***MAALISMUSSUKAT VIIKOLLA 39***
Kommentit (46)
Täällä poika jo oksetuksesta parani ja on hoidossa. Itse sain taudin toissayönä ja eilen kävin lääkärissä. Saikkua loppu viikko. Muuttojärjestelyihin menee se lomailu. Nyt onneksi jo vähän saattaa syödä.
Lääkärini on niin ihana ja kysyi josko samalla haluan kuulla sydänäänet, kun hänen luonaan kerran olin. Ja toki halusin. Vahva puksutus 144 ja poikaolo vahvistuu.
Maalis: ymmärrän täysin ajatuksesi - että sairasloman jälkeen on kahta kamalampaa töissä. Itse olen nyt ollut 4 pv töistä pois ja aamulla oli pakko käydä kaksi tuntia neuvomassa, kun eilen soi puhelin pahimmillaan 4 kertaa tunnissa. Soittivat töistä neuvoja siis. Sairasta touhua.. Mutta kyllä meinaan itsekin vaan saikulle jäädä itsekkäästi aina kun siltä tuntuu ja painan villaisella sitten työasioita jotka mahdollisesti jäävät hoitamatta. Ja sitten pitää vaan pomon kanssa jutella, ettei mulle ihan koko ajan sentään voi soittaakaan, tietty joskus jotain mutta rajansa kaikella!
Mukavaa päivää!
Nostanpa meidät taas etu sivulle.
Karkausvuodesta oli puhetta. Huomasin sen kanssa heti plussattuani. Meidän vauvan ei tarvisi olla kuin viikon etuajassa niin jopa olis karkauspäivä. Esikoinen syntyi tasan la. Tosin la myöhästettiin useammalla päivällä rakenneultrassa. Saa nähdä miten nyt.
Joko Aatuska on trvehtynyt?
Vihdoinkin alkaa pahoinvointi ja väsymys kunnolla hellittään, tosin syömisen kanssa täytyy olla tosi tarkka ettei välit veny, sit se kostautuu tosi huonolla ololla. Eilen oli neuvola ja jännitti puntarille meno et paljokohan vaa on noussu, mut ihme kyllä ei juuri mitään 300g koko neljän viikon aikana, oletin et hurjasti olis tällä puputtamisella.
Karkausvuosi ei taida vaikuttaa meihin mitenkää, la 19pv et ennemminki menee huhtikuun ihan alkuun ku et aikasemmin syntyis, mulla on kaikki raskaudet menny yli lasketun ajan. Pisimmillään olikoha joku 41+6
Mä oon jo ostanu vaunut ja vaatteitakin vauvalle :) tosi aikasessa ja innokas, vaikka neljäs vauva meille tulossa.
No, eipä tässä kai muuta...
Tuuli ja pirpana 15+2
Mulla oli keskiviikkona pitkästä aikaan neuvolakäynti. Nyt kuunneltiin sydänäänet ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että kovin oli tyttömäiset äänet (lukema oli 160). Itsellä on muutenkin ollut vähän tyttöä odottova olo niin kuin aiemmin vissiin mainitsinkin. Hemoglobiini oli hyvä ja sokeriarvot kunnossa. Eiköhän tää tästä. Pahin yökkäilykin on vähän helpottanut. Poika ja mies ovat flunssassa, joten mä toimin koton " hoitsuna" . Toivottavasti tauti ei iske itseen. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Pikkuhiljaa alkaa olo onneksi helpottamaan. Tyttö on tosin vähän flunssainen nyt. Onneksi on saanut kotona lepäillä. Tänään meillä tosin oli 4v. neuvola. Olin oikein ylpeä neidistä, kun niin reippaasti touhusi tädin kanssa, vaikka yleensä on kova ujostelemaan.
