Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset ei vaan tajua, että parikymppinen on vielä ihan lapsi?

Vierailija
19.10.2012 |

20-25 vuotias on mielestäni vasta lapsi ja ihmetyttää, että kaikki eivät näe sitä. Mielestäni täysi-ikäisyyttä pitäisi nostaa, että tuon ikäisen asioihin voisi vielä puuttua.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko siis nyt ap:lta luvan käyttyätyä kuin lapsi? Lopettaa duunissa käymisen ja alkaa teinimäisen lintsaamisen koulusta - tai mikäjoittei, kai ton koulun voi keskeyttääkin kun kerta olen ihan lapsi vielä.

Lapsi saa olla vastuuton, eikö niin? Voin siis huoletta jättää laskut maksamatta sun muuta.

Jos saan piakoin lapsia, voisin varmaan nekin jättää äitini hoidettavaksi koska mähän len vielä neljä vuotta ihan lapsi ap:n mielestä.

t. 21v, joka n tähän mennessä ajatellut olevansa aikuinen nainen ja siten itse vastuussa elämästään ja teoistaan.

Vierailija
22/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ihmiset eivät tajua, että parikymppinen on täysi-ikäinen aikuinen.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinkohan lapsimorsian?

Olikohan puolisosi lapsisulhanen?

Vierailija
24/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö ei ole 20 vaan 23 ainakin jo. Jos olisi yliopistoon mennyt olisi opinnot loppusuoralla.  Tyttäreni oli tuonikäisenä jo kesäkandina terveyskeskuksessa eikä voinut enää olla "kaunis tyttölapsi." 

Vierailija
25/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pihalla. Monellakin tapaa. Jos on itse ollut vähä-älyisen tasolla parikymppisenä, ei pidä olettaa, että muutkin ovat.

Vierailija
26/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole samanlaisia kuin sinä. 

Vierailija
27/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on pihalla. Monellakin tapaa. Jos on itse ollut vähä-älyisen tasolla parikymppisenä, ei pidä olettaa, että muutkin ovat.

Ap:n kohdalla ongelma on se, ettei hän ole yhtään aikuistunut, vaikka tämäkin aloitus on tehty 13 vuotta sitten. 

Vierailija
28/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikuistuin 15-vuotiaana kun siihen aikaan lähdettiin itsensä elättämään.  Piti osata olla työpaikan sääntöjen mukaan.

Eikä ollut rikasta isää joka omisi syytänyt lakimiehelle rahansa "kun mun tytär on lapsi vielä, kyllä aikuisten pitäis ymmärtää  " ( uotin sanoja.

Vierailija
29/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä provosoiduin tästä. Muutin 16-vuotiaan omaan asuntoon. Sitä ennen olin jo muutaman vuoden itse pessyt pyykkini, ruokani, hoitanut kouluni ja kaikenmuunkin kodinhoitoon liittyvän. Samaan aikaan vanhempani vetivät viinaa minkä kerkesivät. Ei ehtinyt paljon olemaan lapsi, ei. 

Tosiaan 16-vuotiaana pääsin muuttamaan omaan asuntoon sossun tukemana (lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, jossa ei ollut vapaita paikkoja perhekodeissa, eikä lastenkotia koettu minun paikakseni). 18-vuotiaana sitten tein töitäkin opiskelun ohessa, kun sossun avustus loppui enkä opintolainaa halunnut ottaa. Nyt 23-vuotiaana yo-paperit ja ammattitutkinto takataskussa koen vihdoin olevani vapaa suuremmista velvoitteista. Saan tehdä juuri niinkuin minä haluan juuri niinkuin miten haluan. Onneksenne haluan tällä hetkellä tehdä töitä, jossain vaiheessa otan taas pidempää lomaa ja bailaan sydämeni kyllyydestä. 

En koe, että olisin saanut olla lapsi enää 12 vu

Ajattelu kehittyy yhä, vaikka ulkoisesti toimii kuin aikuinen. 

Vierailija
30/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, nuoria aikuisia ovat. Aivot kehittyvät tosin vielä kolmekymppiseksi asti. 

Vierailija
31/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, nuoria aikuisia ovat. Aivot kehittyvät tosin vielä kolmekymppiseksi asti. 

Eivätkä kehity.

Vierailija
32/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä joskus 23-vuotiaana jo huomasi, että 20-vuotiaiden puheet olivat vielä sitä vauvatasoa. Mutta yksilöiden välillä voi silti olla hurjia eroja.

Vierailija
33/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 12 vuotiaana jo ulkotöihin ja 15 vee virallisiin töihin koulun ohella. Parikymppisenä olin jo kotoa muuttanut poijjes. Huhhuh, että kakskymppinen on muka lapsi, kaikkea sitä kuulekiin !!

Vierailija
34/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä kehity.

Totta. Kaikilla ei  tosiaan kehity, kuten sinustakin huomaa. Hyvä tarkennus. 

Vierailija
35/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä kehity.

https://www.theguardian.com/science/2025/nov/25/brain-human-cognitive-d…

https://www.bbc.com/news/newsbeat-47622059

Vierailija
36/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on jäänyt lapsen kehitysasteelle, jos häneltä ei ole koskaan vaadittu mitään. 

Vierailija
37/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin 12 vuotiaana jo ulkotöihin ja 15 vee virallisiin töihin koulun ohella. Parikymppisenä olin jo kotoa muuttanut poijjes. Huhhuh, että kakskymppinen on muka lapsi, kaikkea sitä kuulekiin !!

Nyt ei puhuta 1800-luvusta, jolloin sinä elit nuoruuttasi ja hiihdit susia pakoon 15km kesät talvet. 2020-luvulla parikymppiset ovat hyvin usein ihan pentuja vielä. 

Vierailija
38/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei puhuta 1800-luvusta, jolloin sinä elit nuoruuttasi ja hiihdit susia pakoon 15km kesät talvet. 2020-luvulla parikymppiset ovat hyvin usein ihan pentuja vielä. 

Eivät todellakaan ole. Ihan fiksuja nuoria aikuisia on suurin osa.

Vierailija
39/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin baareissa ravaamisen itse 20-vuotiaana, kun olin sitä mieltä että skene on parissa vuodessa nähty ja loppuunkaluttu.

Vierailija
40/88 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan ole. Ihan fiksuja nuoria aikuisia on suurin osa.

Todellakin ovat. Ei tarvitse kuin vähän katsoa uutisointia niin huomaa, miten lapsellisia parikymppiset vielä ovat. Persuissa sama jatkuu vielä 5kymppisilläkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi