Mielipiteesi , 2dl ruispuolukkapuuroa ja 2dl vettä nälkäpäivänä kouluruokana, onko riittävä määrä`?
Saako lapsesi vain hiilihydraatteja, ? jaksaako tällä riippumatta päivän pituudesta, tulisiko lapsen saada valita?
Kommentit (43)
Vierailija:
Onko oikein, että ihmiset pakotetaan hyväntekeväisyyteen? Eikö se jo tee hallaa koko asialle. Eikö ole väärin muita hyväntekeväisyysjärjestöjä ja kohteita kohtaan, että SPS:llä on tällainen dominoiva asema? Noin periaatteessa.Vähän kärjistän, mutta minusta on uskomatonta, että ihmiset eivät itse saa valita. Eihän veteraaneillekaan kerätä rahaa ovilta niin, että varusmiehet on siellä kiväärin piippu ojossa..! ;)))
Nälkäpäivä on hieno tapa ja hyvä keräys, kannatan sitä ihan täysillä. Ja vapaasti itse valitsisin siihen osallistumisen. Omalla työpaikallani en saa valita, työnantaja on päättänyt " puolestamme" , että lounasrahat menee keräykseen. Ihan ok muuten, mutta se PERIAATE!!! Ja samaa mieltä niiden aikaisempien kommenttien kanssa, että lapset eivät ole syyllisiä maailman hätään, ja vaikka pieni puute onkin opettavaista, niin periaatteessa vastustan tällaista pakkoa...
Lapsethan saavat ruoan, joten voiko sitä edes hyväntekeväisyydeksi kutsua? Ei ne ruokarahat kouluissa mene SPR:lle, vaan ideana on herättää lapset ja nuoret ajattelemaan, että kaikilla ei asiat ole niin hyvin. Ehkä sinunkin kannattaisi hieman miettiä, miten onnekas yleensäkin olet, että sinulla on lounasrahoja, jotka voidaan laittaa hyväntekeväisyyteen.
kansainvälisyyskasvatus kuuluu opetussuunnitelmmaan, joten se ei ole vapaaehtoista. Oman rahan lahjoittaminen tietysti on.
Vierailija:
että kehitysmaissa lisäännytään liikaan. Miksei laiteta jotain pakotteita. Esim kehitysapu seis siihen asti, että syntyvyyden säännöstely laitetaan rajuksi. Yksi lapsi per perhe.Tämä nälkäpäivä ei auta mitään.
Kaikki tähän ketjuun vastanneet varmaan ovat olleet tänään pelkällä puurolla ja vedellä, vai???
Lapsilla on oikeus saada joka päivä ravitseva ja riittävä ateria koulussa, sen takaa lakikin. Mitään hyötyä ei ole siitä, että ei syö kunnolla. Oppiminen ja kesdkittyminen vain heikentyvät.
Vierailija:
Kaikki tähän ketjuun vastanneet varmaan ovat olleet tänään pelkällä puurolla ja vedellä, vai???Lapsilla on oikeus saada joka päivä ravitseva ja riittävä ateria koulussa, sen takaa lakikin. Mitään hyötyä ei ole siitä, että ei syö kunnolla. Oppiminen ja kesdkittyminen vain heikentyvät.
Onhan koulujen ruokalistoilla myös ohrapuuroa. Miksei se ole ongelma? Miksi siitä puurosta tehdään ongelma, kun sitä tarjotaan nälkäpäivänä?
Monet aikuiset syövät nälkäpäivänä vaatimattomammin ja suosittelen sitä lämpimästi. Kannattaa myös lapsen kanssa keskustella asiasta kotona, että miksi näin tehdään.
Vierailija:
että kehitysmaissa lisäännytään liikaan. Miksei laiteta jotain pakotteita. Esim kehitysapu seis siihen asti, että syntyvyyden säännöstely laitetaan rajuksi. Yksi lapsi per perhe.Tämä nälkäpäivä ei auta mitään.
No repskops vaan sullekin, hei... Näytä minullekin yksin nälkäänäkevä suomalainen koululainen, niin voidaan minun puolestani koko SPR vaikka lakkauttaa.
Kun lapsi joutuu konkreettisesti kokemaan, mitä joidenkin toisten lasten elämä on, hän muistaa sen paremmin, sitten kun hän on siinä iässä, että pystyy vaikuttamaan asioihin. Katsokaas kun teidänkin laardipalleroistanne kasvaa joskus AIKUISIA ihmisiä.
