" onko sillä nyt väliä miltä se näyttää"
Olen aika järkyttynyt. Juttelin työkaverini kanssa vauvoista, ja juttu siirtyi vaatteisiin. Hän lateli omia totuuksiaan monista asioista, mm. korvaani särähti kommentti " onko sillä nyt väliä miltä se vauva näyttää" . Hän ei tajua ollenkaan sitä, että olen hankkinut vauvalle oikean kokoiset vaatteet, enkä pue vastasyntynyttä 80 cm:n haalariin jne. Onko se niin väärin investoida vauvaan jo syntymän jälkeen, vai onko se äitiyspakkaus (+ kahden muun kaverin vanhat pakkaukset) se, millä pitäisi selvitä ensimmäinen vuosi?!
Kommentit (23)
Me kaikki olemme varmasti kuulleet ilmaston lämpenemisestä, joka on todellinen uhka meidän masussa kasvaville ihmisen aluille.
Tämä vaate juttu ja kaikkien tavaroiden hankinta on niitä ensimmäisiä asioita joihin puuttumalla voimme vähentää tämän ympäristön ylikuormittumista.
Koen ainakin itselläni olevan vastuun ohjata lastani ympäristöystävällisempään suuntaan pois tuosta ikuisesta ostamisen halusta mikä on meidän sukupolvelle niin hyvin opetettu. Tarvitaan tosi iso asenne muutos!
Ja voin väittää että mun tyttöni kulkee ihan sievissä vaatteissa vaikka olenkin vähän järkeistänyt tuota ostamista. Eihän niitä valokuviakaan joka päivä napsita niin ei sitten jää niitä traumoja ;)
SuzieMuu:
Hän ei tajua ollenkaan sitä, että olen hankkinut vauvalle oikean kokoiset vaatteet, enkä pue vastasyntynyttä 80 cm:n haalariin jne. Onko se niin väärin investoida vauvaan jo syntymän jälkeen, vai onko se äitiyspakkaus (+ kahden muun kaverin vanhat pakkaukset) se, millä pitäisi selvitä ensimmäinen vuosi?!
haluan lisätä " turvallisuusaspektin" , eli ainakin vauva jota kujetetaan autolla turvakaukalossa kannattaa pukea sopivan kokoisiin vaatteisiin, jotta vauvan turvavyöt saadaan kiristettyä hyvin.
Vauvaa on myös helpompi käsitellä kun vaatteet ovat sopivia, eikä ylisuuria.
Itsekkin kyllä tykkään pukea pikkuisen nätisti, eikä se tarkoita merkkivaatteita. ja kyllä kirpparilöydötkin voi yhdistää asukokonaisuuksiksi, jos vaan halua on.
Meidän perheessä on lähtökohtana että mitään turhaa ei hankita osin siksikin kun perheeseemme kuuluu viisi lasta ja kaksi aikuista ja nyt odotan kuudetta lastamme. Olen aina ostanut jokaiselle lapselle uutta sekä kierrättänyt vanhaa vaateiden kunnosta riippuen. Panostan hyvän laatuisiin en merkkituotteisiin vaan suosin kotimaista sekä ekologisista raakaaineista valmistettuja vaatteita.
Joskus nuorena tyttönä äitini murjaisi aika ikävän kommentin kun tuttava perheellämme oli viisi lasta että laatu on kans sen mukaista. No suurin osa lasten vaateista olikin rikkinäisiä ja likaisia. Silloin jo haaveilin suurperheestä ja siitä miten mun lapset on kunnollisesti puettuja ja hyvin hoidettuja ja niin he ovatkin.
Tulevalle vauvalle hankin kaiken uutena koska ikäero on yli kuusi vuotta nuorimmaiseen ja kaikki on jo eteen päin annettu sekä siksi että en todellakaan löydä kirpputoreilta mitään sellaista josta tykkäisin.
Nykyinen äitiyspakkaushaalari on mielestäni aika keljun kokoinen, tammi-helmikuussa syntyvälle vauvalle liian iso ja sitten seuraavana syksynä liian pieni. Satuin löytämään helpon kaavan ja ompelin itse 56cm talvipuvun josta tuli tosi söpö. Lupasin että kun se jää vauvalle pieneksi mun tyttö saa sen nukelleen.
Annlinn
tänään vertailin kaupassa paljonko on koko eroa 56cm ja 68cm talvihaalareilla. musta se ä-pakkauksen haalari ei ole jättisuuri.
eikä noilla haalareilla juurikaan ollu koko eroa. paljon pienempää kun 56cm haalaria ei varmaan kovin helposti saa, saati että kannattaa ostaa kun vauva kuitenkin kasvaa niin nopeasti.
minä ainakin myönnän että aion ostaa lapselleni sen värisiä vaatteita mistä itse tykkään (niin kauan kunnes se lapsi sanoo mistä itse tykkää) mutta ihan varmasti hyödynnän kirpputorit ja huuto.netin tarjonnan ennen kuin edes harkitsen uuden ostamista.
Mutta eikö äitiyspakkauksen haalari ole 80cm? Meillä on ainakin ollut käytössä helmivauvojen seuraavina talvina ja ovat silloin just sopivia.
uuden pakkauksen sain ja haalari on 68cm, lahkeet käännettynä.
jädepallo:
tänään vertailin kaupassa paljonko on koko eroa 56cm ja 68cm talvihaalareilla. musta se ä-pakkauksen haalari ei ole jättisuuri.
eikä noilla haalareilla juurikaan ollu koko eroa. .
meidän tytölle, marrasvauvalle, ostin etukäteen 68 cm haalarin, ja se oli kyllä liian iso koko talven. Tilalle ostin 56 cm fleecepussin ekoja kuukausia varten. Kysymys nimenomaan haalarin käytännöllisyydestä autoillessa. vaikka sanotaan että vauvat kasvaa nopeasti, niin kyllä se pari-kolme kuukauttakin aivan liian suuressa vaattessa on pitkä aika. vaununkopassa koolla ei ole niin väliä, mutta kuten jo aiemmin toitotin, niin autoillessa kyllä!
kysymys kuuluukin että kuinka monella on usein tarve päästä autoilemaan vauvan kanssa ja sen mukaan kannattaa sitten miettiä minkä kokoisen haalarin tarvitsee. meidän vauva syntyy joulukuun alussa ja en usko että olisi sen ihmeempää tarvetta päästä liikkumaan autolla kun kauppaan pääsee kävellen.
Tästä huomaa että te kaupunkilaiset oletta aika likinäköistä porukkaa ettekö voi uskoa että maallakin on elämää! Minulla ainakin kirkolle matkaa rapiat 20 km ja olen kova kyläilemään ja eikä todellakaan ole aikomus mökittäytyä vauvan syntymän myötä, joka on myös joulukuussa..ja siellä kaupassa TOSIAAN on käytävä ja enemmän kiinnitän huomiota turvalliseen autoiluun koska olosuhteiden pakosta sitä joudun melkein joka päivä varmaan vauvankin kanssa tekemään:O)
ei IKINÄ laiteta toppapukua kyllä päälle, ei edes 30 asteen pakkasilla. Autossa ja kaupassa vauva paahtuu paksussa puvussa.
Mutta ehkä te edellisetkin tarkoititte tätä samaa. Toivon ainakin niin..
Totta kai on tärkeää, että lasten vaatteet ovat käytännöllisiä ja tarkoituksenmukaisia siihen käyttötarkoitukseen mihin ne on hankittu. Mulle taas käytännöllisyys ei ole ainoa arvo, vaan arvostan esteettisyyttä ja harmoniaa myöskin.
Omasta mielestäni samalla vaivalla ja rahalla saa hommattua myös kauniit ja yhteensopivat kuin rumat ja epäsopivat. En pidä itsellänikään yhteensopimattomia tai epätarkoituksenmukaisia vaatteita, miksi siis pitäisi lapsellakaan olla?
Tää on vähän sama juttu, kun toiset tykkää laittaa kotia ja puutarhaa. Toisille riittää, että on puhdasta. Mulla ainakin vaikuttaa ihan mielenrauhaankin ja myös esimerkiksi se, että että tilat ja ympäristö ovat kauniita ja siistejä, ja totta kai tarkoituksenmukaisia.
