Tammivauvat vko 39
Heipähei pitkästä aikaa!
Meillä tammenterhopoika (13.1.) konttaa vauhdilla ja nousee tukea vasten. Näiden taitojen myötä on avautunut aivan uusi maailma. Mm. keittiössä on kiva availla ja tutkia laatikoita. Onkin pitänyt tehdä pieniä turvallisuusjärjestelyitä ja silti koko ajan saa olla silmä tarkkana vahtimassa. Mies on ollut aika vähän kotona, joten itse en ole ehtinyt tekemään juurikaan omia juttujani. Hengähdystauoilla täytyy yrittää edes vähän siistiä huushollia. Välillä tuntuu väsyttävältä... Nyt pojalla tulee hampaita ja on nuha, joten yötkin ovat rikkonaisia. Täytyy lohduttautua, että kyllä se tästä taas pian helpottuu.
Minä olen jäämässä hoitovapaalle ainakin syksyyn 2008 saakka (ellei tarjoudu jokin todella hyvä työmahdollisuus). Jatkoa katsotaan sitten uudelleen, mutta tuskinpa on varaa jäädä pitemmäksi aikaa. Toiveena olisi uusi äitiysvapaa (siis toinen lapsi) samaan syssyyn. Vielä ei asia ole ajankohtainen, sillä menkat eivät ole alkaneet. Ehkäisyä emme kylläkään käytä... Onko muiden hormonitoiminta palautunut jo normaaliksi? Joku olikin jo raskautunut uudelleen. Monetko kuukautiset ehti tulla, jos saan kysyä? Tätä esikoista odotettiin kolme vuotta, toivottavasti saamme toisen nopeammin (tai ylipäätään saamme...)
Tuntuuko muista, että äidin läheisyys on nyt 8kk:n korvilla lapselle tosi tärkeää? Minusta tuntuu, että poika on nyt vielä enemmän minun perääni kuin ennen ja haluaa syliini usein.
Tässä pikaisesti ajatuksia tältä aamulta. Erinomaista alkanutta viikkoa kaikille!
Aloise ja poika
Kommentit (6)
Kiva, kun uusi viikko ja uusi pino. :)
Tulen myöhemmin kirjoittelemaan kuulumisia, koska nyt pitää lähteä keittelemään tytöille puuroa.
Mutta Turun suunnan ihmiset, ainakin cinza ja tytöt040507, tavataanko päivällä lasten kanssa? Keskustassa? Milloin ja monelta?
t. Äiti ja tytöt
Löytyihän täältä pino tällekin viikolle.
Mukavaa syysilmaa on ollut täällä pääkaupunkiseudulla, joten kovasti olemme yrittäneet ulkoilla. Kirpparilta löytyi ratti Puksun rattaisiin niin, että touhua riittää vähän pidemmänkin lenkin ajaksi.
Hoitovapaalle olen minäkin jäämässä eli ensi elokuussa olisi tarkoitus aloittaa työt. Enempää lapsia emme taida hankkia, (vaikka salaa haaveilen vielä yhdestä vauvasta.) Meillä alkaa olla jo tuota ikää (minä 37v ja mies 40v), eikä lapsen alulle saaminen ole meillä ollut kummallakaan kerralla kovin helppoa. En tiedä jaksaisinko enää elää niitä kuukausitttaisia pettymyksiä.
Joku kyseli kkierron palautumisesta: minulla on tullut yhdet vähän niukat kuukautiset kesän lopulla, mutta mitään kiertoa ei vielä ole alkanut.
Nukkuvatko teidän vauvat jo yön läpi heräämättä? Meillä on tässä asiassa menty takapakkia viime viikkoina. Aikaisemmin Puksu heräsi ensimmäisen kerran syömään siinä 5.30-6.00, mutta nyt syö 2.00-4.00 välisenä aikana kaksikin kertaa. Itsestäni tuntuu, että syöminen on vaan imemisen tarvetta, ja kun vauva ei tuttia huoli niin tissiä on saatava. Puksu jää sitten yleensä nukkumaan meidän sänkyyn ja se on alkanut rasittaa miestä. Hänestä vauvan pitäisi jo oppia nukkumaan omassa sängyssään. Olisiko teillä tähän neuvoja?
