kotiintuloajat
mikä on teidän ala-asteikäisillä lapsilla kotiintuloaika?noudatetaanko niitä ja mikä on rangaistus jos jatkuvasti luistetaan ,eikä tulla vaikka on aika.????
Kommentit (23)
Meillä ei ole varsinaista kotiintuloaikaa, vaan lapsi kutsutaan touhujen mukaan kotiin. Nyt talvisaikaan on viimeistään kotiintuloaika ollut 18:30-19:30 riippuen missä on. Kesällä usein venähtää 20 ja viikonloppuiltoisin/vapaalla jopa 21:een- tällöin tosin me vanhemmatkin puuhaamme pihalla ja katselemme touhuja. Jotenkin pidän tärkeämpänä että tiedän minkälaisten lasten kanssa ja missä hän liikkuu, kuin sitä että tuleeko kotiin klo 19 vai 20.
Meidän lapsesta tiedämme yleensä missä ja kenen kanssa liikkuu (johtuu asuma-alueen koosta). Lisäksi jos hän menee tavanomaisia rajojen ulkopuolelle, niin joutuu kysymään luvan. Jos porukka on liian iso tai lapsi on tiettyjen kavereiden kanssa tai touhut aika aktiivisia käy kutsu kotiin aikaisemmin. Usein näemme lapsen touhut kavereiden kanssa kun tässä nurkilla liikkuvat (tai käymme lenkillä katsomassa) ja soitamme välillä varmistussoittoja- äänestä kuuluu myös kun lapsi on väsynyt/ylikierroksilla.
Uskon että ala-asteikä menee aika hyvin näillä keinoin, koska luokalta kaikki asuvat tässä lähinurkilla ja tiedän lapset ja vanhemmat ja tavat. Mutta jos piiri laajenee, niin silti viimeistään klo 21 myös vapaa-aikana olisi toimiva aika. Tarkoitus olisi että kotona oltaisiin menossa nukkumaan samoihin aikoihin arkena ja vapaalla. Eli unirytmiä ei vapaille hirveästi sekoiteta.
Yläasteella sitten kuviot varmasti suurenevat ja kaveripiirit sekoittuvat. Pelko on että lapsi alkaa liikkumaan enenevässä määrin keskustassa. Tätä liikkumista en haluaisi välttämättä kieltää, jos on järkevää (esim. skeittipaikat siellä): Eli vaatii sitten meidän vanhempien tarkastuskierroksia ja juttelua lapsen kanssa. Mutta kotiintuloaikojen osalta en halua antaa vielä yläasteikäisenkään olla yötämyöten ulkona. Luulen että silloinkin vapaapäivää vasten sopiva kotiintuloaika olisi 22.
Tähän mennessä lapsen kotiin tulossa ei ole ollut ongelmia ja rangaistuksia ei ole tarvinnut keksiä. Sen verran herkkä poika on että itku tulee silmään jo nyt jos kerromme olevamme pettyneitä johonkin hänen toimintaansa, josta pitäisi tietää ettei ole sallittua. Eli luulen että meillä toimii sääntöjen noudattaminen myöhemminkin pienellä " syyllistämisellä" ja keskustelulla.
Itse en ymmärrä miksi lapsen pitäisi saada olla ulkona yömyöhään. Lapsi tarvitsee välittämistä ja rajoja. Perheen kanssa yhdessä vietetty rauhallinen ilta-aika on paljon tärkeämpää kuin kavereiden kanssa yöllä liikkuminen. Yöllä liikkuvat lapset ovat myös enemmän näistä perheistä joissa ei lasten tarpeita ymmärretä niin hyvin ja lapset hakevat jotain mitä heidän ei pitäisi hakea jos kaikki olisi kunnossa. Tässä muistelen myös omaa lapsuuttani, sillä olin lapsi jolla ei ollut kotiintuloaikoja ja olin aika aikaisin yläasteikään yötä myöden ulkona- ja ei siellä niitä vanhempien kanssa hyvissä väleissä onnellisissa perheissä olevia lapsia niin näkynyt... Tietenkin voi olla että ajat ovat muuttuneet, mutta en usko. Sitä turvatonta lapsuutta en halua omille lapsilleni antaa.
Mitä tulee kouluikäisten kaverien hakemiseen, niin tämän toteuttaminen riippuu varmasti asuma-alueen turvallisuudesta ja kaverien läheisyydestä ja asumamuodostakin. Mutta itse kyllä annan jo esikouluikäisen hakea kavereita (tosin pienempien rajojen sisällä kuin koululaisen- meillä 200m suuntaansa) ja ekaluokkalaisen tietyn rajojen sisällä (kouluun asti ja saman matkan sisällä kotipiiristä n.500m sisällä). Tämä on tärkeä sosiaalinen taito harjoitella. Eli en ole niin tiukkis tässä asiassa, tosin olen aina myös tutustunut haettavien lasten vanhempiin ennen kuin päästän lapsen itsekseen hakemaan (ainakin varmistanut että homma on ok ja kysynyt kellonajoista ja tietenkin vanhemmilla on aina yhteystiedot kotiin).
Kahdella nuorimmalla ei ole kotiin tuloaikoja kun eivät yksin pihalla tai kavereilla ole...
4v tyttö saa olla 18.30 asti kaverillaan/kaverin pihassa. (Kaverit asuu naapurissa. Muualla ei yksin ole vielä)
9v poika saa olla arkisin seitsemään, viikonloppuisin ja lomalla 21-21.30 riippuu missä on.
Meillä ei ole kovin tiukat rajat, mutta jos kotiintuloajasta myöhästyy yli 10min niin kyllä siitä sitten jutellaan, että miksi näin...
Meillä 5v ja 7v ja kotiintuloajat tiukat! Nuorimmainen ei saa olla yksin missään (paitsi omalla pihalla ja usein tarkastetaan, että kaikki ok) ja ekaluokkalainen ei myöskään saa kuljeskella yksinään. Omalla pihalla saa olla arkisin 18.00 asti korkeintaan ja viikonloppuisin 19.00. Arkisin mennään viimeistään 20.00 nukkumaan sillä herätys aamulla jo klo.06.00. Viikonloppuisin nukkumaan meno 21-22.00. Jos ekaluokkalainen haluaa kavereille niin viedään ja haetaan. Nuorempi ehtii myöhemminkin kavereilla käydä. Mielestäni ekaluokkalainenkin on vielä niin pieni, että ei ole tarvetta kuljeskella kavereilla. Vanhempana ehtii vallan mainiosti.