Uramammat, hirveä stressi :(
Mulla on haaveena URA! Siis ei mikään alemman tason esimies vaan edetä kunnolla yhteiskunnallisesti merkittävään asemaan johonkin mielenkiintoiseen tehtävään. Miten siinä voisi onnistua? Työ ja opiskelu on mulle intohimo, en voi sille mitään ja nämä asiat pyörii mielessä...
Olen nyt 25v. ja nyt minulla on alempi korkeakoulututkinto suoritettuna ja opinnot kesken (oikis). Tiedän suunnilleen mistä gradun tahtoisin kirjoittaa, mutta ongelmana on että tahtoisin päästä hyvää ja mielenkiintoiseen työpaikkaan jolle voisin gradun kirjoittaa.
Miten edetä tämän urahaaveen kanssa? Kehtaako vain laittaa meiliä virastoihin ym ja tarjota itseään työntekijäksi? Paikkoja juuri mihinkään ei ole auki? Miten nykypäivänä on mahdollista päästä mielenkiintoisiin työpaikkoihin ilman suhteita, koska mitään suhteia minulla ei ole.
Kiitos avustanne!
Kommentit (23)
Rikos- ja prosessioikeus kiinnostaa, mutta en tiedä olisiko paikkani läänit, ministeriöt, syyttäjistö, tuomioistuin, poliisi, mikä? Katsotaanko pahalla jos hakee työkokemusta useista em paikoista? Palkka ei niin tärkeä, vaan työn kiinnostavuus ja teollisuus, josta maksetaan ei vain kiinnosta yhtään!
Ap
niin aika varmaa on vaan hakea ensin auskultoimaan ja sitten apulaissyyttäjän paikkaa, josta etenet kihlakunnansyyttäjäksi jne. Myös tulli ottaa ylitarkastajia ihan suoraan koulun penkiltä, jotka toimivat yhteistyössä poliisin kanssa ja tekevät rikostorjuntaa ym.
Itse en kyllä näe em. laitoksia mitenkään uraihmisen paikkana, vaan nimenomaan turvallisena satamana (valtion leipä, pitkä ja kapea), jossa eteneminen on hidasta ja kankeaa ja palkka huonohko. Mutta jos olet kiinnostunut rikosoikeudesta ym eikä asianajohommat kiinnnosta niin muita vaihtoehtoja ei oikein ole. Mene valtionhallinnon harjoitteluun johonkin virastoon. Tästä hyvää kokemusta.
Jos haluat uran nousuun ja heti kunnon liksan niin koeta päästä hyvämaineiseen kansainväliseen konsulttitoimistoon (esim. The Boston Consulting Group, McKinsey tai Bain). Siellä saa sitten työskennellä " niska limassa" , eikä mitkään työajanseurannat sitten siellä pahemmin hetkauta. Tyypillinen työviikko voi olla 80 tuntia.
Haeskele netistä keskusteluja aiheesta, em. yrityksiin ei kannata hakea kylmiltään.