Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäkiertolaiset...

24.09.2007 |

Eli heippa te joilla on pitkä kuukautiskierto! Mulla heiluu kierto tossa jossain 40-50 kieppeillä. Äärimmäisen rassaavaa vaan tää ainainen odottaminen, että tapahtuis nyt se ovis ja sit taas ootat. Ja tapahtuuko se ovis, se on sitten toinen juttu. Tikutin viime kierros oviksen kp 34. Nyt mennään jo kp 40 enkä ole sitä pongannut..joten en tiedä, onko ollut, onko tulossa vai eikö tuu. Kuinka paljon teillä on ovis vaihdellut, kun on epäs.kierto? Entä raskautuminen, kuinka kauan ootte joutuneet odottelemaan? Meillä on yksi lapsi joten silloin ainakin kroppa toimi. Käyn labras ottaas kilpirauhaskokeet ja progesteronin, kuhan pongaisin sen oviksen... Niin ja vaikka ois tikuttanut ovista, onko teillä kokemusta et ovis olis silti ollut vaik tikut ei näytä?

Johanniina

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vain pinoudumme suht harvoin, kun miltei kaikki ollaan raskauduttu tai synnytetty.

Mutta vastaan nyt omalta osaltani kysymyksiisi. Eli ovulaatiosta.. Mä tein ovulaatiotestejä jossain vaiheessa ja löysinkin sen usein. Mutta kun otettiin s-prog-testit, ei ovulaatiota sen mukaan ollutkaan ollut. Myöhemmin minulle selvisi, että mulla on monirakkulaiset munasarjat ja se voi kuulemma vääristää ovulaatiotestien tulosta! En kyllä vieläkään ymmärrä miten, koska esim. minulle on tehty kaikkia hormoninmittauskokeita ja kaikki ovat olleet tasapainossa. Useinhan LH-hormoni ja progesteroni (olikohan ne noi kaksi, en nyt varmana muista) voivat olla epätasapainossa ja sen takia ovistestiin piirtyy väärät punaiset viivat.

Minulla on ollut kierrot aina siellä 30-60pv, yleensä 40-50pv. Esikoista yritimme ½ vuotta (en tiennyt tuolloin pco:sta enkä ollut ajatellut että kierrot tosiaan on niin pitkät, että kannattaisi käydä lääkärissä). Laihduin loppuvaiheessa tuolta puolta vuotta n.13kg ja jäin heti perään raskaaksi. Toista lasta yritimme ½ vuotta jonka jälkeen kävin yksityisellä gynellä ultrassa. Hän löysi pco:n. Menimme suoraan yksityiselle lapsettomuusklinikalle ja sain Clomifen-hoidon. Vaihdoimme kuitenkin parin kuukauden päästä julkiselle kun lähetteemme toi kutsun sinne. Lopulta plussa tuli viidennestä clomikierrosta, yritystä oli ollut yht. vähän reilu vuosi (luomuyritys + clomit). Kolmatta lasta kun jäin odottamaan, olin taas laihtunut miltei 20kg ja olin huomannut, että kierrot säännöllistyivät! Olivatkin yhtäkkiä 32-35 päiväisiä kaikki. Olin myös alkanut tuntemaan ovulaation. Päätimme yrittää vauvaa ja jäinkin heti ekasta kierrosta odottamaan :)

Eli kysymykseni kuuluukin, että onko sun munasarjoja ultrattu? Entä onko sulla ylipainoa? Miten kauan yrititte esikoistanne? Kannattaa tosiaan varata heti aika yksityiselle gynelle ultraan (tai miksei kunnallisellekin, mutta meillä ei siellä ollut ultraa ja jonoja riitti), joka voi katsoa että siellä ja kohdussa on kaikki normaalisti. Mies kannattaa myös tutkituttaa, ettei siittiöissä ole myös vikaa. Turha siis hoitaa hormonein äitiä jos isässäkin on " vikaa" . Uskoisin, että jo ekan käynnin jälkeen olette viisaampia. Mulle oli ainakin helpotus että pco löytyi, sen avulla monta juttua loksahti paikalleen ja sai selityksen. Toivottavasti sinulta ei siis löydy mitään, mutta toisaalta sitten sitä voidaan hoitaa. Ainoa mitä ultralla ei kunnolla näe on endometrioosi, mutta se taas oireilee tosi kipeinä kuukautisina jne.

Toivottavasti syy selviää ja saatte apua! Tulehan kertomaan miten asia edistyy, joohan? Ja tervetuloa tosiaan Pitkiksiin :) Nostelen sulle sitä edellistä pinoa, ollaan tiputtu jo jonneen alas..

Mikaela ja tytöt 02/04 & 02/06 ja helmi rv18+2

Vierailija
2/6 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun viitsit noin pitkästi vastata:) Kiva kuulla että kolmas on tulossa:)

Esikko sai alkunsa n.4 kierrosta ja silloinkin kierto alkoi pidentymään. Munasarjoja ei ole vielä ultrattu, ajattelinkin sen olevan seuraava askel. Tk:n lääkärillä olen käynyt, niitä teroja hakemassa. Söin niitä keväällä 3kk, ja ne lyhensi hienosti kierron mut heti kun lopetin terot ni tulikin pisin kierto ikinä, 51 päivää. Ylipainoa on joo, se on myöskin tässä ollut mielessä koko ajan, mutta nyt jos saisi vihdoin itseään niskasta kunnolla kiinni kun se voi todella noinkin paljon vaikuttaa raskautumiseen...

Eikös yksityiset gynetkin määrää clomeja, ei vain lapsettomuusklinikat? En tiedä, onko clomit vielä munkin kohtalo... Alkaa vain pikkuhiljaa turhautumaan tähän odotteluun kun mitään ei tapahdu. Taidan todella varata sen gynen kun näen tän kierron loppuun, on jo pessimistinen asenne että nytkään ei ole tärpännyt kun en ole sitä ovistakaan tikuilla pongannut.

Ei ole tässä auki sitä sun viestiä, en muista mitä muuta kyselit..mutta katsotaan siis mitä tuleman pitää. Niin ja yritelty ollaan jo vuoden vaihteesta.

Kiitos tsempeistä Mikaela!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa! muakin kiinnostaisi tämä aiha!mulla ollu kyl aina vähän pitempi kierto jotaikuinkin 30päivää ja vähän päälle mutta nyt neljännen lapsen jälkeen se on venynyt aivan ylipitkäksi , jopa 60päivää ollu. lyhin taas 26päivää ja pisin 60päivää.... ei hajuukaan kierrosta siis ja yritystä viidenteen vaaviin ois :/ ovistestejä oon tikuttanu tässä kierrossa mutta mitään ovista en oo bongannu. nyt kuitenkin kiertopäivä 24 menossa. lisäksi mulla menkat kesti melkeen 20päivää :O ei tietty kunnon verta tullu loppuajasta mutta tuhrutti joka päivä...aivan ihmeellistä. nyt näyttää suht loppuneen toi tuhruttelu.

ylipainoa minulla taas ei ole ollenkaan...en kyl tiijä mistä johtuu ja tosi ärsyttävää....neuvoja minäkin kaipaisin :/

Vierailija
4/6 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin kanssa jossain vaiheessa 3kk Teroja, ja kierrot olivat hienosti 28 päiväisiä kaikki. Tuolloin ovistestit näytti plussaa aina puolivälissä kiertoa, mutta kp28 tehty s-prog osoitti, ettei ovista ollut ollut. Myöhemmin tehty ultra (kp39) paljasti iiison keltarauhasen, joten ovis oli ollut, mutta vasta tuon kp28 jälkeen! Menkat alkoi sitten kp41. Eli terojen jälkeen mun kierrot palasivat ennalleen pitkiksi ja epäsäännöllisiksi. Lisäksi olen lukenut, että terot voivat pahimmillaan ESTÄÄ oviksen! Eli jos syö teroja ennen ovista, se voi estää munasolun kypsymisen tai irtoamisen tms. En hirveästi tästä tiedä, mutta näin olen kuullut. Lisää tietoa löytynee tuolta Haku-toiminnosta esim. hakusanoilla " terot ovis" " terolut ovulaatio" tms. (Ilman heittomerkkejä tietty)

Ja kyllä, yksityiset määrää myös clomeja. Ne on yleensä ensimmäinen keino mitä kokeillaan. Mä aloitin siis myös syömään clomeja yksityisellä, en tainnut sitä tuossa aikaisemmassa sepustuksessani mainita. Eli siellä söin pari kiertoa + sain pregnyl-irroituspiikkejä ja kävin seurantaultrissa, mutta ei tulosta. Julkisella sitten vasta tutkittiin mies, mikä oli minusta yllättävää, koska yhtä tärkeää on tietää ettei miehessäkin ole vikaa! Clomeja ei saa syödä yli puolta vuotta putkeen, vaan välillä on pidettävä taukoja. Tämän takia olisi siis hyvä tietää, että miehen siittiöt on ok, ettei tuhlaa tärkeitä clomikuukausia turhaan jos sattuukin, ettei siittiöitä muodostu tai eivät liiku tms.

Tää aihe on todellakin mun sydäntä lähellä ja siksi tästä voisin puhua vaikka kuinka. Mutta suosittelen tosiaan käyntiä gynellä jos on pitkät kierrot. Ja jos saatte clomeja, niin kannattaa ehdottomasti vaatia seurantaultrat!! Liian usein kuulee ettei niitä tehdä ja sitten vain ihmetellään jos ei tärppää. Minullakin 1tbl/vrk ei auttanut, vaan ovulaatio venyi miltei kp20 asti, mutta tupla-annoksella ovis oli aina kp12-15 välillä ja kasvoi yleensä 2 munasolua joista toinen oli ns. johtofollikkeli eli se, mikä kasvaa ja sitten irtoaa. Tietysti clomeissa on se 5% monikkoriski, eli parilla Pitkisläiselläkin (meidän pinolaisilla siis) on tullut clomeilla tuplat. Mutta tuplat ei ole ainoa riski clomeissa, vaan suurin on hyperstimulaatio, jolloin munarakkuloita kasvaa liikaa joka aiheuttaa todella kovia kipuja jq vaatii sairaalahoitoa.

Mutta nyt tulee hurjasti taas tekstiä, lopettelen taas tällä erää. Tässä linkissä on paljon tietoa erilaisista hoidoista sekä pcos:sta ja endometrioosista.

Vierailija
5/6 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/6 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli keltarauhashormoni on kaiketi yleisin lääke mitä määrätään tiputteluvuotoihin. Eli Terolut on juuri yksi tällainen. Kysyppä gyneltäsi mitä hän olisi siitä mieltä. Josko auttaisi sinulla niin, että kierrot tasoittuisivat kokonaan. Minulla eivät tosiaan toimineet. Tai toimivat silloin kun niitä söin, mutta tilanne palasi heti ennalleen kun Terot loppuivat.