***MARRAKSET 05 UUTEEN VIIKKOON***
Kommentit (36)
Talo hiljainen, onneksi. Oli sellainen aamupäivä, että oksat pois. Muutaman kerran tuli laskettua kymmeneen. Tauotonta huutoa. Hoitopojalla poskihammas juuri puhkeamassa, ien jo ihan verellä ja poikaparka ei muuta keksinyt, kuin järjestää kunnon konsertin. Annoin PamolF tabletin. Toivotaan, että olo ei ole enää niin tuskainen päikkäreiden jälkeen.
Ostin eilen Cittarista läjän ulkoleluja pojille. Olivat alennuksessa ja sainkin tosi halvalla paljon tavaraa! Onni sai myös hiekkikselle oman traktorikuormaajan. En oikeastaan tiedä, mikä sellaisen pelin oikea nimi on. Traktori, jossa kauha, mikä mahtaa olla nimeltään? Mies saa sitten korjata Onnille kun tulee sunnuntaina. Nyt poika kutsuu sitä nimellä trakki ;)
Minä leivoin. Minä. Maailman suurin mämmikoura keittiössä. Tai no en leiponut oikeastaan, tein täytekakun valmiilla pohjalla :) Mummoni täyttää 87-vuotta ja nyt on sitten kakkua. Löysin kaupasta ihanaa leivontaan tarkoitettua Fazerin wienernougat rouhetta. Nam.
Äitykkä, ihanaa kuulla teistä! Harmillista, että olette joutuneet odotella tarhapaikkaa. Toivottavasti hoito-ongelmat ratkeavat pian. Ihanalta kuulostaa teidän tuleva kylpyläloma miehen kanssa. Niin ja muutenkin kuulostaa siltä, että teillä on setti kunnossa niin sanotusti :) Meillä on kanssa ihana vaihe menossa raskausajan hormoonikitinöiden jälkeen. Kova ikävä on miestä. Onneksi tulee pian reissusta.
Lapsiluvusta vielä. En oikein osaa selittää sitä tunnetta mikä mulla on. Olen äärimmäisen onnellinen perheestämme tällaisenaan. En todellakaan koe mitään vauvakuumetta ;) En ole koskaan potenut. Jostain selittämättömästä syystä mulla on kuitenkin sellainen olo, että yksi meistä odottelee vielä jossain. Mulle tulee esimerkiksi sellaisia pelästyksen tunteita välillä, kun säikähdän, että olen jättänyt jonkun lapsista yksin johonkin, vaikka kaikki on vieressäni. Heti ei yrittämistä aloiteta. Täytyy muutenkin vähän voidella miestä aiheen tiimoilta ;) Onneksi on aika helppo tapaus. Katsellaan.
Auringonkukka, meillä on samanlainen sänkymönkijä :) Onni tulee aina aamulla oman tyynynsä ja peittonsa kanssa isin kainaloon vielä torkkumaan.
Gerda, ei ole sama mummu tehnyt meidän pupuja. Olen itse niin käsittämättömän käsi ompeluhommissa, että kuvittelin suurin piirtein vain tämän mummon osaavan tehdä kyseisiä pupuja. Hilda osasikin valaista, että malli löytyy jostain lehdestä :)
Olisi tosiaan mukavaa tavata marraskuisia! Mulla on kalenterissa tyhjää ensi viikon jäkeen. Olisiko täällä tulijoita? Jos vaikka Fazerille menisi lounaalle, eli siinä 11 maissa ennen päikkäreitä? Ehdotelkaahan päiviä, mulle käy kaikki! Ja nyt sitten mennään oikeasti, eikä vaan jauheta :D
Hildalle onnittelut uudesta sohvasta :) Ihana väri varmasti ja käytännöllinen! Mistäköhän niitä krokoja saa ostaa? Kuulostaa varsin mahtavalta lahjalta vähän isommalle leikki-ikäiselle!
Jokos Ollin äidin poika voi paremmin?
Aikas hurjan kakkashown oli Jesse äidille järjestänyt :D Voi yök. Mukavaa siivottavaa. Löysitkö lisää ylläreitä vaatehuoneesta?
