Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin vuoden pph, ja tässä tulos:

Vierailija
14.09.2007 |

ensinnäkin, jos kuvittelee ryhtyvänsä pph:ksi kun oma lapsi on pieni ( et halua laittaa pk:n ) niin varaudu seuraavaan:

Hoitolapset voivat tulla jo kuuden maissa, ja viimeinen olla yli viiteen. Miten voit tasapainoitella oman perheen tarpeiden, sekä hoidettavien tarpeiden välillä?

Ymmärtääkö oma / omat lapsesi, että kun hoitolapset ovat paikalla, he eivät voi käyttäytyä kuin kotonaan? Vaan heidän tulee käyttäytyä kuin hoitopaikassa olisivat. Eli jos hoitolapset eivät saa leikkiä jollain tavaralla, ei omatkaan lapset saa, ennenkuin hoitopäivän jälkeen.

Entäpä lomat? Jos miehesi tai koululaisesi ovat lomalla, miten he suhtautuvat siihen, että kodissanne on vieraita lapsia aamusta iltaan? Miten hoitolasten vanhemmat suhtautuvat siihen, että lapsesi ja tai miehesi kulkee aamulla alusvaatteisillaan vessaan, suihkuun?

Tajuaako hoitolasten vanhemmat, että jos lapset tuodaan kuudelta, silloin EI herätetä koko taloa?

Entäpä muut asiat? Kunnioittaako lasten vanhemmat teidän kotia, teidän perhettänne?

Kunnioittavatko he toisia hoitolapsia? Tajuavatko, että vain heidän kullannuppuaan ei hoideta, vaan jopa neljää muuta + omia?

Entäpä miltä tuntuisi, jos palkka tästä kaikesta olisi vain 500e kuussa käteen? ( juu, tämäkin on mahdollista vaikka tekisit ympäripyöreän päivän )

Että kun harkitsette pph:n työtä, tai sitten olet se joka haukkuu ja arvostelee, mietipä kaksi kertaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph

Vierailija
2/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisen pohjapalkka 4:llä hoitolapsella on bruttona lähempänä 1600 e/kk yleensä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heilläkin tosi pieni palkka.

Vierailija
4/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun olin hoitanut viittä alle 6-vuotiasta sekä omaa ekaluokkalaistani päivät (työpäivät olivat aina 10-tuntisia), iltaisin siivonnut ja käynyt ruokakaupassa ja olin ihan sippi. Tuntui, että elämässä ei ole muuta kuin että aamulla nousen, paimennan lapsia päivän, siivoan, kokkaan, nukun, nousen, paimennan lapsia... Sellaista oravanpyörää, jossa ei koskaan saa hetkeäkään huilata. Olin kuin zombie ja todellakin mietin olevani teuraaksi vietävä lammas, kun istuin auton kyydissä matkalla ruokakauppaan. Minusta imettiin kaikki energia enkä koskaan saanut mitään takaisinpäin, en edes järjellistä rahallista korvausta kun palkka oli bruttonakin vain reilut 900 ¿.

Vierailija
5/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. lto

Vierailija
6/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei sinulla ole paljoakaan tietoa lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan työstä.

Vierailija
7/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä se noin ole, pph:n koulutus voi olla jopa parempi, esim mä olen koulussa normaalisti töissä, entinen gollega sairaanhoitaja jne... monet kun tekee tätä työtä siinä vanhempainloman ja hoitovapaan aikana, tai jälkeenkin.

Ja myöskään motivaatiosta ei ole kyse, koska työ on rankkaa! Kaikki edut on otettu pois, esim vaippalisä.

Vierailija
8/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä voi puhua mistään varhaiskasvatuksesta. Palkka on varmaan aika sopiva siihen nähden, mitä työ vaatii. Ei meidän lapsia perhepäivähoitoon, vaan turvalliseen ja virikkeelliseen päiväkotiin!

Vierailija
9/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aloittamassa ensi kuussa pph:n tutkinnon opintoja. Olen haaveillu pystyväni siihen työhön ja mulla on ihana kuva siitä että saan pitää omat kaksi lasta kotona ja tarvii ottaa " vain kaksi vierasta lasta ;) oikeesti juuri nuo ap:n mainitsemat asiat jännittää aika kovasti ja palkkahan on ihan paskaa, mutta raha ei ole ohjannut koskaan mun valintoja tässä elämässä. Mutta tuossa se voi oikeasti ketuttaa, koska rankkaahan se työ takuulla on. Noh, onneksi on se 1,5 vuoden koulutus aikaa selvittää, voisiko sitä työkseen tehdä. Mulla on taustalla akateeminen ammatti ja uran alku ja kypsyin siihen maailmaan ihan täysin, omat arvoni eivät ole riittävän " kovat" mikä sai toteuttamaan alan vaihdosta. Olis kiinnostavaa kuulla enemmän kokemuksia pph:n työstä...

