1v4kk MITEN YÖT SUJUU??
Gallup-tyyppisesti kyselisin että miten teidän n. 1v4kk ikäiset nukkuu yöt? Jos heräillään niin mitä teillä tehdään? Silittelyä, tuttia, maitoa, vettä tms?
Meillä sellainen tilanne että lapsi saa vieläkin rintaa yöllä herätessään (yleensä 2 krt yössä) ja iltaisin myös nukahtaa rinnalle. TIEDÄN että tämä on monien mielestä ihan " hullua" mutta meillä se nyt vaan on näin...Nyt haluaisin lopettaa yölliset tissittelyt ja toki vähän huolestuttaa että kuinka vaikeaa se tulee olemaan..
Kaipaisin vähän tukea aiheeseen ja tietoa että onko muitakin tällaisessa tilanteessa vai oletteko kaikki vieroittaneet jo ajat sitten...;)??
Kommentit (3)
Meillä tyttö 1,3v ja nukahtaa rinnalle, sitten nostan omaan sänkyyn. Yöllä herää yleensä kerran ja saa silloin rintaa. Yleensä imaisee pari kertaa ja nukahtaa joskus syö enemmän. Tämän yösyönnin jälkeen jää sitten viereen nukkumaan. Olen kokeillut yöllä silittelyä ym. tulos on parin tunnin valvominen. Meillä ei ole tuttia huolinut missään vaiheessa.
Minullakin on ollut vieroitus mielessä, mutta kauhistuttaa miten onnistuu. Miten saan illalla nukkumaan ilman rintaa.
Meillä päivä syönti lopetettu n. kuukausi sitten. Ja aamuisin pitää nousta ylös ennen tyttöä tai hänen pitää saada rintaa.
Esikoinen jätti itse yösyönnin pois n.1,4v joten taidan odottaa vielä pari kuukautta jos tämäkin. Erona vaan että esikoinen söi tuttia ja oli näin ollen helpompaa.
Syökö teillä tuttia ja saako päivällä vielä rintaa?
Auringolle: Kiva kun kerroit teidän kuvioista. Tuo yksi imetyskerta kerrallaan pois-tyyli kuulostaa hyvältä, sopivan pehmeä tapa. Tuntuisi liian vaikealta tehdä iso muutos samantien. Eikä varmaan onnistuisikaan...Teilläkin näköjään tilanne vaihdellut heräilyjen ja nukahtamisten suhteen eli siihen saa varmasti varautua. Kunhan näistä yösyötöistä pääsisi ensin..
4088lle: Kiva kuulla etten ole ainoa näin " vanhan" yöimettäjä :) Kuulostaa aika samanlaiselta kuin meillä paitsi että meillä herätään yleensä 2 kertaa tissille + tätä nykyä myös aamuimetys. Ja yöllä imetys kestää jonkun tovin. Nykyään imetykset on pidentyneet ja sen takia alankin olla jotenkin uupunut tähän. Meilläkään tutti ei ole koskaan kelvannut ja sitä olenkin harmitellut...varmasti olisi auttanut noihin heräämisiin. Päivällä imetän ennen päiväunia ja joskus niiden jälkeen ja satunnaisesti kerran alkuillasta. Mutta varsinaisesti lapsi ei päivällä ehdi kaipaamaan rintaa. Eli siinä mielessä ihan päälaellaan tilanne että päivällä voisin ihan mielelläni imettää mutta yöt olis kiva nukkua.
Aika hankalalta tuntuu. Olen nyt parina yönä yrittänyt lyhentää imemistä ja tassutella mutta huonolla menestyksellä -> kova huuto eikä nukahda...Pitää varmaan kokeilla mitä isän kanssa nukkumisesta tulisi. TOIVON että nyt on huono ajankohta ja että onnistuisi paremmin vähän myöhemmin. Jos jatkuu näin tulee vieroittamisesta tosi vaikeaa. Mutta onhan se selvä ettei se ihan helposti voi käydä kun on näin pitkä imetystaival takana. Aika näyttää.
Tuo imetys tietty saattaa olla hieman hankaloittava tekijä, mutta koitan kertoa jotain meidän kokemuksia :)
Meillä kanssa tyttö nyt 1v 4kk ja n.4-5kk sitten lopetti yötissittelyn. Silloin kaikki meni kyllä paremmin kuin odotin. Olin 1kk ennen tätä lopullista lopetusta yrittänyt lopettaa yöimettämisen, muttei siitä mitään tullut. En lasta halunnut huudattaa. Sitten siinä 1v tietämillä taas kokeilin jättää imetystä pois niin meni tosi helposti. Jätin kylläkin 3 imetyskerrasta hiljalleen jokaisen pois, en siis kertarytäkällä. Mutta kun lapsi heräsi niin tassuttelin, en nostanut sängystä pois, jos ei itkenyt. Jossain vaiheessa tarjosin myös vettä. (En nyt oikein muista :)) Mutta jokainen imetyskerta jäi meillä tosi helpolla pois, ei mitään karjumista, mutta ekana parina yönä sai hereillä olla sängyn vieressä 20-30min. Mutta sitten ei enää herättykään.
Nyt tyttö nukkuu useimmiten täydet yöt, joskus herää ja silloin riittää että uninallen käy laittamassa kainaloon (on yleensä hukkunut toiseen päähän sänkyä). Monesti myös saattaa herätä ja höpistä, mutta nukahtaa itse jos nalle on vieressä.
Iltaisin nukahtaa itse sänkyynsä, nallea saa käydä laittamassa 1-10 kertaa uudelleen kainaloon kun heittää sen pois sängystä. Muuten nukahtaa siis yksin. Itkuun reagoidaan ja mennään sängyn viereen tassuttelemaan ja nalle kainaloon. (Mutta on meilläkin ollut kausia jolloin ei näin olekaan nukahdettu vaan on tarvinnut maata vieressä, mutta sitten ei tämä enää onnistunut vaan tyttö halusi mennä omaan sänkyyn ja nukahtaa sinne yksin. Tyttö ei myöskään suostu nukkumaan enää meidän välissämme(paitsi kun on kipeä), kun taas n.3kk sitten tuli joka aamuyö nukkumaan väliimme)
No tulipa pitkä sepustus, mutta toivottavasti yöt muotoutuvat sellaisiksi, että saatte kaikki levätä tarpeeksi!