Asunnon laina-aika 25 tai 30 vuotta?
Onko kellään laina-aika niinkin pitkä kuin 25 tai 30 vuotta? Millainen lainamäärä teillä on?
Kommentit (32)
Mutta vuokra saisi mun tapauksessa kolminkertaistua ennen kuin maksaisi saman kuin asuntolaina. Korotkin nousevat ;)
Ensinnäkään vuokrasi ei varmasti tule pysymään samana 30 vuotta. 30 vuoden kuluttua vuokrasi on ainakin tuplasumma nykyiseen verrattuna. Sen sijaan lainapääomaa inflaatio syö koko ajan. Eli 20 vuoden kuluttua esim. 700e lyhennys on arvoltaan aika vähän. Ja korothan pienenevät koko ajan kun lainaa lyhennetään. Lisäksi koroista saa tuntuvan verovähennyksen.
Tätähän on tutkittu monesti ja kaikki tutkimukset osoittavat saman, että omistusasuminen on edullisinta. Ja koska vuokra on pääsääntöisesti enemmän kuin vastaavan asunnon lainan korot + muut out-of-pocket kustannukset, et samasta kokonaissummasta saa edes lyhennyksen verran säästöön kuussa.
ja rakensi talon 130 neliötä. Silloin laina tuntui suurelta. Nykyään ei omakotitaloa tuolla rahalla rakenneta enää minnekään. Mutta talon myyntihinta olisi nykyisellään noin 150 000e ainakin.
Kyllä hyvälle paikalle rakennettu kunnon talo on aina oiva sijoitus. Näin ainakin ajattelisin. Ajattelenpa vaikka vanhempiani, jotka ovat asuneet murjussaan 40 vuotta. Eivät ole tehneet mitään remppaa, asustaneet vaan edullisesti. No mitä hyötyä siitä on loppuviimeksi sitten heille tai meille jälkeläisille? Ei ole mitän kunnon taloa mitä periä ja äiti on joutunut asumaan murjussa ikänsä. Hyvä jos saamme 30 000 ¿ siitä talosta kun se joskus pitää myydä.
Itse asumme kivassa talossa, joka maksaa nyt paljon mutta tulee olemaan kunnon talo pitkään. Remppaamme sitä vielä tässä vuosien saatossa. Ehkä jopa joku lapsistamme haluaa tänne jäädä kun me muutamme täältä pois.
Kyllä elämässä pitää riskejä uskaltaa ottaa! Muuten ei ikinä saavuta mitään!
Koronnousun riski on olemassa ja siksikin kannattaa jättää pelivaraa myös takaisinmaksuajassa ja koskaanhan ei voi tietää, mitä ikävääkin elämä tuo tullessaan eli jos joskus tarvitsee lyhennysvapaita vuosia, niin helpompi, kun on jättänyt sen mahdollisuuden.
Täytyyhän sitä sijoitustaan huoltaan ja onhan se koti josta ei koskaan halua muuttaa pois. Nyt kun lapsetkin on aikuisia niin pihalle on alkanut nousta kaikenmaailman sisustuselementtejä ja teemoja.
33
En pitäisi tätä yhtään hassumpana valintana.
25 vuoden päästä asunto on sentään oma, jos asuisimme vuokralla, ei meillä olisi mitään omaisuutta.
Jos asuisimme vuokralla, ei olsi varaa säästääkään kuin ehkä se 100¿ kuussa, mistä ei kovinkaan huimia summia kerry edes sen 25 vuoden aikana.
Itse teemme luultavasti kuitenkin niin, että kun lapset ovat muuttaneet pois, vaihdamme asunnon pienempään velattomaan ja sen jälkeen maksamme vain pientä vastiketta. Luultavasti meille jää vielä rahaakin ihan kivasti eläkepäiviä varten :)
kun maksoimme toisen lainan kokonaan pois ja nostimme kk-erää. ei haittaa vaikka korot nousisi, nostamme lisää kk-erää ja lyhennämme nopeammin pois.
Niin kauan kun minä teen vain puolipäiväistä työtä ja lapset ovat pieniä. Sitten ajattelimme nostaa kuukausierää ehkä 200-300 ¿ ja vähentää laina-aikaa.
Pk-seudulla pankit eivät kohta edes myönnä muuta kuin 30 vuoden ensilainoja, koska lyhyemmällä lainalla ei käytännössä saa juuri mitään.
Kaikki ottavat 30 vuoden ensilainoja voidakseen maksaa enemmän ja se nostaakin kivasti hintatasoa.
Itse ostin ajoissa. Silloin hintataso oli paljon edullisempi, marginaali 0,3% ja korot nollassa vuodesta 2009 aina tähän päivään asti. Enää ei ole lainaa juuri yhtään jäljellä ja siksi koronnousun vaikutus on olematon. Asunnon arvokin noussut kivasti vuoden 2009 pohjasta.
Juuri oli Hesarissa juttua, että vuokrat tulevat nousemaan pk-seudulla useita kymmeniä prosentteja. Syinä koronnousu ja tuleva verovähennysoikeus kakkosasunnosta.