Nyt meillä taidettiin herätä päiväunilta, joten palaan asiaan myöhemmin! t:bien
Silmälääkärireissu tuli tehtyä ja hyviä uutisia saatiin. Lääkärin mielestä karsastusta ei ole ollenkaan (ellei piilokarsastuksesta ole kyse). Vaikutelma karsastuksesta tulee kuulemma leveän nenänselän vuoksi. On kuulemma varsin yleistä. Kaikki siis vaikuttaa olevan kunnossa!
Turkutreffit mulle käy mieluiten päiväsaikaan, mutta ensi viikon perjantaista alkaen palaan hetkeksi työelämään. Mies kun jää isäkuukautta viettämään. Itse siis pääsen treffeille vasta marraskuussa tai heti ensi viikolla. Hoitovapaan pituutta ei olle vielä lyöty lukkoon. Mikäli taloudellisesti pärjätään niin saatan olla kotona ensi syksyyn asti. Tosin vkoloppuja tulen varmasti jonkin verran tekemään.
Bien olikin vastannut mulle toisaalle päiväuni-kysymykseen. Kiitos siitä. Ehkä suosiolla siirrytään yhteen uneen ja toivottavasti sen pituus meilläkin lisääntyisi.
Yöt meillä on edelleen hajanaisia. Ovat aina olleet. Yleensä vielä kahdesti syödään yön aikana. Jossain vaiheessa yritetään se lopettaa, mutta nyt flunssa ja hampaiden tuleminen ovat sotkeneet niin unia, ettei viitsitä ottaa rauhoittelukeinoa samaan syssyyn pois. Meillä kun suututaan mielettömästi, jos maitoa ei tule. Siinä ei tutit tai tassuttelut auta.
Hormonitoiminnasta on ollut puhetta. Mulla menkat alkoivat heti 3,5kk synnytyksen jälkeen. Olisin mielelläni pitänyt ne kauemmin poissa, koska lapsihaaveita ei meillä toistaiseksi ole. Nyt syönkin jo e-pillereitä, koska imetys on meillä loppunut.
Aloise pohti vauvan läheisyyden tarvetta. Meillä ei malteta sylissä olla oikeastaan yhtään. Kokoajan pitäisi päästä menemään eteenpäin tai nousemaan ylös. Mutta lohduton itku alkaa, jos lähden huoneesta pois. Sitä ei muka olla yhtään kiinnostuneita äidistä, mutta odotas kun äiti häviää näköpiiristä.
Mulle käy oikeastaan ihan koska vain kunhan ensin parannutaan flunssasta..tavataanko vauvojen kans vain vai voiko kaikki tulla mukaan,mulle ois helpompaa tulla Jasminin kanssa pelkästään ilman kahta vanhempaa tyttöä..
Joku kysyi että kuinka monet menkat ehti tulla ennen kuin tulin uudestaan raskaaksi,muistaakseni niitä ehti tulla 3 kertaa ja sitten plussasinkin jo..
Meillä Jasmin on aina ollut hyvä nukkumaan,hän menee nukkumaan tossa klo 23.00 ja herää ekankerran 9-10 aikoihin ja 2 vanhempaa tyttöä herää noin 7-8 aikoihin..
tytöt040507 ja masuvauva rv 16+2
nopeasti tulin kirjottelemaan kuulumisia, kun ollaan lähössä huomena aamusta taas reissuun niin ei pääse loppuviikosta koneelle.
