13kk ruokaongelma: vain sileät kelpaa
Meillä on 13kk ikäinen poika, joka suostuu syömään vain aivan sileitä 5-6kk soseita. Hän on aina ollut aika tarkka/nirso syömisistään ja esimerkiksi äidin tekemät soseet eivät ole kelvanneet. Olen yrittänyt myös tarjota 8kk soseita niin että soseutan niitä vielä itse sauvasekoittimella, mutta ei kelpaa. Ollaan annettu sormiruokana maistiaisia vaikka mistä, mutta yleensä käy niin kuin karkeampien soseidenkin kanssa, eli poika ottaa ruuan suuhunsa, pyörittelee ja pureskelee hetken ja sitten sylkäiseen rinnuksille, eli jättää nielemättä.
Ainoat palat mitkä ovat menneet alas ovat tuoreet vadelmat, mansikat ja jotkut hedelmänpalat kuten kuoritut puolikkaat viinirypäleet ja pikkiriikkiset banaaninpalat. Maissinaksut menee myös hyvin alas. Allergioista vaivaavat tällä hetkellä maito, muna ja viljat (kaura käy ehkä), joten kaikkea mitä haluaisi ei voi tarjota.
Hampaitakin on ollut 8kpl jo 9kk ikäisestä ja nyt on tullut jo ensimmäinen poskihammaskin.
Onko muilla kokemusta tällaisesta nirsoilusta? Alan olemaan jo aika neuvoton asian kanssa. Pitäisikö tässä jatkaa pojan tahtiin, tarjota sileitä soseita sekä erilaisia maistiaisia sormiruokana. Vai lopettaa yksinkertaisesti sileiden tarjoaminen kokonaan ja katsoa kuinka monta päivää poika pystyy olemaan syömättä lämpimiä ruokia.
Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
karmiini
Kommentit (4)
Meillä tyttö on myös varsinainen sihtikurkku, aluksi ei suostunut syömään mitään kotitekoisia mössöjä vaan juuri noita kaupan sileitä ruokia, muutama kuukausi sitten alkoi kelpuuttamaan mun tekemät ruuat mutta edelleen pitää olla sileää tai oksennus tulee kaaressa:/ Toisaalta tyttö itsekin on selvästi kyllästynyt ainaisiin sössöihin muttei kuitenkaan muuta syötettynä kelpuuta.
Sormiruokina on pikkuhiljaa alkanut pitkän harkitsemisen jälkeen kelpuuttamaan ja jopa nielemään aika hyvin kaikenlaista, hörppää itse äkkiä juotavaa perään että kököt menevät helpommin, tosin monesti isommat suupalat lentää meilläkin suusta, nyt olenkin sitten alkanut antamaan ihan lämpimiä ruokiakin sormipaloina, tänään söi makaronilaatikkoa omin sormin, ei sitä paljoa mennyt mutta söipä kuitenkin, selvästi innostuu kun saa eteensä lautasen missä on erinäisiä naposteltavia kun taas lusikalla syöttämiseen aina vähän hermostuu puuroja lukuunottamatta..niin ja nyt parina päivänä meillä on puurokin mennyt ihan sellaisenaan!:) (aiemmin piti hienontaa sauvasekoittimella tai tuli sekin ylös) ..eli meillä siis sotasuunnitelmana antaa mahdollisimman paljon noita sormin syötäviä juttuja ja totutella niiden avulla,lasten haarukka on myös tytön mielestä jännittävä ja siihen tökkään välillä jotain nakerrettavaa. Meillä ainakaan terkka ei osannut antaa sen kummempia vinkkejä, lohdutteli vaan että kyllä se kouluikään mennessä syö kökköjäkin, joo parempi ois;)
Joskus luulee että lapsi on ihan outo kun muiden 10kk tuntuvat vetelevän pizza ja makaronilaatikkoa ihan sujuvasti.
Omalla lusikalla syöminen kiinnostaa selvästi, tai enemmänkin sillä sotkeminen. Eli hieroo ruuat pöydän pintaan ja sitten viskaa lusikan kaaressa lattialle. Olen yrittänyt käyttää syöttäessä pitkävartista lusikkaa, että poika voi ottaa siitä itse kiinni, mutta niin että voin hieman ohjailla lusikan suuntaa.
Ai niin, yksi mikä uppoaa ihan ok, on oliivin palat. Mies kerran salaatista tarjosi ja poika söi sen oikein maiskutellen. :)
Eli sormiruokien parissa jatketaan harjoittelua. Monesti vaan syö muutaman palan ja menee leikkimään ja puolen tunnin päästä sylkäisee sitten lattialle. Ennätys on että iltapuuron yhteydessä annettu maissinjyvä löytyi aamulla suusta. Aika hamsteri siis.
Mielelläni lukisin myös muiden kohtalotovereiden kertomuksia!
ap-karmiini
Jos pojalle antaa eteen sormiruokalautasen, niin sehän lappaa ruokaa suuhun minkä kerkiää. Eli ei siis ota yhtä tai kahta palaa kerrallaan, pure ja niele, vaan tunkee kaiken suuhunsa ja sitten kohta sylkee ne rinnuksille. Siksi sormiruokaakin pitää antaa valvotusti pala kerrallaan.
Meillä oli sama ongelma kuopuksen kanssa. Tarjottiin sitkeästi sormiruokaa ja sitten rakeisempaa ruokaa haarukalla muusattuna sileän ruuan joukkoon. Ensin vähän, ja vähitellen sileää ruokaa vähentäen. Kun lopetin imettämisen kuopuksen ollessa 13-14kk, niin kuin taikaiskusta alkoi ruokaa, myös isoja paloja mennä tuosta vaan.
Eli kärsivällisyyttä, kyllä se siitä!