Lontoon ympäristöä tuntevat
Ollaan muuttamassa reiluksi puoleksi vuodeksi miehen komennuksen myötä Lontooseen ja nyt ollaan jo niin pitkällä asuinpaikan valinnassa, että kolme aluetta on jäljellä. Mikä näistä olisi lapsiperheelle paras ja kulkuyhteydet Cityyn olisivat kätevimmät: Richmond, Wimbledon vaiko Hampstead?
Kommentit (12)
Kiitti vastauksestasi. Vielä yksi lisäkysymys: häiritseekö Heathrown koneiden lentomelu pahastikin siellä? Lukemani mukaan on melkoista, mutta onko ihan häiriöksi asti?
Meillä meni parisen viikkoa, että totuimme lentomeluun. Sen kovuus riippuu yllättävän paljon asuinalueesta. Koneet laskeutuvat usein suoraan Kew Gardensin yläpuolelta, jossa melu on aika kova. Mutta jo parisataa metriä etelään auttaa tilannetta. Lisäksi jos löydätte asunnon, jossa on kaksinkertaiset ikkunat, niin melu pysyy aika hyvin ulkona. Me emme tosin sellaista asuntoa löytäneet....
Minä olen siis täysin tottunut lentomeluun. En enää edes huomaa koneita. Heathrow on kuitenkin vajaa 10 km päässä, joten koneet ovat tässä kuitenkin vielä aika korkealla. Toisaalta huonosti nukkuva ystäväni valittelee ensimmäisen aamukoneen herättävän hänet lähes joka aamu (n. klo 4.15).
Tietenkään koneet eivät laskeudu aina tästä, vaan muitakin reittejä käytetään. Eli välillä voi mennä viikkoja, ettei lentokoneita mene tästä yläpuolelta.
Kaikki mukavia ja vehreita alueita. Hampsteadissa on todella mahtava Hampstead Heath, Richmondissa Richmond Park ja Wimbledonissakin puistoja riittaa. Wimbledonista olen kuullut, etta junalla tulo on joskus kovin ruuhkaista, mutta se taitaa olla vastassa mista tahansa liikkuessa. Richmondin juna siis menee Richmondin keskustasta eli kannattaa ottaa huomioon myos matka kotoa asemalle.
Onko teilla kouluikaisia (eli tana lukuvuonna 5-vuotiaita) lapsia? Se voi olla todella ratkaiseva tekija asuinpaikan valinnassa.
Itse jos nyt joutuisin valitsemaan vain pelkastaan asuinalueen mukaan laittaisin jarjestykseen Hamstead, Richmond, Wimbledon, mutta itse asunnolla ja missa kohtaa se alueella on, on myos iso merkitys.
Mutta kuten sanoin, jos naista pitaa valita niin ei mikaan niista mikaan ikava alue ole.
Nyt ei ole metrokarttaa lähettyvillä, mutta eikös northern linella pääse Hampsteadista Cityyn aika kätevästi. Muistelen, että kun kaverini kulki Richmondista junalla kaupunkiin, juna oli rikki vähän väliä.
JOs pitäisi valita, Hampstead tai Richmond.
olisi minun valinta. On lähempänä cityä ja työmatka siten lyhyempi kuin esim Richmondiin.
Hampsteadista pääsee Northern linella, Richmondista ja Wimbledonista District linella. Ja Richmondista lisäksi keskustaan junalla.
Jos junat kulkevat huonosti, niin ei metrot paljon sen parempia ole. Metroissa on ruuhkaa tai ' signal failure' vähän väliä, ja siksi kulkeminen tökkii välillä tosi pahasti.
Tosiaan jos teillä on kouluikäisiä tai reception-luokalle meneviä lapsia (yli 4-vuotiaita), niin sitten kannattaa perehtyä tarkemmin tähän alueiden kouluihin. Meillä asuntoalueen valinta meni puhtaasti koulun sijainnin mukaan, eli valitsimme ensin koulun, sitten sen lähistöltä kivoimman asuinalueen. Ja mikä parasta, täällä on aina tosi paljon vuokra-asuntoja tarjolla, tosin hintaakin asunnoilla on ihan kivasti.
Linkkivinkki: www.findaproperty.com
eli me asutaan Wimbledonissa. Asuntoa etsiessä kävimme katsomassa asuntoja sekä Richmondista, että täältä. Itse asunto lopulta ratkaisi asian.
Wimpelin puolesta: iso Wimbledon common-ulkoilualue, Wimbledon Park (ruohokenttiä, urheilukenttä, ankkalampi jossa isommat lapset meloo ja purjehtii, julkiset tenniskentät ja 2 leikkipuistoa)...runsaasti erilaisia playgroupeja lapsille sekä Putneyssä (10min bussilla) että Wimbledonin keskustassa. Kirjastoja ja kirjakauppoja, joissa on story timeja lapsille. Liikkumaan pääsee metrolla, bussilla ja lähijunalla. Lähijuna menee metroa nopeammin keskustaan eli 18min Wimbledonista Waterloolle. Itse pidän Wimbledonia erittäin lapsiystävällisenä paikkana. Kaksi golfkenttää on ihan kävelyetäisyydellä, hevostallit Wimbledon villagessa. Asumme 24h vartioidulla, aidatulla alueella, jossa lasten on turvallista leikkiä sisäpihalla.
