Kohtukuolemasta kysymys..
Jos nyt kävisi niin huonosti,että vauvani kuolisivat kohtuun, niin voisiko asento vielä vaihtua? En nyt tarkoita että mitään kuperkeikkaa mutta voisiko esim.toisen pylly nousta ylemmäs omien liikkeideni " tönimänä" ?
Kaksosia siis odotan..
Kommentit (5)
Tiltu-71:
lMutta, kotukuolemat ym.harvinaisia kuitenkin!Tsemppiä vaan odotukseesi=)
Tästä nyt ei kauheesti ole hyötyä, niin paljon sitä kuitenkin hoetaan. Lääkärin sanoin: Joku niihin tilastoihin kuitenkin joutuu. Todelliset ihmiset ne tilastot muodostaa.
Oma kokemukseni on, että kyllä kuollut vauvakin siellä mahassa voi liikkua. Kun sydän lakkaa lyömästä, vartalo luonnollisesti menee veltoksi ja äidin omien liikkeiden mukaan voi töytäisyjä tuntua. Toisen vauvan liikkuminen voi vaikuttaa toisen vauvan asentoon.
Pääset varmasti neuvolaan kuulemaan sydänääniä ja todennäköisesti ihan äitiyspoliklinikallekin, koska kyseessä on kuitenkin riskiraskaus.
Toivotaan, että kaikki menee kohdallasi hyvin.
5vekaraa ja kohtukuolema rv 40+1
Suoraan kohtukuolleita vauvoja on vuodessa Suomessa noin 200, jos mukaan otetaan myös synnytyksessä ja ensimmäisen elinviikonaikana kuolleet niin luku nousee heti 400-600.
Onhan tuo alle prosentin luokkaa suomen vauvoista kun vuodessa syntyy, mutta ainahan jonkun äidin vauvan on tuohon prosenttiin kuuluttava. Minun vauvani oli yksi heistä. Raskausviikolla 36, niin vain kävi, mitään en olisi voinut tehdä enempää tai jättää tekemättä, niin vain kävi.
Johonkin tuo aina osuu, ketä on seuraava, sitä ei tiedä.
Sain synnyttää vauvat vasta rv 37+0.
Koko tämän ajan kuollut tyttövauva pötkötteli kohdussani alhaalla oikealla eikä liikkunut sieltä kyllä mihinkään. Hänhän kuihtui ja pieneni tuon viiden viikon aikana ja toinen vauva taas kasvoi ja liikkui hurjasti ja vei tietysti enemmän tilaa. Kuollut vauva venytti kohtua siitä kohtaa missä oli, joten kohtu ei meinannut sektion jälkeen lähteä supistumaan, menetin 3,5 litraa verta. Kohtu olisi leikattu pois, jos verenvuoto ei olisi lakannut ja kohtu lähtenyt supistumaan.
Minä muuten aina luulin, että tottahan sitä ihminen alkaa vuotaa tai jollakin tapaa huomaa, jos vauva kuolee kohtuun, mutta itselläni ei ainakaan olisi huomannut mistään muusta kuin ultrakuvasta. Toki lapsivesi oli vihreää sektiossa kun kalvot puhkaistiin ja olihan sitä " myrkyttynyttä" lapsivettä tihkunut sieltä koko ajan mun elimistöön, ja siinä oli vaara, että olisin saanut sepsiksen (verenmyrkytyksen) mutta eipä nuo lääkärit kovin huolissaan olleet mun tai toisen vauvan hengestä, sillä 3 sairaalassaoloviikon jälkeen pistivät mut kahdeksi viikoksi kotiin synnytystä odottelemaan ilman ainoatakaan kontrollia.....
Kiitos vastanneille, varsinkin teille joilla on oma kokemus takana. On varmasti vaikea asia, osanottoni teille.
Itse kävin tarkistuksessa,jossa kaikki näkyi olevan kunnossa.
Toinen vauva " painaa" toista alas niin etten siksi tunne liikkeitä juuri ollenkaan ja tiettyjä asentoja pitää välttää etten aiheuta enempää ahtautta pikkuiselleni..
lasten oleskeluun kohdussa.Luulempa että pelkäät ihan suotta! Vaikkakin oman/omien masuvauvojen kohtalo aina huolestuttaa.Itselläni kaksi pientä tyttöa ja aina odotusaikana pelännyt että jos jotain heille kävisi kohdussa, synnytyksessä/ekojen elinkuukausien aikana (kätkytkuolema tms.)Mutta, kotukuolemat ym.harvinaisia kuitenkin!Tsemppiä vaan odotukseesi=)