. Tämä kolmas nyt on pikkusen vajaa 9kk ja ihan eri maata kuin siskonsa. Esikoisella oli tutti käytössä 1v2kk ikään asti, eikä paljo siitä piitannu, maitopullo oli 1v11kk asti,maitoa litki yöllä 2-3pullollsita sillä seurauksella että päivisin sitten ei maistunu ruoka! Heti ruokahalu palas kun jäi yöpullo pois:) sitä virhettä en enää oo pienempien kanssa tehny.

Kakkoselta otin pullon pois 11kk vanhana, ei ongelmia. Sai nokasta kaiken maitonsa ja lisäksi jogurttia,alkuun ei meiannnu maitoo mennä kuin 2-3dl/vrk,mutta äkkiä se alko maistumaan... Tutti hänellä oli tuonne 2v3kk ikään asti,ja hyvin siitä vierottaminen sujui. oli kait oikee ikä:)

Kolmosella on vielä sekä tutti että pullo,mutta saa jo puolet maidostansa nokasta, ja aioin sen pullon hyllyttää tuossa vuoden iässä.. tuttia saa käyttää sinne 2v. asti jos tarvetta ilmenee...

Mun mielipide on se,että pullo pitää ottaa pois joko siinä kun täyttää 1v. taikka sitten kun reilu 2v. siinä välissä vaikeeta kun on uhma.

Vierailija
7/11 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäisi huomioida myös imemisentarve joka on vauvalla suuri ja myös vähän isommallakin yhä olemassa. Imeminen on pienelle luontainen ja tärkeä asia josta vauva ja taaperokin saa mielihyvää, eikä se tarve yhtäkkiä lopu kun vauva täyttää 1v.

Eli en kiirehtisi pulloa pois varsinkaan jos tutti ei ole käytössä ollenkaan. Tuttia käyttäväthän saavat tyydyttää imemisentarvetta paljon enemmän.

Vierailija
8/11 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen jätti itse pullon 1,5 vuotiaana, ei enää kertakaikkiaan välittänyt siitä, joten jäi pois. Tutti jäi pois pari kk sen jälkeen, puri yhden rikki ja päätettiin kerätä kaikki tutit pois samaan aikaan. Sai pidellä rikkinäistä tuttia, joka ei enää suussa pysynyt ja n. viikon kaipaili, muutaman yön itkeskeli...

Kakkonen heitti tutin parvekkeelta 1v7kk ikäisenä, (kerroimme, että lintuemo vei poikasille) ja nukkui jo samana yönä hyvin ilman tuttia. Pullosta sai juoda melkein 2 vuotiaaksi, koska oli koko perheelle helpompaa tarjota pullosta. Mukit ja nokkamukit lentelivät pöydiltä ja maidot kaadettiin lattialle. Muutenkin, vilkkaan ja energisen lapsen sai hetkiseksi rauhoitettua parhaiten pullolla esim. kun halusin täyttää rauhassa astianpesukoneen.

Luonnollinen aika pullosta vierottamiseen tuli sitten, kun alkoi puhumaan ja ymmärtämään paremmin, astiat eivät lennelleet enää eikä tarvinnut rauhoittuakseen " tainnutustippaa" .

Juuri oltiin hampitarkastuksessa ja mitään purentavirheitä kariaksesta puhumattakaan ei todettu.

Lopulta kaikki kävi niin vaivattomasti, onneksi pidin pääni, enkä ottanut kuuleviin korviini niitä kaikkitietäviä, jotka selvittivät minulle, kuinka pitäisi jo jättää pullo pois jne.

Ohjeeni onkin, ettei kannata moisesta stressata, jokainen lapsi on yksilö eikä hänelle parasta vieroitusaikaa tiedä kukaan paremmin kuin oma äiti ja isä. Yleensä vanhemmat tuntee, kun on oikea aika.

Neuvoja saa ja kannattaa kysyä, muttä näihin ehdottomiin puolesta/vastaan kirjoituksiin kannattaa suhtautua varauksella.

Vierailija
9/11 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Pipen kanssa samaa mieltä. Turhaan ruveta stressaamaan asiasta varsinkaan jos pullo on vielä lapselle tärkeä. Meillä poika 1v2kk ja olen ruvennut pikkuhiljaa vähentämään pullon käyttöä. Osaa juoda nokkamukista, ja lasista. Pullosta juodaan tällä hetkellä iltamaito ja vettä on saanut juoda siitä. Ja joskus kun haluaa lapsen rauhoittuvan hetkeksi, annan siitä myös maitoa. Että saa itse tehtyä jotain. Äitini 70-vuotias sanoi minulle että miksi sitä nyt jo pitäisi vieroittaa ku lapsikin on niin pieni vielä.

Oma hammaslääkärini sanoi että jos lapsi juo vettä ja maitoa pullosta ei ole mitään hätää, mutta jos siitä annetaan mehuja niin se ei ole hyvä.

Anyway, eiköhän sen omasta lapsesta näe milloin on valmis luopumaan pullosta.

Aurinkoisia syyspäiviä :)

Vierailija
10/11 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan helposti 1v10kk ikäisenä. Kerroin vain, että tässä on isojen lasten pullo (nokkamuki), josta voi juoda maitoa. Ihmeen helposti se meni vaikka lapsemme oli aika riippuvainen pullosta. Kai hän nyt oli sitten valmis. Samalla jäi öinen maidonjuominen pois.

Mielestäni asiasta ei kannata ottaa liikaa stressiä. Pitää sitä nyt jotain nautintoja pienillä olla ;) Liika stressi asian suhteen saattaa vaan aiheuttaa vain kurjaa mieltä kaikille. Sukulaiseni, joka on oikomishoidon erikoishammaslääkäri sanoi tutinkin suhteen, että kunhan kolmevuotiaaksi mennessä lopettaa syömisen. Anatomiset tutit eivät pienillä ole paha homma. Erittäin paha hampaiden " vääntäjä" on sen sijaan peukalon imeminen. Ja kariesta aiheuttavat helpommin vastikkeet kuin tavallinen maito. Saati sitten kaikki pillimehut tai lauantaikarkit/keksit...

Vierailija
11/11 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikaisemmin sen helpompaa. 1vuotiaalta saa helpommin pois kun uhmaikäiseltä 2vuotiaalta. itse olen molemmat lapseni vieroittanut tosi helposti 1 vuoden korvilla, vaikka ovatkin olleet ihan pullotakiaisia. Tutit lähti samaa kyytiä. Imemistarve on vauvaiäin tarve ja vanhemmalle voi tyrkyttää mielummin unielua, rättiä tai vain äidin kainaloa. Tuttipullosta maitomäärät on helposti vielä aika isoja ja voivat viedä pohjaa kunnon syömiseltä, ei siis välttämättä kaikilla, mutta joillakin. Se kannattaa huomioida. meillä ainakin kokemuksena, että helppoa, kun tekee tarpeeksi aikaisin. Eikä tarvitse vieroituksissa pitää mitään kuukausien välejä. meillä ainakin lähti kertalaakista. Toki sitä ennen nokkamuki oli tehty tutuksi eli ei lasta voi " Tyhjän päälle jättää" . Olipas muuten ihanaa, kun ainaisesta pullojen pesusta päästiin! Ihana vapaus! Ja ihana lähteä matkaan taaperon kanssa, kun ei tarvi huolehtia, että tutit on mukana...