Kateellisena lueskelin, kun joku oli jo käynyt rattaat ja tarvikkeet ostamassa... Miksei minun mies koe, että olisi millään muotoa vielä aika alkaa järkkäilemään. Puhuu jostain tammikuusta, johon en todellakaan meinaa suostua. Pitää maalailla kauheat kauhuskenaariot, että saatan joutua vuodelepoon ja hänen pitää sitten lähteä asioita toimittamaan ja toteuttamaan toiveitani. Haluaisin jo niin niitä hypistellä, kaikkia suloisia romuja. Ehtisi tyttökin niihin tottua, eikä olisi enää kateellinen kaikista uusista jutuista, joita vauvalle hankitaan. Heh, taidan olla mestari perustelemaan mielenoikkuja jopa itselleni.
Aatuska 16+ kyllä tämä aika kiitää eteen päin. Viidennellä kuulla kun tässä jo mennään.
Kävin heti aamutuimaan neuvolassa ja kaikki oli päällisin puolin kunnossa, sydän äänet kuului vaikka vauva liikkui paljon ja karkasi alta pois monta kertaa. Väsymystä en ole enää tuntenut mutta eri hajuista saan karseita yökkimiskohtauksia. Alkuraskauden pahoinvointiahan minulla ei ole ollut lainkaan.
Olen aloittanut koirien aamu lenkillä jumppaamaan, valitsen lenkkipaikan syrjäisestä metsästä :) Taas tänään mennään illalla siipiä syömään. Naminami!
Sitä iloa kesti neljä tai viisi aamua, mutta tänään taas tuli herättyä kiire pöntölle. Onneksi huono olo menee sitten heti oksentamisen jälkeen ohi.
Mitä mieltä olette te, joilla on jo lapsia, noista hankinnoista? Itsellä tällä hetkellä pinnasänky, yhdistelmävaunut, turvakaukalo ja pieniä vaatteita tulossa käytettynä suvusta, lisäksi ajattelin äitiyspakkauksen ottaa. Mitä muuta isompaa kannattaisi hankkia etukäteen? Onko monilla käynyt niin, että esimerkiksi sitteri on jäänyt käyttämättä, kun vauva ei olekaan siinä viihtynyt? Onko kellään baby wrapia, kapaloa tai unipussia? Tuntuu, että niitä mainostetaan nyt aika paljon. Ajaako tavallinen huopa saman asian, jos vauva viihtyy " paketissa" ? Entä kantoliina tai reppu, onko käyttöä minkäikäisen vauvan kanssa, kannattaisiko hankkia jo etukäteen?
Kovasti tekisi mieli jo päästä näitä käytettynä saatavia tarvikkeita hypistelemään, mutta vaatii autoreissun pääkaupunkiseudulle joku viikonloppu. Samalla voisi kierrellä siellä kauppoja, jos haluaa jotain uutena hankkia.
Miten nuo raskauskuukaudet lasketaan? Onko se neljä viikkoa vai oikea kuukausi?
Mama 17+4
Mama 050308 kyseli noista vauvatarvikkeista...
Meillä esikoisen kanssa jäi tuo sitteri käyttämättä, ei viihtynyt siinä kolme minuuttia pidempään. Innoissani raskausaikana ostin BabyBjörnin kalliin sitterin ja kyllä ketutti! Mutta mutta... nyt kun tyttö on yli vuoden vanha, niin tykkää istuskella ja leikkiä tuossa sitterissä (painorajahan siinä taitaa olla 13 kg, jos en ihan väärin muista), joten onneksi ei siis sittenkään ihan turha ostos =) Pitää sitten katsella tän uuden tulokkaan kanssa, et miten menee.
Kantoreppu (meillä BabyBjörn) oli kyllä ihan ehdoton kapistus!! Meillä tyttö heräili usein kesken vaunulenkkien ja huusi vaunuissa. Ainoa keino oli nostaa syliin ja sylissä taas ei jaksa kauaa kantaa, jos pitää toisella kädellä pukata vaunuja. Muutenkin joskus oli helpompi ottaa mukaan vain reppu eikä vaunuja ollenkaan. Kantoliina ajaa tietysti saman asian ja on varmaan jopa parempi. Liinan/repun käyttö tietysti riippuu myös vauvasta ja omista mieltymyksistä...
Ja tuosta unipussista... Itse hankin sen vasta joskus 9kk ikäiselle, kun olin aikani juossut tytön huoneessa kuuntelemassa jos jonkinlaista kitinää. Unipussi helpotti meillä kummasti tilannetta. Joten nyt tulokkaalle kyllä hankitaan tuo unipussi ihan alusta alkaen.
Nämä tietysti vain meidän kokemuksia.
Itse taas tarvisin tietoa, että kuinka tarpeelliset kaksosten rattaat ovat? Tyttö on 2v3kk, kun vauva syntyy? Kotona meinaan olla vuodenvaihteeseen lasten kanssa.
Kävin eilen nlassa kuuntelemassa ihan huvikseni sydänääniä. Vilkas kaveri oli masussa ja sykkeet siellä 160-170. Eikös joku sano, et nää ois tyttösykkeet (meille kuitenkin ilmeisesti odotetaan poikaa ainakin ultran mukaan) =? Liikkeitä on tuntunut jo viikon verran ja olo kohtalaisen hyvä =)
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Nekku 14+2
Meillä ei tyttö viihtynyt sitterissä kuin hetkiä, mutta kyllä se ehdoton oli ruokaillessa aluksi, kun ei vielä syöttötuolissa saanut istuttaa. Ja silloin kun esim. laitoin ruokaa ja touhusin kovasti näkökentässä, niin saattoi viihtyä sen 10 min.
Rintareppua en voinut itse käyttää, kun niskat meni heti jumiin. Koin myös, että lapsen kädet ja jalat viuhuivat tiellä ja valmiina jäämään joka paikkaan jumiin. Nyt odottaa valmiina kantoliina, jonka koin ainakin koekäytössä miellyttävänä päällä. Ja onhan siinä tietysti se ergonomisuuskin.
Meidän esikoinen on aina ollut kova kuumakalle ja itse ajattelin ostaa sen unipussin, jos tulokas ei olekaan yhtä lämminverinen. En olisi voinut tuota esikoista kääriä mihinkään kapaloon. Ihan pieneä taisin laittaa sideharsolla ym. kädet pakettiin vartalonympärille, jos oli kovin levoton nukkumaan mennessä. Laitoin siis ne harson päät vain huolella vauvan alle, ja avasin paketin, kun lapsi nukkui.
Meinaan hankkia imetystyynyn, pinnasängyn,hoitotaso, joka tulee pinnasängyn päälle (poika, jos tulee, niin ei välttämättä paras paikka), rattaat, lipasto vauvan vaatteille, amme, turvakaukalo ja sitteri. Vaatteet ja kaikkea pientä on olemassa, äitiyspakkauksen otan silti. Töissä olen tutustunut kestovaippoihin käytännössä ja ajattelin tulokaan kanssa siirtyä niihin. Nekin on aluksi aika iso investointi.
Kuukaudet lasketaan siis 4 viikon jaksoissa, eli periaatteessa siis raskaus kestää laskennallisesti 10 kk.
Aatuska 16+
Ensin Tuuli81: Mä veikkaan et mullakin menee synnytys tuonne huhtikuun puolelle. Laskettu aika on 20.3. Esikoinen syntyi jo 40+5 ja kakkonen käynnistyksellä 42+3 (järkyttävät 17 pv yliaikaisena!). Kakkonen ei näyttänyt minkäänlaisia merkkejä maailmaan haluamisestaan ennen käynnistystä. Joten huhtivauva taitaa olla tulossa :) Tosin mulla on itsellä maaliskuun lopulla synttärit (olen siis maalismussukka), jos vaikka saatais sama syntymäpäivä.
