Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kokemuksia pitkän matkan lennoista pienen vauvan kanssa?

22.09.2007 |

Täälä olen saanut vastauksen niin moneen kysymykseen että kysympä tätäkin. Onko kenelläkään kokemuksia ja vinkkejä pitkän matkan lennoista noin 6-14h pienen vauvan kanssa? Miten aikaero on vaikuttanut vauvaan? Onko ihan liian uhkarohkeata lähteä pikkuisen kanssa matkustamaan niin pitkästi? Minkä iskäisen vauvan ootte lennolle ottaneet mukaan? Miten syötöt ja vaipanvaihdot? Entä jos joutuu välillä vaihtamaan konetta? Odottelemaan muutaman tunnin lentoasemalla? Yksin en olisi lähdössä joten isä tulisi mukaan mutta onko silti liian raskasta vauvalle? Miten pitkään ootte esim. sitten suomessa lomalla ennen kuin otatte pitkän paluulennon takaisin nykyiseen asuinmaahanne?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kokemusta ihan pienen vauvan kanssa matkustamisesta, meillä piiperö oli jo vajaa 5kk kun ekaa kerran lennettiin, pisin lento silloin 7 tuntia mutta kokonaislentoaika vajaa vuorokausi.

Hyvin meni, poitsu kun söi pelkkää tissiä niin ei mitään ongelmaa! Nousun ja laskun ajaksi tissille, niin ei sattunut korviinkaan. Vaunuja emme ottaneet, vaan poika kulki liinassa kun siirryttiin lennolta toiselle. Vaippoja ja vaihtovaatteita + harsoja oli mukana + äipälle naposteltavaa imetysten välillä ;)

Koneeseen kannattaa varata etukäteen baby basket, niin saa vauvan siihen nukkumaan ja voi itsekin levätä. Noita basketeja on rajallinen määrä, joten se todellakin täytyy varata etukäteen! Lentokoneen vessoissa on yleensä laskettava hoitotaso, jolla voi vaihtaa vaipat, kannattaa vain ottaa oma hoitoalusta mukaan, niissä kun ei ole minkään valtakunnan pehmusteita :/

Pienten kanssa on todella helppoa matkustaa, heillä kun ei vielä välttämättä ole minkäänlaista vuorokausirytmiä + liikkuvat vähän ja jos ruokana on pelkkä äidinmaito, niin mikäs sen helpompaa!

Mitä vanhemmaksi ja liikkuvaisemmaksi lapsi kasvaa, sen haastavampaa lentomatkustaminen muuttuu ;)

-Allu

Vierailija
2/6 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toinen reissu kun tehtiin, niin lapsi oli vajaa 10kk ja silloin söi jo kiinteitäkin ruokia + joi korviketta. Hyvin lentoemot meitä palvelivat, maidot ja ruoat lämmitettiin ja pullotkin pikapestiin syönnin jälkeen. Useilla yhtiöillä on tapana antaa pieni lahja nuorimmille matkustajille ja ne ainakin meidän poikaa viihdyttivät hyvin! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta lentämisestä 3 viikkoisen vauvan kanssa 9 tunnin lento, ja 3kk ikäisenä lentoja oli 3 (noita 9 tunnin lentoja). 8kk ikäisenä vauvamme oli lentänyt jo 17 lentoa, joista yli puolet 6-10h lentoja. Ja sama matkustustahti on jatkunut lapsen kanssa, mutta kun vauva/taapero opettelee/oppii kävelemään, niin lentämiseen tulee omat haasteensa ja niksinsä. Mutta tässä muutamia vinkkejä vauvan kanssa matkustamiseen.

Jos imetät, niin matkustus on erityisen helppoa. Tissi suuhun nousun ja laskun aikaan, niin korvien ilmanpaine tasaantuu imiessä (jos et imetä, niin pullo korvaa saman).

Baby basket kannattaa pyytää (varata etukäteen), vaikka meillä vauva ei koskaan suostunut siinä nukkumaan, ei edes 3 viikkoisena... Silti siinä oli kätevä vaihtaa esim. pissavaippa menemättä vessaan ja eturivin paikoissa on hieman enemmän jalkatilaa. Oma pikku viltti ja vaipanvaihtoalusta kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan.