cinza: käytiinki tuossa yks päivä kelalla ja syy isyysloman myöntätämättömyyteen löytyi. oltiin täytetty väärin hakemus. rasti väärässä paikkaa -tyyliin. toivottavasti uus hakemus ehtii vielä, vaikka aikaa tuon isäkuukauden alkamiseen on enää kolme viikkoa. (mulla menee nuo kelan termit sekaisin)
Myös täällä pojalla on eroahdistus päällä ja syliin haluaa enemmän kuin ennen. ja konttaa enemmän minun perässä, pitäis olla näköetäisyydellä melkein koko ajan. Ja risaiset yöt on meilläkin ongelmana. varmaan osittain johtuu tuosta eroahdistuksestaki. ennen poika heräili yhen tai kaksi kertaa yössä, nyt ehkä keskimäärin neljä. olen kuitenkin tällä viikolla siirtänyt julmasti pojan mejän vierestä pinnasänkyyn nukkumaan. alkuun ei tykännyt siellä nukkua, varsinkin nukahtaminen oli hankalaa. hankalaahan se on kyllä vieläkin, mutta paremmin jo menee. nuita unikoulu taktiikoita olen käyttänyt, eli silittelyä ja tassuttelua ja hyminää.. silti olen antanut imeä kerran yössä. meininki oli tuossa viimeviikolla niin mahdotonta, varmaan tunnin välein halusi imeä yöllä, että jotain oli pakko tehdä. eli bien, tälläistä voisit kokeilla. vaatii kyllä muutamana ensimmäisenä yönä ehkä enemmän valvomista, mutta eiköhän se siitä lähde sujumaan.
Tytöt 040507: onneksi sulla tytöt nukkuu nuin hyvin yöt kun kerran olet raskaanakin. hattua pitää nostaa, että jaksat kun on nuin monta pientä ja vielä raskaus. ittestä tuntuu, että on tässä yhessäkin niin paljon tekemistä, että en ihan vielä uskalla toisesta haaveilla. ehkä muutaman vuoden päästä voisi yrittää. tietenki olis ihanaa saada joskus vielä toinen, mutta mulla on vankka päätös nyt saada opinnot ensin suoritettua. opiskelu+äiteys = vähän rahaa.
kuukautiset on antaneet nyt ensimmäisen kerran vihjettä alkamisestaan. vielä tuosta en kuitenkaan niin varma ole. ainakin osan kärttyisyydestä sain mieheltä anteeksi kun kerroin että ehkä nyt ois menkatki vihdoin alkamassa ;)
no nyt pittää painua pehkuihin. en tästä nyt niin nopeaa selvinnytkään kuin alussa kuvittelin. hauskaa loppuviikkoa kaikille!
Nokinenä
Ilmeisesti kukaan ei ehtinyt vielä aloittaa tämän viikon keskustelua..
Sain taistelun merkeissä pojan juuri päiväunille. Meillä kun on viime päivinä päätetty, ettei päiväunia enää nukuta. Toivottavasti ohimenevä vaihe. On äidille hieman rankkaa, kun sitten kitistään hereillä väsymystä. Sängyssä tahdotaan vain nousta ylös seisomaan. Päiväunet tuli nyt onneksi, koska ollaan pian lähdössä yksityiselle silmälääkärille. Neuvolassa huomattiin karsastus ja oltiinhan mekin siihen kiinnitetty huomiota. Sieltä annetaan kuitenkin lähete lääkäriin vasta vuoden iässä. Musta se on turhan myöhään. Useasta paikasta kun olen lukenut, ettei karsastusta tulisi olla puolen vuoden jälkeen ja asiaan tulisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toivottavasti saadaan hyviä uutisia!
Meillä tosiaan mies jää isäkuukautta pitämään. Äitiysloma alkoi mullakin jo 2006 joulukuussa, mutta se vaikuttaa juuri niin, ettei sitä voi siirtää vaan se on pidettävä heti vanhempainvapaan lopussa. Hakeminen tosin pitäisi tapahtua 2kk ennen vanhempainvapaan päättymistä. Me haettiin miehen työtilanteen vuoksi vajaa kuukausi ennen. Piti tehdä selvitys miksi hakemus tulee myöhässä, mutta läpi meni siltikin. Kannattaisi Nokinenä78 kysellä vielä päätöksestä Kelalta.
Mullekin sopii Turku-treffien sopiminen ihan tässä palstan puitteissa. Joten kaikki turkulaiset ilmoittautukaahan ja ehdotuksia ajasta ja paikasta saa laittaa.