Lääkärikuulumisia: Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä väsymyksen takia. En paljoa ehtinyt lääkärille puhuakaan, kun se jo ehdotti sairaslomaa lepäämiseen. Ensi viikon olen siis kotona lepäilemässä :D
Tosin maanantaina on pakko käydä töissä, mutta eihän sinne tarvitse jäädä viipymään... Ihan hyvä, koska ensi viikonloppuna on vielä esikoisen synttärit ja niissäkin on kuitenkin järjestämistä. Meidän pojilla on 11 serkkua (0-9-vuotiaita) ja kaikki on tulossa =). Kuten myös kaverit ja muita sukulaisia.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
t. jo piristynyt maalis08
rv 15+
minulla eka syntyi rv40+4
toinen rv42
kolmas rv41 ja
nelonen yllätti ja pyyhkäisi maailmaan rv 37+1!
joten edellisistä ei kannata liikoja päätellä :o)
nytkin ajattelin valmistautua synnytykseen aika välillä 14.2-31.3 :o)
Poden täällä ihan hirveää flunssaa... nenä on ihan tukossa joten nukkuminen ei varmaan onnistu ja muutenkin on ihan kuollut olo :o(
aivastaminenkin on jo extreme urheilua kun pitää valmistautua ettei pissit mene housuun ja masu pitää rentouttaa ettei supista ja vihlo... ;o)
ai näitä raskauden iloja :oD
Niiloakseli rv 16+4
Onko tuohon " http://groups.msn.com/Maalismuruset2008" pakko olla hotmail sähköpostiosoite, että pääsee kirjautumaan vai kuinka pääsee mukaan?
-Avuton :-/
Oho Niiloakseli, miten sun nelonen yllätti :) Jospa tämä meidänki nelonen tekis saman yllärin. Se loppuaika on niin tuskastuttavaa ollut aina kipujen ja vihlontojen ja supistuksien kanssa, et ei tosikaan ja aikakin tuntuu silloin matelevan.
Meillä kiire ja remontti jatkuu.. Eilen, kun pojat toivat ja asensivat väärän uunin meinas usko loppua. Alko tuntumaan siltä, että haukkasin kumminkin liian suuren apalan, ois pitäny vaan oottaa, kun ukko tulee kotiin.. Mut olin mä kyllä niin väsynytkin, koko illan siivosin rempan sotkuja, tänään tuntuu jo paremmalta vaikka keittiö ei vieläkään oo ihan täysin kunnossda. Pystyy sentään jo käyttämään.
Rae! Ei tarvi olla hotmailtiliä, mutta jos käyttää jotain muuta niin pitää olla Microsoft .NET Passport -tunnukset joilla kirjautuminen onnistuu.
Eikös yliaiakainen vaavi ole vasta, kun se 42 viikkoa on täynnä? siihen astihan on ihan normaali aika syntyä. Mä einakin itse ajattelen, että kuopus meni päivän yliaikaseks, kun synty 42+1.
Mulla on yks ainoa toive tähän tulevaan synnytykseen. Mä niin haluaisin kokea yhden kerran miltä tuntuu ihan oikea synnytys. siis ettei tarvis käynnistää. Mullahan ei kumpikaan mimmi tehnyt elettäkään tullakseen itse pois. Ois ihana lähteä itse kotoa sitten, kun sen aika on, silloni saa viikot olla ihan mitä vaan.
Jokohan sitä maanantaina vois alkaa ootella kirjeen saapumista sieltä punktiosta.. Toistaseks ei ainakaan oo puhelin soinu ja se on hyvä.
Lyhyeen jäi jutut taas, pitää ehtiä vielä päivittämään listakin.
Mutta muksaa viikonlopun jatkoa kaikille!
piipaa ja VilleVee 16+5
Ostin juuri käytetyt yhdistelmät tuolta osta ja myy palstalta. Järkeilin, että ostan mieluummin halvalla, käytetyt, alunperin kalliit rattaat, kun alan sitten itse laittamaan rahaa hirveästi kiinni, kun taitaa tämä lapsi olla se meidän viimeinen. Ainakaan en tavaroita rupea seuraavalle säästelemään. Vaatteet nyt on ihana säästää tuleville sukupolvillekin.
Mutta nyt synttäreitä juhlimaan!
