Olin vuoden pph, ja tässä tulos:
ensinnäkin, jos kuvittelee ryhtyvänsä pph:ksi kun oma lapsi on pieni ( et halua laittaa pk:n ) niin varaudu seuraavaan:
Hoitolapset voivat tulla jo kuuden maissa, ja viimeinen olla yli viiteen. Miten voit tasapainoitella oman perheen tarpeiden, sekä hoidettavien tarpeiden välillä?
Ymmärtääkö oma / omat lapsesi, että kun hoitolapset ovat paikalla, he eivät voi käyttäytyä kuin kotonaan? Vaan heidän tulee käyttäytyä kuin hoitopaikassa olisivat. Eli jos hoitolapset eivät saa leikkiä jollain tavaralla, ei omatkaan lapset saa, ennenkuin hoitopäivän jälkeen.
Entäpä lomat? Jos miehesi tai koululaisesi ovat lomalla, miten he suhtautuvat siihen, että kodissanne on vieraita lapsia aamusta iltaan? Miten hoitolasten vanhemmat suhtautuvat siihen, että lapsesi ja tai miehesi kulkee aamulla alusvaatteisillaan vessaan, suihkuun?
Tajuaako hoitolasten vanhemmat, että jos lapset tuodaan kuudelta, silloin EI herätetä koko taloa?
Entäpä muut asiat? Kunnioittaako lasten vanhemmat teidän kotia, teidän perhettänne?
Kunnioittavatko he toisia hoitolapsia? Tajuavatko, että vain heidän kullannuppuaan ei hoideta, vaan jopa neljää muuta + omia?
Entäpä miltä tuntuisi, jos palkka tästä kaikesta olisi vain 500e kuussa käteen? ( juu, tämäkin on mahdollista vaikka tekisit ympäripyöreän päivän )
Että kun harkitsette pph:n työtä, tai sitten olet se joka haukkuu ja arvostelee, mietipä kaksi kertaa.
Kommentit (44)
että jos on kunnallinen pph, onko mitään mahiksia vaíkuttaa työaikaan, voiko esim. sanoa että ottaa vain lapsia jotka on 8-16..?
Ja saako tarvikkeiden kuten lelujen yms. ostamisesta jotain korvausta tai jos käyttää omille lapsille hankittuja tavaroita työssään..?
ja voiko tuolla pph-ammattitutkinnolla päästä päiväkotiin töihin?
Entä jos on itse kipeenä, pitääkö silloin ottaa lapsia vai kuinka lyhyellä varotusajalla saa saikkua? Entä jos omat lapset on kipeenä, pitääkö silloin ottaa hoitolapsia?
Vierailija:
että jos on kunnallinen pph, onko mitään mahiksia vaíkuttaa työaikaan, voiko esim. sanoa että ottaa vain lapsia jotka on 8-16..?
Ja saako tarvikkeiden kuten lelujen yms. ostamisesta jotain korvausta tai jos käyttää omille lapsille hankittuja tavaroita työssään..?
Entä jos on itse kipeenä, pitääkö silloin ottaa lapsia vai kuinka lyhyellä varotusajalla saa saikkua? Entä jos omat lapset on kipeenä, pitääkö silloin ottaa hoitolapsia?
Meillä voi ainakin jonkin verran vaikuttaa työaikaan, ainakin voi valita että tekeekö mielummin aikaisia aamuja (5->) vai myöhäisiä iltoja (18->). Mutta periaatteessa töitä on tehtävä välillä 6-18 mukisematta.
Tarvikkeiden hankintaan saa kulukorvauksen, joka on muutaman euron päivältä ja kattaa kaiken, siis ruuista lähtien.
Kipeänä saa tietenkin olla sairaslomalla, mutta aika hankalaa on jos yöllä sairastuu ja ensimmäiset lapset tulevat klo 6.00, ei siinä oikein saa ohjaajaa kiinni jotta saisi järjestettyä lapsille varahoitopaikan. Yleensä tuleekin vähintään se ensimmäinen sairaspäivä tehtyä töitä.
Jos omat lapset sairastavat, voi valita ottaako palkatonta vapaata vai hoitaako hoitolapsiakin.
ailija - 14.09. 19:25 vastaa tähän viestiin (24/24)
11 vielä kyselis...
Jos asut kunnassa, kuten Hesa, jossa varahoito on lähin pk, voit vain aamulla soittaa ja sanoa että ollaan sairaita, lapset varahoitoon... tosin nämä puhelut sekä vanhemmille että pk:n, ja omalla kustannuksella.
Varaudu myös siihen, että ihan alussa lapsesi voi sairastella useinkin.
( myös sinä, koska totuttelette toisten bakteerikantaan )
leluihin yms ei saa erikseen korvausta.
Vaipat ja vastikkeet tuovat vanhemmat, mutta se miten usein vaippoja vaihtelet ja jne on sinun ongelmasi. usein pph pyytää vanhempia totuttamaan lapsensa hoitopäivän rytmiin, eli syödään n. 11-11.30, nukutaan päiväunet 12- 14 jne...
jos lapsi on hankalampi, se vaikuttaa koko hoitoryhmään.
