Mielipiteitä: PITÄÄKÖ mun tehdä jotain itsenäistä? Käydä töissä? Luoda uraa? Mitä?
Eli tilanne seuraava: Olen 29-vuotias yhden ekaluokkalaisen äti. Olen opiskellut lapseni leikki-ikä vuosina filosofian kandiksi ja nyt olen jatkamassa maisteriksi (tarkoitus olisi valmistua vielä vuoden sisään). Tämän jälkeen minulla on sekä FM-tutkinto että pedagoginen pätevyys (+ 35 ov aineenopettajan koulutuslinjalta maisterin tutkinnon päälle). Olen kasvattanut lapseni lähemmäs 4. ikävuoteen asti täysin yksin (lapsen bioisä ei koskaan halunnut olla tekemisissä meidän kanssamme). Olen myös tehnyt osa-aikaisia töitä läpi koko opiskeluiden, joten työkokemusta alaani sivuten löytyy. Olen siis täysin omavaraiseksi oppinut, niin henkisesti, taloudellisesti kuin käytännössäkin. Ja voisin aivan hyvin luoda hyvänkin uran.
Nyt on kuitenkin niin, että olen viimeiset reilun kolme vuotta seurustellut ihanan miehen kanssa (suhteemme on romanttinen, eroottinen, ihana, tasa-arvoinen, avoin, luottamuksellinen ja kaikkea muutakin mahdollista!) Uusi mieheni on aika vakaavarainen! Ts. hän on RIKAS. Olemme menossa naimisiin kesällä 08, eikä hän halua kuulla puhuttavankaan avioehdosta. Taloudellinen tilanteeni on siis turvattu tulevaisuudessa, kävi ihmissuhteessa miten kävi (ja tietysti uskon ja toivon, että olemme yhdessä ikuisesti). Lisäksi oma äitini (isäni on kuollut jo aiemmin) on varakas, ja huonossa fyysisessä kunnossa. Olen ainoa perillinen, ja vaikka tietysti toivon äitini elävän vielä vuosikausia, realistisesti ajatellen tiedän periväni hänetkin lähivuosina.
Nyt kysynkin: Onko ihmisen meidän kulttuurissamme PAKKO tehdä töitä? Onko pakko olla ura tai ammatti, jos käytännössä rahallisesti pärjäisi lopun elämäänsä? En halua tehdä paljon lapsia ja olla kotiäitinä, joten kyse on vain minusta itsestäni. En vain ole niin intohimoisesti kiinnostunut mistään, että haluaisin työskennellä millään saralla, jos ei ole pakko!
Ja kysehän ei ole siitä, että jäisin kotiin kasvattamaan persettä sohvalle. Keksin MILJOONA inspiroivaa asiaa, joita voisin todella nautinnolla ja antaumuksella tehdä kokonaisen työpäivän joka päivä, ainoa vaan, että ne eivät ole palkkatyötä. Kävisin ihan missä vaan vapaaehtoistyössä, mihin minut hyväksyttäisiin; lukisin hesaria vanhuksille vanhainkodissa, leikkisin lasten kanssa lastensairaalassa. Järjestäisin tapahtumia alueeni pienille koululaisille. Organisoisin hyväntekeväisyys-tempauksia (minulla on vaikka kuinka monta ihan toteutettavissa olevaa ideaa). Ja sitten vielä toteuttaisin intohimojani: maalaisin ja kirjoittaisin.
Mutta mitä ihmiset sanovat, jos sanon vain olevani kotona. Kirjoittavani, syöttäväni mummoja vapaaehtoisena ja osallistuvani vanhempainyhdistyksen toimintaan. Minusta jotenkin tuntuu, että meidän maassa se ei ihan käy.
Kävisittekö te töissä, jos ei taloudellisesti olisi pakko? Vai mitä tekisitte? Ja nyt siis kyse ei ole hoitovapaalla olemisesta/kotiÄITIYDESTÄ. Oletetaan, että lapsi/lapset ovat jo isompia...
Kommentit (10)
Mitä sun miehesi tekisi, kävisi edelleen töissä ja elättäisi sinut? Ei se sun äidin perintö varmaan ikuisesti kestä? Miksi juuri sinä, eikä miehesi saisi laistaa oman rahallisen osuutensa hoitamisesta perheessä? Millaisen mallin annat lapsellesi työnteosta? Millaisia paineita luot lapsellesi mahdollisena omaan perheensä ainoana elättäjän, jos ei " päsekään yhtä hyviin ja rahakkaisiin naimisiin" ?
Töitä ei välttämättä tartteis tehdä, ja silti ois säännölliset tulot. Mut todellakin MUUT ihmiset ei sitä ymmärrä ja aina saa olla selvittämässä tilannetta. Nyt opiskelen, melkeimpä opiskelun ilosta, että saan olla ns. tavallinen ihminen. Tilanne on hankala tiedän. Mutta kuuntele itseäsi ja tee niinkuin susta itsestäs parhaalta tuntuu. Toi on hyvä pointti, et sulla on hyvä koulutus ns. tueksi ettet ole aivan miehen elätti.
Sulla on täysi oikeus elää oman näköisesi elämä! Ja nuo sun ideat vapaaehtoistyöstä, on sekin työtä!
Minusta ajattelet hienosti etkä ole mitenkään kummallinen!
Anna mennä vaan!
Täysin sydämin, tee mitä haluat tehdä, mikä tuo iloa sinulla ja muille kun siihen kerran on noin hyvät mahdollisuudet!!
Ap:n kysymykseen, teet niin kuin hyvältä tuntuu.
Tuossa tilanteessa minä ainakin tekisin juuri niitä vapaaehtois/ hyväntekeväisyyshommia, olisin läsnä lapsen arjessa ja nauttisin.
Miksi sinusta pitäisi mennä töihin? Vaan se takia ettet joudu selittämään omia ratkaisuja kenellekään?
Minä olen FM ja kotiäiti, kaksi lasta, aika pieniä vielä. Aion olla kotona kyllä ainakin siihen, kun pienempikin on alaluokilla. Ei tämä rikos ole.
Ja vapaaehtoistyö korvaa sitten ne yhteiskunnalta uupuvat verotulot, jotka tulisivat sinun käydessäsi palkkatöissä. Toisaalta yhteiskunta on antanut sinulle ilmaisen koulutuksen, joka nyt jää tavallaan käyttämättä koska et tuota niitä verotuloja. Mutta toisaalta jos elät fiksusti ja iloa kanssaihmisille tuottaen ja ehkä suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin investoiden, niin eiköhän se siitä tasaannu :)
Arvostan itseäni urani kautta ja pidän työn tekemisestä. Sinä olet kertomasi mukaan erilainen, suosittelen että nautit elämästäsi kotona, jos siltä tuntuu!!! Kannatan toki maisterin tutkinnon loppuunsuorittamista, jos joskus tulet toisiin ajatuksiin.
Älä välitä siitä jos ja kun kateelliset varmasti tulevaisuudessa paheksuvat valintaasi!
Pääasiahan ei ole se, käytkö ansiotyössä vai et, vaan siitä, teetkö elämässäsi jotain SINULLE ITSELLESI MERKITYKSELLISTÄ puuhaa, olipa se sitten ansiotyötä/postimerkkien keräilyä/puutarhanhoitoa/karaokelaulua/kirjan kirjoittamista/runojen rustaamista/laulujen lallatusta/ vapaaehtoistyötä orpolasten tms. hyväksi tai mitä tahansa muuta. Kyse on siitä, teetko jotain, mistä tunnet nauttivasi ja mistä tunnet, että sillä on sinun elämässäsi suuri merkitys.