Voiko lähivanhempi vaihtaa eron jälkeen lapsen sukunimen?
Tilanne on se että minulla ja exällä yhteishuoltajuus ja lapsilla isän sukunimi. Minulla siis omani koska emme koskaan olleet naimisissa. Haluisin että lapsillani olisi minun sukunimi koskan minun kanssa elävät. Voinko vaihtaa tämän ja miten se tapahtuu? Tarvitaanko siihen lasten isän lupa?
Kommentit (12)
Mies luultavasti ottaa v-uiluna koko hankkeen. Onko se oikeasti kovin tarpeellista, se nimen vaihtaminen?
jos kerran ei edes ole enää hänen sukunimensä.
Saako silloin vaihtaa lapsen sukunimeä ilman toisen suostumusta?
Miksi et voi kysyä mieheltä lupaa jos kerran ukko itse on vaihtamassa nimeä?
Taisit keksiä koko jutun että hän on menossa naimisiin..
En ole puheväleissä miehen kanssa. Se tappaa mut puhelimen välityksellä jos sille soitan tai oikeastaan sen nainen tappaa mut.
Kun ex-miehesi on ehtinyt naimisiin ja vaihtanut nimensä, sitten vasta lähde asiaa ajamaan. Kysy maistraatista neuvoa ja selitä heti alkuun tämä tilanne, että lasten sukunimi ei enää ole edes isällä käytössä. Exälläsi ei luulisi olevan juurikaan perusteita kieltää lasten sukunimen vaihto kun ei itsekään sitä nimeä pitänyt. Ja ainoaksi vaihtoehdoksihan jää sinun nimesi.
En usko että miehesi voi edes vaatia uuden sukunimensä antamista lapsille, mitä mahtaisi uusi vaimo tykätä kun ei ole mitään sukua lapsillesi.
Meillä tosin on niinkin hullunkurinen tilanne, että vaikka molemmat lapset ovat saman miehen, niin vain toisesta (yllättäen esikoisesta) on yhteishuoltajuus. Toisen lapsen isyyden kyllä tunnusti, mutta ei vaatinut huoltajuutta eikä tapaamisoikeutta. Esikoisen kohdalla ei kuitenkaan suostunut luopumaan huoltajuudesta. Erikoinen logiikka... Jokatapauksessa, nimenmuutos tuskin on meidän kohdalla sen vaikeampi, hieman omituiselta kyllä tuntuisi vaatia suostumus vain toisen kohdalla...
pitää olla sama sukunimi.
Et siis voi mennä vaihtamaan vain toisen lapsen nimeä, vaikka oletkin hänen yksinhuoltajansa. Ja sen vanhemman nimenvaihtoon taas tarvitset isän suostumuksen.
minulla on 2 lasta saman miehen kanssa. kun menin naimisiin uudelleen, nuorempi lapseni halusi uuden miehen nimen ja vanhempi tahtoi pitää vanhan. näin tehtiin, ja onnistui.
" 2. LUKU
Lapsen sukunimi
2 §
Lapsen sukunimen määräytyminen syntymän perusteella
Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.
Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."
" 5 §
Yhteisen sukunimen antaminen toisen puolison lapselle
Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun henkilön kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat avioliiton aikana sopia lapsen nimen muuttamisesta siten, että lapsi saa puolisoiden sukunimen, jos vanhempi on yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa lapsen huoltaja. Jos lapsen molemmat vanhemmat ovat yhdessä lapsen huoltajia, edellyttää lapsen sukunimen muuttaminen edellä tarkoitetulla tavalla, että vanhemmat ovat siitä yksimieliset2
" 7. LUKU
33 §
Alaikäisen oikeus päättää nimestään ja vajaavaltaisen puhevalta (8.2.1991/253)
Alaikäisen lapsen sukunimeä ei voida muuttaa tämän lain 2 tai 4 luvun mukaisesti eikä etunimeä 6 a luvun mukaisesti ilman lapsen suostumusta, jos hän on täyttänyt 12 vuotta. Suostumus ei kuitenkaan ole tarpeen, jos lapsi sairautensa tai vammaisuutensa takia ei voi ilmaista tahtoaan. Lapsen sukunimeä ei myöskään voida muuttaa 4 luvun eikä etunimeä 6 a luvun mukaisesti vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota."
ja kyllä se ihan maistraatissa vaihdettiin, ettei ne lakiakaan varmaan rikkoneet. lapsi oli tosin jo 12v, ja antoi itse suostumuksensa asiaan ( ja halusi itse isäpuolen nimen)
voi tuntua jo nyt että on joutunut luopumaan lapsistaan likaa.