Ja jos olet kunnallinen, et voi välttämättä vaikuttaa, koska... jos vanhemmat ovat 8 tuntia töissä, ja työmatkat jopa yhteensä 2 tuntia, niin siitähän tulee se 10 tuntia...
Ja jos hoitolapset leikkivät leluillasi, sinä korvaat itse esim rikkimenneet jne.
omista lapsista saa sen kolme palkallista päivää, ihan niin kuin muissakin työpaikoissa!
Vierailija:
omista lapsista saa sen kolme palkallista päivää, ihan niin kuin muissakin työpaikoissa!
Tosin nythän neuvotteluissa ajetaan sitä asiaa että saisi hoitaa kolme päivää palkallisesti, mutta tällä hetkellä työehtosopimuksessa ei tuota ole. Joissain kunnissa voi olla tietysti paikallisesti sovittu toisin.
Itselläni 3 lasta, vanhin eskarissa aamupäivät. Hoitolapsia 3, tosin kaikki ei joka päivä hoidossa. Nautin, että saan olla omien lasten kanssa kotona. Nautin myös muiden lasten hoitamisesta.
Olen reippaasti ylikoulutettu tähän hommaan, alankin koulutus tosin löytyy. Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että kannattaa miettiä nuo ja monet muutkin asiat tarkkaan ennen työhön ryhtymistä. Palkka ei hyvä, mutta koska päätin olla kotona (olisi ollut muitakin töitä) niin mukava lisä kotona oloon. En saa kotihoidontukeakaan, lapseni sen verran vanhoja.
Minä olen aika pitkälle sanellut milloin voin olla töissä ja näin valikoituivat hoitolapsetkin. Tosin joustan paljon ja tarvittaessa olen ollut yönkin töissä. Omat rajat tietäen kannattaa pitää niistä kiinni ja sanoa ne rohkeasti ääneen! Meilläpäin kova pula hoitajista. Jos hoitajia paljon tarjolla ni sitten ei ehkä voi niinkään sanella noita omia ehtoja. Mutta jos ei ole varma jaksaako/haluaako ni ei pidä luvata liikoja.
missä muka ei saa? Ainakin hesassa ja kehyskunnissa saa, + monessa muussa.
päivähoitajia on varmasti monenlaisia, mutta mun lasten pph on niin kovan luokan ammattilainen työssään ja lisäksi vielä hieno ja viisas ihminen. Rajat ovat talossa kohdallaan, ketään ei kiusata ja lapsista kasvaa iloisia, rauhallisia ja hyvätapaisia. Luotan häneen täysin.
Vierailija:
missä muka ei saa? Ainakin hesassa ja kehyskunnissa saa, + monessa muussa.
Ainakin itse olen töissä pikkukaupungilla, ja täällä ei todellakaan makseta omien sairaiden lasten hoitamisesta mitään. Kaikesta muustakin pihistellään, mitään tarvikkeita ei saa kunnalta vaan kaikki pitää itse hommata. Varahoitopaikatkin ovat kiven alla (kaikilla hoitajilla on jo 5-8 lasta kirjoilla), joten monesti on melkeinpä pakko hoitaa hoitolapsia vaikka omat sairastavat.
täytyy kyllä saada se 3 päivää, ihan niin kuin muillakin aloilla!
Ehkä vain dorkat suostuu tohon! Mitäs, jos se oma lapsi sairastaa paljon alussa? olet sit tyytyväisenä ilman palkkaa vai?
mitäs jos siellä turvallisessa ja virikkeellisessä pk:ssa sattuu jotain? Niissähän sattuu keskimääräisesti enemmän, kuin pph:lla...
Vierailija:
täytyy kyllä saada se 3 päivää, ihan niin kuin muillakin aloilla!
Ehkä vain dorkat suostuu tohon! Mitäs, jos se oma lapsi sairastaa paljon alussa? olet sit tyytyväisenä ilman palkkaa vai?
Siis ihan kuten muillakin aloilla. Minulla oma lapsi sairasti esim. viime keväänä monta flunssaa ja noroviruksen peräkkäin, eikä kahden kuukauden aikana ollut kuin pari täysin tervettä päivää. Töitä oli pakko tehdä koko se aika, ei siinä ollut oikein vaihtoehtoja kun ei voinut tulottomaksikaan heittäytyä.
me pph :t vaaditaan itsellemme! Miks pph . t ei lakkoile? Koska pph : t on idiootteja, jotka ei edes halua mitään korotuksia tai etuja!
Hoidetaan vaan kiitosta - päivää palkalla toisten lapsia, ja niellään kaikki pas. ka mikä eteen tulee.
ihan vaan koska lapset on niin ihania!
( vit . tu kun mun dysfasia - lapsi oli pk:ssa, ja oli lastentarhanopettajien lakko, lasta ei aamulla otettu päiväkotiin hoitoon koska laki kielsi )
Miksi ihmeessä ryhdyit perhepäivähoitajaksi? Kyllä kotoa käsin voi muutakin työtä tehdä vaikka omat lapset hoitaisikin kotona!