Vai että olen pirteän kuuloinen? Välillä kyllä tuntuu iltaisin, kuin joku olisi halolla päähän lyönyt :) Mulla on kai vaan sellainen asenne elämään, että pahemminkin voisi olla. Ja onhan mulla helpot lapsetkin kyllä. Nyt kun on tuo hoitopoika meillä, niin kahden kanssa kun jää iltapäivällä, tuntuu, kuin lomalla olisi :) Olen kyllä muutenkin onnellinen elämääni. Jos asiat eivät olisi näin hyvin ympärilläni, niin olisin varmasti uupuneempi. Mulla on mahtava tukiverkosto. Siitä saan olla kiitollinen.
Mä värjäsin kanssa Tintan innostamana hiukseni. Vedin tosin värin, joka on periaatteessa oma värini. Suklaanruskea. Tintan tukka kuulosti veikeältä ja syksyyn sopivalta!
Hilda kysyi, että miten Onni on suhtautunut vauvan tuttiin ja onko tutit jo historiaa. Nyt on käynyt niin miehen loman aikana, että tutti on back in bussines meidän pojalla. Voi pee, mies on ollut tuttiasiassa tiukka ja jaksanut selittää mulle purentavioista, raudoista ja suurin piirtein koulukiusaamisesta, johon ne voivat johtaa :D Mulle on siis saarnaa luvassa tämän aiheen tiimoilta. En ole vain jaksanut järjestää tänne sellaista sirkusta, jonka tietäisin alkavan, jos kaikki energiani menisi siihen, että kieltäisin Onnia viemästä vauvan tuttia. Ei joo, Onni käy tuttivarkaissa.
Eipä ole ihme, jos sua Aatun äippä vähän väsyttää tolla aikataululla. Kaksi pientä ja vielä tenttirypäs. Älähän nyt stressaa itseäsi piloille. Jaksamista sinulle sinne.
Odottelijalle myös energiaa raskauden alkuväsymykseen. Oli muuten mulla ainakin paljon voimakkaampaa toisen kanssa. Mistähän mahtaa johtua ;) Ensimmäisessä raskaudessa saattoi töiden jälkeen vetäistä sohvalle pitkäkseen, mutta eipä onnistunutkaan enää. Esikko vaatii oman huomionsa.
Marica, meidän poika on kanssa ihan hurahtanut kaikkiin traktoreihin ja työkoneisiin! Onneksi asutaan kehä ykkösen kupeessa, täällä saattaa joskus törmätäkin sellaiseen, toisin kuin ihan keskustassa. On meillä tuossa ihan vieressä hevostallitkin, vähän maalaismaisemaa :)
Nyt kuuluu ylhäällä tepsutusta. Taitaa olla Onni herännyt. Johan se 30 minuuttia nukkuikin ;)
Noema
Hildalla oli hyvä krokopila. Täydestä meni kaikkiin. ;-)
Jessellä on tutti vielä unikäytössä. Tarhassa kokeilivat pari päivää sitten päikkäreitä ilman tuttia. Jesse makoili kyllä ihan tyytyväisenä pelkän rievun kanssa, mutta eipä tullut unikaan. Sitten kun antoivat tutin, simahti samantien. Autossakaan ei nukahda ilman tuttia, vaikka luulisi hurinan nukuttavan. Saa nähdä tuleeko iso suru ja väsy, kun unitutista pitää joskus luopua. Jessellä on kuukauden kuluttua hammaslääkäri ja vähän huolettaakin mitä jos hampulääkäri sanoo että alkaa olla jo purentaviasta merkkejä ja että tutti pitäisi jättää välittömästi pois. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Olisi niin paljon mukavampi että lääkäri antaisi luvan unitutille vaikka ensi kesään saakka, jolloin voitais rauhassa kesäloman aikana treenata nukahtamista ilman tuttia. Valvottuja öitä ja nukkumattomia päiväunia mitä todennäköisemmin tiedossa.
Aatun äipälle tsemppiä tentteihin! Toivottavasti väsymys helpottaa, vaikka ihan luonnollistahan se on kahden pienen kanssa.
Mullakin on jotain kroonista väsymystä ilmoilla, vaikka oon saanutkin yöt nukkua. Kun malttais vielä mennä ennen puolta yötä nukkumaan. ;-)
Odottelija, kiva kun tulit heti reippaasti ilmoittautumaan! :-) Meidän risteily on viikkoa myöhemmin 29.9. Läheltä liippasi, oispa ollutkin kiva törmätä laivalla. :-) Toivottavasti ei kuvotus kovasti pahene. Tekeehän se tietysti raskaana olemisen todelliseksi. Ihana halipusutyttö teidän Anna! :-)
Maricalle ja Toukolle kutkuttavaa matkan odottamista! Ihanaa varmasti päästä reissuun...
