Miten liikunta ei muka laihduta?? Tyhmä ei ymmärrä
Eka kertaa elämässäni pitäisi pudottaa painoa muutama kilo. Olen luullut että yhtälö on selvä: kuluta enemmän kaloreita kuin syöt niin laihdut. Eli syö vähemmän tai liiku enemmän. Nyt erilaisilla laihdutussivuilla kuitenkin väitetään ,että varsinkin naisilla laihduttamisen alkuvaiheessa liikunnan merkitys laihtumisessa on pieni eli laihtuu vain syömällä vähemmän.
Ei ymmärrä??
Kommentit (18)
Liikunta on enemmänkin kiinteytystä ja kunnonkohotusta varten. Jos haluaa liikunnalla laihduttaa, voi lopettaa päivätyönsä et ehtii juosta tarpeeksi jotta vaikutus näkyy yhtä nopeasti kuin ruokavaliota muuttamalla.
liikkuessa lihakset kehittyvät ja lihas painaa enemmän kuin läski. Näin siis paino usein nousee, kun alkaa liikkua. Liikkuminen kiinteyttää, ei vähennä painoa. Toisaalta tuo syö vähemmän kuin kulutat kyllä takaa sen, ettei pääse enää pyöristymään. Pitkäkestoinen liikunta, esim. kävely tai sauvakävely on hyvä liikuntamuoto aloittelijalle.
Näin olen käsittänyt,
mitään hyötyä?
Siis pelkästään niillä ei tietty tuloksia tule, mutta edes tukemiseen/nopeuttamiseen apua?
Erilajeja ja myös niin että esim juoksu ei joka kerta ole samanlainen rytmiltään, kestoltaan, yms.
Elimistö tottuu! jos aina juoksee saman lenkin samalla tavalla siitä häviää tehoja aika lailla. Välillä pitempi lenkki jossa vetoja, lyhyt kovavauhtinen lenkki ja sit pari muuta treeniä sekaan: vaikkapa Bodypump ja spinning.
Ja syödä pitää sen verran että on tehoja treenata! ja syömisessä kontrolli mukana!
1/2 tunnin treeni tahtoo olla sellainen ylläpitävä, isoja muutoksia sillä ei saa aikaan. Kokeileppa vaikka viikonloppuna 1 tai 2 tunnin treeniä..
poppakonsti juomia!
Ja väittäisin että 1/2 tunnin treeni ei vie kuin maks 200 kcal... riippuu tietty koosta ja harjoitteen tehosta.
senttejä kyllä häviää. lihas painaa enemmän kuin rasva ja siksi paino ei putoa liikuntaa lisäämällä, voi jopa nousta!
Juoksen 5 krt viikossa, eli viikossa mulla lähtee kaloreita juostessa n. 1250. Jotta laihtuu kilon, pitäisi menettää 7000 kaloria. Eli jos ei ruokatottumuksissa ole muutosta, niin käytännössä laihtuu tuolla tavalla kilon n. 6 viikossa. Ongelma on vaan se, että mulla ainakin liikunta lisää nälkää, eli helposti sitten syö enemmän kuin jos ei liikkuisi.. Ja sen takia liikunnasta menetetyt kalorit on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa. Liikunta on siis vaan lisä laihiksella olevalle, jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän, liikunta vaan vähän lisää sitä kalorinkulutusta!
Rasvahan palaa liikunnalla, mutta vastapainona yleensä lihakset kasvavat. Ja niinkuin on sanottu, lihas painaa enemmän kuin läski.
Siksi se painon määrä ei ole ainoa mittari, jota kannattaa seurata. Kantsii lisäksi vaikka mitata vyötärön-, reiden- tai lantionympärystä. samoin rasvaprosenttia voi mittauttaa.
Tavallinen kuntoilija ei mitään lihaksenkasvattajalisäaineita tarvitse. Liikunnasta on toki muutakin iloa kuin painontiputus.
Liikunnalla laihtuu kyllä, mutta hitaammin kuin ruokavalion ja liikunnan yhdistämisellä. Toisaalta kannattaa miettiä sitäkin, kumpi on tärkeämpää: nopea painonpudotus vai laihduttamisen helppous ja lopputuloksen pysyvyys. Liikuntaa lisäämällä pääsee usein paljon helpommin laihempaan kuosiin kuin tiukalla ruokavaliolla, vaikka aikaa kuluukin enemmän. Lisäksi liikunta virkistää mieltä. Sen verran pitää toki pitää ruokavaliosta huolta, että ei lisää syömiäsiä samalla kuin liikuntaa (ja jos on aikaisemmin syönyt yli kulutuksen, pitää vähentää syömiset kulutuksen tasolle).
Jos esimerkiksi 70-kiloinen henkilö rupeaa kävelemään 4 tuntia viikossa (nopeudella 6 km / h), laihtuu hän vuoden aikana 9,5 kg, kunhan pitää huolen siitä, että ei syö enempää kuin mitä kuluttaa ilman tuota kävelyä. Laihtumistahti ei siis ole kauhean nopea, mutta toisaalta ei myöskään vaadita mitään tiukkoja dieettejä.
Mitä tulee harjoittelun monipuolisuuteen, niin kunnon kehtittymisen kannalta on toki hyvä harjoitella monipuolisesti, mutta energiaa kuluu kyllä ihan yhtä hyvin yksipuolisessakin liikunnassa (esim. pelkkä reipas kävely toimii kyllä hyvin vuodesta toiseen)
On kyllä totta, että lihas painaa enemmän kuin läski. Mutta jos syö vähemmän kuin kuluttaa, niin ei paino silti kasva, vaikka lihakset kasvaisivatkin liikunnan ansiosta. Läskiä vain häviää sitten vastaavasti enemmän. Lisäksi lihasten kasvu lisää lepokulutusta, jolloin kuluttaa levossakin energiaa enemmän kuin aikaisemmin. Näin laihtuminen tehostuu.
Toki liikunta voi aihettaa väliaikaisesti nesteen kertymistä elimistöön, jolloin puntari ei välttämättä heti näytä laihtumista. Kannattaa siis seurata pidemmän ajan muutoksia eikä murehtia sitä, jos puntari näyttää tänään kilon enemmän kuin eilen.
12
Jos sanotaan, että ihmisen pitää kuluttaa se, mitä syö, jotta ei liho, niin eikö käänteisesti ajatellen pitäisi juuri laihtua liikkumalla? Koska kuluttaa sen, mitä syö?
Vrt. nainen, joka ei liiku, syö 2000 kcal naiseen, joka liikkuu 3 krt viikossa puoli tuntia ja syö 2000 kcal.
Suositushan on puoli tuntia joka päivä, mielummin tunti / päivä.
Itse olen jo ihan epätoivoinen, sillä olen vähentänyt syömisiäni, olen lisännyt liikuntaa ja silti en laihdu. Jokin mättää, mutta en tiedä, mikä.
Liikun liian vähän, mutta jos sillä ei kerta ole mitään merkitystä, niin vika on syömisissä. Mutta kun istun läpi päivän, niin en saisi oikeasti syödä yhtikäs mitään, ilman että paino nousee saman tien.
6kg putos ja puolet tullu takaisin. ei ole tarvetta laihduttaa... 159/58
Liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa = peruskulutus nopeutuu eli laihtuminen nopeutuu
Lisäksi itselleni käy monesti niin, että vaihtoehtoina on joko kotona mössöttäminen ja ikävystymiseen/alakuloon mussuttaminen tai iltalenkki, jolloin mieli virkistyy ja mussutukset jää pois eli tulee syötyä vähemmän herkkuja.
jos sitten vetelee jotain sata joulutorttua ja viisi suklaalevyä siihen päälle.
Mutta jos syöt normaalin " vähän" , niin kyllä se liikunta on todella valtava apu painonpudotuksessa ja siitä on mielettömästi muitakin hyötyjä!
Tää on tätä laiskojen av-mammaläskien propagandaa, tän palstan juttuja kun lukee, niin voisi melkein luulla, että liikunta on suorastaan tappavan vaarallista ja ennenkaikkea täysin tarpeetonta toimintaa!
mä en ole ikinä sitä tajunnut, että jos pystyy juoksemaan maratonin, niin silloinhan pitää juosta tosi paljon, niin miten paljon he oikein syövät, kun ovat lihavia silti?? Nyt siis kyse ihan näistä 5h kuntomaratoonareista, ei huippujuoksijoista... Olen ollut seuraamassa mieheni maraton-harrastuksen myötä kymmeniä maratoneja, ja tämä on aina ollut asia, joka jaksaa ihmetyttää.
Opiskeluaikoina vaihdoin bussin polkupyörään eli aloin kulkea koulumatkat pyörällä (2 X jotain 7 - 10 km/päivä). Mitään muuta en muuttanut, ja laihduin.
että vauhti on hidasta. Kerran täälläkin kyselin, että jos syön normaalisti, mutta käyn neljä kertaa viikossa puoli tuntia juoksemassa, niin miten laihdun.
JOku viisas kertoi, että tällä tekniikalla laihtuu yhden kilon 7 viikossa.
Nyt olen juossut neljä viikkoa. Eikä paino ole vielä yhtään tippunut.