Voisin väittää, että ihminen, joka joskus on kokenut nälän tunnetta, on valmiimpi auttamaan myös toisia nälkää näkeviä. Pumpulissa ja dimangeissa kasvanut lapsi ei edes tajua, mitä nälkä on. " Rahvaalla ei ole leipää? Söisivät kakkua!"
Niiden nälkään on perimmäisenä syynä liikakansoitus, eikä mikään muu.
Puuropäivinä koulussa on tapana tarjota myös hedelmiä, leipää, jälkkäriä tai jotain muuta lisäkettä. Pelkässä puurossa ei ole tarpeeksi yhdeksi ateriaksi.
Mun mielestä empatiakyky ei vaadi sitä, että kärsitään ihan vaan periaatteesta. Ei kidutuksen uhrejakaan auta se, jos muut kiduttavat lapsiaan vähän niinkuin näyttääkseen mitä se on.
Ai kamalaa...tarjotaan ilmainen kouluruoka ja kun se " jopa" yhtenä päivänä vuodessa onkin vähemmän täyttävää niin kamala kitinä kullannuppujen puurosta...Ei ne siihen kuole ja opiskelu tuhoudu yhdestä lounaasta. Miten te jaksatte joka vuosi samaa narinaa.
Meillä on palkkaan sisältyvä ruokaetu. Nälkäpäivänä työnantaja on ns. ottanut pois ruokaetumme (joka on siis palkan osa) ja antaa sen keräykseen. Olen siis sitä mieltä, että ei ole ihan oikein, että työnantajan päättää aikuisten ihmisten puolesta tällaista. Jokainen voisi osallistua keräykseen itse. Lippaat vain ruokalatiloihin jne. Mielestäni aikuisia ihmisiä ei tarvitse kasvattaa -varsinkaan työnantajan! Aikuiset voivat harkita itse. Vähän sama kuin työnantaja yksipuolisesti päättäisi ottaa yhtenä työpäivänä puolet palkasta pois, tukeakseen kehitysmaiden alipalkattuja työläisiä. Siis juuri tämä päätöksen yksipuolisuus ärsyttää.
En siis edelleenkään vastusta keräystä, mutta periaatteessa toisen puolesta ei saa päättää, että hänen pitää nyt harjoittaa hyväntekeväisyyttä tässä muodossa. Jokainen aikuinen ihminen voi itse päättää, mitä ja missä muodossa haluaa tukea. Esim. jos haluan syödä normaalin ruuan nälkäpäivänä, mutta vastaavasti lahjoittaa 20 e keräykseen, miksi en saa itse päättää tehdä niin?! Onko jotenkin jalompaa, että jätän syömättä? Eikö jaloa ole se, että auttaa?!?! Tekopyhää tuollainen lounaan jättäminen väliin, jos illalla mätetään sitten kaksinverroin ruokaa.
Nyt kun en ole töissä vaan äitiyslomalla, osallistun nälkäpäivään rahalahjoituksen muodossa. Onko se jotenkin väärempi tapa?!
Vierailija:
Puuropäivinä koulussa on tapana tarjota myös hedelmiä, leipää, jälkkäriä tai jotain muuta lisäkettä. Pelkässä puurossa ei ole tarpeeksi yhdeksi ateriaksi.Mun mielestä empatiakyky ei vaadi sitä, että kärsitään ihan vaan periaatteesta. Ei kidutuksen uhrejakaan auta se, jos muut kiduttavat lapsiaan vähän niinkuin näyttääkseen mitä se on.
Puolukkapuuro sisältää kuitenkin puolukkaa ja viljatuotteita. Minusta melko ravitsevaa ruokaa kuitenkin, ja ainakin omassa nuoruudessani nälkäpäivinä sain näkkäriä syödä. Kyllä sillä yhden koulupäivän pärjää.
Kyllähän meistä kirjoittaneista on jokainen aikanaan ollut koulussa ja nälkäpäivänsä kestänyt. Eiköhän se ole ihan hyvä, että edes joku vähän lapsia karaisee ja tuo muuta ajateltavaa ku vaatteet ja meikit.
Sulla tais vaan tehdä tiukkaa jo tuolloin ja haluat nyt curlata omilta tenviltas tän kamaluuden pois. Taitaa penskojes opinnot olla melko huonossa jamassa jo valmiiksi, jos tarvii pelätä yhden marjapuuropäivän niitä heikentävän.
Mees nyt leipomaan pullaa nico-petterille ja jenna-jeminalle.
