Lapsivedenmeno aikaisilla viikoilla
Miten teidän kohdallanne on toimittu, kun lapsivesi on hävinnyt aikaisessa vaiheessa? Oletteko olleet vuodelevossa ja kuinka kauan? Miten vauva on selvinnyt? Itselläni meni lapsivesi 26. viikolla, ja makasin sairaalassa muutaman viikon, kunnes tuli infektio ja synnytys käynnistyi. Lapsi menehtyi alle vuorokauden ikäisenä keuhkojen kehittymättömyyden ja infektion takia. Haluaisin kuulla, onko meillä kohtalotovereita, jotka ovat olleet samanlaisessa tilanteessa ja ehkä selvinneet.
Kommentit (2)
On välillä niin vaikea hyväksyä tapahtunutta, vaikka siitä on jo useampi kuukausi. Sairaalassa ollessani en pelännyt enkä ajatellut hetkeäkään, että vauva voisi kuolla. Oli jo niin hyvät raskausviikot, ja lääkäritkin olivat toiveikkaita. Varoittelivat tosin, että vedettömyys hidastaa keuhkojen kypsymistä, ja että vauva joutuisi synnyttyään hengityskoneeseen. Mutta eihän hengityskonekaan pidä ihmistä hengissä, jos keuhkot eivät toimi itse lainkaan.
Ensinnäkin, suuret pahoitteluni suuren menetyksenne edessä :o( Tuo oli se, mitä minä eniten pelkäsin poikani odotusaikana. Meille ehdotettiin aborttia ja peloteltiin vammaisuudella, mutta halusin silti yrittää kaiken. Lääkärit kyllä myönsivät, että ovat voimattomia vedenmenoissa ja kaikki on luojan käsissä.
Mulla meni vedet (täysin) viikolla 18. Viikko odoteltiin sairaalassa synnytyksen käynnistymistä, mutta kun ei käynnistynyt, vauva potki reippaasti ja tulehdusarvot oli ok, niin pääsin kotiin makaamaan. Kotona makasin viikolle 24 (vettä tuli ja meni) ja sitten " pääsin" sisälle sairaalaan. Lopulta infektio iski viikolla 29 ja poika syntyi estelyistä huolimatta. Keuhkot eivät olleet kypsät, joten hengityskoneeseen joutui muutamaksi päiväksi.
Sairaalassa oltiin laskettuun aikaan asti ja diagnoosiksi tuli lievä BPD. Nyt poika täyttää pian 10v ja on terve ja reipas neljäsluokkalainen :o)