Noemalle jaksamista kolmen pojan kanssa! Voin kuvitella että välillä joutuu laskemaan kymmeneen ja varmaan välillä vähän potenssiinkin. ;-) Kyllä sä melkoinen tehopakkaus olet! :-) Ei muuten löytynyt vaatehuoneesta kakkaylläreitä, heh. Nyt on tullut katsottua vähän tiiviimmin Jessen perään kun herra on ilmakylpysillä. Samoin pottatouhut oon pyrkinyt siirtämään vessan puolelle. Siellä Jesse ei jaksa niin kauaa istua potalla kuin vaikka olkkarissa Fröbelin palikoita katsellessa, mutta jos sattuu hätä kohdilleen niin kyllä ne pissat ja kakat tulee sinne melkein samantien. Jesse aina intoilee sen jälkeen että pökäle laitetaan pyttyyn uimaan ja innolla vetää vessaa.
Uimisesta puheenollen, käytiin eilen metsälenkillä ja piipahdettiin järven rannalla. Jesse olisi kovasti halunnut mennä uimaan eikä oikein uskonut vakuutteluja että vesi on kylmää. Annettiin huljutella käsillä vettä ja sen jälkeen yritti mennä uimaan vielä innokkaammin. Hullu poika. :-) Saappaat oli jalassa ja kurapuku päällä, joten rantavedessä sai kävellä ja loiskutella. Sai vaan koko ajan olla skarppina ettei lähde sukeltamaan.
Anoppi oli eilen kylässä ja voi että kun joskus ärsyttää anopin jutut. Kehuu aina Jesseä kuinka on niin älykäs ja iloinen ja sosiaalinen ja heti seuraavassa lauseessa sanoo että Jesse on niin isiinsä tullut. Mielessään varmaan miettii että kaikki negatiiviset ominaisuudet on sitten äidin puolelta / äidistä johtuen, rivienkin välistä voi välillä lukea että todella ajattelee niin. Eilen Jessellä oli pieni uhmakohtaus mummun läsnäollessa ja senkin anoppi käänsi mun kasvatuksen piikkiin. Uhma kuulemma pahenee, kun laitan Jessen tekemään valintoja niin paljon. (Eli tyyliin otatko porkkanaa vai kurkkua, haluatko lukea autokirjaa vai eläinkirjaa...) Hohhoijaa. Mieskin aina sanoo että anna niiden juttujen mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, mutta eilen alkoi niiiin paljon ärsyttämään. Sinänsä ihan mielenkiintoista keskustella kasvatuksesta ja saada erilaisia näkökulmia, mutta kun meillä ei ole ainakaan toistaiseksi mitään ongelmaa Jessen uhman kanssa niin ottaa päähän tuollaiset puusta revityt kommentit.
Jee, kohta pääsee töistä pois ja Jessen luo.
[color=blue]Iltaa!
Tänään tuli se Reiman talvihaalari postissa, ei ollu kyllä moitittavaa, oli hyvä ja tosi kivan värinen (ruskea muuten mutta vaaleanpunainen huppu ja vaaleanpuna-valkoiset olkapäät)! Onneksi oli hyvä ostos. Vielä kun ehtis mennä katsomaan niitä kenkiä K-kenkään. Tosin meillä on vielä punaiset Tepsut kokoa 22 eli menevät ehkä alkutalvesta. Minkäkokoisia talvikenkiä te muut olette ostaneet?
Viime aikoina on miettinyt josko laittaisin nuo meidän Emmaljungan vaunut myyntiin. Meillä kun on matkarattaat olemassa ja vähemmällä käytöllä nuo vaunut nykyään on kun Lotta nukkuu päiväunet sisällä. Vai onkohan jotain syytä vielä säästää niitä?? Vievät tällä hetkellä meidän portaiden alta aika suuren tilan.
Kenenkäs toivotte voittavan BB:n? Onko löytynyt vielä suosikkia? Mä en vielä oo löytänyt suosikkia niinku viime vuonna (Mira), mut tuo Satu mua ärsyttää :)[/color]
Poikanen laitettu päiväunille, niin on hetki aikaa istahtaa tähän netin ääreen.