Vierailija:
Meillä on palkkaan sisältyvä ruokaetu. Nälkäpäivänä työnantaja on ns. ottanut pois ruokaetumme (joka on siis palkan osa) ja antaa sen keräykseen. Olen siis sitä mieltä, että ei ole ihan oikein, että työnantajan päättää aikuisten ihmisten puolesta tällaista. Jokainen voisi osallistua keräykseen itse. Lippaat vain ruokalatiloihin jne. Mielestäni aikuisia ihmisiä ei tarvitse kasvattaa -varsinkaan työnantajan! Aikuiset voivat harkita itse. Vähän sama kuin työnantaja yksipuolisesti päättäisi ottaa yhtenä työpäivänä puolet palkasta pois, tukeakseen kehitysmaiden alipalkattuja työläisiä. Siis juuri tämä päätöksen yksipuolisuus ärsyttää.En siis edelleenkään vastusta keräystä, mutta periaatteessa toisen puolesta ei saa päättää, että hänen pitää nyt harjoittaa hyväntekeväisyyttä tässä muodossa. Jokainen aikuinen ihminen voi itse päättää, mitä ja missä muodossa haluaa tukea. Esim. jos haluan syödä normaalin ruuan nälkäpäivänä, mutta vastaavasti lahjoittaa 20 e keräykseen, miksi en saa itse päättää tehdä niin?! Onko jotenkin jalompaa, että jätän syömättä? Eikö jaloa ole se, että auttaa?!?! Tekopyhää tuollainen lounaan jättäminen väliin, jos illalla mätetään sitten kaksinverroin ruokaa.
Nyt kun en ole töissä vaan äitiyslomalla, osallistun nälkäpäivään rahalahjoituksen muodossa. Onko se jotenkin väärempi tapa?!
Hän ensinnäkin päättää siitä, tarjotaanko koko etua ollenkaan vai ei. Joten hänen päätettävissään on myös se, lahjoitetaanko etu hyväntekeväisyyteen vai ei.
Ettäs kehtaat narista, aikuinen ihminen.
" Siis mitä pahaa nyt SPR:ssä on?!"
Ei kai siinä mitään pahaa olekaan, mutta ihmisillä pitäisi olla oikeus itse päätää, mitä toimintaa ja yhdistyksiä haluaa tukea, eikä sitä tulisi sanella ylhäältäpäin
Kasvava lapsi tarvitsee ruokansa joka päivä enemmän kuin aikuiset. Mä annan aina rahaa nälkäpäiväkeräykseen ja kuulun moneen hyväntekeväisyysjärjestöön. Eikä tulisi mieleenikään antaa lapselleni liian vähän ruokaa edes yhtenä päivänä. Siitä ei opi yhtään mitään.
Vainojen uhreja ei auta se, että lapsia vainotaan yhtenä päivänä vuodessa. Väkivallan uhreja ei auta, vaikka lasta löisi kerran vuodessa. Nälkäistä ei auta, vaikka lapsi saisi riittämättömän kouluruoan.
Eli periaatteessa työnantaja ei voi yksin päättää, että se otetaan yhtenä päivänä pois. Tästä ei vaan ole viitsitty lähteä tappelemaan, kun kaikki kuitenkin kannattavat nälkäpäiväkeräystä sinänsä. Se on vain tämä periaate joka tökkii.
t. se ruokaedun omaava
Vierailija:
Ei kai siinä mitään pahaa olekaan, mutta ihmisillä pitäisi olla oikeus itse päätää, mitä toimintaa ja yhdistyksiä haluaa tukea, eikä sitä tulisi sanella ylhäältäpäin
vaan siitä, että lapsia ja nuoria yritetään herättää ajattelemaan, että kaikilla ei ole asiat näin hyvin.
Vierailija:
Eli kun ei kuitenkaan mistään ole mitään hyötyä, niin ei sitten yritetä sitä vähääkään?
Onneksi kaikki eivät ole kaltaisiasi ja löytyy niitä, jotka vielä jaksavat uskoa ja auttaa. Ja löytyy niitäkin, joita kouluaikana nälkäpäivät ovat puhutelleet.
Suvaitsemattomuus on tämän päivän vitsaus, siinä olet ihan oikeassa. Kuitenkin jokainen voi omalla toiminnallaan ja omilla valinnoillaan vaikuttaa - ellei mihinkään muuhun, niin ainakin omaan lähiympäristöönsä.
Sinä olet valinnut sen vaihtoehdon, että lyöt rukkaset pöytään ja luovutat.
Minä olen valinnut toisin. Äläkä tule minulle sanomaan, ettei valinnallani ole mitään merkitystä.