Kananmunaa vauvan ruoassa??
[color=red][/color]Voiko ihan tosissaan pitää paikkansa että vauvalle saa antaa
[quote]
kananmunaa
[/quote]
6kk eteenpäin? Näin tuttavani kertoi, että oli neuvolassa sanottu. Itse olen kuvitellut koko ajan niin, että vasta 1v (tai 8kk)-> kuten maitotuotteiden suosituskin on.. [color=red][/color]
t.Ufa & Viivi (7kk)
Kommentit (7)
kyllä se pitää ihan paikkansa se 6 kk suositus, silloin lihojen ja kalan kanssa samoihin aikoihin aloitettavaksi. Se on hyvä proteiinin lähde, mutta jos laitat esim lihaa niin ei sitten kande laittasa sen joukkoon munaa, tulee aika tuhti satsi muuten.
kananmunan sopivuus pitääkin testata ennen sitä. Tuli vaan mieleen, kun tuosta syystä neuvolassa meiltä kysyttiin, onko jo otettu 10kk tytölle kananmuna ruokavalioon. Kananmuna-allergisille ei influenssarokotetta voida antaa. (meni vähän aiheen ohi, mutta... :))
Me aloitettiin tee-lusikallisesta, kuten muidenkin proteiinien kohdalla. Vähitellen lisäsin määrää noin ruokalusikalliseen. Ohje kait on 1-1,5 rkl lihaa/kalaa/kananmunaa ateriaa kohden.
Kananmunan lisääminen ruokaan on tosi helppoa, kun keittää kananmunan ja leikkaa sen leikkurilla tai veitsellä viipaleiksi. Viipaleista osan muussaa lapselle ruuan sekaan ja loput syö itse...
Me totuttelimme kananmunan lihojen ja kalan jälkeen eli se tuli meillä ruokavalioon jossain noin 8 kk:n iässä. Kyllä meillekin neuvolasta suositeltiin kananmunan totuttelua ja miksi ei. Kananmunassa on tosi paljon vitamiineja ym. ravintoaineita ja aika harvat kai sille allergisia on.