Omakotitalo 300 000e, millaisella perheellä varaa?
Ihmettelen kenellä on varaa tai oikeastaan millaista työtä tekevillä ja paljonko ansaitsevilla on varaa ostaa noin kallis talo?
Kommentit (49)
Myimme ekan talomme 380k¿ ja ja uuden arvo nyt yli 600k¿ (molemmat itse tehtyjä). Bruttotulot 7800¿ ja netto 4200¿
Vierailija:
niin ja minä olen akateeminen ja mies amk ja molemmat hyvissä oman alan hommissa, kaksi lasta ikää molemmilla 30. että en tiedä minäkään kuka noita taloja ostelee ...
Meillä on samanhintainen himpun yli sadan neliön rivari pk-seudulla. Ja pakko olla rahaa kun asunnot on kalliita, muusta sitten tingitään.
omakotitalo reilut 100 neliötä ja lainaa 70 000 ¿. Sen maksaa jo kahden pienituloisenkin palkasta bruttotulot alle 4000¿/kk yhteensä
Meillä olisi varaa. Molemmat akateemisia valtion/kunnan tms. vastaavissa työpaikoissa eli palkka ei päätä huumaavale, mutta suht varma. Omaisuutta kertynyt tähän 30-35 vuoden ikään mennessä sen verran, että lopun uskaltaisi ottaa lainaa, mutta ei haluta. Omaisuutemme on kolmessa kohteessa hajasijoitettuna (ja hajaveloitettuna) ja vaikka meille jostain taivaasta tipahtaisi rahaa niin, että ilman lainaakin olisi mahdollista ostaa 300000 euron asunto, niin uskon, että emme ostaisi vaan ostaisimme siinä tilanteessa sitten sijoitusasuntoja tms.
kun mitään täältä ei lähtiessään mukaansa saa? Ihan järjetöntä mammonanpalvontaa.
Sellaisessa talossa asutaan Espoossa. Mun " tulot" opintotuki + äitiysraha tällä hetkellä. Miehellä sit enemmän tuloja, käteen ehkä 4000egee kuussa. Tosin asunnon arvo on noussu kolmen siinä asutun vuoden aikana, joten noin paljoa en olisi itse ollut valmis maksaa tästä kodista vaikka kiva onkin.
muutimme juuri uuteen omakotitaloon pk-seudulla (erillistalo taloyhtiössä), maksoi 330 000 eur. Myimme entisen rivitaloasuntomme samalta alueelta, ja saimme siitä voittoa n. 100 000 euroa.
Vaikka otimme lisää lainaa uutta varten kokonaislaina on n. 120 000 euroa (mielestäni ei kovin paljoa näillä hinnoilla).
Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja yksi lapsi, yhteiset nettotulot n. 4500,-/kk (ja miehen palkasta on jo vähennetty auton kulut). Asumiskulut kuukaudessa n. 1500,- (laina, lyhennys, vastike + vesi). Hyvin pärjätään.
Mies 32 v. osakas isossa firmassa, minä kotiäiti 28 v. en ole käynyt töissä valmistumiseni jälkeen. Asumme Espoossa.
ulkomaankomennuksen aikaista pesämunaa, osa sijoutuksista poikineita ja pieni osa optioista). Lainaa otimme 170.000e. Talon arvo on nyt n. 320.000e. Nettotulot kuukaudessa on n. 5200e, lainaa lyhennämme 1500e/kk. Tokihan korot on nousseet laina aika kasvaunut, eli näillä koroilla lainaa riittää vielä maksettavaksi 53-vuotiaaksi saakka. Mutta toisaalta asumme avarasti ja mukavasti ja se on meidän perheellee tärkeä ja oma valinta. Ehkäpä sitten lapset aikanaan pääsevät helpommalla, kun heille jää jotain perintöäkin.
vaan ahtaasti ja vanhassa rivitaloyhtiössä. Mutta asuinalueen valinta tietty oma päätös.
Maksoimme sen kuitenkin pois 7 vuodessa. Säästimme rahaa 3 vuotta ja ostimme uuden n 300 000 asunnon, johon lainaa 120 000. Taas on ripeä lainanmaksutahti. Mies töissä ja nainen kotona viimeiset 7 vuotta. Nainen harrastanut välillä töidentekoa iltaisin 2-3 iltaa/vko. Meillä ei ole autoa, kun eihän sitä Helsingissä välttämättä tarvitsekaan. Työpaikat lähellä kotia. Kolme lasta 1-7 v. Ei olla rikkaita, mutta tällä elämäntyylillä vain säästyy. Ei yritetä kerralla ahmaista liikaa. Olemme tyytyväisiä kulloiseenkin asumistilanteeseemme. Korkokulut jäävät pieniksi lyhyellä laina-ajalla.
Näin se vaan menee. Valitettavasti.
eikä olisi varaa 300 000 euron taloon.
Asumme Helsingissä rivarissa, joka aikanaan maksoi 159 000 e.
Ensiasunnonostajalla ei tietenkään, jollei ole aivan huiketa tulot tai pankki anna erittäin pitkää lainaa.
Mekin maksettiin ensin rivaria 8 vuotta ja sitten vaihdettiin 300 000 euron taloon. Rivarin arvo oli noussut 80 000 tuona aikana.
Vierailija:
Meillä bruttotulot 7400/kk
eikä olisi varaa 300 000 euron taloon.Asumme Helsingissä rivarissa, joka aikanaan maksoi 159 000 e. .
ja hinta tuo 300 000 e remontteineen.
Mutta viihdyn tosi hyvin tällä alueella. Nämä hinnat on nyt tätä tällä hetkellä Espoossa (tietyillä alueilla).
Nettotulot meillä 5200 e/kk, ei muita lainoja ja yhtään kalliimpaan ei olisi ollut varaa.
Ihmettelen, miten Helsingissä asuvat voivat ostaa noita kalliita taloja, (siis ilman alkupääomaa) ei kai siellä kuitenkaan NIIN paljoa enempää tienaa kuin muuallakaan.
...JA asutaan kerrostalossa eikä edes omakotitalossa. Ei se 300t talo ole niin kallis ollenkaan. Me katsellaan nyt omakotitaloja joilla hintaa 600-700t. Pääsisipä sisustamaan... ja Vepsäläiselle ostoksille.