Aatuska 16+1
Siis täällä on ollut niin kiire viikko töiden ja päiväkotiharjoittelun kanssa että huh.. rupesi jo supistelemaankin keskiviikkona kun oikeen stressasin. Pitää ottaa ihan rauhallisesti nyt :)
Noista vaunuista, me ostettiin viimeksi vaunut samana päivänä kun oli rakenneultra. Löydettiin netistä halvalla, aivan käyttämättömät kuitenkin. Saksalaista merkkiä (Knorr) ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Samoja saa muuten tilaamalla Saksasta, rahteineen päivineen hinta vähän alle ¿300!! Olikohan mulla linkkiä tallella.. www.kidsroom.de Harmi kun eivät tee tuplarattaita, sellasetkin kun pitää ostaa mutta nyt ei rahatilanne anna periksi muille kuin käytetyille.
Mä oon ihan pihalla kaikista jutuista, pikaseen vaan luin viestit läpi joten sori omanapaisuus!
Ens perjantaina on sitten se rakenneultra, jännittää jo kovasti! Varsinkin kun on alkanut tuntua jo heikkoja potkuja.. kyllä siellä joku vilkas veitikka asustaa :)
Mutta nyt aamupalan laittoon niin pääsee päivä käyntiin!
Mamasaurus rv 16+6
Niiloakseli: Toivotaan, että mullakin olis samanlainen suuntaus kuin sulla! Ennen kaikkea toivon synnytystä, jota ei tarvitse käynnistää. Sain viimeeksi käynnistyksestä ihan tarpeekseni =) Toivotaan että masuasukki syntyis siinä maaliskuun lopulla...
t. maalis08
rv 15+
Kerkesinpäs aloittamaan pinon ihan ensimmäistä kertaa:-) Juu, siis olipa tosiaan taas maanantaiaamu; kukaan ei jaksanut nousta sängystä, kaikki tavarat hukassa ja esikoinen meinasi myöhästyä ensimmäistä kertaa koulusta...No, ehti kuitenkin lopulta onneksi!Kuulostaako tällainen maanantaikaaos tutulta muissa perheissä?
Viikonloppu meni muuten ihan mukavissa merkeissä ja tunsin vauvankin liikkuvan vilkkaasti. Mikä ihana tunne:) Mieltä hieman masensi ajattelemattoman isoäitini kommentti perävarustukseni kasvamisesta...Näitä ihania totuuksia päästelee suustaan useinkin, ei periaatteessa tarkoita mitään pahaa eikä ymmärrä loukkaavansa muita. On vain sentyyppinen ihminen, ettei osaa harkita sanojaan kovin tarkasti. Olen aiemminkin raskaana ollessani saanut kuulla häneltä kommenttia siitä, kuinka VALTAVAN kokoinen olen jne. vaikken siis todellakaan ole isokokoinen (n. 153 cm ja normaalisti n.50 kg). Kaikki raskaana olevat kuitenkin tietävät, miten inhottavalta tuntuu kuulla kommentteja omasta ulkonäöstä, kun on muutenkin raskaushormonien herkistämä ja olo tuntuu möhkälemäiseltä:( No, tunnen oman isoäitini ja yritän olla ottamatta näitä kommentteja kovin vakavasti, kun ei kerran tarkoita pahaa, on vain äärettömän ajattelematon.
Piipaalle vielä tuosta viimeviikkoisesta neuvolakommentistani sen verran, että ajattelin asiaa ehkä vähän löyhemmin ja maailmanlaajuisesti. Eihän monessa maailman kolkassa edes tunneta tällaista (pääosiltaan) ilmaista äitiyshuoltoa ja Suomessa ollaan muutenkin melko valistuneita monessa suhteessa. Totta on toki, että neuvolakäytännöt ja ohjeistukset vaihtelevat paljonkin riippuen siitä, missä päin Suomea asustaa ja aina löytyy parannettavaa. Ja ihan varmasti jossain päin maailmaa ovat asiat vielä paljon paremmin. Olen kai itse vähän tällainen helposti kaikkeen tyytyvä, enkä osaa kyllä monesti vaatia asioita, vaikka pitäisikin. Eikä omalle kohdalleni tosin ole mitään hirvittävän negatiivista sattunutkaan, siis omien neuvolakokemusteni aikana. Hassuja kommelluksia kylläkin...Että omista kokemuksistani käsin vain tätä asiaa kommentoin, kuten varmasti me kaikki. Mutta siis olen monilta osin kanssasi kyllä samaa mieltä.