Richmondin liikenneyhteyksistä en tiedä, mutta olen varma, että molemmissa R:ssä ja W:ssä viihtyy varsin hyvin!
Meillä esikoinen täyttää 5 vuotta helmikuussa 2008, joten onko hänen mentävä kouluun? Me kun ollaan kuitenkin vain kevät ja kesä siellä Englannissa ja syksyksi tullaan takaisin Suomeen. Esikko on nyt englanninkielisessä päiväkodissa ollut kuukauden, mutta tuskin puhuu siltikään juuri mitään, kunhan maahan saavumme. Tuntuu aika hurjalta laittaa neiti kouluun ummikkona. Eri asia tietty, jos sinne pidemmäksi aikaa jäisimme. Nyt olen miettinyt, että menisi puolipäiväisesti jonnekin päiväkotiin tai vastaavaan. Mutta onko siis koulu pakollinen tuon ikäiselle?
Korjatkaa joku jos olen vaarassa, mutta mun kasitykseni on etta suurin osa viisivuotiaista aloittaa reception-luokalla, jolloin Year 1 alkaessa on paremmat valmiudet parjata ja viihtya koulussa. Year 1 on jo sitten jo ihan lukemaan ja kirjoittamaan opettelua ja matikkaa ym jo aika koulumaista meininkia elii jos yhtaan on tarkoitus olla pidempaan suosittelen reception-luokkaa. Jos olette menossa takaisin ennen syksya 2008 kerhossa voi olla helpompaa. Ikatoverit tosin voi olla poissa, mutta ei ton ikaisilla nyt niin valia onko kaverit 4 vai 5 v. Kouluvelvollisuus taitaa olla sina vuonna kun tayttaa 6 v.
Eli lapset, jotka ovat täyttäneet 5 vuotta viimeistään 31.8. aloittivat koulun tänä syksynä. Jos lapsi täyttää 5 vuotta ensi vuoden puolella, niin hän menisi nyt reception-luokalle, ja aloittaisi koulussa ensi syksynä.
Ehdotan, että etsitte kivan leikkikoulun, johon laitatte lapsenne aamupäiviksi. Kyllä hän siellä pärjää, jos osaa englantia jo jonkin verran. Meidän poika meni ekalle luokalle kesken lukuvuoden täysin ummikkona, ja puolessa vuodessa lapsi oppi puhumaan englantia, lukemaan ja kirjoittamaan. Alku oli tietysti rankka, mutta yllättävän nopeasti nuo taidot kertyivät. Jos teidän lapsi osaa edes vähän englantia, niin kielen oppiminen on vielä nopeampaa.
Kun etsit sopivaa hoitopaikkaa, niin tässä linkki, jota kautta voit hakea eri alueiden kouluja, lastentarhoja, lastenhoitajia yms:
http://childcare.direct.gov.uk/
Soittele kiinnostaviin paikkoihin mahdollisimman pian, sillä monet näistä ovat täynnä.
Tietenkaan sinun ei tarvitse laittaa lastasi kouluun britaniassa varsinkin jos olette maassa vain pienen ajan. Mutta sen verran voin sanoa tuon ikaisten lasten koulun kaynnista etta he ovat koulussa vain muutaman tunnin verran. Ja se toimii vahan kuin esikoulu suomessa. Joten jos mietit laitatko puolipaiva hoitoon lastasi, tai kouluun. Itse laittaisin kouluun. Toinen ongelma on tietenkin kielitaito, kuinka paljon lapsesi osaa englannin sanoja ?
Britti-suomi perheiden yhteisossa on ollut aikoinaan puhetta brittikouluista, sielta varmasti loytyy lisaa tietoa.
http://fi.msnusers.com/Britti-Suomiperheet
Olen tosin hieman puolueellinen, mutta minusta Richmond on noista paras vaihtoehto. Täältä on metroyhteys keskustaan (District-line, sama kuin Wimbledonista), mutta se on kyllä aika hidas ja kolkuttelee pitkään. District-line on myös aika ruuhkainen, joten se seisoo ajoittain asemien välillä. Tosin ruuhka-aikana näihin metroihin yleensä mahtuu matkustajat, päinvastoin kuin superruuhkaiseen Piccadilly-lineen. Metron lisäksi Richmondista kulkee Lontooseen juna, joka on paljon nopeampi tapa mennä keskustaan. Selvittäkää tämä junavaihtoehto, se voi olla hieman kalliimpi mutta ilmeisesti paljon nopeampi tapa päästä Cityyn.
Lasten kanssa Richmond on ihana paikka. Täällä on iso puisto (Suur-Lontoon suurin), jossa voi lenkkeillä, pyöräillä, ratsastaa (tosin kallista), golffata, lennättää leijaa, pelata futista... Kun etsitte asuntoa, niin on suuri etu, jos puisto on kävelymatkan päässä. Toisaalta Richmondissa on myös Kew Gardens, joka on aivan ihana kasvitieteellinen puutarha. Meidän lapset rakastavat paikkaa, ja siellä on mm. viikonloppuisi askartelua lapsille. Richmond on tosin hieman kallis paikka, mutta Lontoon-alueella lähes kaikki maksaa enemmän punnissa kuin Helsingissä euroissa.