Riittävästi vaippoja mukaan lentokoneeseen sekä vauvalle 2-3 vaihtovaatetta ja äidille vaihtopaita. Jos niskakakat tulee jossain, niin se tapahtuu juuri sillon kun et ole siihen varautunut. Ja pulautukset tms tahrat äidin paitaan. Toisinaan koneet on myös lennon aikana varsin viileitä tai tuuletus on kovalla, jolloin on hyvä pukea lapselle hieman enemmän päälle (siis pitkähihaiset lyhythihaisen tilalle, ei kannata pukea liikaa). Ihan pikkuvauvalle ruskovillan silkkimyssy on mukava lentojen aikanakin.

Kantoliina on todella kätevä lentokentillä sekä -koneessa. Olen useat kerrat nukuttanut vauvan kantoliinaan koneessa seisten tai kävellen. Ja kun vauvamme ei suostunut basketissa nukkumaan, nukkui hän sylissäni kantoliinassa, jolloin voin itsekin hieman torkahtaa pelkäämättä että vauva putoaa sylistäni jos sattuisin nukahtamaan hieman horrosta syvempään uneen.

Joo, ja äidille naposteltavaa mukaan, sillä imettävälle lentokoneen ruokailuvälit ovat liian pitkät.

Jos haluat matkustaa hieman mukavammin, niin varaat lennot business-luokkaan. Tilaa enemmän, yksilöllisempi palvelu ja tiheämmin välipaloja & parempi ruoka :-)

Yleensä vauva ja lapsiperheet päästetään koneeseen ennen muita (esim. business-luokkalaisten kanssa samaan aikaan). Samoin perille päästyä on turha lähteä rynnimään ulos kiireellä muun väen kanssa. Itse lähdemme pois viimeisinä, ellei ole tiukkaa aikataulua vaihtojen kanssa.

Aikaerot on suurempi ongelma äidille ja isälle kuin vauvalle. Jos mukana on kaksi aikuista ja yksi lapsi, niin matkustaminen helppoa ja aikaerosta totuttaudutaan vaikka vuorotellen lepäilemällä.

Hyvää matkaa!

Vierailija
4/6 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk vauvan kanssa Australiaan. Oli tosi helppo kun vauva oli kantorepussa eika tarvinut raahata rattaita mukana. Vauva vain nukkui ja joi maitoa,mina vain olin vasynyt paljosta imettamisesta.

Matkustin 6 kk ikaisen kanssa Kauko-Itaan eli n 11 tuntia koneessa eika sekaan ollut hankalaa kun imetin. Yleensa lentoemot on auttavaisia. Ja matkustajat, kunhan ei ole koliikkivauva ;)

Ala turhaan stressaa etukateen, voihan kayda niin etta vauva vain nukkuu!

Vierailija
5/6 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri noi se menee! Viimeksi matkustimme 2kk ikäisen vauvan kanssa lentokoneessa 1h + odottelu lentokentällä + 10,5 h. Ja tosiaan, tuon ikäinen ei edes huomaa olevansa lentokoneessa. Koliikkivauvaksi nukkui hyvin lentokoneessa! Vauva jaksoi hyvin, itse olin aika väsynyt koko reissun jälkeen...

Lentämään vaan, suosittelen!

-mooli

Vierailija
6/6 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut jo niin hyvia vinkkeja, etta ei ole enaa oikeastaan mitaan lisattavaa...

Itse panikoin ihan hirveasti, kun lensimme Suomeen (10h lento) 3kk:n ikaisen vauvan kanssa, mutta vauvahan nukkui 90% matka-ajasta :-)

Ja tuosta nousu-ja laskuvaiheesta, viisaat laakarit ovat mulle vaittaneet, etta ihan pienen vauvan (oma oli siis 3kk kun kysyin) korviin ei paineenvaihtelu satu, koska vauvan korva on viela rakenteeltaan siina vaiheessa erilainen kuin aikuisen. Eli, mina en antanut tissia/pulloa nousuissa ja laskuissa, hyvin meni.

Laakari viela sanoi, etta kannattaa syottaa vauva ennen koneeseen menoa, ei-nalkainen vauva ei reagoi niin kovasti uuteen tilanteeseen, ja meidan neiti vetaa sikeita vielakin (10kk), vaikka moottorit pauhaavat nousukiidossa tai kun konee jysahtaa laskussa kiitoradalle.

Lentokentilla on yleensa ihan ok tilat vauvanhoitoa varten, ainakin Aasiassa.