Häpeen vanhempiani vieläkin kun eivät osallistuneet eurollakaan
meidän hääkustannuksiin, appivanhemmat sitten laittoivat 8000e. Olen tytär ja perinteen mukaan vanhempien kuuluu maksaa häät mutta ei meillä. Eläkkeellä ovat ja leikkivät köyhiä.
Kommentit (25)
Ja 31, mihin miehen vanhempien pitäsi vielä osallistua, jos omat vanehmapasi on teille jo häät maksaneet ja ausnnon. Ehkä heillä ole varaa tuollaiisiin lahjoihin niin eivät kehtaa ostaa pienempiäkään.
Ei mitään isoja prinsessapröystäilyjä, mutta 80 henkeä syötetään ja juotetaan. Itselle ei tämä olisi mitenkään tärkeää, vopisin mennä naimisiin myös kaikessa hiljaisuudessa maistraatissa ja jälkeenpäin miehen kanssa syömään kahdestaan. Mutta koska LÄHIsukuni on iso ja todella läheinen (tavataan ja kyläillään n. 1x vko kaikkien kanssa) tiedän, että he olisivat todella pettyneitä jos juhlia ei olisi.
Niinpä, kun kerroin isälleni, että olemme ajatelleet mennä naimisiin, kysyi hän, että meinaattko juhlatkin pitää. Siihen sanoin, että meillä ei ole varaa pitää sellaisia juhlia, johon koko porukka osallistusi, joten jos hän maksaa niin pidetään. Isäni vastasi, että laittakaa lasku hänelle. Maksaa siis paikan vuokran, pitopalvelun ja viinat. Itse maksamme sormukset, miehen puvun ja häämatkan (toivottiin lahjaksi rahaa häämatkaan, näkee tuleeko sitä, Lähdetään tulee tai ei). Kummitätini maksaa minun puvun + kampauksen (on puhunut niin jo vuosia, että kun menen naimisiin, niin hän maksaa puvun).
En koe tästä häpeää, että emme itse maksa oikeastaan mitään, koska en itse niitä juhlia tarvitsisikaan, sukua varten ne ovat. Ja isälläni on kyllä mistä maksaa tuo (n.5000¿).
Mutta on todellä tökeröä olettaa, että vanhemmat maksavat häät ja sitten haukkua heitä, kun eivät maksakaan. Vaikka vanhemmilla olisi rahaa, niin silti en voi olettaa että he maksaisivat puolestani häät, asunnot, autot, matkat jne.
Jos vanhemmat maksavat häät tms, niin olisi reilua että muistavat kaikkia lapsiaan tasapuolisesti.
Mun vanhemmat kiukuttelee vieläkin, kun emme suostuneet pitämään suuria häitä, jotka he olisivat maksaneet.
Eipä kiinnosta tulla valtaviin pippaloihin keekoilemaan valtavassa koltussa vain siksi, että minulle yhden tekevät sukulaiset, kyläläiset ja muut turhakkeet saisivat nähdä miten meidän suvussa osataan juhlia isosti.
Maistraatti oli meille ainoa oikea vaihtoehto.
Sitä paitsi: miten kaikille hääpareilla voi olla se sata tärkeää ja rakasta sukulaista ja ystävää, joille parin avioliitto olisi myös jollain lailla merkityksellinen tapaus ja henkilökohtaisesti koskettava. Ja ellei ole, niin miksi kutsua häihin ihmisiä, jotka eivät asiasta oikeasti mitään välitä?