Pahin takapajula, missä olet Suomessa viettänyt aikaa?
Siis ei mikään ohikulkumatkan varrelle osunut, vaan paikka, jossa olet joutunut olemaan pidempään jostain syystä?
Itselle ei tule mieleen tällaista, mutta haluaisin tietää muiden kokemuksia.
Kommentit (155)
Savolaiset ovat noin keskimäärin kamalaa porukkaa. Umpikieroja ihmisiä, jotka juoruilevat ja laskevat leppoisaa leikkiä muista ihmisistä. Itseään eivät kestä arvostella. Usein ovat myös hyvin rasistisia ja ennakkoluuloisia kaikelle uudelle johtuen omista mitättömän pyöreistä ympyröistä. Sinne minua ei saa kirveelläkään, enkä ikinä haluaisi savoilaista työkaveria. On hyvin ikäviä kokemuksia menneisyydessä heikäläisistä. Kenestä muuten savolainen huumori " onko Mikeliin mänijöitä, juna men justiinsa" on hauskaa...
Tätä juuri tarkoitin savolaisella huumorintajulla.
Juuri puhuttiin duunissa, että savolainen työkaveri on pahinta mitä voi tiimiä kohdata. Hämäläiset, pohjanmaalaiste, karjalaiset, lappilaiset - kaikki ovat keskimäärin ominaisuuksiltaanh yhteistyökykyisiä. Savolaisten kanssa on vaikea ei-savolaisen tulla toimeen.
Itse olen Oulusta Helsinkiin muuttanut, omaa murrettani ylpeästi puhuva " tsadilainen" . Helsinki on kiva paikka, Oulu rakkain.
Kuoleva kunta keskellä ei mitään. Kuopioon runsaat 90 km ja Viitasaaren kaupunkiin matkaa myös melkoissti. Ollut tosi hektinen kylä viime vuosituhannen puolivälissä, mutta ensimmäisen radion tuominen kirkonkylän ökyimpään taloon aiheutti maailmankuvan avartumisen ja massamuuon kaupunkeihin.
Kesäisin suhteellisen vilkas paikkakunta = kaksi kesämökkituristia ässämarketin jonossa. Väestöstä suurin osa alkaa siirtyä paikallisen terveyskeskuksen vuodeosaston hoteisiin.
Minulla oli maaseudusta aika rajallisesti kokemuksia, kun aloitin yhteisen elämän mouhijärveläisen miehen kanssa. Oli aika hätkähdyttävää törmätä siihen maaseutuyhteisöön, jossa naisen paikka edelleen on kyökissä ja juhlissa miehet ja naiset istuskelevat erikseen pirtissä.
En usko tietenkään, että Mouhijärvi olisi erityisen Perä-Miukkula, vaan aika tyypillinen pieni maaseutukunta. MINULLA nyt vaan ei muualta ole kokemuksia ja henkilökohtaisia kokemuksiahan ap:n kysymys koski.
takapajulat missä on ollut niihin liittyy parhaimmat muistot..
Kärsämäki ja aivan erityisesti yks " perukka" siellä. Täynnä pervoja, hulluja, lestoja ym. outoa sakkia!
Lapsena kävimme siellä silloin tällöin, ja joka kerta se tuntui yhtä ahdasmieliseltä ja tympeältä paikalta.
Aiheesta Helsinki - takapajula vai ei?
Takapajula on paikka jossa ei kehitytä tai yritetä mennä eteenpäin, vaan kaikki tehdään niinkuin on vuosisatojen ajan tehty. Kullakin on roolinsa ja totutusta käyttäytymisestä ei saa poiketa. Ahdasmielisyys on vallitseva olotila. Minusta nämä ajatukset eivät sovi Helsinkiin, jossa kuitenkin on kova pyrkimys yrittämiseen ja yhteisten asioiden kehittämiseen.
Kun tulee Helsinkiin, ei kannattaisi ottaa mitään ihme asenteita, että tää on ihan tympeä paikka tai sitten se toinen ääripää, että täällä asuminen itsessään tekisi ihmisestä jotenkin paremman, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Puoli miljoonaa suomalaista asuu Helsingissä, siinä on sakkia ihan joka lähtöön. Ei ole sosiaalista pakkoa olla tietynlainen, vaan saa olla just sitä mitä on. Helsingin kaduilla kävellessä olo on vapaa.
Olin töissä puoli vuotta. Muutama hassu talo kylänraitilla ja juoppoja sijoitettuna, kun haluttu pois Virtain kaupungin kaduilta.
Päh.
Aivan järkyttävä paikka, en yhtään ihmettele että muualla Ruotsissa esiintyy niin paljon Tukholma-vihaa. Nyt ihana asua Uumajassa.
en jaksaisi kuunnella mieheni sukulaisten mollausta siitä, miten kauhea paikka helsinki on.
Helsinkiä saa mollata, mutta jos minä ääneen sanoisin, etten voisi kuvitellakaan eläväni heidän maaseutupitäjässään, saisivat varmaan sydärin..:)
Ja ne tuntuvat olevan Helsinki ja Turku. Ihan näin ulkopuolisena olen tehnyt tämän havainnon.
Ovatkohan nämä paikat vain niin täydellisiä ja kauniitä ja menestyviä, että herättävät ulkopuolisissa kateutta joka verhotaan ilkeämieliseen panetteluun ;D
Kun tulee Helsinkiin, ei kannattaisi ottaa mitään ihme asenteita, että tää on ihan tympeä paikka
tuohon " savolainen" -sanan paikalle vois hyvin laittaa AV-mamma?
" Savolaiset ovat noin keskimäärin kamalaa porukkaa. Umpikieroja ihmisiä, jotka juoruilevat ja laskevat leppoisaa leikkiä muista ihmisistä. Itseään eivät kestä arvostella. Usein ovat myös hyvin rasistisia ja ennakkoluuloisia kaikelle uudelle johtuen omista mitättömän pyöreistä ympyröistä. Sinne minua ei saa kirveelläkään, enkä ikinä haluaisi savoilaista työkaveria. On hyvin ikäviä kokemuksia menneisyydessä heikäläisistä. Kenestä muuten savolainen huumori " onko Mikeliin mänijöitä, juna men justiinsa" on hauskaa..."
Muutenkin Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala - hui!
Puheesta ei tulisi loppua, jos joka bussimatkalla olisi rupateltava vierustoverin kanssa. Kun näitä ihmisiä on sen verran enemmän kuin maalaistaajamissa. Kiireen tuntu syntyy tekemisen meiningistä sekä ihan niinkin käytännöllisestä syystä, että on ehdittävä esim. ratikasta johonkin tiettyyn bussiin.
En suostu uskomaan, että nimenomaan Helsinkiin olisi kasautunut kaikkein epäkohteliain ja ylimielisin väestönosa. Toisaalta Helsingin lähiöissä on ns. kylämeininkiä. Tunnetaan naapurit, rupatellaan ostarilla ja on jos jonkinnäköistä harrastepiiriä.
Helsinkiin olisi kasautunut kaikkein epäkohteliain ja ylimielisin väestönosa
Kertoo paikasta aika paljon se, että siellä ei ole pankkiautomaattia eikä Alkoa, joka on yleensä pienimmissäkin paikoissa.