ooOHelmetOoo viikon 38 alkuun
Huomenta!
Aamuvuorossaollaan, huomenna olis sit jo vp mullaki... Töissä ei pysty näköjään linkittään tuota viikonlopun keskustelua, mut jos joku muu pystyy tai sit mä laitan sen illalla kotoa...
Vointi on mainio, joten ei muuta ko uutta viikkoa kohti!
Neuvolaki olis viimein tällä viikolla, esikon 1v- ja mun oma samalla...
Luuk@ 18+2
Kommentit (30)
Kirjoitin eilen jo pitkät pätkät mutta teksti hävisi taivaan tuuliin ja siitä suivaannuin niin etten viitsinyt kokeilla uudelleen=/ Eli josko nyt paremmalla onnella...
Lumi_Leopardi, kyllä mä einakin edellisessä raskaudessa kävin työterveydessä odotuksen mukanaan tuomien selkä.ja suonikohjuvaivojen vuoksi eli kyllä voit kääntyä työterveyden puoleen sinäkin=)
Neronjalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja onnea myös tyttäuutisista=)
Lissulalle tervetulotoivotukset ja saatiin lisävahvistusta taas pohjanmaatiimiin=D
Voitaisiin kyllä kaikki sopia treffit yhtäaikaa seks:iin niin että saadaan kätilöille kunnolla vipinää sinne=D
Ihana masukuva Porennan blogissa=)
Suko, täällä tosiaan pitävät mielellään sen kolme vrk mutta kyllähän toiveena voi esittää kotiutumista missä tahansa nopeamminkin. Mäkin ensin ajattelin asiaa niin mutta sitten ajattelin että se kolmekin päivää menee niin nopeasti että kyllä nämä kotijutut odottaa niin kauan kun haluan kuitenkin olla vauvan kanssa ns. turvallisessa ympäristössä toisen elämän ensipäivinä ja näin ollen varmistua että kaikki olisi kunnossa kun kotiin lähdetään. Vanhimpia lapsia toki varmasti ehtii siinäkin ajassa ikävöidä ja ehkä tuota ukkoakin vähäsen=)
Mun kohdalla toinen synnytys oli hyvin samankaltaien kuin ensimmäinen, supistuksia tuli tosin ekassa kolme vuorokautta ja toisessa aamusta alkaen ja poika syntyi illalla eli vähän nopeampaa toimintaa=)
Iituliille valtaisat onnittelut hyvistä uutisista odottelun jälkeen!!! Ja onnea myös pojasta pimujen jälkeen=)
Nojandalle onnittelut myös hyvistä ultrakuulumisista. Ja eipä tuo taida ainoastaan teidän perheen ongekma olla. Meilläkin mies on toki kiinnostunut mutta ihan eri mittakaavassa kuin mä. Tulee kyllä mielellään ultriin ja kuuntelee sykkeitä, osallistuu omalla tavallaan hankintoihin mutta eipä juuri liioin silittele masua, saati juttele. Eli mä luulen että suurin osa miehestä vaan on juroja tälläisessä tilanteessa=)
Ja myös mä olen tavallista herkempi miehen sanomille jutuille ja helposti takerrun johonkin pieneen seikkaan minkä tiedän ettei normaalisti aiheuttaisi mitään ajatusta. Koko ajan kaipaisi kyllä hellyyttä ja huomiota toiselta ja siksi varmaan loukkaantuu tosi pienistä jutuista. Eilen mies kysyi että olenko nyt saanut selville mitään uutta tuplavaunuista kun kovasti olen miettinyt että mikä olisi meille paras merkkivaihtoehto. Ja tämä pelkästään riitti saamaan hyvälle tuulelle koska mies osoitti mielenkiintoaan asiaa kohtaan=)
Eilen olin taas mammajumpassa mutta tällä kertaa menimme uimahalliin vesijumppaan ja kyllähän oli ihanaa=)
Liikkeitä olen perjantaista saakka tuntenut päivittäin ja jopa useita kertoja. Aivan ihana tunne!! Aikaisemminkin niitä tuntui sieltä 16+ viikoilta mutta nyt jo paljon selvemmin niin että erehtymisen mahdollisuutta ei ole=)
Lauantaina vietettiin laatuaikaa kaksistaan ja saatiin loppuviikon erimielisyydetkin selvitettyä ja samalla puhuttiin paljon muutakin ja tällä kertaa mieksin puhui=) Mies keksi aivan loistavan pojan nimen joka varmasti otetaan käyttöön mikäli kolmas poika meille tulee. Ja vakaasti mies on sitä mieltä että sukupuoli pitäisi kuitenkin kysyä etukäteen ja alan itsekkin antaa periksi tälle houkuttelevalle ajatukselle=D Eli pari viikkoa olisi rakenneultraan jolloin asiaa voisi ensimmäisen kerran tiedustella=)
Nyt kotihommat kutsuu joten hyvää päivänjatkoa kaikille helmimammoille!!
p02p06 ja pikkuinen 18+4
Hei vaan Helmet!
