Tulevaisuus: Mihin ammattiin " annat" lapsesi opiskella? Mitä ammattia suosittelet?
Kommentit (9)
Kannustaisin lasta myös sellaiselle alalle, jossa on töitä! Toisaalta en estäisi ryhtymästä " nälkätaiteilijaksikaan" (tosin vääntäisin kyllä rautalangasta realiteetit).
äiti ja opinto-ohjaaja
Omat kummini (!) halusivat minusta ehdottomasti tuomarin. Olivat hyvin pettyneitä kun en aluksi valmistunut ylioppilaaksi (teininä siis keskeytin lukion), mutta olivat kovasti innostuneita kun aloitin aikuislukiossa. Minulle luvattiin taivaat ja maat jos vaan MENISIN (he eivät koskaan puhuneet pyrkimisestä) oikikseen ja valmistuisin tuomariksi.
Nyt sitten ovat uhanneet jättää minut perinnöttömäksi.
Yks hailee :D
Ihan oikeesti kiellättekö lasten ammattihaaveet??
En oikein osaa ajatella suosittelevani mitään ammattia... Tietysti jos lapsi selkeästikään ei ole ns. lukuihmisiä, niin suosittelisin käytännöllisempää alaa jne.
Mutta päätökset tekee hän itse.
Tällä hetkellä kyllä viimeinen tieto oli että käy lukion ja menee tekemään hampurilaisia mäkkäriin(7v)
Tärkeintä on, että löytäisi työn, josta tosiaan tykkää.
Vaikka siivoojaksi jos se nyt eniten miellyttää. Ja rakennusmiehillä nyt ainakin on hyvä palkka.
Toivon tietysti, että menevät niin pitkälle, kuin rahkeet riittävät, niin olen mennyt itsekin ja mieheni (tohtoreita olemme molemmat). Joillekin vain sopii paremmin teoreettisempi tai sitten käytännönläheisempi ammatti, ja sen näkee sitten vasta myöhemmin.
Ovat molemmat nyt lukiossa, mutta itse ovat sen valinneet. Molemmat oikeastaan siksi, ettei ammattikoulussa ole heitä kiinnostavia aineita. Poika on kiinnostutunut alasta, jota harrastaa ja siihen vaaditaan lukio & korkeakoulututkinto, mutta mieli toki voi vielä muuttua. Tytärkin on lukiossa joka liittyy hänen harrastukseensa, mutta ei nyt ainakaan tässä vaiheessa suunnittele siitä ammattia itselleen mm. huonon palkan vuoksi.
Olen onnellinen, jos he löytävät opiskelupaikat ja työtä, josta tykkäävät. Se olisi tosi upeaa!