Noniin, nyt menee omanapaiseksi höpötykseksi ja töitäkin tarttis tehrä:) Oikein mukavaa uutta viikkoa kaikille maalismussukoille!
Terkuin Hattara
Kirjoittelenpas nyt minäkin ihan ensimmäistä kertaa kuulumisia pinoon =)
Mikä siinä on, että mä oon nyt raskausaikana alkanu heräillä ihan outoihin aikoihin? Jo monena aamuna oon ollu ylhäällä kuuden aikaan vaikka tarvis herätä vasta seitsemältä? Siinä sitä sitten miettii, että mitä tekis, kun ei oikeen voi mitään ääntäkään pitää, ettei esikoinen ja mies vaan herää.. HEhheh, murheet kullakin =) Muuten aamu meni ihan kivasti ja esikoinen lähti hoitoon taas ihan hyvillä mielin. Vuoden ja yhdeksän kuukauden ikäinen tyttö on ollut hoidossa vasta muutaman viikon, kun äiti sai sopivasti uuden työpaikan raskauden alkumetreillä. Sekä tyttö että äiti ovat viihtynyneet mainiosti =)
Masuasukilla (kai) kaikki hyvin, viime viikolla käytiin OYS:n sikiöntutkimusyksikössä np-ultrassa ja poikaa meille odoteltaisiin (mikäli ultraan on uskominen näillä viikoilla). Pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa väistyä ja äiti voida kaikinpuolin paremmin. jos kohta jaksaisi vaikka nauttiakin tästä raskaudesta... Ensimmäiset liikkeet tunsin jo viime viikolla, mutta ei niitä todellakaan joka päivä tunnu. Kiva fiilis niistä kuitenkin tuli=) Jotenkin on sellainen ihan ihme olo, kun ei oikeastaan mitään vaivoja, kun koko alkuraskauden oli kaikkea mahdollista (ja melkeen mahdotontakin...). Mutta nautitaan nyt tästä... kohta masu alkaa kasvaa ja tuo mukanaan taas vaivan toisensa perään, PLAAH!
Viimeiset kolme viikoa on mennyt pahoinvoinnin ohella sairastaessa ja vihdoin perjantaina sain lääkkeet poskiontelotulehdukseen. Nyt taas jaksaa keskittyä työasioihinkin paremmin. Ja niitä kyllä riittää... Tarvis varmaan alkaa siis tehdäkin jotain palkkansa eteen =)
Oikein ihanaa viikkoa kaikille maalismussukoille!
Nekku 13+5
Koska sinulta on viimeksi se hemoglobiini mitattu? Tuo väsymys kuulostaisi sopivan niihin. Itselläni oli yhdessä vaiheessa ilman raskautta Hb 119, ja vaikka oli ihan rajalla, niin kärsin totaalisesta voimattomuudesta.
Voi tosin myös sopia stressioireiksikin. Itse olin yhdessä aiemmassa työpaikassani todella stressaantunut. Mikään määrä unta ei riittänyt, koko päivän aikana en kunnolla herännyt ja useamman kuukauden elin sellaisessa horroksessa. Ruokatunnilla menin vartiksi aina pimeään vessaan huilaamaan, jotta en ihan seisovilleen nukahtanut. Kesäloma sen silloin onneksi katkaisi ja irtisanouduinkin heti syksyllä töihin palattuani, eli sairaslomalle vaan, jotta saisit kierteen poikki. Itse olen ainakin sitä mieltä, että minä ja vauva ollaan etuasemassa nyt. Ihan sama mitä toiset joutuvat tekemään. Haluan saada terveen, hyvinvoivan lapsen. Viime raskaudessa en levännyt määräysten mukaan ja istukkani kalkkeutuikin sitten verenpaineista johtuen niin, että tyttö syntyi pienikokoisena.
Aatuska 15+6