Onnea Iituli hyvistä tuloksista! Nyt voi sit sen osalta huokasta isosti. *halaa*
Vielä Anna-Liisalle voimia muutamaksi päiväksi. Toivottavasti saadaan joukolla halata suaki sitte!
Juu, siitä kotiinpääsystä. Oys todellakin kotiuttaa kolmantena elinpäivänä (eli siis syntymäpäivä on 0. päivä ja sit kolmantena pois), jos muuten kaikki ok. Esikko syntyi torstaiaamuna klo6:19 ja kotiin päästiin sunnuntaina lounaan jälkeen.
Syy ainaki Oys:n systeemiin on suhteellisen lääketieteellinen: kolmanteen elinpäivään mennessä normaalirakenteisen sydämen ductusaukko sulkeutuu ja sydänäänet ovat näiltä osin luotettavat ja kuunneltavissa.
Halutessaan äiti voi kotiutua kätilön keskustelun jälkeen, mutta vauva siis ei. Tämän ohjeistuksen toki tiesin jo synnyttämään mennessäni, kun olin vuosia aiemmin ollu opiskelijan renttuna osastolla...
Mutta mutta. Parin tunnin päästä sais (toivottavasti) kuulla Onnin sykkeet... Viimeksi on kuultu siis elokuun alulla ja jospa siis tällä kertaa tädillä olis jo se mittanauhaki... :P
Nyt siis lounaan laittoon isoveljelle...
Luuk@ 18+4
Pikaisesti kuulumisia täältäkin päin. On ollut tosi ihanaa olla sairaslomalla. Verenpaineet ovat laskeneet. Huomenna pitäis yrittää töihin. Närästys on alkanut jo nyt. Vaikeuttaa jo nukkumistakin. Maanantaina on rakenneultra. Meinaa jo jännittää. Oma veikkaus on et tulee toinen tyttö. Anoppi odottaa kovasti poikaa..
Mukava seurata nyt muidenkin rakenneultra kuulumisia. En enään muista millä viikolla aletaan ottaan niitä sydänkäyriä? Joko rakenneultrassa? Tietäs mennä ajossa äitipolille maanantaina. Sanohan se kätilö viimeksi vaan muisti on tainnu mennä..
Tänään piti taas ostaa vauvalle pikku sukat.. Ei sais päästää mua yksin kauppaan..
Siirikki ja napero 19+4
Iituli72:lle Onnittelut hyvistä uutisista!
anna_liisalle tsemppiä vielä odotteluun!
Keski-Suomen keskussairaalasta pääsee pois vauvan kanssa 2vrk jälkeen, jos kaikki ok. Viimeksi jouduttiin olemaan pitempään, koska vauva oli keltainen ja joutui valohoitoon. Toivottavasti tällä kertaa säästytään siltä.
Mä olen nyt ollut vuorostani flunssassa. Inhottavaa pientä lämpöä, päänsärkyä, yskää ja nuhaa. Jo viime viikon maanantaina alkoi päänsärky ja torstaina yskä, perjantaina olikin sitten jo lämpöä. Tänään en ole mitannut onko enää lämpöä, mutta päänsärkyä on vieläkin. Panadolia on kulunut niin, että hirvittää. Vauvelin liikkeet tuntuu jo kovasti, mutta tänään on ollut hiljaisempaa, liekö raukka myös väsynyt flunssastani.
Mutta eiköhän se tästä ala tauti pian talttumaan.
Terveisin Olsku ja masuvauva rv 20+1
En ole taaskaan pitkään aikaan kirjotellut mutta lukemassa olen käynyt aina silloin tällöin. Olen kai ihan perillä kuulumisistanne..
Syynä poissa olooni on ollut pieni elämän muutos, eli me ollaan nyt sitten muuttamassa toiselle paikkakunnalle kun mies sai töitä sieltä. Tarkemmin sanottuna Espooseen. Elikkä kyselisin et jos tääl on espoolaisia ni mihinkähän päin Espoota kannattais muuttaa. Ei oo mitään hajua että mitkä paikat ois niinku lapsiperheelle sopivia. Kämppää ei siis olla vielä löydetty.
En muista nyt ketkä siitä kirjotti, mut meil on ollu kans havaittavissa et mies ei oo ihan yhtä innoissaan kun minä tästä raskaudesta. Ensimmäisen kanssa se oli kokoajan hoivaamassa, mut nyt en kyl saa mitää erikois kohtelua.. Ja viimeks eilen sain itku kohtauksen ku tuli ihan normaali erimielisyys.
