Lapseni halkaisi Makuunin cd-levyn, paljonkohan maksaa korvaus?
Kommentit (18)
jossain? Yritin etsiä makuunin sivuilta.
ap
Kirjastossa maksaa muistaakseni videokasetti 60e jos sen hukkaa/rikkoo. Hukkasin kerran Eukko Pikkurilli videon. Onneksi löysin huutiksesta uuden 3 eurolla jonka laitoin kansiin :).
kaupasta ostettu vastaava? Kun täytyy olla sellainen, jota voi laillisesti vuokrata eteenpäin.
Vie se Makuuniin. Jos liike yrittää periä jotain upopistista summaa, se tekee sen levyyn sisältyvien esitysoikeuksien vuoksi. Näyttämällä rikkinäisen levyn, voit osoittaa että oikeudet ovat tallella vaikkakin käyttökelvottomia.
KAupasta ostetut levyt on tarkoitettu yksityis käyttöön.
Hinta voi olla aika kova, mutta tarkasta korvaako teidän kotivakuutuksen vastuuvakuutus sen.
Itse en uskalla kirjastosta edes lainata leffoja edes lapsille.
Vierailija:
En usko että levyssä on mitään eroa. Kansissa saattaa olla joku maininta?
Ainahan niissä tulee alussa se pakollinen teksti, että on pelkästään yksityiskäyttöön ja että pitää ilmoittaa, jos on jostain sen vuokrannut, koska sitä levyä ei saa vuokrata.
Vierailija:
Ainahan niissä tulee alussa se pakollinen teksti, että on pelkästään yksityiskäyttöön ja että pitää ilmoittaa, jos on jostain sen vuokrannut, koska sitä levyä ei saa vuokrata.
Ei kai ap:n auta muu kuin mennä rehellisesti Makuuniin myöntämään asia. Ne kyllä tarkistaa levyt vuokrauksen jälkeen. Maksat joko nyt, tai tulee lasku perässä, minä tiedän kumman vaihtoehdon minä valitsisin.
musiikkilevy? Jota ei siis katsota vaan kuunnelleen vaan? Eikä siis ole varoitustekstejä ensin...
Itse ostaisin kaupasta jos löytyisi...
ja osto dvd on ihan eri asia.
Osto dvd:ssä on maininta alkuteksteissä että ei ole vuokrakäyttöön tarkoitettu... Joten jos tällaisen laittaa kansiin siitä voi seurata aika kovat rapsut, ainakin vuokraajalle, useita satoja euroja jopa.
Joten rehellisyys maan perii, joskus muinoin tais olla vuokra-videon rikkoutumisesta maksu jotain 500-700 markkaa.
Voi olla, että joku joskus huomaa jutun, mutta silloin sitä ei voi enää jäljittää sinuun.
itse en joutunut sitä maksamaan, tunnustin että levy oli mennyt rikki lapsen avatessa koteloa. Kyseessä ei ollut uutuusleffa. Makuunin työntekijä neuvoi että kannattaa antaa vain aikuisen käsitellä vuokraomaisuutta.
ja olen jo soittanut ko. firmaan, tunnustanut tapahtumat. Myyjä vain ei osannut sanoa paljon korvaus on..veikkasi 10¿, mutta tiedän ettei se voi riittää. Leffa on suht uusi lasten elokuva, ehkä n. vuoden vanha. Tiedän toki, että makuuni myy vanhoja dvd-elokuvia esim. 3kpl 10¿.
Kiitos vastanneille, vielä nostin jos joku vastaavan kokenut on tietoinen olisiko tuo 40¿ vika hinta levylle?
ap
14.Vuokranantajalla on oikeus periä vuokraajan aiheuttamasta vahingosta syntyneet kustannukset. Mikäli vuokrattu omaisuus on tuhoutunut, sitä ei voida muutoin palauttaa tai se palautetaan korjauskelvottomana, vuokraaja on velvollinen maksamaan omaisuuden arvoa vastaavana korvauksena DVD-levystä 150 euroa, lipukkeesta ja kansikotelosta ja ¿lehdestä 25 euroa.
15.Vuokraajan vahingonkorvauksen rajoitusehto. Vilpittömässä mielessä olevalta vuokraajalta, joka ilmoittaa elokuvan häviämisestä tai vahingoittumisesta vuokranantajalle ennen vuokra-ajan päättymistä, voidaan korvauksena veloittaa enintään 42 euroa/ elokuva. Tämä rajoitusehto ei ole voimassa, mikäli vuokraaja laiminlyö sopimuksen 2. ¿ 9. kohtien mukaisten velvollisuuksiensa täyttämisen. Rajoitusehto koskee vain vuokraelokuvia ja se raukeaa, mikäli vuokraaja laiminlyö velvollisuutensa maksaa korvauksen neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa vahingon tapahtumisesta lukien.
Siis heidän syy kun laittavat sellasiin koteloihin. Koteloissa on muuten oikeestikin välillä tosi tiukasti ne levyt kiinni etten ihmettelis vaikka menisikin rikki.
yhteyttä kuluttajaviranomaiseen. Tärkeintä on ettet anna makuunin määrätä tahtia!
Äläkä missään tapauksessa suostu maksamaan enempää kuin cd: n arvo on.