Vierailija
10/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kunnallisen pohjapalkka 4:llä hoitolapsella on bruttona lähempänä 1600 e/kk yleensä...

Bruttopalkka on 1280 ¿/kk + kulukorvaukset. Kulukorvauksiahan ei voi palkaksi laskea, kun ne on tarkoitettu korvaamaan ruoka-, sähkö-, vesi- yms. menoja, eivätkä minulla ainakaan edes kattaneet kaikkia kuluja kun piti hankkia nukkumisvarusteita, astioita yms.

Vierailija
11/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samat opinnot kuin lähihoitajan erikoistumisopinnot, suurinpiirtein, osittain erilaiset koska lähihoitajat erikoistuvat lapsiin ja nuoriin, eli pph ovat opiskelleet enemmän alle kouluikäisen kasvatukseen liittyviä asioita kuin päiväkodin lastenhoitajat, jotka ovat lähihoitajia. Palkkaussysteemi sen sijaan pph:lla on ihan outo ja epäoikeudenmukainen.

Vierailija
12/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kuuluisi sitten päiväkoteihinkin.

Vierailija
13/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päivähoitajan tutkinto josta 1,5 vuotta pelkkää varhaiskasvatusta. Työpaikka päiväkoti.

Vierailija
14/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Niin... eikö ole jännää että pph selviää samoista hommista ilman akateemista tutkintoa."

no ei ilmeisesti selviä niistä akateemisista opinnoista...

Vierailija
15/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysele vaan lisää. kyllä se rankkaa on, mutta toki myös palkitsee! Mutta sehän riippuu omasta asennoitumisesta, ja siitä minkälaisia ne hoidettavat on.

Mutta jos olet kunnallinen pph, voit saada myös erityistä tukea tarvitsevan lapsen. Ja vaikka tämä kuuluisi pk:ssa kahden paikalle, pph:lla ei tämmöistä asiaa tunneta.

Pointtini on, että pelkkä motivaatio ja rakkaus lapsiin ei aina riitä.

t . ap

Vierailija
16/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei siis enää makseta ainakaan täällä meillä.

Vierailija
17/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän oli juuri yksi akateeminen nainen, joka vapaaehtoisesti haluaa vaihtaa sen maailman tuohon pph-opintoihin... t.11

Vierailija
18/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kovasti perhepäivähoitajan työ. Tulen hyvin toimeen lasten kanssa ja lasten säilömisen sijasta osaan kasvattaa.

Vierailija
19/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi itse olen tällä hetkellä niin uupunut, että nukuin koko eilisillan ja yön putkeen, tein päivän töitä enkä nyt illalla ole jaksanut kuin nuokkua sohvalla ja torkahdella, nyt virkistyin sen verran että jaksan edes tietokoneella roikkua.

Unohtelen jo lasten nimiäkin kun olen niin väsynyt. Tänään kyllästyin huutelemaan jokaisen nimeä peräkkäin ennen kuin osui oikea kohdalle, ja päätin että alan kutsua jokaista poikaa nimellä Ristopetteri ja tyttöjä nimellä Roosakalervo. En oikein muista, mitä tänään teimme, ja olen melkein varma että jokaisen hoitorepussa on jotain sinne kuulumatonta kun en enää jaksanut keskittyä siihen, mikä vaatekappale kuuluu kenellekin.

Meillä on täysi kaaos, pöydänalus täynnä leivänmuruja ja ruuanpaloja. Sohvassa on kuivunutta puuroa, ilmeisesti siis aamulla joku tiputti housuilleen puuroa ja kävi sitten istumassa sohvalla, ja huomasin asian vasta nyt.

Minulla on nuha ja silmätulehdus, koska osa lapsista oli sairaana hoidossa viime viikolla. Samasta syystä sairastin myös oksennustaudin elokuussa.

En yhtään ihmettelisi vaikkei kukaan kohta uskaltaisi edes tuoda lapsiaan minulle hoitoon, kun olen niin tööt. x)

Vierailija
20/44 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry, mutta naurattaa! Tajuan hyvin sinua, mikäli et ole provo!

Itse olin todella väsynyt, kun oma lapsi saattoi yön valvottaa, ja sitten viideltä ylös seuraavana aamuna!

Nyt teen 26 tuntia viikossa koulussa töitä, ja jää enemmän käteen kuin niistä 10 tuntisista pph:n päivistä!

t . ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän