Haaste äideille ja odottajille!
Haastan puolitosissani kaikki kertakäyttövaippailijat hankkimaan YHDEN kestovaipan ja käyttämään sitä pyykkipäivätahdin ehdoilla. Vähän siis sillä filosofialla, kun joku osakestoilija jo totesi, että yksi kestovaippa päivässä on 365 vaippaa vähemmän vuodessa kaatopaikalla. Itse tilasin netistä fuzzy bunz-vaipan (ihania värejä!) ja ostin ihan Prismasta muksut-taskuvaipan (hankkiminen ei siis vaikeaa).
HAASTAN KAIKKI PITKÄTUKKAISET (yli olkapään) ÄIDIT JA ODOTTAJAT!
Tulkaa haastamaan uusia äitejä, kun olette hankintanne tehneet!
Kommentit (36)
Innostuin myös ja tilasin heti kaksi kestovaippaa. Vaippala.com sivuilta saa paljon tietoa ja sieltä on helppo tilata.
Haastan kaikki kahden lapsen äidit mukaan.
Meillä on nyt käytössä 5 kpl All-in-oneja ja kävinpä Cittaristakin ostamassa 5kpl kestoja, nämä ovat niitä taskuja,mihin tulee imu. =D
Siinä sivussa jos kestot sattuu loppumaan/unohtumaan pyykkikoriin, käytämme kerta-housuvaippoja.
Jos vielä se neljäs lapsonen niin kestoilen kokonaan!! =) Harmittaa tämä jälkiviisaus...jo kolme lasta ja vasta kolmannella kestoilen! Mikä säästö olisikaan ollut!
*tiitiäinen ja kolme lasta*
ompelin vielä 10 kpl imuja noihin kuoriin :D niissä paranee imu kerta kerran jälkeen kun pesee...
Vielä mahtuu uusia rohkeita ja reippaita tähän pinoon! Tulkaas ensikertalaiset kertomaan, miten on kestojen kanssa onnistunut. Meillä käytössä nyt (pyykkitahdin mukaan) kolme kestoa (taskuvaippoja) ja aion aina silloin tällöin ottaa kaupasta lisää yhden kerrallaan. Vauva 3,5kk ei ainakaan tunnu huomaavan eroa kertiksiin verrattuna. Vaippa on ollut päällä yhtä kauan kuin yleensäkin ja peppu tuntuu ilmeisen kuivalta, kun ei mitään vitinöitä ole ollut. Yhtään kakkoja ei kyllä ole vielä kestoon rysähtänyt, joten ei voida kehua ihan kaikella kokemuksella ;)
Tuo ajatus et yks kesto päivässä on 365 vaippaa vähemmän vuodessa houkutteli, samoin kestoileva ystävä ja tilasin jopa 6 kestoa lapsilleni; esikoiselle lähinnä yövaipaksi kun hän on jo päiväkuiva ja vauvalle loput. Optimistisena aloitan kokeilun kunhan vaipat saapuvat! Tiesinhän minä että kestoilu kannattaa mut kiva et joku otti taas asian puheeks ni tuli oikeesti pohdittua asiaa ja ryhdyttyä toimeen!
lainasin ideasta innostuneena tutuilta yhden ja tänään ostin kaksi kestovaippaa... ja ei kun kokeilemaan
Vastaan haasteeseen lyhyenä, rehevänä ja silmälasipäisenä äitinä joka otti ja tutustui kestoiluun kestovaippainfon sivuilla ja muuallakin. Sitten huusin Huuto.netistä muutamia vaippoja ja ostinkin jokusen ihan uutena. Erilaisia ratkaisuja kokeilin ja nyt on sitten sisävaippa+kuori systeemi pääasiassa käytössä päivisin. Öisin kertis ja myös kodin ulkopuolella, ainakin vielä. Eli täysin hurahdin ;) Ja ens viikolla pitäis tulla kankaita, että pääsis ompelemaan itsekin. Jotain froteepyyhkeitä jo kaapista nostin sivuun odottamaan tsi-projektia....
Rouvar ja muksut 10v, 7v ja pienin tänään 8kk (jonka kanssa siis vasta nyt kestoiltu vajaa kk)
ja on EHOTTOMASTI meijän juttu. Ja vaippavalikoima on räjähtäny käsistä ku aina tekee mieli jotain uutta vaippaa...
...siis sisävaippa/kuorivaippa-yhdistelmän käyttäjät. Minäkin olen jäänyt koukkuun; yhä vaan osakestoilen, mutta hyvä omatunto ja jatkuvasti hitaammin kuluva pamperspaketti kannustavat kestoilemaan koko ajan enemmän. Olen käyttänyt yleensä muksujen taskuvaippoja ja fuzzeja, mutta sain fleecestä tehdyn kuorivaipan ja mietin juuri mitä siihen kuuluu sisälle laittaa? Käytättekö esim. sideharson päällä kuivaliinaa? Kertakäyttöistä vai pestävää? Entä saako niitä jostain isommasta marketista vai pitääkö tilata netistä? Kiva kun tämä ketju taas esillä!
Charme ja pieni ekopeppu
vauva nyt 7kk, kakka lähes aina kiinteää, joten se on helppo heittää pönttöön eikä vaippaan jää paha sotku ja vaikka jäiskii ni en liota enkä huuhtele vaippaa ennen pesua, illalla vaipat koneeseen ja puhasta tulee. miusta se kuivaliina tuntu kovalta vauvan ihoa vasten joten jätin siks pois. joskus meillä laitetaan kuivaliinaksi kangaspala, fleecestä vois tehäkii muutamia löysän kakan varalle pari ni menee kosteus hyvin läpi ja vaippa säästyy tahroilta. kuivaliinat on ilmeisesti makuasia. himokestoilijat ovat niistä tosin näreissään mikä on mielestäni tosi outoa, eivät kuulemma pidä kestoilua minään jos käyttää liinoja. kukin tyylillään!