No ehkäpä se tästä kun saadaan tää elämä taas järjestykseen.
Mulla on melkein kaks kuukautta ku oon viimeks käynny neuvolassa ja vielä pitäis yli viikko odottaa et pääsen ultraan. Onneks liikkeet tuntuu jo selvästi mahan läpikin.
Syksy on joo ihanaa aikaa mut tää pirun flunssa vetää vaan niin laiskaksi.
Pirteää syksyä ja voimia muille flunssaisille.
nulmu 18+2
Ihania rakenneultrakuulumisia on aina mukava lukea. Taitaa aika moni kysellä sukupuolenkin (onnea Neronja viidennestä tytöstä!). Me ei kysytty ekasta, mutta tokasta kylläkin. Itse jotenkin nautin siitä yllätysmomentista, kun esikoisen synnytys on niin jännä muutenkin ja vielä kun ei tiedetty sukupuoltakaan. Mutta tälläkin kertaa taitaa uteliaisuus viedä voiton ja kysytään, kun marssitaan maanantaina rakenneultraan.
[b]Suko81[/b] kyseli sairaalasta kotiutumisesta. Mä muistelin, että Taysissa on nykyään mahdollista kotiutua tosi nopeastikin ja kävin netistä lukemassa, että aika on jopa 6 TUNTIA SYNNYTYKSEN JÄLKEEN. En ikimaailmassa olisi silloin valmis itse lähtemään, mutta meitä on moneen lähtöön. Itse olen ollut molempien lasten kanssa pitkään sairaalassa johtuen toisen keltaisuudesta ja toisen sydänvikaepäilystä. Itse olen viihtynyt siellä ihan hyvin ja erityisesti kakkosesta nautin suunnattomasti siitä, että sain rauhassa keskittyä uuteen tulokkaaseen. Kotona kun olisi kuitenkin ollut se vilkas 2-vuotias niinikään hoidettavana. Nyt kun noita lapsia on kotona odottamassa kaksi, taidan linnoittautua sairaalaan niin pitkäksi aikaa kun vaan kehtaan ;-D. Ei vaan, ainakin ne päivät olen, että keltaisuusarvot lähtevät laskemaan. En missään nimessä halua palata valohoitoon enää kotoa käsin.
Suko81 kyseli myös tuosta toisen synnytyksen helppoudesta. Itselläni käynnistettiin kakkonen, joten ainakin nopea se oli (2 h 15 min), mutta kuten Mauii:llakin, erittäin raju. Ekakin oli vain kuusi tuntia, joten nyt hiukan jännään, miten nopeasti mun pitää tästä kolmosesta lähteä sairaalaan. Ekasta supistuksestako jo? Odotan itsekin synnytystä jopa innoissani, mutta ainoastaan tämä syöksysynnytysmahdollisuus mietityttää vielä kun päivisin nämä kaksi pikkuista pyörii jaloissa. Olisipa kiva synnyttää taksin takapenkillä niin, että molemmat lapset olisivat vieressä istumassa kun en olisi heitä ehtinyt viedä mihinkään hoitoon... :-o
[b]Iitulii71[/b]:lta tuli ehdottomasti päivän paras uutinen - aivan VALTAVASTI onnea hyvistä lapsivesipunktiotuloksista! Voin kuvitella, että iso taakka on tipahtanut harteilta. Upea juttu!!! Nyt vielä kun tosiaan saadaan [b]Anna-liisalle[/b] yhtä hyvät tulokset, niin rupeaa helmimammojen tilanne näyttämään erinomaiselta, kun [b]Sinisen kirsikankin[/b] tilanne kääntyi hyvään suuntaan.
[b]Nojanda[/b] manasi miestänsä. Tuttu tunne ;-)! Itse olen valitettavan pitkään tehnyt töitäkin pääsääntöisesti miesten kanssa, joten uskallan väittää tuntevani tuon sukupuolen melko hyvin. Vähissä on noi maahan taputtelijat ja lepertelijät siinä porukassa ;-)! Meillä mies on kyllä mukisematta osallistunut ultriin ja esikoisesta synnytysvalmennukseen, mutta enpä muista sen kauheasti silitellään ja paijanneen mua. Ei sillä, että sitä hirveästi olisin osannut edes toivoakaan. Neuvolakäynnitkin olen tehnyt aina ihan yksin ja täytyy sanoa, että en ole miestä sinne mukaani kaivannutkaan. Uskallan kuitenkin lohduttaa sillä, että mitä isommaksi nuo lapset kasvavat, sitä enemmän nuo isänvaistot heräävät. Vauva-ajankin suhteen mies koki selvästi jonkun " herätyksen" vasta kakkosen kanssa. Oli sinut tilanteen kanssa ihan alusta asti, kun esikoisesta meni aikaa harjoitteluun. Nykyään tuntuu siltä, että mies nauttii lapsista jopa enemmän kuin minä. Touhuaa niiden kanssa kaikenlaista ja jopa silmin nähden nauttii itsekin. Eli hiljaa hyvä tulee :). Miehistä yksi kaverini sanoi kerran osuvasti: " Parasta esileikkiä mieheltä on pesukoneen tyhjentäminen." Eli ei välttämättä tarvita mitään hempeitä juttuja vaan ihan perushuomioimista tässä kotihärdellin keskellä ;-).
