Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitalousvähennys; verottaja pyytää tositteita

Vierailija
16.09.2007 |

Olen oikeutuettu kotitalousvähennykseen, koska meillä on kotisiivousta käytetty alkuvuodesta 2006. Se (vähennys) huomioitiin jo ennakonpidätyksessä, mutta ei kuitenkaan veroehdotuksessa, joten oikaisin verotuksen siltä osin. Nyt verottaja pyytää selvitystä kotitalousvähennykseen oikeuttavista maksuista. Tämä ei ole ongelma muuten, kuitit on tallessa, mutta aikaa on alle 2 vkoa.

Nyt ihan uteliaisuudesta kyselen, onko monelle muullekin tullut lisäselvityspyyntöä? Omalta osaltani kyse on n. 1200e summasta, eli melkoinen mätky olisi tulossa, jos en näitä lappuja toimita.

Eli: onko sinulle tullut pyyntö toimittaa kuitteja sekä mikä on vaatimasi kotitalousvähennyksen määrä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyytääkö se niitä kuitteja uudestaan??

Vierailija
2/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käsittääkseni se on aika sattumanvaraista keneltä kyselevät, siis pistokokein pyytävät niitä silloin tällöin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei ohjeiden mukaan tarvitse. Riittää, kun säilyttää ne mahdollista myöhempää pyyntöä varten. Mitään tositteita ei tarvitse toimittaa suoraan ilman pyyntöä.

Vierailija
4/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kuitteja ei alunperin saanut/voinut laittaa mukaan, siis ohjeissa kiellettiin laittamasta. Nyt sitten pyydettiin kuitit. Minulla oli viime vuodelta poikkeuksellisen paljon vähennettävää kun siivouskulujen lisäksi oli keittiöremontti. Minulla meni vähennyksen yläraja rikki niin etten alunperin veroilmoitukseen laittanut edes kaikkia kuluja. Nyt sitten täydensin kun kerran kysyivät. Paperia tuli melkoinen nivaska kun printtasin valtavan määrän sähköisiä tiliotteita ja kuitteja. Lisäksi kirjoitin yhteenvedon, jossa oli pyydetyt tiedot. Viime sunnuntaista meni siihen varmaan 3 tuntia.

Vierailija
5/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä freelancerina, on työhuone- ja tulonhankkimis- ja kotitalousvähennystä.

En jaksa sitä jokavuotista rumbaa, kun kaikki pitää kierrättää sieltä valituskautta. Lyön kaikki kuitit sinne (otan itselleni tietty kopiot) ja lähetän kuoren kirjattuna. Tulee pienempi jatkoselvittely.

Vierailija
6/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että se liittyisi esim. poikkeuksellisen suuriin vähennyksiin (kuten tuo edellisen mainitsema remontti), ja siksi olin ihmeissäni. Edellisenä vuonna oli vain pari sataa vähennettävää, ja silloin ei pyydetty kuitteja. On tässä vähän hommaa niiden lappujen keräilyssä, ja sekin vähän ottaa päähän, varsinkin kun la on alle 2 viikon päästä. Hyvä että olen yleensä kehissä näitä kuitteja lähettämään, mies tuskin löytäisi itsekseen ilman tarkkaa sijaintitietoa.

ap

Vierailija
7/7 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä kotitalousvähennys on sellainen, jossa ihan satunnaisesti pomitaan tietty %-osuus tarkempaan syyniin. Näin pidetään huoli siitä, että ei ole iso kiusaus yrittää huiputtaa, kun niitä kuitteja saatetaan pyytää, mutta toisaalta verottaja ei saa liikaa " turhaa työtä" kun kaikilta ei näitä pyydetä, vaan luotetaan veronmaksajan rehellisyyteen.

t. verottaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi