Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hautajaisista: etiketti, " säännöt" , ketä kutsutaan?

Vierailija
17.09.2007 |

Pohdin tässä hautajaisiin liittyviä " sääntöjä" . Kutsutaanko niihin ihmiset, vai mistä ihmiset tietävät, keitä sinne odotetaan paikalle?

Minun kummini kuoli joku aika sitten ja mietin, pitäisikö minun mennä hautajaisiin. En tuntenut häntä juuri ollenkaan ja en ollut oikein missään tekemisissä hänen kanssaan. Hautajaiset ovat satojen kilometrien päässä minun asuinpaikkakunnaltani.

Lähisukulaiset tuntuvat pitävän itsestään selvyytenä, että menen hautajaisiin. Miten mahtaa olla asian laita ns. etiketin mukaan? Tai mitä olette muuten mieltä asiasta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on kohteliasta ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
2/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi viedä pientä lastani katsomaan itkemistä ja surua, mutta ei meillä ole mitään hoitajaakaan, joten pakko hänet olisi ottaa mukaan.

Tiedän vain, että äitini olettaa minun menevän hautajaisiin. Hänen äitinsä on vainajan sukulainen. He varmaan loukkaantuvat minulle, jos en mene. Itse vain koen sen jotenkin oudoksi, koska minulla ei ollut minkäänlaista suhdetta vainajaan. Miten perustelen, että en tule ja voin lähettää vain adressin?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kysytään, voit sanoa juuri sen, että pitkän matkan takia sinun on vaikea lähteä, koska lapselle ei ole hoitajaa etkä halua häntä ottaa mukaan.

Vierailija
4/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tullut kutsua lähiomaisilta puhelimella tai kutsulla? Jos ei, niin onko ollut lehtikutsua sen paikkakunnan lehdessä, missä vainaja asui? Jos ei tätäkään, niin sitten sinua ei ole kutsutta, voit muistaa adressilla. Jos on ollut lehtikutsu, niin kyllä mä menisin kummini hautajaisiin, vaikka olisi vähän kaukaisempikin. Kai se kummikin on sua joskus elämän aikana muistanut..

Vierailija
5/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisesti. Oletko nähnyt kummisi kuolinilmoituksen? Jos sitä ei ole julkaistu eikä kukaan kummin lähiomaisista ole kutsunut sinua hautajaisiin, niin on oikeastaan etiketin vastaista mennä paikalle (ellei sitten kutsua ole välitetty äitisi kautta). Jos taas jossain lehdessä on julkaistu kuolinilmoitus, jossa on kutsu, niin omaiset saattavat kyllä odottaa sinun tulevan paikalle.

Poisjääntiäsi voit kyllä hyvin perustella sillä, että hautajaiset ovat niin kaukana, että sinne olisi hankala lähteä pienen lapsen kanssa. Näin muuten en kyllä ymmärrä sitä, että pientä lasta ei voisi viedä hautajaisiin. Ei niissä lapsi mitenkään kärsi, kun hänelle on selitetty, mistä on kysymys.

Vierailija
6/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat myös kuvittelee kaikkien vanhojen sukulaisten kohdalla, että jos olen 5-v ollut yhden yön niiden mökillä, niin mun on lapsineni mentävä nyyhkyttämään satojen kilometrien päähän hautajaisiin suunnilleen etupenkkiin :-/

Samoin häihin ne kuvittelee, että kun heidät on kutsuttu, niin me aikuiset lapset perheinemme olemme tervetulleet myös ja lapsenlapset nyt ainakin kulkevat juhlissa kuin juhlissa heidän matkassaan, ei niistä tartte ilmoitella...

Lipsahti asian viereen, sori.

Vierailija
7/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap täällä. Oikeastaan äitini (juttelin hänen kanssaan) kyllä ymmärsikin asian, mutta mummo ei varmaan ymmärrä. Vainaja on hänen sisarpuolensa.

Onko vanhoilla ihmisillä erilainen näkemys näistä sukusiteistä/juhlista ylipäätään? Juuri noin on meilläkin, kuin joku (nro 11?) kirjoitti, että oletetaan että kaikkien kaukaisten sukulaisten juhliin mennään, vaikkei olisi kutsuttukaan. Itse en kyllä välitä pitää ylipäätään yhteyttä tuntemattomiin ihmisiin vain siksi, että näin " pitää" tehdä. Ja nyt en siis puhu tästä alkuperäisestä aiheesta eli näistä hautajaisista.

ap

p.s. osittain tämän takia en ole mennyt naimisiinkaan, en vain halua hippaloida molempien sukujen tuntemattomien ihmisten edessä huntu päässä ;)

Vierailija
8/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perustelusi on oikein hyvä.

Vierailija
9/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle ei tuollainen perustelu käy, kauhea mikä häpeä jne.

ap

Vierailija
10/10 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran lähetät adressin. se riittää ihan mainiosti. ja on minusta sillätapaa hyvä muistaa vainajaa, vaikka ei niin läheinen ollutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi