Insinöörit ja sairaanhoitajat opiskelevat yhtä kauan. Kummalla on parempi palkka?
Ei ole reilua ei.
Kommentit (6)
Ja muutenkin, on vain hyväksyttävä, että kunnat maksavat palkkaa huonommin kuin yritykset. Ja valtio vielä huonommin kuin kunnat.
t: yksi surkeaan palkkaansa kohtuullisen tyytyväinen kuntatyöläinen
Reilua? Mun mielestä on, sillä jokainen nyt tietää kuka kuinkin palkkatason tulevalla alallaan ja voi sillä tavoin vaikuttaa omaan palkkaansa.
Se harjoittelu on suoritettava, tuli palkkaa tai ei. Ja palkkaa siitä ei ole pakko maksaa, koska se kuuluu opintoihin. Itse olen tehnyt yhden kesän palkatta harjoittelua, enkä ole varmasti ainoa. Onneksi vain yksi kesä meni palkatta.
heidän ei tarvitse tuhlata kesiään siihen vaan voivat mennä kesällä töihin.
Insinöörit ovat töissä tuottavissa yrityksissä, sairaanhoitajat eivät tuota muuta kuin rahanmenoa. Siinä hyvin yksinkertainen syy palkkaeroon.
Mutta totta on, että sh:n palkalla ei kukaan elä!
Vastavalmistuneen insinöörin keskipalkka on noin 2500 euroa, mutta tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki insinöörit tienaisivat yhtäpaljon. Insinöörikunnassa palkoissa on myös suuria eroja eri ammattiryhmien kesken ja erityisesti kuntapuolella palkat ovat jotain aivan muuta kuin yksityisellä sektorilla työskentelevillä.
Kyseinen vertaus on kuitenkin erittäin ontuva, sillä insinöörien ja sairaanhoitajien työtehtävät eroavat toisistaan kuin yöpäivästä. En kuitenkaan lähtisi silti määrittelemään kumman työ on arvokkaampaa, sillä nykyisessä yhteiskunnassa molempia tarvitaan ihan yhtälaisesti. Työ jota sairaanhoitajat tekevät on merkittävää ja heille toki siitä oikeutettu korvaus kuuluu, mutta ei se mitä insinöörit tekevät ole yhtään sen vähemmän merkityksellistä eikä nuo insinöörien palkat ovat missään nimessä hoitajilta pois.
nyt tosin opiskelen toista ammattia ja haaveissa parempi palkka ja siisti " sisätyö"