Meillä on tutti vielä käytössä, lähinnä unilla. Tai unilla niitä on kaksikin, toinen suussa ja toinen kädessä :) Päiväkäytöstä ollaan pyritty pois, mutta välillä on päivisinkin vielä käytössä. Ei oo saatu aikaan vielä kovin tiukkaa linjaa. No en ota vielä stressiä, jossain vaiheessa sit kokonaan pois. Oon miettinyt kyllä että olis varmaan hyvä luopua tuteista reilusti ennen vauvan syntymää, ei ainakaan samaan aikaan.
BB:ssä ei oo mulla suosikkia, kunhan mielenkiinnolla katselen kaikkia.
Hildan uusi sohva ja tuolit kuulosti kivalta. Meilläkin on ruskea sohva. Luulin myös että teillä on oikea krokotiilinpoikanen :)
Kävin aamupäivällä asioilla ja sit ruokakaupassa. Ihan tyylikkäästi maksoin ostokset ja lähdin kotiin. Matkalla huomasin sit et jotain puuttuu. Olin vaan maksanut ruuat ja jättänyt kassalle. :) Kävin sit uuden kauppareissun hakemassa ruuat, oli onneksi kassaneiti ottanut talteen muovikassiin.
Pihalajanmarjat on tosi nätin näköisiä. Tykkään paljon niitten ulkonäöstä väreineen kaikkineen. Syksyllä on muutenkin kivan värikästä. No nyt on vielä aika vihreää, mutta pian.
Mukavaa viikonloppua!
Gerda
Viikonloppu taas edessä, mukava niin. Meillä ei erityisiä suunnitelmia ole, tavallista kotona oloa. Huomenna pitäisi kyllä pullaa leipoa ja ikkunat pestä. Kyllä olkkarin ikkuna kauhean näköinen, kun aurinko oikein paistoi kirkkaasti.
Siis juu kroko on täysin lelu, en mitään oikeaa liskoa kotiini huolisi!
Jostain kioskila muutamalla eurolla ostettu. Kolme vuorokautta piti olla vedessä ja sitten kuoriutui.
Hyvä, että Tintta-liisa olit haalariin tyytyväinen. Meidän haalari ja asusteet pitäisi tulla viimestään maanantaina, vaikka eipä noilla vielä kiire ole.
Mulla ei vielä oo BB:ssä suosikkia. Jotenkin minusta on nyt paljon tylsempi, monena iltana olen jopa sohvalle nukahtanut.
Pian siellä saa Noema ja veljekset iskän kotiin!
Neuvolassa sanottiin tutista, että ei ole vielä kiire tutista luopua, vaikka hammaslääkärissä ovat toista mieltä.
Mukavia risteilyjä ja ulkomaanmatkoja reissaajille jo etukäteen :)
Käytiin eilen nuuskimassa serkkuvauvaani, voi miten söötti prinsessa :)
Täällä meneillään viikkosiivous, nyt vaan iski laiskuus keskenkaiken. Lattiat vielä pitäisi pestä ja vessa. Täytyy vaan kovasti itseä patistaa ja jatkaa hommaa.
Tintta taisi kysyä myös talvikengän numeroa, en vielä ole kokeillut, mutta luueln, että 24 ois oikea koko meidän ukolla. Ainakin kaapissa olevat kuomat 24 ja ihan ok.
Ihme neiti kyllä Lotta, kun pärjää niin lyhkäsillä päikkäreillä. Meillä vakio on pari tuntia ja jos vaan nukkuu pienen hetken, niin ottaa kylä seuraavana päivänä vahingin takaisin ja nukkuu kolme, joskus jopa yli. Ja kuitenkin yöunet on lähes 11-12 tuntia.
Mukavaa syysviikonloppua!
Tänään aikankin kaunis ilma.
