Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikamme nimi on Lukas ja ärsyttää kun moni jukuripäisesti taivuttaa Luukkaalle, Luukkaan jne.

Vierailija
23.09.2007 |

Tavallaan ihan sama, mutta tykkäisin, että taivutettaisiin kuten kuuluu: Lukaksen. Poroja en vedä, mutta välillä ärsyttää.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein myös näin!

Vierailija
2/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla lapset fiksumpia kuin aikuiset. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ei ole Luukas. Kun sitä miettiin kirjoitettuna, ei kai kukaan kirjoittaisi Lukkaan. Mutta noinhan se kuuluisi kirjoittaa jos taivutusmuoto on edellä mainittu. Miksi nimi Lukas taivutettuna kirjoitusmuodossa muuttuisi muotoon Luukkaan?

ap

Vierailija
4/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan juteltukin asiasta. He vain ovat sitkeästi sitä mieltä, että " luukkaan" on oikein. Rasittavaa.

ap

Vierailija
5/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa, kun ei laita lapselle rehellistä suomalaista nimeä, vaan pitää ruveta hienostelemaan!

Vierailija
6/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Luukas, niin Luukkaan on yhtä oikea kuin Luukaksen. Jos nimi lausutaan Lukas, niin taipuu joko Lukaksen tai Lukaan. Molemmat oikein.

Vierailija
7/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle on ihan sama miten se taivutetaan. Välillä Lukaksen, välillä Luukkaan. Jopa jätän välillä viimeisen ässän sanomatta ja sanon Luukan.

Miten jotkut voi nimiasioista saada hirveitä päänsärkyjä?

Vierailija
8/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi Ruotsissa asuvan ruotsinsuomalaisen pikkupojan pitäisi saada perisuomalainen nimi?

ap

Vierailija
9/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin vain että välillä rasittaa, kun lähipiiri antaa mun ymmärtää, että MINÄ olen se joka lausuu väärin.

ap

Vierailija
10/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin Satun tai Sadun. Nimissä voidaan omistusmuodossa säilyttää nimi sellaisenaan tai taivuttaa se suomenkilelle ominaisesti. Voitte vanhempina ohjata tuttavianne, millaista omistusmuotoa käytätte pojan nimestä.

Tuomas: Tuomaksen, Tuomaan . molemmat oikein

Lukas: Lukaksen, Lukaan (Luukkaan)

Vierailija
11/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukaksen/lukkaan, vai se, että nimi lausutaan kahdella u:lla, lukas/luukas?? en ymmärrä.

Vierailija
12/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun synttärikortissa lukee " onnea Luukkaalle!" , on se hiukan rasittavaa. Lukiskin onnea Lukkaalle! (Mikä on sekin kyllä mielestäni perin kummallinen taivutustapa..)

Mutta siis eihän nimi muutu taivutusmuodossa toiseksi nimeksi...

ap

Vierailija
14/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tavallaan ihan sama, mutta tykkäisin, että taivutettaisiin kuten kuuluu: Lukaksen. Poroja en vedä, mutta välillä ärsyttää.

Suomen kielessä molemmat ovat oikeita tapoja taivuttaa nimi.

Vierailija
15/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän pojan nimi ole Luukas!!

Vierailija
16/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luukaan? Eihän tuollaista genetiivimuotoa ole!

Vierailija
17/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani nimi on Lukas ja se lausutaan " luukas" . Ystävämme taivuttavat sen puheessa ja kirjoitettuna " Luukkaalle, Luukkaan jne" .

Itse en ymmärrä miksi se kirjoitettaisiin Luukkaan, kun poikani nimi on Lukas. Miksi nimeen tulisi yksi " u" lisää.

ap

Vierailija
18/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olette kakaranne nimenneet, pakostakin tuollaisesta nimestä tulee eri versoita, ihan niin kuin esim: Nea= Neea, Kia= Kiia, Juhan= Juuhan, Nora=Noora jne.

Lopeta valitus ap ja mene nukkumaan.

Vierailija
19/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luukaalle? Mutta eihän poikani nimi ole Luuka/Luka? Ei nimi noin voi taipua?

ap

Vierailija
20/41 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä asia kiinnostaa minua todella. Ei siksi, että se olisi elämää suurempi kysymys vaan olen vilpittömästi kiinnostunut nimen taivutuksesta. Täällä Ruotsissa ei ole vaikeuksia nimen taivutuksessa. Suomen kieli on oma lukunsa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän