Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Puku tekee miehen" ,tekeekö merkki lapsesta " suositun" ?

12.09.2007 |

Tervehdys!

Lueskelin tuossa vaatebudjettigalluppeja,

ja pohdiskelin niitä näitä.

Jokainenhan saa tuupata rahaa asioihin,

joita tärkeänä pitää, mutta jostain syystä

vähän hiertää tuo merkkivaate/markettivaate

jako.

Mielestäni tärkeintä on vaatteen toimivuus

ja mukavuus leikkivän lapsen päällä.

Merkki on sitten vanhempien egon kohotusta?

En jaksa paljoa uskoa, että koko

jätti vaategarderobi joutuu niin valtavalle

tukselle, jotta laatu/kestävyys/ hintasuhde

olisivat ihan päällimmäisinä ( paitsi ulkovaatteissa ja kengissä).

Hyvin samassa ajassa kasvetaan ulos niin

marketti kuin merkkivaatteistakin.

---

Lapset eivät onneksi vielä merkkejä osaa lukea,

eli ovatko ne siis toisten lasten vanhempia varten?

Itse olen kasvatusalalla ja eniten saa " bogoja"

säänmukaisesta ja käytännöllisestä varustuksesta.

Kirpparilta,kierrätyksestä tai merkkiliikkeestä,

aivan samalla viivalla, kunhan asusteet ovat puhtaita ja

jotakuinkin ehjiä .

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ostospaikkaan liittyen (market/ketju/putiikki): kun ajattelen, miten ostan lastenvaatteita, niin selvästi olen sellainen joka haluaa palvelua - haluan ostaa vaatteet sellaisilta myyjiltä, jotka itsekin arvostavat lastenvaatteita ja lasten pukeutumista. Toisaalta etsin nettikaupoista myös täällä vielä kauppojen hyllyiltä puuttuvia merkkejä.

Nuo em. eivät oikein kohtaa sittarin ja prisman kanssa ja toisaalta kun en osta sieltä edes ruokaa, niin tuskinpa sinne vaatteidenkaan takia menisin.

Mutta ketjut - kyllä ostan niistä aina silloin tällöin ja jos olisi tyttöjä, niin varmaan löytäisin sieltä paaljon enemmän kuin nyt pojille löytyy.

Muuten toteaisin, että kyllä kiinnostus lasten vaatetukseen löytyy omalta kohdaltani omasta lapsuudenkodista (nimim. urheiluseuran verkkareissa yläastetta käynyt).

Vierailija
42/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En perustele merkkivaateostoksiani laadulla, rationaalisesti, vaan halulla, ihastuksella johonkin kivaan yksityiskohtaan, kauniiseen kuvioon tai väriin. Meilläkin eniten käytössä on H&M loistavan hinta-laatusuhteen takia JA laajasta valikoimasta löytyy usein todella kivan näköisiä juttuja, muuten en ostaisi. Mutta miksi halpa on usein yhtä kuin ruma (poikkeuksiakin on, ja makuja on tietysti monelaisia)?

Lasten ja aikuisten makueroista oli Finetten pitkä ketju joten en toista vastaustani tässä, totean vaan että varmaan lapsen ikä ja vaatetyyppi vaikuttavat paljon siihen miten paljon lapsen yleensä annetaan vaikuttaa valintoihin. Mielestäni on tärkeää että lapset pääsevät mukaan valitsemaan, veikkaisin että se vaikuttaa enemmän maun kehittymiseen kuin se että äidin maku määrää mikä on hyvää makua tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että nämä " merkkikeskustelut" lasten keskuudessa juontaa kyllä pitkälti kotona vanhemmilta kuulluista jutuista. Meillä lapset on tottuneet tavallaan tiettyihin merkkeihin niin vaatteissa kuin esim. autoissa mutta eivät he silti osaa niitä toisilta vaatia. Tai arvota ystäviään tai itseään sen mukaan millainen auto tai millaiset vaatteet heillä on. Uskoisin, että näin on siksi, koska niistä merkeistä ei ole koskaan tehty mitään suurta numeroa. Esim. vaatteita ostettaessa itse ainakin painotan vaatteen ulkonäköä. Merkkiä en lapselle mainitse koskaan.

