Jokainen joka vain HALUAA pystyy imettämään lastaan sen puoli vuotta vähintään!
Nykyajan piloille lellityt mammat luovuttavat liian herkästi, kun maitoa ei heti tule ihan suihkuamalla... Huonoa maidontuotantoa käytetään tekosyynä kun ei haluta hyväksyä rintojen uutta roolia lapsen ravinnontuottajana! Minusta imetystukeen pitäisi todellakin panostaa enemmän eivätkä äidit saisi luovuttaa sen suhteen niin helposti!
Kommentit (154)
olipas fiksua tekstiä. On totta, että osa äideistä luovuttaa liian helposti. Näin ilmeisesti tein itsekin, kun esikoiseni alkoi hylkimään rintaani nelikuisena. Hänellä oli mittavat allergiat, joten se saattoi lääkärin mukaan myös aiheuttaa hylkimisreaktion. Esikoinen oli suuren kokonsa vuoksi myös alusta asti osittaisella imetyksellä ja lisämaitoa meni reilusti päivittäin. Kunpa vain olisin silloin tiennyt imetyksestä enemmän...
Nyt kuopuksen kanssa olen toiminut kuitenkin alusta asti erilailla: imetin käytännössä lähes koko ajan vuorokauden ympäri vauvan ensimmäiset viikot ja niin vaan maidontuotanto käynnistyi ja hyvin on riittänyt! Nyt vauva jo viisikuukautta ja edelleen täysimetyksellä mennään, kiinteitä aloitellaan kun nälkä kasvaa.
Kyllä oikealla imetystiedollan on suuri merkitys. Tietoa kaivataan erityisesti siitä, että vaikka vauva asuisi aluksi rinnalla, ei tarkoita sitä etteikö maitoa riittäisi jos paino nousee. Ja että moinen jatkuva rinnallaolo ei jatku kuin ihan alkuviikot ja on ohi nopeasti. Toki esikoisen kohdalla meille itsenäisille naisille on usein hurjan vaikeaa niin totaalinen symbioosi, ainakin minulle oli. Kakkosen kohdalla olen jo " valmiiksi" äiti, eikä täydellinen omistautuminen enää ole niin uutta ja outoa.
että toki on niitäkin äitejä, joilta imetys ei vain suju syystä tai toisesta, esim. maitoa ei tule tai tulee liikaa tai imetys on muuten vain kurjaa, joten silloin korvike on ihan ok. Imetys ei saa olla liian tukalaa äidille, sillä se jos mikä uuvuttaa äidin ja heikentää pahimmillaan varhaista vuorovaikutusta.
Toinen sanoi et ei tarvi käydä pumppaamassa maitoa pois vaik rinnat kipeinä ja toinen sanoi seuraavana päivänä et tarvii käydä ennenku pois lähen. 80 milliä tuli yhteensä ehkä ois tullu enemmänkin. Maitoa ei todellakaan tullut sit siten kuin esikoisesta. Meil tuli se että ei suostunut syömään ja huusi sit ja ite tiesin että sitä maitoa ei tule silleen ku esikoisesta. Ja juu te arvostelijat te ette tiedä siitä mitään ni ette voi sanoa mitään! Vaikka tei mielestä maitoa riittä tekis mitä vaan mut miettikääpä vähän!!!!!!!!
kyllä kysymys on avuttomuudesta ym. muista itse aiheutetuista asioista
Vauvoille tuputetaan lisämaitoa eikä äidin maidon tuotanto pääse ikinä kunnolla käyntiin.
Ekan lapseni kanssa luotin sokeana henkilökuntaan ja annoin antaa lapselleni tyylipuhdasta tuttelia. Ekat kuukaudet sitten itkettiin ja imetettiin ja annettiin tuttelia lisäksi kunnes pääsin täysimetykseen.
Tokan lapsen kanssa uhmasin osaston työntekijöitä oikein tosissaan ja vietin viikon vauvan kanssa vieri vieressä kaiken hereillä oloajan imettäen.
Eipä ole imetys tuottanut nyt ongelmia.
Maitoa ei silti tule yhtään liikaa, en tarvitse liivinsuojia eikä pumppaamalla saa 20 milliä enempää.
..." ei tänne palstalle ole voinut kertyä kaikkea sitä 1-2% väestöstä jotka eivät oikeasti pysty imettämään" ...
No ei olekaan, minäkin imetän parasta aikaa ja oon silti sitä mieltä ettei kaikki siihen pysty, oli halua kuinka paljon hyvänsä.
Tiedän henk koht muutaman, jotka ovat vapaaehtoisesti luopuneet imettämisestä, mutta useamman, joilta se ei yksinkertaisesti ole onnistunut.
Hän oli allerginen ja reagoi rintamaidon kautta ruuille. Korvikkeesta aukesi taivas,; lapsi tervehtyi ja alkoi kasvamaan.
Vierailija:
Hän oli allerginen ja reagoi rintamaidon kautta ruuille. Korvikkeesta aukesi taivas,; lapsi tervehtyi ja alkoi kasvamaan.