Hilda
Tintta-liisa, kiva juttu että se tilaamasi haalari osoittautui hyväksi ostokseksi. Talvikengät hankittiin Jesselle kokoa 24, ovat kyllä aika reilut. Viime talvena oli koko 22, nekin olivat alkutalvesta suht isot. Vaikka kengissä onkin lämmin vuori, tykkään silti laittaa sinne vielä villasukankin. BB:stä ei ole löytynyt vielä ketään erityissuosikkia. Henri ja Satu saavat lähteä mun puolesta vaikka molemmat. :-)
Gerdallapa oli hauska unohdus ruokakaupassa. Kaikkea sitä sattuu. :-)
Eilen kun mainitsin että anoppi kehuskelee kuinka Jesse on niin sosiaalinen, niin sainpa taas hyvän esimerkin Jessen " sosiaalisuudesta" kun kuulin että Jesse vierastaa ihan hurjasti päiväkotiryhmän Thaimaalaista tätiä (on pari kuukautta vahvistuksena) ja tuo täti on sentään jo toista viikkoa töissä. Jesse ei kuulemma antaa tämän tädin hoitaa häntä yhtään ja juoksee suunnilleen karkuun jos täti yrittää tulla lähelle. Kun heillä on yhteisiä tuokioita, Jesse saattaa tuijottaa tätiä epäluuloisena ja sanoa " pois, pois" . Vierastusta lisää ilmeisesti tädin eksoottinen ulkonäkö. Tuntuu kurjalle tuon tädin puolesta, on kuitenkin herttainen ja hymyileväinen. Ehkä se Jessekin vielä joku päivä lämpenee. Pitää varmaan joku kerta huomauttaa anopille että meidän sosiaalinen Jesse on itse asiassa hyvinkin hitaasti lämpenevä persoona. Välillä tuntuu että anopin hehkutus on vain jokin ihannekuva hänen ainokaisesta lapsenlapsestaan. Toki Jesse on minunkin silmissäni ainutlaatuinen :-), mutta hyvä se on tiedostaa nuo muutkin puolet. On sitten helpompi ymmärtää lastaan.
Tähän tarinaan liittyy se että Jesse sai eilen tarhassa päiväunien aikana kauhukohtauksen eikä ollut meinannut rauhoittua millään, oli vain itkenyt hysteerisesti. Välipalaakaan ei ollut syönyt, oli vaan itkenyt ja halunnut pois. Ensimmäinen laatuaan tällainen itkukohtaus tarhapäivän aikana, mutta tuntuu kyllä tosi kurjalle kun en ole voinut olla lohduttamassa. LTO:n kanssa juttelin aiheesta pitkään ja hän veikkasi että painajaisen on saattanut aiheuttaa vauhdilla kehittyvä puhe, mielikuvituksen vilkastuminen, ryhmässä pörräävät vieraat tädit tms. Totesi että Jesse on herkkä poika ja häneltä vaatii aikaa uusiin asioihin sopeutuminen. Kasvaminen on välillä vähän rankkaakin. Potiessani huonoo omaatuntoa siitä etten ole voinut olla Jesseä lohduttamassa, LTO lohdutti mua sillä ajatuksella ettei lasta voi pumpulissa kasvattaa. Näinhän se tietysti on ettei äiti voi olla jokaisessa hankalassa tilanteessa läsnä. Tarvii nyt toivoa että tuo kauhukohtaus jäi vain yhdeksi tapaukseksi. Kyllä Jesse oli tainnut minua kuitenkin eilen kaivata lohduttamaan, kun kyselin kotosalla iltapäivällä Jesseltä oliko kiva tarhapäivä niin Jesse vastasi " äiti hakemaan" , normaalisti sanoo vaan innokkaasti " joo" .
Tällaisia mietteitä täällä. Pientä syyllisyyttä kai siitä että istun töissä enkä ole Jessen kanssa.
Olipas juu gerdalla huvittava unohdus :)
Voi Jesse, toivottavatsi ei tarhassa tule toista yhtä pahaa itkukohtausta.
Hyvin olit auringonkukka saanut puitua tapausta hoitajan kanssa. Toivottavasti itselläsi jo parempi mieli tapahtuneesta, aivan totta ettei voi äiti olla aina paikalla ja lohduttamassa.
Varmasti vielä tottuu uuten tätiinkin. Olin aikoinaan liikkeellä siskon pojan kanssa (noin reilu pari vee) vastaan tuli todella tumma ihminen, poika katsoi ihmeissään ja pitkään ja totesi " tuo oli valmaan losvo" .
Nyt pullataikinan kumppuun.
Kävin aamulla sauvakäveleen pururadalla + matka sinne ja takaisin =10km, on hyvä olo.
Hilda
Käytiin tänään kaupungilla katsomassa niitä Richterin ruskeita talvikenkiä, ja tarttuihin sieltä sitten mukaan, kokoa 24. Pienimpi kokokin menis, mutta mietittiin sitä että menis koko talven + alkutalvesta menee ilman villasukkaa meidän viimetalviset kokoa 22.
Tänään lähden yhden kaverin kanssa käymään parilla jossain baarissa. Kaverin mies vie ja hakee meidät, mies jää kotiin hoitamaan Lottaa. Ihanaa kyllä ku en oo käyny Lotan syntymän jälkeen missään baarissa, korkeintaan vaan syömässä iltasella Amarillossa.
Nyt mentävä suihkuun ja valmistautumaan iltaa varten, heipat!
Plussat:
+ kiva ilta kaverin kanssa tiedossa
+ Lotalle uudet talvikengät
Pikaisesti tulin vaan toivottelemaan TIntalle hauskaa ja rentouttavaa iltaa, ota kaikki ilo irti :)
Voi kun pääsisin Hildan luo nuuhkimaan pullan tuoksua, nam :)
Lapset nukkuu, nyt sohvalle herkuttelemaan ja katsomaan BB:tä! Mukavaa loppuiltaa kaikille :)
P.S. Täällä on ihan hirveä myrsky!! Ostin tänään kaksi kaunista lyhtyä terassille, pitääpi mennä korjaamaan parempaan talteen etteivät
Eli vähän jäi viesti kesken.. Piti vaan sanomani että pitää hakea lyhdyt sisälle etteivät vain mene rikki. No joo, ehkä parempi pistää kone tältä päivää kiinni :)
Meidän poika on ihan hurahtanut traktoreihin! Eilen alkoi kaupassa ensimmäistä kertaa vaatimaan jotain näkemäänsä tavaraa hyllystä; sellaista traktori-tarrakirjaa jonka kannessa komeile suuria kuvia oikeista traktoreista. Pitihän se sitten ostaa, yritin kyllä etsiä kovakantista kirjaa traktoreista (jossa kuvat olisi valokuvista, ei piirrettyjä), mutta ei löytynyt. Nyt tuo pieni tarrakirjanen on pojan suurin aarre!
Aamulla muistin että minulla on jossain kaapin perällä ostettu pieni legopaketti jossa traktori ja ukkeli, annoin sen aamulla pojalle. Ja vielä kun aamun lehdestäkin löytyi traktorin kuva niin jo on ollut luxus-aamu=)
Muuten meillä on asustellut viime päivät kiukkuinen kaveri, hermot menee ihan pienestä. Syykin selvisi; uusi hammas on puhjennut. Yöt on onneksi menneet hyvin, poika on kömpinyt viereemme vain noin kerran yössä.
Poika on nyt myös sanonut ensimmäistä kertaa selkeästi 3 sanan lauseita: sanoi " ei näy ukki" kun tulimme perjantaina kotiin ja tänä aamuna sanoi: " ei näy isi" , kun heräsi nukkumasta. Luultiinkin että isi oli mennyt jo raksalle, mutta löytyikin sohvalta nukkumasta. Oli kyllä herännyt ja noussut lähteäkseen raksalle klo 06, mutta sohva oli vienyt voiton=)
Poika on nyt myös valtavan innostunut maalaamisesta. Ostin hänelle sormivärit tällä viikolla, kun poika alkoi illat hangata seiniä palapelien paloilla ja hoki " maamaa, maamaa" . Nyt sitten on aina illalla maalailtu kylppärissä; vaippasillaan vain olen nostanut ammeeseen ja teipannut paperin seinään. Lopuksi on helppo sitten pestä puhtaaksi koko poika ja amme. Tosin poika on niin hienohelma, ettei oikein tykkää sormella koskea väriin, mutta siveltimellä sutii innoissaan. Ja on niin ylpeä töistään jotka olen laittanut eteisen seinälle, isille ja ukille esittelee niitä joka välissä.
Nyt poika alkaa sammutella konetta, pitää lopettaa.
Manna
[dark color=blue]Tulinpas vain kertomaan että oli mukava ilta eilen kaverin kanssa. Ja voi sitä autuutta ihanuutta kun ei vaatteet ja hiukset haisseet tupakilta niinkuin ennenvanhaan!
Käytiin kolmessa eri baarissa (pari pubin tyylistä ekaks), ja juteltiin kaverin kanssa kaikesta maan ja taivaan väliltä.
Teki hyvää kyllä, Lotta oli nukahtanut ongelmitta miehen kanssa yöunille eikä herännyt vaikka yöllä kolmelta vasta tulin kotiin. Tänä aamuna heräsi vasta klo 9, enkä mäkään oo saanu enää sen jälkeen nukutuksi vaikka väsyttäisi vähän. Pitää mennä illalla samaan aikaan nukkumaan eikä jäädä tv:n orjaksi :)
Mummakin kyseli että koska me taas miehen kanssa mennään iltasella ulos että saisi laittaa Lotan myös nukkumaan. Katsotaan nyt josko mentäis joku kerta vaikka leffaan. Baariin ei oikein miehen kanssa huvittaisi mennä, ei kiinnosta katsoa miehen ryyppäämistä (tulee vain turhaa riitaa), mä itse kun en aio juoda känniä niin kauan kuin Lotta on yöt omassa kodissa hoidossa.
Päivän plussat:
+ väsynyt mutta onnellinen olo
+ mumma leikkimässä Lotan kanssa alhaalla[/color]
Heippa,
olen aina silloin tällöin lueskellut kirjoituksianne, kirjoittamatta kuitenkaan itse...silloin odotusaikana kirjoittelinkin jonkin verran.
Laitoin jo tänne ihan omana aiheenakin asiaa talvitamineista? Itse ostin poitsulle 92-senttisen reimatec -talvihaalarin (babymallisen) ja lisäksi aikani kivaa irtotakkia etsiessä höyrähdin kaksiosaiseen reiman pukuun, jossa vaalean sininen yläosa ja ruskeat housut. Saa nähdä tuleeko molemmille edes käyttöä talvella...toivottavasti tulee kylmä talvi =) vaikka en kyllä itse kylmästä tykkää...
Meidän perheeseen kuuluu me vanhemmat, minun 16-vuotias poika ja meidän yhteinen kohta 2-v poika (marraskuussa syntynyt...).
Olen hoitovapaalla vielä ainakin vuoden loppuun. Piti jo mennä töihin mutta poikaan iski aivan hirvittävät allergiat keväällä (aiemmin ei ollut mitään) ja näiden allergioiden vuoksi peruuntui myös pojan hoitopaikka ja siksi siis olen hoitovapaalla vieläkin.
Nyt tuntuu että koko elämä on yhtä allergian selvittelyä. Mutta valoa tunnelin päässä on kuitenkin näkyvissä nimittäin ollaan jo löydetty muutama pahasti allergisoiva ruoka-aine ja muutama sellainen joka sopii. Toivottavasti tähän mennessä löydetyt allergian aiheuttajat jäävät ainoiksi.
Onkos täällä muita allergisten lasten äitejä??? Meillä vanhemmilla ei ole mitään allergioita, eikä myöskään vanhemmalla pojalla, siksi tämä tuntuu tosi oudolta ja ollaan tehty varmaan kaikki mahdolliset virheet allergioiden selvittelyssä.
Oikein hyvää sunnuntai-iltaa kaikille!!
Mies lähti sitten iltasella Lappiin, vähän haikea fiilis on. Meillä meni tämän viikonlopun suunnitelmat hieman uusiksi, kun mies ja Jesse olivat jossain lievässä vatsaflunssassa eilisen ja tämän päivän. Pientä lämpöilyä molemmilla ja veto pois. Miehellä maha kipeänä ja Jessellä myös siitä päätellen, ettei ruoka ole oikein maittanut. Mitään oksentelua tai ripulointia ei ole ainakaan toistaiseksi ollut ja toivon mukaan ei tulekaan. Jessellä ei ole tämän aamun jälkeen ollut enää lämpöäkään ja illalla söi jo kohtuullisen normaalin oloisesti. Huomenna siis mitä todennäköisimmin ihan normaali työ- ja tarhapäivä. Itsellä tosin kaulan imusolmukkeet turvonneet ja arat, liekö jotain uutta tautia pukkaamassa mullekin...
Meidän piti tosiaan mennä täksi viikonlopuksi mökkeilemään mun vanhempien kanssa, mutta se nyt jäi sitten väliin. Rauhallinen kotiviikonloppu takana ja mies pääsi reissuun vasta iltasella. Huolettaa ettei nyt tulisi siellä Lapissa kipeämmäksi kun painavan rinkan kanssa vaeltaa pitkiä matkoja. Vähän itkusilmin lähettelin matkaan, oon tällainen hölmö murehtija. Jesse iloisesti hali ja pussaili isiä lähtötohinoissa, ei tietenkään vielä ymmärrä sitä ettei näe isiään viikkoon. Ikävä varmasti tulee. Oltiin tänä aamuna Jessen kanssa kaksin ulkoilemassa ja kun tultiin sisään, Jesse huuteli " ketään kotona?" ja kun vastausta ei kuulunut, Jesse totesi " isi töissä, ei tykkää" . Ja voi mikä riemu kun isi olikin kotona, oli vain ollut lepäämässä eikä heti hoksannut että tultiin kotiin.
Noema, Onni ja Sisu taisivat saada jo isukin kotiin. Oliko riemukas jälleennäkeminen? :-)
Kiitos Hildalle kauniista ajatuksista!
Mukavaa että Tintta-liisa on päässyt vähän tuulettumaan. Hyvää se aina silloin tällöin tekee.
Ölkjh: Ikävä kuulla että teidän pojalla on pahoja allergioita! Ristiallergianako ne alkoivat koivun siitepölyaikaan? Meillä Jesse on allergikko ja keväällä oli myös enemmän ongelmia ihon kanssa. Oireileeko sinun poikasi iholla vai suolistolla vai kenties sekä että? Joka tapauksessa, kurja juttu. Toivottavasti allergiat selviävät pian!
Muistan vielä hyvin epätoivon ja stressin silloin alkuvaiheessa kun ihottumat oli pahimmillaan ja allergiaselvitykset olivat vasta alkusuoralla. Meillä helpotti tilanne ihan hurjasti kun lopetin imetyksen Jessen ollessa 7kk ja löytyi heti sopiva maidon korvike (Almiron Pepti). Jessellä vielä ruokavaliosta pois maito, muna, nauta, sitrushedelmät, tomaatti, pähkinät, siemenet, suklaa. Kortisonia joudutaan silti käyttämään viikottain lähinnä kaulan ja niskan alueelle, välillä myös sormiin ja nilkkoihin. Jesse on kylläkin myös atoopikko. Kovasti tsemppiä ja jaksamista teille!!
Pitäis varmaan yrittää mennä nukkumaan. Ei vielä juurikaan väsytä, kun nukuttiin tänään koko perhe pitkät päikyt. Jesse nukkui 3.5h ja mekin miehen kanssa parin tunnin unoset. Vaan teki kyllä hyvääkin. :-)
Hyvää yötä ja mukavaa alkavaa viikkoa!
ei ollut vielä uutta pinoa, joten jatkan vanhaan, olen niin uusi täällä etten uskalla aloittaa uutta pinoa =)
Auringonkukalle: allergiat alkoivat keväällä, aluksi puhuttiin ristiallergioista, mutta lopulta, kun pääsimme erikoistuneen lääkärin hoitoon, hän sanoi, ettei näin pienellä vielä yleensä ole ristiallergioita. Kevät ja kesä meni tosiaan aika huonosti, poika kärsi pahasta ihottumasta ja oltiin sen vuoksi välillä sairaalassa osastollakin. Käytiin allergiatesteissä ja niiden mukaan poitsu on allerginen maidolle, viljoille (myös riisille) ja munalle. Perunan, maissin soijan ja kalan piti sopia. Mutta kun käytiin maitoaltistuksessa, selvisi että maito sopiikin. Mikä oli hyvä, nimittäin poika sai mm almiron peptistä pahat iho-oireet. Nyt kun ollaan saatu pojan iho paremmaksi ja päästy oikeasti testailemaan eri aineita, on selvinnyt että hän on allerginen ainakin perunalle (perunasta tuli paha ihottuma ja lisäksi vielä suolioireita ja ne kestivät pitkään, poika lopetti syömisen pariksi viikoksi kokonaan perunakokeilun jälkeen...), maissille, soijalle, riisille, bataatille ja kasviöljyille (aiotaan testata vielä oliiviöljy, jospa se vaikka sopisikin). Sopivia aineita on löytynyt maidon lisäksi: ruis, vehnä, kaura, sian ja naudanliha, poronliha, mustikka, puolukka, banaani ja kananmuna.
Aloitimme näiden sopivien aineiden etsinnän ihan eri tavalla, kun lääkäri määräsi, sillä olimme aika hukassa siinä vaiheessa, kun poika ei suostunut syömään mitään. Annoimme hänelle ruisleipää, missä oli vain ruista, vettä ja suolaa ja se maistui (ja onneksi sopikin).
Nyt meilläkin siis menee paljon paremmin kuin esim kuukausi sitten ja olo ei ole ollenkaan epätoivoinen tällä hetkellä.
Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!!!
Marica: Me lähdetään vasta su 23.9. Lento lähtee klo 6.05 joten joudutaan lähtemään kotoa 01 ajamaan Hki:n.