öisin käytössä sisävaippa ja villahousut, päivisin taskuvaippoja enimmäkseen mut myös vekkuli-kuori + harso. oon koittanu hankkia sellasia sisävaippoja missä on fleece-sisäpinta. ja harsojen päällä käytän fleecepaloja kuivaliinana. poika pysyy hiukan pidempään tyytyväisenä kun ei heti tunnu märältä. muuten joutus vaihtamaan ihan kokoajan kun ei siedä märkää oloa vaan kitisee. ehkä jätän ne kuivaliinat pois sitten kuivaksiopetellessa. meillä ne on vaan leikelty jyskin fleecepeitosta, joka makso 2,5e :)
meillä on käytetty fleecekuoren alla ihan vaan harsoa pötkönä. sisävaippaakin voi käyttää toki. kuori se on fleecekuorikin :)
iloista kestoilua kaikille!
Tiina ja Aapo liki 5,5kk :)
charme:
...siis sisävaippa/kuorivaippa-yhdistelmän käyttäjät. Minäkin olen jäänyt koukkuun; yhä vaan osakestoilen, mutta hyvä omatunto ja jatkuvasti hitaammin kuluva pamperspaketti kannustavat kestoilemaan koko ajan enemmän. Olen käyttänyt yleensä muksujen taskuvaippoja ja fuzzeja, mutta sain fleecestä tehdyn kuorivaipan ja mietin juuri mitä siihen kuuluu sisälle laittaa? Käytättekö esim. sideharson päällä kuivaliinaa? Kertakäyttöistä vai pestävää? Entä saako niitä jostain isommasta marketista vai pitääkö tilata netistä? Kiva kun tämä ketju taas esillä!Charme ja pieni ekopeppu
Nostanpa tämän näkyviin.
Olen kestoillut nyt 4kk ja 1pv ikäisen pojan kanssa koko ajan, joten en varsinaisesti vastaa haasteeseen. Parilla matkalla ja pesukoneen oikutellessa on kertavaippojakin tullut kokeiltua, nytkin on niitä kyllä varalla olemassa. Haisevat kyllä pahalta heti kastuessaan!
Kuivaliinoja (riisipaperia tms) on käytetty, vaikken ole ihan vakuuttunut sen tarpeelisuudesta. Välillä pesty niitäkin koneessa, paitsi ei kakkaisia. Meillä käytössä harsot kolmioksi taiteltuna ja kuorivaipat, parit villahousut myös toisinaan kuorena käytössä.
Nyt kun poika pissaa yön aikana yhä enemmän, on uutena haasteena tehdä lisäimullinen yövaippa, joka ei olis hirmu iso möhkäle! Onkos tästä ideoita harsojen käyttäjillä? Olen laittanut flanellipalan pötkönä kolmioharson lisäksi, mutta siitä tulee jättipöksy.
Hurraa kaikki kestoilijat ja osakestoilijat!
edna
Joskus joudun vielä turvautumaan kertiksiin, mutta kunhan vielä pari yövaippaa kotiutuu, niin sitten ehkä pärjätään kestoilla.
Harsosta kolmiotaitos ei ole mielestäni mikään paras pojalle. Meillä on on leija käytössä, mutta ei olisi pitkään aikaan riittänyt enää yöksi. Taitteluvinkit löytyvät googlen avulla. Yöllä meillä on vaippa, jossa on vähintään 5kerrosta kangasta ja vielä tuossa edessa lisää yhteensä 6 kerrosta. Takaa vaippa onkin aina kuiva. KEstovaippainfon keskustluista löytyy kyllä vinkkejä, kunhan siellä taas ensi viikolla pääsevät keskustelut tauon jälkeen käyntiin.
129728:
kuivaliinat on ilmeisesti makuasia. himokestoilijat ovat niistä tosin näreissään mikä on mielestäni tosi outoa, eivät kuulemma pidä kestoilua minään jos käyttää liinoja. kukin tyylillään!
No höpsis, ikuna tämmöstä kuullut! Täytyy olla kyllä vähän kummallisen fanaattinen - en kyllä tiedä minkä aatteen kannattaja - jos kuivaliinat muka jotenkin " pilaa" kestoilun. Niillä " himökestoilijoilla" joihin itse olen törmännyt (itse aloittelijasta pikkuhiljaa muuttumassa semmoiseksi ;) tuntuisi kyllä tärkeintä olevan jokaiselle muksulle parhaiten sopivan paketin löytyminen. Ihan niin kuin sanoit - kukin tyylillään! =)
Esikoisella vaippa ei toiminu mut vauvalla niinkin hyvin et tilasin pari lisää et päiväsaikaan pelkillä kestoilla pärjättäs! Loistava idea, hyvä fiilis, suosittelen! Eikä se oo vaikeeta ollenkaan :)
Tällä " edes vaippa päivässä" filosofialla meidän perheessä on menty ens viikolla jo vuosi (esikon eka synttärit tulossa) ja kun kakkonen parkaisee alkuvuodesta maailmaan ni häntä odottaa jo vaippaa joka koolle...
Eli pitkätukkaisena ja vihreäsilmäisenä koiranomistajana otan haasteen ilolla vastaan ja haastan kaikki pitkät äidit mukaan!
Luuk@ 17+