Kokeile itse elää kahdella ruoka-aineella ja tule sitten opastamaan muita.
sellaista aiheuttaa??? Ja reseptin kirjoitti kätilö, joka tuputti ehkäisyä jälkitarkastuksessa. Olis tarvinnu täältä kysyä kun noita viisaita riittää :)
Oletteko ikinä LUKENEET mitä sen tuttelipurkin kyljessä lukee? Teollista moskaa, synteettisiä vitamiineja jne.
Mutta minusta on ihan sama jos jonkun perheen arki toimii paremmin kun äiti ei imetä.
Arvauksesi on väärä. Miksi ihmeessä mielestäsi AP:llä olisi oikeus mollata, syrjiä ja haukkua imettämättömiä ja niiden joilla on oikea syys imettämättömyyteen pitäisi vain tyynesti " ymmärtää" ja hyväksyä?
Totta hemmetissä minua ärsyttää ja suorastaan vituttaa ihmiset jotka eivät syytä ymmärrä ja vielä enemmän ihmiset jotka kehtaavat haukkua julkisesti - palstalla ja livenä.
Voi olla että AP ymmärtäisi asian todellisessa elämässä kun se hänelle selitettäisiin ja kerrottaisiin. Tällä palstalla hän ei näemmä pysty sitä myöntämään edes kerrottuna. Pointti on kuitenkin se, että minulla (ja kaikilla muilla oikean syyn omaavilla) on oikeus tulla kohdelluksi ihmisarvoisesti ja kunnioittavasti myös silloin kun emme halua kertoa asiasta kaikille.
AP kertoi esimerkiksi kassajonossa katselevansa halveksivasti ihmisiä jotka ostavat korviketta. Pitäisikö minun tyynesti hyväksyä moinen? Vai kenties joka kassajonossa varmuuden vuoksi kuuluttaa suureen ääneen että rintani on poistettu? Mikä ihmeen oikeus AP:llä on vaatia että muiden pitäisi tulla kysymään häneltä lupa imettämättömyyteen tai muuten selitellä asioitaan ja käyttäytymistään?
AP EI ole oikeassa ja HÄNEN ON VAIKEA MYÖNTÄÄ SITÄ kun on itse mennyt sössimään tämän viestiketjunsa. Mielestäni jokaisella imettämään kykenemättömällä on täysi syy ja lupa ottaa itseensä moisista kommenteista ja jos AP oikeasti ymmärtäisi asian niin hän tulisi nöyrästi pyytämään anteeksi.
mutta todellakin suurin osa pystyisi. mutta halua ei tunnu olevan edes oman lapsen hoitamiseen ihanteellisella tavalla, joka tukisi lapsen psyykkistä ja fyysistä kehitystä parhaalla tavalla (=rintaruokinta).
Mutta ei siis kaikki, mutta ehkä 97%.
Osa vanhemmista on itsekeskeisiä ja mukavuudenhaluisia.
synnytyshän menee myös kaikilta ongelmitta ja siinä ei tapahdu niin äidille kuin lapsellekaan mitään ongemia koskaan, jotka voisivat tulevaan imetykseen haitata vai mitä?
Oi toivon niin ap tällä hetkellä, että olisit itse kokenut sen mitä omalle kohdalle tapahtui niin mielipiteet voisi toki muuttua.
Ei auttanut etukäteen mietityt synnytykset eikä se että olin suunnitellut täysimettäväni niin kauan lasta kuin vaan mahdollista jne...
Toivon vaan että kaikki menisikin tällä toisella kerralla aivan toisin tavoin ja pystyisin lastani imettämään.
Mutta myös tuollainen tuomitseminen ilman kaikkea mahdollista tietoa on mun mielestä hirveää ja tuottaa aikamoista syyllisyyttä ihmisille (ts kuten mulle siitä etten pystynyt imettämään) vaikka syy ei tosiaan ollut edes minun.
Vauvalleni annettiin jo sairaalassa ollessamme korviketta. Siinä kävi liuta hoitajia ja lopulta tuli sairaalan imetysneuvojakin asiaa tarkkailemaan ja tulos - vauvalla paino nousee riittävästi, mutta maito ei silti riitä. Oli vain tissillä yötä päivää ja loputa oltiin molemmat kuolemanväsyneitä. Huuto alkoi heti, kun tissin otti pois suusta. Ei siis mitään välejä.
Lisämaitoakin jouduttiin lisäämään alussa useaan otteeseen, ennen kuin vauva alkoi saada tarpeekseen. Oli vain kuulemma " epätavallisen nälkäinen pikkumies" :). Imetysneuvoja sanoikin, ettei tuolle vauvalle olisi kenenkään maidot riitäneet.
Olis varmaan pitänyt kysyä ap:ltä apua, kun noin hyvin asiasta on perillä.
Ja imi ja imi. Paino laski, joten annettiin lisämaitoa ja rauhoittui nukkumaan. Mutta syy maidon nousemattomuuteen mulla oli väsymys ja stressi. Heti, kun sain kuulla mahdollisesta kotiuttamisesta, alkoi maito nousta ja kotona oli oikeat maitokarkelot. Eli sairaala oli ympäristönä mulle rasittava maidon tulon kannalta. Halusin rauhaan hyvää tarkoittavilta hoitajilta (jotka olivat kivoja, ei sillä.).
Paloruiskutuksen jälkeen vauva huusi tunteja kun maha oli täynnä ilmaa.
4 kk riitti meille tuota rääkkäystä.