Olin vuoden pph, ja tässä tulos:
ensinnäkin, jos kuvittelee ryhtyvänsä pph:ksi kun oma lapsi on pieni ( et halua laittaa pk:n ) niin varaudu seuraavaan:
Hoitolapset voivat tulla jo kuuden maissa, ja viimeinen olla yli viiteen. Miten voit tasapainoitella oman perheen tarpeiden, sekä hoidettavien tarpeiden välillä?
Ymmärtääkö oma / omat lapsesi, että kun hoitolapset ovat paikalla, he eivät voi käyttäytyä kuin kotonaan? Vaan heidän tulee käyttäytyä kuin hoitopaikassa olisivat. Eli jos hoitolapset eivät saa leikkiä jollain tavaralla, ei omatkaan lapset saa, ennenkuin hoitopäivän jälkeen.
Entäpä lomat? Jos miehesi tai koululaisesi ovat lomalla, miten he suhtautuvat siihen, että kodissanne on vieraita lapsia aamusta iltaan? Miten hoitolasten vanhemmat suhtautuvat siihen, että lapsesi ja tai miehesi kulkee aamulla alusvaatteisillaan vessaan, suihkuun?
Tajuaako hoitolasten vanhemmat, että jos lapset tuodaan kuudelta, silloin EI herätetä koko taloa?
Entäpä muut asiat? Kunnioittaako lasten vanhemmat teidän kotia, teidän perhettänne?
Kunnioittavatko he toisia hoitolapsia? Tajuavatko, että vain heidän kullannuppuaan ei hoideta, vaan jopa neljää muuta + omia?
Entäpä miltä tuntuisi, jos palkka tästä kaikesta olisi vain 500e kuussa käteen? ( juu, tämäkin on mahdollista vaikka tekisit ympäripyöreän päivän )
Että kun harkitsette pph:n työtä, tai sitten olet se joka haukkuu ja arvostelee, mietipä kaksi kertaa.
Kommentit (44)
ei pätevöitä lastenhoitajaksi päiväkotiin.
Ja sille lto:lle joka väitti pph:n työn olevan lähinnä lasten säilömistä ja lto:n varhaiskasvatusta: perhepäivähoitajat noudattavat ainakin meidän kunnassa varhaiskavatussuunnitelmaa. Ok, eivät ole sitä itse laatineet, mutta kuitenkin.
Perhepäivähoito on kodinomaisempaa hoitoa.
Päiväkodin ohjaava toiminta voi lasta kohden olla päivässä 15 min. Tuskin aina sitäkään.
MUTTA siitä on pakko maksaa YEL, joka on muistaakseni n. 22% palkasta + muut kulut, joten eipä siitä 2000 eurosta jää käteen kuin ehkä puolet! Perhepäivähoitajien palkka on kyllä aivan perseestä!!:( Itse ryhtyisin siihen työhön, jos palkka olisi edes inhimillinen!!
Järkätäänkö missään kunnassa perhepäivähoitajille valmisateroita hoitopäiviksi? En ymmärrä, miten pph ehtii tehdä ruoat hoitolapsille, leikkiä, ulkoiluttaa jne. Kun jokaikisessä kunnassa kuitenkin kuljetetaan valmisateroita pitktin ja poikin jopa monesti päivässä. Miksi ei perhepäivähoitajat voisi tilata hoitolapsilleen valmiit ateriat, näin säästyisi kullan kallista aikaa lapsille.
En ymmärrä, miksei perhepäivähoitoon satsata! Nostakaa pph:t leuka ylös ja vaatikaa muutoksia asiaan! En ikinä itse suostuisi moiseen.
Tunnen yhden erittäin ihanan ja pätevän pph:n. Tekee työtään lasten kotona, työpäivät ovat siis inhimillisen mittaiset. Hänen hoiviin antaisin lapseni, jos tarvisin päivähoitoa.
Aivan törkeän pieni palkka niinkin raskaasta työstä... IHme että kukaan viitsii moista tehdä.
JA ainakin kannattanee ruveta yksityiseksi pph:ksi, meidän lapsi oli sellaisella, ja me maksettiin hoidosta 500e/kk. Itsehän sai tietty kotihoidontuen, joten maksettavaa ei juuri jäänyt. Mutta tuossa se palkka nousee jo neljän lapsen kanssa sentään 2000 euroon.