Mielestäni tämä ei ole myöskään rahakysymys.
kukin ostakoon vauvallensa omien tarpeiden ja kukkaron mukaan.
minusta olisi vaan turhaa ostaa kahdeksi kuukaudeksi käyttöön puku, joka ei ole välttämätön. jos tilanne olisi toinen ostaisin ihan varmasti vaikka joka kuukaudelle sopivan puvun.
ja autoilen vauvan kanssa melkein päivittäin. Ei mulla ole tarvetta homehtua kotiin vaikka vauva on syntynyt, eikä kaikki kaverit asu kävelymatkan päässä. Sen takia todellakin on tarpeen että vaatteet ovat sopivia ja hankinkin tytölle talvihaalarin koska viime vuoden äp-haalari on niin suuri (ja senkin takia että se on niin ruman värinen). Hankin myös syyshaalarin. Ja ostan muutenkin tytölle paljon vaatteita, jos se jotain häiritsee niin se on heidän ongelmansa. Tykkään shoppailla, ja olen tarkka että itsellänikin on aina hyvännäköiset, tilanteeseen sopivat vaatteet, tyylikkäät, ehjät ja puhtaat, joten miksi en vauvaani pukisi samalla tavalla. On meilläkin lainavaatteita muilta vauvoilta saatu, mutta enemmän tykkään ostaa uutena ettei ole ruoka yms. tahroja.
Kukin tavallaan, ja lapsi saa sitten itse päättää mitä haluaa päällensä laittaa kun on tarpeeksi vanha. Jos haluaa sitten pukeutua kierrätysvaatteisiin niin siitä vaan, nyt mennään äidin tyylillä.
Sitäkään en ymmärrä, että jos jollain on rahaa ostaa paljon vaatteita/vauvan tarvikkeita, niin miksi ei saisi ihan vaan sen takia että kaikilla ei ole?
Shoppailu on nykyajan muoti-ilmiö. Nuoret tytöt kuulemma myy itseään, että heillä olisi varaa käydä shoppailemassa (sanoi Anja Snellman Punaisessa langassa). Kuinka yleistä mahtanee olla. Toivottavasti saan itse omat lapseni kasvatettua vähän toisenlaiseen ajattelumaailmaan kuin siihen, että aina pitää ostaa uutta ja uutta. Ja ylipäätään se, että muutenkin voi aikaansa kuluttaa kuin kiertelemällä jatkuvasti kauppoja.
Sorry, OT.
jädepallo:
kukin ostakoon vauvallensa omien tarpeiden ja kukkaron mukaan.
minusta olisi vaan turhaa ostaa kahdeksi kuukaudeksi käyttöön puku, joka ei ole välttämätön. jos tilanne olisi toinen ostaisin ihan varmasti vaikka joka kuukaudelle sopivan puvun.
uhallakin vielä jatkan: kun sen puvun ostaa, kannattaa miettiä minkä kokoinen vauva on kun se puku on käytössä. minä tyhmänä pari vuotta sitten laskin liian reilun kasvuvaran, ja siksipä se 68 cm oli aivan liian iso koko talven. Oikea koko olisi ollut 56 tai ihan max 62. Rahan haaskausta myöskin ostaa vaate joka ei koskaan ole sopiva ja käyttökelpoinen.....
oletan ettei kolmannestakaan tule jätti-isoa vauvaa, ja siksipä meidän helmikuinen tulee alennusmyyneistä saamaan 56 cm toppapuvun :-)
En todellakaan arvostele ketään joka ostaa vaatteita/tavaroita uutena. Itse tein esikoisen kohdalla samoin, eikä kaduta yhtään. Alesta voi saada monasti samalla hinnalla mitä joku tohtii pyyhtää kirpparilla! Oli se tavallaan hienoa kun kaikki oli uutta ja " omaa" . Nyt tämän kakkosen kohdalla olen hankkinut (tai on säilössä esikoiselta) kaikki käytettynä, muutamaa pientä juttua lukuunottamatta. Vaatteita ostin uusia vain muutamat potkarit että saa " parempaa" päälle kun tulee vieraita. Niin ja sitten 56cm fleecehaalarin ostin kun sai alesta äly halvalla keväällä. Toki olen noudattanut ostoksissa kriittistä silmää enkä ole kelpuuttanut ihan mitä tahansa räsyä.