Ja mitä niiden maksamiseen tulee, niin minusta se on ok siihen asti, kun siihen ja muuhunkin elämiseen riittää ne omat rahat. Ilman luottoja ja lainoja. Jos taas komiat vaatteet ja autot hankitaan naapureiden takia tai siksi, että yritetään näyttää varakkaammilta kuin mitä ollaan, niin silloin minusta se kertoo järjen köyhyydestä ja heikosta itsetunnosta. Tämä ilmiö on kuitenkin yleistymässä nykyään hirmuisen kovaa vauhtia!

Vierailija
44/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasin jo aiemmin, mutta lisään vielä että meillä ainakin vaatteiden ostaminen on mukava ohjelmanumero. Eli menemme joku lauantai kaupungille ja jompi kumpi tai kumpikin pojista lähtee mukaan ja on innoissaan kun saa ITSE valita vaatteensa. Itse yleensä vähän rajoitan vaihtoehtoja ja jos on yksinkertaisesti joku kamala juttu, perustelen sen pojille. Eivät he yleensä jää jankkaamaan vaan siirtyvät muihin vaihtoehtoihin. Tietenkin autan myös valitsemaan niin että värit käyvät yhteen edes jotenkin. Siistit ovat vaatteet tälläkin menetelmällä ja se on itsestänikin kivaa.

Mielestäni tässä kehittyy maku ja itsetunto kun päivän päätteeksi kehutaan ja kokeillaan uusia vaatteita jotka pojat itse ovat valinneet.

Vierailija
45/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli sitä mieltä että jos ei pue lastaan markettivaatteisiin tai muihin halpisvaatteisiin, haluaa pukea lapsensa kuin aikuinen. Olen täysin toista mieltä. Esim Lindexiltä joudun meidän vajaa 6-vuotiaalle pitkälle tytölle etsimään vaatteita teiniosastolta ja hän ei kyllä itsekään kelpuuta sieltä yhtään mitään. Haluan että pieni tyttöni saa vielä näyttää ikäiseltään eikä tarvitse kulkea paljeteissa ja pikkutopeissa.

Vierailija
46/52 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kasvaa sitä tahtia, että ei ole vielä ehtinyt saada rikki kuin yhdet shortsit. Kyllä H&M ja KappAhl ovat ne ostopaikat muuhun vaatetukseen. Tietenkin kaikki alet pengotaan hartaasti.

Huomasin tänään, että KappAhl taitaa olla nykyään H&M:ää edullisempi (ainakin collarihousut ja poikien valkoiset paidat)

Aleista saatan " kaikkien vuodenaikojen vaatteita" , siis niitä kerran elämässä löytöjä, ostaa jopa parin vuoden päähän odottamaan.

Vierailija
47/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeekö vaate lapsesta suositun, niin vastaisin, että toivottavasti ei. Vaikka itse olen " hulluna" nätteihin vaatteisiin merkistä riippumatta niin tuntuu aika karulta, jos aikuiset/muut (pienet)lapset ajattelisivat näin. Vanhemmilta tietysti oppii kaikenlaista...Kouluiässä ylemmillä luokilla asialla on varmasti merkitystä, mutta itsekin pidän tärkeänä että vaatteet ovat ennenkaikkea puhtaita ja ehjiä. Täällä liikkuviin vaatekeskusteluihin on mun mielestä ihana osallistua, kun on sopivan tyhjäpäistä touhua lastenhoidon lomassa ;))

Meidän tarhassa (pk-seutu) lapset eivät pukeudu hienosti pääsääntöisesti ja välillä hävettää itseäkin eli huomaan, etten laita niitä parhaita hoitoon ( paitsi ulkovaatteet), etten herätä mitään tunteita. .tyhmää vai mitä? meillä siis perusvaatetta, mutta tietty pitää olla sukatkin sävy sävyyn kotona...

Meilläkin on tosi paljon sisävaatteet henkkamaukka-osatoa, jotkut jopa ihan marketista =), mutta ulkovaatteissa satsaan merkkeihin, koska niiden jälleenmyyntiarvo on hyvä tai sitten ostan ajatuksella, että jää pienemmälle. Eli kestävyys painaa. H&M ja esim. lindexin sisävaatteita ostan samasta syystä eli ovat olleet meillä kestäviä ja ne saa pestä 60 asteessa, jolloin tahratkin katoaa. Sinänsä pelkästä merkistä en ole valmis maksamaa, esim. Timberlandin pipoa tekisi mieli, mutta tiedän etten osta, koska 35 ¿ on ihan liikaa kenenkään piposta. Hennesin 4,90¿ samantyylisenä saa ajaa asiaa. Eikä pelkkä merkki tee mun mielestä kyllä vaatteesta kaunista. Isot logot eivät ole muutenkaan makuuni aikuisten tai lasten vaatteissa. tuttavilla on lapsia, jotka ovat AINA tavatessa merkkikamassa ja jotenkin sekin on hilpeyttä herättävää. Sellaista egon pönkitystä, kun merkki lukee kissankokoisilla kirjaimilla sadassa paikassa.

Tästähän vaatejutustahan on ollut ihan tutkimustakin esim. Briteistä, joissa todettiin keskiluokan pukevan itsensä/lapsensa merkkeihin ym nostaakseen statusta, yläluokka (" vanha raha" ) viis veisasi vaan lampsi kumppareissa kartanoissaa ja alemmalla keskiluokalla ei ollut varaa. ihan hauskaa, että joku oikein oli vääntänyt aiheesta tieteellisen yliopistotutkimuksen. Karkeasti ottaen siis tällaisia tuloksia.

Vierailija
48/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin halpiksetkin, etenkin kun on kyse näistä ns. keskihintaisista merkkivaatteista. Designer-jutut voi olla sitten erikseen mutta vastaako siinäkään hinta enää tosiasiallista laatua?

Merkkivaatteiden ostoa perustellaan tietysti laadulla kun se on yleisesti hyväksyttyä, ajatelkaas paljonko tulisi lokaa niskaan jos sanoisi, että siksi ostan, kun se on viesti meidän perheen statuksesta. :D

Kannattaa kysyä itseltään, mitä oikeasti ostamme, kun ostamme merkkivaatteita? Aivan, mielikuvia. Ja se on todella hyvä business monelle merkille, joka on brändäyksessään onnistunut.

Vierailija
49/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko pois!

Vierailija
50/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minullekin kyllä tärkein kriteeri on laatu ja ulkonäkö.Mikä sitten on merkkivaate ja mikä ei....?Joka tapauksessa voisin vaikka lyödä vetoa, että vaikka lapsemme on puettu laadukkaasti ja mielestäni juuri lapsiemme näköisiin vaatteisiin niin ulkopuolisille suurin osa merkeistä ei sano yhtään mitään, vaikka hintaa vaatteilla olisi paljonkin.(Lukuun ottamatta esim. Timberlandin vaatteita joissa merkki näkyy selvästi). Merkki ei todellakaan ole syy siihen onko suosittu vai ei ja esim. minulle on ihan yksi lysti tiedostaako joku lapsiemme käyttävän kallista trikoopaitaa.

Mielestäni on vain jännä asia se, mihin jo aikaisemminkin on viitattu eli jos ostat kallista joudut perustelemaan että miksi ja yleinen suomalainen periaate on edelleen se, ettei ulkoisiin asioihin saisi panostaa.Ehkä se on se perisuomalainen kateus...

Vierailija
51/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulupuolella (ala-aste) töissä enkä todellakaan ole huomannut vaatteiden/merkkien vaikuttavan suosioon. Vaatteita löytyy laidasta laitaan ja kaverit valitaan aivan eri asioiden takia kuin vaatteiden/vaatemerkkien. Ainakaan ala-asteella ei merkit merkkaa.

Mitkä ovat sit merkkivaatteita? Minäkin haluaisin sen tietää...

Vierailija
52/52 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä näytetään h&m:nkin vaatteissa siltä kuin oltais Pariisista tultu. Mitäs siihen sanotte? =o

Hei, come on, VITSI.

Mutta tosiasia on kyllä, että merkillä ei ole väliä, jos on värisilmää ja osaa yhdistellä kauniisti. Monesti meidänkin lapset erottuu muista tarhakavereista sillä, että harva vanhempi oikeasti viis veisaan esim. pipon väristä tai hanskoista. Vaaleanpunaharmaan takin kanssa on oranssi pipo ja tummansiniset rukkaset. Jos vieressä seisoo toinen, jolla on saman takin kanssa sävysävyyn asusteet, niin hän näyttää tietysti paljon laitetummalta ja asukokonaisuus tuntuu hienommalta ja kalliimmalta, vaikkei oikeasti olisikaan.

Eli ei siihen tarvita oikeastaan mitään vaivannäköä - tarpeeksi neuroottinen äiti (tai isä, onko heitäkin;-), joka ei osta kaupasta tummansinisiä hanskoja, jos harmaat ja v.punaiset on loppu, vaan juoksee seuraavaan kauppaan, jossa niitä on. ;-) Ilmoittaudun tähän osastoon! _o/ Kaikilla meillä on paheemme...