Miksi joku ei pärjää päiväkotityössä?
Serkkuni on siis lastenhoitaja, joka ei ole tainnut koskaan olla puolta vuotta pidempään missään päiväkodissa. Tehnyt siis vain sijaisuuksia, mutta yhteenkään päiväkotiin ei ole uudestaan pyydetty töihin.
Huomaan, että asia harmittaa häntä. Hän pitää työstään ja kokee olevansa siinä hyvä.
Varsinkin kun varhaiskasvatuksessa on kova työvoimapula, eikä hän saa töitä alalta.
Mikä mahtaa olla vialla?
Kommentit (16)
Ehkä hän tykkää vaihtaa maisemaa, itse ajattelen niin enkä halua vakkariksi mihinkään, olen ollut ja on pyydettykin.
Tuossa on tietty vapaus ja aina tietää että loppu häämöttää, jos paikka ei ole kiva(usein se olekaan).
Määräaikainen työsuhde ei tarkoita pärjäämättömyyttä työssä.
Ehkä hän on hiljainen introvertti, jolla ei ole tarpeeksi auktoriteettia lapsiin eikä myöskään ystävysty muun henkilökunnan kanssa.
Järkyttävä kimeä meteli. Kuulo vaurioituu kaikilla. Ei tarvitse kun läheltä päiväkotia kulkea, niin kammottava meteli ulkonakin.
Hirveä meteli, liikaa tarvitsijoita vastuulla ja työsuhde-etuna tartuntataudit. Ihmekö tuo.
Päiväkotiin ei vakkariksi kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä kimeä meteli. Kuulo vaurioituu kaikilla. Ei tarvitse kun läheltä päiväkotia kulkea, niin kammottava meteli ulkonakin.
Tuon lisäksi työ on ihan yllättävän stressaavaa. Sun täytyy omata sellainen luontainen auktoriteetti tai tulet menettämään mielenterveytesi. Tämä on vähän sellainen ominaisuus, että sitä joko on tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon lisäksi työ on ihan yllättävän stressaavaa. Sun täytyy omata sellainen luontainen auktoriteetti tai tulet menettämään mielenterveytesi. Tämä on vähän sellainen ominaisuus, että sitä joko on tai ei ole.
Miten stressi ja auktoriteetti liittyy toisiinsa?
Jos siis kyse siitä, että häntä ei palkata samaan paikkaan uudestaan on jotain hänessä itsessään vialla. Vähänkään hyvät tyypit kyllä pidetään, jos suinkin sijaisuus mihin palkata.
Voi olla hankala työkaveri, ei tee hommiaan, ei pärjää lasten kanssa, valittaa, luo huonoa ilmapiiriä, on epäluotettava, käyttäytyy ikävästi lapsia kohtaan, sairastaa poikkeuksellisen paljon... tms.
Tai sitten tosi huono tuuri, eikä päiväkodeissa ole ollut tarjota sijaisuudelle jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten stressi ja auktoriteetti liittyy toisiinsa?
Koska aivan kuten Schwarzeneggerin lastentarhan kyttä elokuvassa niin aluksi Arnold oli aivan stressaantunut kun ei vielä omannut auktoriteettia. Vasta sitten kun hän otti jämäkän auktoriteetin asenteen niin hänen stressitasot laskivat.
Minä en todellakaan pärjäisi, enkä missään hoitoalalla 😂 no, siksipä en olekaan kouluttautunut alalle.
Taas on lukutaidottomia ketju täynnä. Selvästikään kyse ei ole siitä, että henkilö ei itse kestä esimerkiksi meteliä vaan häntä ei toiveista huolimatta haluta töihin uudestaan. Luitteko edes aloitusta?
On ihan selvä homma, että jos ei mihinkään toista kertaa pääse, jotain on vialla. Eräs minulle läheinen ihminen on lastenhoitaja ja kertoo välillä näistä kyvyttömistä työntekijöistä. Tyypillisesti ongelma on tilannetajussa ja keskittymisessä epäolennaisuuksiin. Tarhassa pitää olla nopea reagoimaan ja nähdä jo ennalta mahdollisia pulmatilanteita ja estää niitä.
Huonot työntekijät ovat hitaita. He saattavat valita lempilapsia. Tai sitten he haluavat keskittyä aikuisten kanssa jutteluun. Jotkut saattavat keskittyä lelujen järjestelyyn samaan aikaan, kun vieressä on jokin haastava akuutti tilanne. Joku lähtee aina vessaan, kun on hektinen uloslähtötilanne. Heillä ei ole auktoriteettia lapsiin. Osa ei osaa edes jutella pienten kanssa.
Yleensä ongelma on persoonassa ja vuorovaikutustaidoissa, joten neuvominen ei meinaa auttaa.
Ehkä hän haluaa vaihtaa taloa itse. Päiväkodin ilmapiirissä ja johtamisessa voi olla jotain ongelmia.
Ehkä hän tykkää vaihtelusta.
Pätkätyöt on tyypillisiä alalla.
Tietysti voi olla mahdollista, että joillakin voi olla vaikeuksia sopeutua ryhmään, ei ole auktoriteettia lapsiin ja kommunikointi muiden aikuisten ja lasten vanhempien kanssa vaati vielä harjoittelua.
Syitäon monia.
Niin no... Ehkäpä ei pysty työskentelemään muiden työntekijöiden kanssa syystä x. Vaikka lasten kanssa pärjäisikin (omasta mielestään), niin kyllä sekin on erittäin tärkeää miten työskentely sujuu muiden aikuisten kanssa.
Olen itse tehnyt keikkatyötä yli kymmenen vuotta. En halua vakituista paikkaa. Haluan suunnitella itse aikatauluni ja lomat. Keikkatyö on normaali työmuoto ja vaihtoehto. Ei siinä ole mitään erikoista.
Itse en jaksaisi sitä meteliä.