Esikoinen oli poika joten tälle tulevalle tytölle jäi jnk verran sinisiä vaatteita (suurimman osan olen myynyt pois). Eikä minua epäilytä pukea tyttöä sinisiin potkareihin kotioloissa- tuskin jää traumoja =). Kaikki taplaa tyylillään.
Toiset pärjää äitiyspakkauksella ja toiset ei. Toiset hankkii kaiken valmiiksi ennen lapsen syntymää moneksi kuukaudeksi eteenpäin ja toiset ei.
Olen alkanut kutsumaan kaikkea, johon menee aikaa ja rahaa harrastukseksi. Ihmisten on jotenkin helpompi sulattaa se, että joku harrastaa kuin vaan shoppailee. ;-) Harrastan siis lasten vaatteiden hankkimista. Yleensä osta tarpeeseen ja käytännöllistä, mutta toisinaan vaan siitä syystä kun lasten vaatteet vaan ovat niin söpöjä!Toisaalta ostan vaatteita just siksi kun niitä tarvitaan ja miksi en samalla ostaisi kivoja vaatteita, mutta toisaalta ostan vaatteita itseäni varten, mielestäni en kuitenkaan muita varten.
Kyllä varmaan toisten jämilläkin pärjää. On mullakin monella lapsella olleita vaatteita, jotka ovat jo tosi kivan pehmeitä. Lapsen vaatteiden pitää kuitenkin olla aina sopivia sekä kokonsa puolesta että tilanteeseen (sää, tapahtuma jne.) passeleita ja ainakin mun lapsilla myös kivan näköisiä. Mieti miten lapsia nolottaa kun katsovat vauvakuviaan vuosien päästä jos päällä on jotkut epäsopivat retkut!
Mieheni on vähän samaa mieltä, että mitä väliä kun ei lapsi kuitenkaan pienenä mitään ymmärrä. No, mutta kun mulle sillä asialla on väliä! Kauheata jos lapsen rahat isona menee terapioihin kun pikkuveli on puettu isosiskon vanhoihin vaaleanpunaisiin sukkahousuihin! ;-)
En ole ihan sitäkään mieltä, että ihan sama miltä vauva näyttää, mutta haluan kasvattaa lapsiamme ajatukseen, ettei pukeutuminen, tavarat jne. ole elämän tärkein tai edes tärkeimpiä asioita. Siitä syystä käytämme paljon kierrätettyjä vaatteita, eikä ole väliä vaikka pojallamme olisi ne vaaleanpunaiset sukkikset : ) Tässä on myös se näkökulma, ettemme halua kahlita lapsiamme pienestä asti tiettyyn sukupuolelle muka kuuluvaan pukeutumis- tai leikkimiskoodiin.
Ja tietysti sitä voi todellakin näyttää hyvältä, vaikkei uusimpia vetimiä päällä olisikaan. Ihan pienille tärkeintä lienee kuitenkin se lämpö ja turva. Tätä tuskin kukaan edes lähtee kyseenalaistamaan...
Toisaalta, meillä on veljeni kanssa vuoden ikäero: samoja vaatteita (ja luistimia ym.) ollaan käytetty ja suhteellisen tervejärkisiä ihmisiä meistä kasvoi.
Oman esikoisen LA on parin viikon kuluttua, ja olenpa omalle äidilleni kiitollinen että ymmärsi säästää 80-luvun äitiyspakkaukset lapsilleen. Hyvää ja pehmeää - ja takuulla hyvin kierrätettyä. Värit ehtaa 80-lukua. Mitään uutta en ole muutenkaan hankkinut: kirpparit, kaverit, osto&myynnit ja huuto.net on käyty tehokkaasti läpi.
Ja kyllä tuosta tyylikäs ipana tulee ;)
-Begemot-:
Kun lapselle joutuu joka tapauksessa hankkimaan/pukemaan vaatteita, niin miksei siinä samalla voisi miettiä, että mitkä vaatteet sopivat yhteen ja mitkä eivät. Itse ainakin pidän sitä, että lapset ovat nätisti puettuja sopivan kokoisiin, puhtaisiin ja yhteensopiviin vaatteisiin. Ei niiden vaatteiden tarvitse kalliita uutena ostettuja olla ollakseen kivannäköisiä.