Miten toimia? Työpaikkakiusaamistako, vai mitä??????
Olen 32 vuotias ja olen työskennellyt kaupungin laitoksessa kohta 9 vuotta ja koko ajan samoissa hommissa. Olen kärsinyt vatsavaivoista kohta sen 9 vuotta mutta mitään vikaa ei löydetty (vain ärtynyt suolisto). Tämä on kuitenkin aiheuttanut aika-ajoin aika paljonkin sairaspoissaoloja kuten myös nyt tänä kesänä/syksynä. Ja koska mieheni ei saa olla hoitamassa sairasta lasta iman lääkärintodistusta heti ekastakin päivästä kaatuu tämäkin homman minulle.
Nyt on työkaverini päivtellyt näitä minun poissaoloja tyyliin, " Ei yhdessä päivässä voi parantua" , " taasko olet pois" , " nyt se alkaa taas se sama homma kun silloin, että olet vain kaksi päivää viikosta töissä" ym ym solavuksia. On haukkunut lintsariksi, luulosairaaksi ym selkäni takana. Viime viikolla maanantaina olin vatsatutkimuksissa josta sain yhden päivän sairaslomaa koska tutkimus vaati suolen tyhjentämisen. Tiistaina poikamme oli flunssan kourissa (3 krt kuukauden sisällä), joten jäin pojan kanssa kotiin. Käytin pojan lekurissa ja saimme sairaslomaa vielä keskiviikon. Palasin siis itse myös flunssaisena töihin torstaina (poskiontelot särkien ym) jolloin työkaverini päivtteli taas näitä yllä maninittuja samoja juttuja. Korotin hänelle ääntä (en huutanut) ja kysyin tiukasti, että " Mikä sinua vaivaa?" Vastaukseksi sain vain, että " taasko se lapsi mukamas oli kipee" . Vastasin vain, että " En voi jättää 3 vuotiasta yksin kotiin" johon hän ei vastannut mitään. Se päivä oli ja meni ja perjantaina menin aamulla töihin räkä valuen, päätä ja poskionteloita särkinen ja katsoin parhaimmaksi tilata ajan lekuriin (poskiontelontulehdus) ennen viikonloppua. Sain ajan 10.20 omalta ta:lta jonne työpaikalta 25 min matka. Ennen kun lähdin lekuriin kuulin työkaverini puhuvan erään entisen työkaverimme (ollut sairaslomalla noin 3 vuotta) kanssa puhelimessa. Hänelle hän kertoi kaikki minun poissaolot ja sairaudet ja lääkärissäkäynnit. Ihan jees... Marssin siltä istumalta pomon puheille joka päivitteli vain asiaa ja lupasi ottaa asian käsittelyyn meidän kanssa ensi viikolla.
Tunsin itse tosi loukatuksi vaikka en pienestä loukkaannu mutta kun tätä on kestänyt aika kauan.
Nyt kysynkin teidän mielipiteitä asiaan. Ylireagoinko? Mitä voin tehdä jos pomon juttutoukiosta huolimatta hän ei lopeta? Mihin tulisi siinä tapauksessa kääntyä? Olen aivan poikki koko tilanteeseen ja alati sirastamiseen. Ja tämän hänen suoraan sanottuna " v*******" ei paranna vatsavaivojani, päinvaistoin. Auttakaa nyt hyvät ihmiset, mitä tehdä?! Täyttääkö tämä jo työpaikkakiusaamisen kriteerejä?
Kiitos kaikille!
Kommentit (3)
Ja kiitos myös hyvästä linkistä. Katsotaan ensin tämä keskustelu josko se tuottaisi tulosta. Aioin myös ottaa yhteyttä luottamusmieheen ennen keskustelua.
Toi linkki oli tosi hyvä. Avasi minun silmäni ja valaisi asiaa. En siis ylireagoi. Koen olevani uhri epäasialliseen käytökseen jos en jopa häirintään.
Täytyy tulostaa toi sivu ja näyttää pomolle. Jos hän ei tee asian eteen mitään niin eipä tee myöskään seuraava porras koska kaikki meidän pomot on aika nynnyjä mitä tulee tällaisten asioiden selvittelyyn. Täytyy vaan itse pysyä kovana ja vaatia oikeutta!
Onneksi itse vaikutat aika reippaalta.
Toivottavasti vatsakipusi paranevat pian.
mene seuraavalle portaalle. Kyllä se vastuunkantaja löytyy jostakin.
Ota myös yhteyttä työsuojelupiiriin http://www.tyosuojelu.fi/fi/hairinta sekä työpaikkasi luottamusmieheen.