Meidän tarinamme...
Halusin tulla tänne kertomaan meidän kivisestä tiestä... Kirjoittaminen auttaa muutoinkin ja tiedän, että täällä jos jossain osataan ainakin aavistella, miltä tämä meistä tuntuu. Tässä siis arvattavasti pitkä tarina...
Melko tasan kaksi vuotta sitten, syyskuussa 2005, teimme viimein suuren askeleen ja aloimme yrittää kauan toivomaani lasta. Ensimmäiset kierrot menivät suuremmitta tuskitta ja vaikka plussaa ei tullut osasin ottaa rauhallisesti kun tiesin, ettei tärppi heti tule. Kului puoli vuotta, kului vuosi, kuukaudet alkoivat edetä vain ja ainoastaan kierronpäiviä, ei enää kuukauden päiviä laskien... Monia verikokeita, ultraamisia ym. tehtiin ja marraskuussa 2006 oli Taysin ensikäynti, josta varsinaiset tutkimukset ja hoidot lähtivät käyntiin. Verikokeiden ja simppatestien tulokset olivat enemmän kuin ok, ultrissa kaikki näytti hyvältä, ssg:ssa munatorvet todettiin hyvin aukioleviksi - mitään syytä ei siis löydetty meidän lapsettomuudelle, tosin kroppani ja kiertoni huomattiin jatkossa kulkevan aivan omia polkujaan...
Hoidoiksi meille suunniteltiin inseminaatioita toisensa perään, yhteensä 5 suunniteltua ja 3 toteutettua. Lopulta lääkäri totesi, että inseminaatiot ovat meidän tapauksessa aivan turhia, joten " pääsimme" melko pikaisesti koeputkihedelmöityshoitoihin. Nämä hoidot koin kovin raskaiksi, mutta helposti niistäkin selvisi, kun tiesi mikä voi olla palkintona.
13.7.07 oli elämäni siihen asti onnellisin päivä, kun se selvä plussa sitten testiin piirtyi. Siitä alkoi elämäni onnellisin aika, aivan hurmiossa elelin enkä edes suostunut ajattelemaan että jokin voisi mennä mönkään - olin päättänyt että nyt nautin täysillä raskaudesta, kävi miten kävi kun sitä kerta oltiin niin pitkään toivottu! Pahoinvoinnit ja muut raskausoireet olivat vaan ihana muistutus siitä, että sisälläni kasvaa pieni elämä... Alkuraskauden ultrassa todettiin kaiken olevan hyvin ja se vasta onneamme vahvistikin. Jostain syystä mieleeni hiipi kuitenkin (ekaa kertaa) rv 10 tunne, että kaikki ei ehkä olekaan ok. Neuvolakäynnillä sydänääniä ei saatu kuuluviin rv11+0 ja lääkärin rauhoitteluista huolimatta varasin ajan ultraan. Ja tuolloin, keskiviikkona 29.8. meidän maailmamme suorastaan romahti: pieni oli kuollut kohtuuni, vastasi kokoa 9+2. Täydellinen, pieni lapsemme, nöpönenineen ja minikäsineen, sydän vain ei lyönyt. Shokki oli täydellinen, sekä mies että minä romahdimme täysin, itku ja huuto kuului varmasti klinikan joka kolkkaan... Uskomaan en tätä suostunut vaan pakotin lääkärin ultraamaan vielä uudelleen ja kolmannen kerran vielä seuraavana päivänä, jolloin sain Mifegyne-tabletin valmistelemaan kohtua lääkkeelliseen tyhjennykseen. Vielä tässä vaiheessa (ja itse asiassa vielä osastollakin) olin sitä mieltä, että Pieni on aivan kunnossa ja että hänet vaan halutaan meiltä ottaa pois - niin kovin vaikeaa oli uskoa että noin julmaa kohtaloa voi pienellä vauvalla olla!
Perjantaina sitten menimme osastolle aamuvarhain ja sain ensimmäiset Cytotecit (4kpl) 8.30. Supistukset ja poltot alkoivat välittömästi, samoin kuin valtava pahoinvointi. Kipulääkkeitä en suostunut ottamaan (koin, että halusin tuntea kaiken niin kuin se on, mitään helpotusta en huolinut) ja voi että sitä tuskaa! 3,5 tuntia kieriskelin tuskissani ja mies oli täysin neuvoton, olimme kaksistaan huoneessa ja hoitaja tuli vain jos mies kävi erikseen hakemassa. Puolilta päivin suostuin vihdoin ottamaan kipulääkettä, jatkuvat poltot ja oksentelu olivat vieneet voimani ja koin, että oli pakko " antaa periksi" . Supistelut olivat senkin vuoksi rankkoja, että ne eivät tulleet aaltomaisesti vaan tuon aamupäivän aika minulla oli pari n. 2-3 minuutin pituista vähemmän kivuliasta pätkää, muutoin kipu oli jatkuvasti katossa. Cytotecejä lisättiin kahteen kertaan, eikä mitään tuntunut tapahtuvan kipujen lisäksi. Sitten lopulta, klo 15.30 kalvot puhkesivat ja " vedet" tulivat, siitä tasan 2 tuntia lähes tajuttomana hoippuen ja vauva " syntyi" klo 17.30.
Minä koin (monesta muusta poiketen lukemani perusteella), että olisin voinut pitää vauvan kohdussani vaikka loppuikäni! En olisi millään suostunut Pienestä luopumaan, ja vielä osastolla tuskissani hoin toiselle, että " Pysy siellä vaan, älä tule pois!" . Luopuminen jostain niin toivotusta ja rakastetusta oli niin vaikeaa, että en vaan olisi suostunut sitä tekemään... Samalla ajattelin niin, että Pieni oli niin hyväksi paikaksi äidin masun kokenut, että vaikka voimat ehtyivät, ei hän siltikään halunnut ulos tulla - joten mikä minä olen häntä sieltä pois ottamaan!
Ja vaikeastihan se sitten kävikin... Ennen sairaalasta poistumista vielä saimme nähdä Pienen - ja voi miten pieni hän olikaan. Ne kädet ja sormet eivät koskaan unohdu mielestämme!
Kotona kivut jatkuivat, varsinkin yöt olivat kauheita. Päivystykseen mentiin su-ma yönä (synnytysvastaanotolle, kiva kiva, mukava kuunnella muiden lasten sydänääniä samalla kun oma vauva on juuri kuollut!) ja lääkäri repi kohdusta tulossa olevan istukan ulos. Taas kotiin, mutta kivut eivät merkittävästi helpottaneet. Keskiviikkona uudelleen lääkäriin ja sieltä suoraan osastolle, labran kautta. Tulehdusarvot olivat tuossa vaiheessa 65 ja hCG 350, joten osastolle jäin tippaan ja seuraavana päivänä kaavintaan (koska antibiooteilla ei tulehdusarvoja oltu saatu tarpeeksi laskemaan ja kohdussa näkyi vielä jotain jämiä).
Nyt fyysinen olo alkaa olla ok (tosin niukka jälkivuoto on muuttunut runsaammaksi??) ja henkinen toipuminen on saanut alkaa. Niin kovin vaikeaa se on, vieläkään ei tahdo uskoa tapahtunutta. Ja varmaan koskaan en ymmärrä, miksi näin piti käydä! Miksi meidän Pienen piti kuolla, miksemme saaneet häntä pitää sylissämme ja tutustua häneen?
Hietakehdossa olemme Pientä jo käyneet muistelemassa ja näitä käyntejä aiomme tehdä jatkossakin. Meille merkitsi todella paljon se, että tiedämme, että Pieni sai " arvokkaan" lähdön, että hänet tuhkattiin ja tuhka pääsi juuri tuonne Hietakehtoon. Meidän Enkelivauva Pieni...
Kommentit (32)
Voi Naksu!!! Olen niin pahoillani teidän puolesta, ei tällaista saa tapahtua. Olette olleet mielessäni useasti. Sanoja ei löydy, mutta olen hengessä mukana. Surkaa surunne rauhassa ja olkaa toistenne tukena.
Valtavasti haleja!!!
Kille
kyyneleet tulivat silmiin kun luin kertomuksesi. Liian rankka on ollut sinun ja miehesi tie. Minua auttoi surussa puhuminen ja sellaisten asioiden tekeminen, joista pidin paljon. Luonto on myös ihmeellinen mielen korjaaja.
Älä välitä noista AV:n haaskoista. Siellä on rivissä kaikki teiniäidit, joille lapsen saaminen on ainoa oikea onnistuminen elämässä. Siinä sitä sitten kelpaakin päteä. Elämä ei opettanut heille, että lapsi on aina suuri lahja.
Paljon jaksamista sinulle ja miehellesi. Toivon teille valoisampaa tulevaisuutta ja etenkin sitä uutta raskautta, kun jaksatte taas yrittää uudestaan.
Lene
...Naksu, ei ole sanoja suureen suruunne!
Voimia teille molemmille.
" Joskus padot murtuu, virtaa kyyneleitä.
Joskus meitä kuljetetaan vaikeitakin teitä.
Joskus padot murtuu lohduttaen meitä.
Silloin pääsee virtailemaan onnen kyyneleitä."
Lämpimin halauksin ja ajatuksin
-marge-
Naksu *halaa*. Jaksamista. Sanat ei riitä.
t. A
Hali ja rutistus! Olet ajatuksissani päivittäin. Tuntuu edelleen niin kurjalta teidän puolestanne.
Kirjoituksesi oli ihana, älä suotta selittele sanojasi tai tekemisiäsi. Aina löytyy maailmasta näitä pöllöjä, jotka eivät kaikessa " viisaudessaan" ymmärrä muiden ihmisten tunteita. Meistä pitkän taipaleen kulkijoista kukaan ei varmasti kauan kaivattua plussaa ajattele solukasana vaan nimenomaan vauvana. Voi kumpa nämä pöllöt edes yrittäisivät ymmärtää muiden ihmisten tunteita tai edes ymmärtäisivät olla hiljaa silloin, kun ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Enkeleitä elämäänne Naksu-ystäväiseni!
~dese
Olit kirjoittanut niin kauniisti pikkuisestanne, ihan on itku kurkussa.
Hyvä että olet saanut kirjoitettua asiasta, ehkä se helpottaa ajan kanssa. Olet usein ajatuksissa, on se vaan niin väärin että teille kävi näin. Eipä tässä oikein ole sanoja, joten *halaa lujasti*!
t:mushu
Ihanasti kirjoitit hirvittävän tarinanne.. Kuten muutkin jo sanoivat, anna typerien kirjoittaa omia tarinoitaan ja arvostelujaan.
Me välitämme sinusta ja olemme täällä tukenasi :)
Oon@
kirjoitit todella liikuttavasti ja aidosti tunteistasi, älä siis anna terävien kielten toisaalla pahoittaa mieltäsi.
Olet ollut paljon ajatuksissani. Tiedäthän, että oot meidän enskojen ikioma ja rakas Naksutin. Voimia teille!
-helli
Kiitos koskettavasta tarinastasi.
Olette olleet paljon mielessa.
Mun mielesta on upeaa, etta teilla on paikka missa voitte muistella rakasta enkelivauvaanne.
Halauksin,
Enska-ystavasi Nuutti
Tulin jostakin syystä tänne lueskelemaan ja huomasin kirjoituksesi! Kyyneeleet tulivat silmiin. Halaukset. Olen sanaton:`-(
kirjoitit niin sydäntä viiltävän koskettavasti, kaunistelematta suruanne ja menetystänne, toivoisin voivani sanoa sinulle jotain mikä lohduttaisi - poistasi surun sydämestäsi - en vain tiedä mitä sanoisin. Olen kovin kovin pahoillani puolestanne. Otan osaa ja toivon enkeleitä yllenne.
Halauksin, viltsu tuolta vilttiketjusta.
Voi Naksu!!! Olette olleet mielessäni useasti. Sanoja ei löydy, mutta olen hengessä mukana. Surkaa surunne rauhassa ja olkaa toistenne tukena.
Valtavasti haleja!!!
Kille