Miten taivutatte nimet Jade, Sade ja Taika? miten oikeasti taipuu?
Kommentit (19)
yksi tuttu kysyy aina; onko tämä armaan lelu? saako armaalle antaa karkkia? jotenkin koomista, mutta en pahastu.. :)
Poikkeuksena sellaiset, joiden loppuvokaali muuttuu toiseksi taivutettaessa.
Eli siis Armas, Armaan on ihan oikein (tai siis suositusten mukainen)
samoin Sade, Sateen
Mutta: Lempi, Lempin
Tuuli, Tuulin
Minulla tuttu Pilvi, joka haluaa että nimi taipuu Pilvelle, Pilveltä eikä Pilville, Pilviltä.
Nimet pyritään taivuttamaan samoin kuin vastaavat yleisnimet. Armas-nimen voi taivuttaa joko Armaksen tai Armaan.
Armas, Armaksen tai Armaan, molemmat oikein,
Tuomas, Tuomaksen tai Tuomaan, molemmat oikein.
Perustelu: Yleissäännön mukaan nimet taipuvat samalla tavoin kuin yleissanat. Satu taipuu siis satu-sanan tavoin. Kaunis merkitys on lisännyt halua säilyttää yhteys nimen ja yleissanan välillä. (kotus, 14.9.2007)
itse vastasin Sadun ja se oli koneen mielestä väärin. Jota protestoin itsekseni.
Täältä bongattu oikeinkirjoitustesti kuitenkin
Tyttömme äikän ope sanoi esim. että viini (juoma) voidaan taivuttaa " viintä" .
Vierailija:
Viini (juoma) taipuu kyllä ' viiniä' , (nuoli)viini sen sijaan ' viintä' .
Toinen taivutusvirhe, joka muuten ärsyttää aina vaan, on ' vuori' -sanan taivutus. Maantieteellinen muodostuma ' vuori' taipuu vuori - vuoren - vuorta jne. mutta takin tms vuori taipuu vuori - vuorin - vuoria. Lähes aina tuota jälkimmäistä taivutetaan väärin esim. vaatemainoksissa (' vuorellinen ulkoilutakki' , kun pitäisi olla ' vuorillinen' ).
Vierailija:
Ihmettelen esim. mikä on tuo legenda, jonka mukaan jokainen itse päättää miten hänen nimensä taivutetaan. Joo. Saman logiikan mukaan jokainen itse päättää, onko omenan nimi omena vai appelsiini. Koetetaanpa sitten keskustella hedelmistä ja tulla samaan käsitykseen siitä, mitä ostetaan kaupasta.
Itse lapsena ihmettelin aina Outi-nimeä, kun Outin mielestä sana oli astevaihtelussa (Oudin). Äiti-sanakin taipui mielestäni äitin tai äireen :-)
perusmuoto:genetiivi (vokaalivartalo->heikko aste):partitiivi (konsonanttivartalo-> vahva aste)
Jade:Jaden:Jadea (tässä ei mitään ongelmaa?)
Taika:Taian:Taikaa
Sade:Sateen:Sadetta
Tietty jos viimeinen on Sadé, lausutaan Sadee loppunousulla, niin eri juttu.
Sukunimeäni Sihto taivutti oudosti vain se nipoin äidinkielenopettajaopiskelijakollega :-) Mutta kuitenkin, ohjeet muuttuvat ja aina voi tarkistaa ohjeiden mukaisen taivutuksen Kielitoimistosta tai Kielioppaasta.
Jaden, Jadelle jne..? Yleisesti kai kukin nimen haltija saa itse päättää taivutuksen. Tunnen esim. yhden Riikka-nimisen, joka tahtoo possessiivimuodon olevan Riikkan.
- Jade, Jaden, Jadelle
- Taika, Taikan, Taikalla
Sade (samoin Säde) on hankalin, toisaalta kuvittelisin että taipuu kuten tuo Jade, toisaalta Sateen, Sateelle kuulostaa ihan hyvältä.
ja kyllä se taivutetaan Taika-Taikan-Taikalle-Taikalta.... EIKÄ Taian, Taialle.....