En keksi mitään muuta hyvää siitä kuin sen, että omat lapset saa myös olla kotona. Palkkahan on siis alle kaikkien minimien, kulukorvaus ei riitä yhtään mihinkään, omien lasten leluja menee rikki, koti kuluu ja likaantuu ihan eri tavalla kuin vain omien lasten kanssa (tietysti kun on monta lasta enemmän). Työpäivät voi olla järkyttävän pitkiä ja oikeasti tuntui siltä, että elämässä ei ole mitään muuta kuin kotitöitä ja lastenhoitoa. Ja kun ainakin meidän kunnassa kaikkein pienimmät ohjataan pph:lle.
Mulla on pohjalla päivähoitajan koulutus ja kokemusta myös päiväkodista ja voin kyllä vakuuttaa, että siellä on hirveän paljon helpompaa olla töissä kuin omassa kodissa, jossa teet kaiken itse. Päiväkodissa se meininki nimenomaan oli kyllä sitä säilytystä. Ja ainakin minä pph:na askartelin, lauloin, leivoin jne lasten kanssa, retkeiltiin ja tietysti ulkoiltiin joka päivä. Lisäksi tein sitten ruuat, hoitelin tiskit jne. Illalla oli sitten sitä kaupassakäyntiä (josta ei tietenkään makseta edes kilometrikorvausta saatika palkkaa), siivousta, ruokalistan suunnittelua.
Työ hallitsi koko elämää. Tosiaan miehen ja lasten lomienkin aikana meillä oli hoitolapsia. Eihän meille voinut tulla sukuloimaankaan useammaksi päiväksi, kun oli hoitolapsia, enkä olisi kyllä jaksanutkaan vieraita passata.
Kun ilmoitin vanhemmille lopettavani hoitajana, he ihmettelivät miksi lopetan näin hyvin sujuneen työn. Teki mieli sanoa, että olisitte tekin tulleet töistä suoraan lapsianne hakemaan, ettekä vasta kuntosalilla käynnin jälkeen. (Tätäkin tapahtui useita kertoja)
Ehkä olin liiankin tunnollinen työssäni. Kahden vuoden kuluttua olin loppuunväsynyt ja päätin hankkia kokonaan uuden ammatin. Minulla hoidossa olleet lapset laitettiin kahdelle hoitajalle ylimääräisiksi.
Eli miettikää tosiaan hyvin tarkkaan mitä pph:n työ teille tarkoittaa. Jaksatteko itse ja jaksaako perheenne? Rahan takia siihen ei ainakaan kannata ryhtyä! Työttömyyspäivärahaakin voi saada enemmän.
ellet ole provo..
Muun muassa tästä syystä en laittanut omaa lastani pph:lle (ts. hakenut sieltä hänelle paikkaa), vaan nimenomaan päiväkodista. Joo, hui, ei kovin hyvää hoitoa teillä lapset saa näköjään, kun vastuussa oleva henkilö toikkaroi puolinukuksissa.
Ja kommentti jollekin aiemmin kirjoittaneelle. Lto tekee hieman eri asioita kuin pph. Lto ei siivoa tai laita ruokaa, vaan vastaa suunnitelmallisesta, yksilöllisestä varhaiskasvatuksesta ja kasvatuskumppanuudesta vanhempien kanssa.
t: lto
olen ollut myös pk:ssa töissä, ja se lto:n työ on ihan samaa kuin muidenkin, sorry :)) olet kyllä naiivi, tai naurettava...
Ja sorry kamalasti niitten huonojen hoitajien vuoksi, mitä pk:ssa on...
Äitini on pph ja sen verran tiedän että:
- Ainakin osassa Pirkanmaan kuntia maksetaan " vaippalisää"
- Äitini kunnassa saa leluista korvauksen ja kunta on maksanut isompia hankintoja kuten pihakeinun tai kolmipyöräisen.
-Työpäivät on pitkiä, äitini tekee tällä hetkellä töitä 6-19. Osa lapsista tulee vasta illaksi hoitoon. Työaikaan voisi vaikuttaa itse, mutta äitini on työnarkomaani ja nauttii lasten metelöinnistä.
- Peruspalkka on huono, mutta kulukorvauksilla ja ikälisillä sekin on kohtuullinen. Jos ryhmässä on kehitysvammaisia, on liksa luonnollisesti paljon parempi.
- Omat lapset jää pakostakin vähemmälle huomiolle, mutta toisaalta onhan äiti aina " läsnä" .
- Sairastelut on toki ikäviä, kun joutuu ilmoittamaan niin moneen paikkaan että nyt on lapset vietävä varahoitoon, muistaakseni eka päivä karenssia, eli ei saa palkkaa.
- Jos ei osaa pitää rutiineista kiinni, ei tätä työtä kannata edes yrittää. Luomalla rutiinit ja aikatauluttamalla päivän, saattaa onnistua.
- Tämä työ ei sovi heikkohermoisille, enkä itse kykenisi samaan kuin äitini.
Vierailija:
Minuakin naurattaa, ainakin silloin kun ei itketä. :D Minullakin on valvottava lapsi kotona, ja olen kyllä tosi väsynyt. Ihan ihmettelen jos kukaan ei tähän puutu.