Mutta ei tässä kummempaa. Mä lähden roudaamaan lapsia liikuntaleikkikouluun ja toivottelen teille hyvät viikonjatkot!
t. Jogu (19+0)
On melkein valmista, joten kirjoitan nopeasti.
Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille!
KOTIUTUS: VKS kotiuttaa, kun vauva on vuorokauden ikäinen, mikäli tietyt kriteerit täyttyvät. Meillä ei koskaan ole sitä mahdollisuutta, koska ensimmäisellä vauvalla oli keltaisuutta. Eli me päästään kotiin aikaisintaan, kun vauva on 2vrk vanha. Oikeastaan hyvä niin. Ainakaan vuosi sitten täällä ei vielä ollut polikliinista kotiutusta, joka Seinäjoella on jo käytössä.
SYNNYTYKSET: ensimmäinen kesti hirvittävät 24,5 tuntia, toinen oli todella paljon helpompi ja kesti 15,5h, kolmas meni samaa rataa ja kesti 9,5h. Saa nähdä miten neljännen kanssa.
Ja nyt pitää mennä, ettei ruoka pala pohjaan!
Porenn ja Pikkukulta rv 17+4
Heippa pitkästä aikaa!
Oma napa paukkuu ja rutisee ja kasvaa kohinalla. Kaikki on menny ainakin tähän saakka ihan ok.
Täällä on ollut juttua vauvan kanssa kotiutumisesta. Kuulinpa tänään neuvolassa, että OYS:ssa ovat suunnittelemassa ensi vuoden alusta lähtien käytäntöä, jolloin uudelleen synnyttäjät passitetaan kotiin jo vuorokauden kuluttua synnytyksestä! Siellä nyt työryhmät syksyllä pohdiskelevat synnytyslääkäreiden ja lastenlääkäreiden kanssa, kuinka asiat saadaan sujumaan molempien kannalta sujuvasti. Itse en kannata tuota ajatusta pätkääkään, onhan jokainen saanut lähteä kotiin oman vointinsa ja kuntonsa mukaan. Ja vauvan keuhkojen tilanne (eli hengitys) kun pitäisi lastenlääkärin tarkistaa vasta kolmantena päivänä.
Nouskaamme mammat barrikaadeille asiasta!!!
n@nne ja masuasukki 18+6
iitulii72:onnea kovasti hyvistä uutisista.Täytyy nyt toivoa et itelläkin oisi kaikki hyvin.Hiukan jännittää huominen nyt.
anna_liisa 20+0
Lissulalle tervetulotoivotukset! Pitäisköhän meidän SEKS:ssa synnyttävien hankkia vaikkapa helminauhat niin sitten synnyttämässä harrastettais helmi-bongausta! x) Aika monta meitä jo on.
Iituliille onnea hyvistä lv-punktio tuloksista!
Nojanda: Ei meilläkään mies osannut esikoisen aikana niin riemuita raskaudesta kuin minä, se on niin erilaista. Sitten kun liikkeet alkoivat tuntua päälle päin, niin sitten alkoi silittelemään ja juttelemaan.. Mutta aiemmin hän ei ehkä niin osannut suhtautua kasvaneeseen vatsaani tulevana lapsena. Sitten kun esikoinen syntyi, niin hän rakastui lapseen heti, kun taas minä olin rakastunut lapseen jo raskausaikana.
Hormoonit ovat herkässä, ja miehet vain harvoin ymmärtävät muutenkaan syntymäpäivien tai vuosipäivien päälle. Joskus voisit hänelle vähän mainita, että " voisitkos joskus tehdä niin tai näin (tuoda kukkia tai vst) että se tekisi minut iloiseksi" . Fiksu mies hoksaa ja tuo kukkia ainakin kerran!
Voimia miehen kanssa elämiseen!
Itse tässä vielä odottelen liikkeitä, esikoisesta tuntui niin paljon aiemmin, että nyt jo suorastaan huolettaa.. Onneksi ensi viikolla on neuvola niin pääsee kuuntelemaan sydänääniä.
Mrs.Marple rv 17+0