Tarvitseeko pikkuvauva lainkaan talvihaalaria?
Jäin miettimään tarvitseeko pikkuvauva-aikana oikeastaan lainkaan varsinaista talvihaalaria. Lämpöpussi tuntuu kätevämmältä, kun ei tarvitse survoa jalkoja lahkeisiin - ja jalatkin pysyvät kivan lämpiminä vierekkäin :) Lämpöpussi on helpompi kaukalossakin, jos vain turvavyön aukot löytyy.
Edellisellä talvivauvalla oli pieni haalari, mutta emme saaneet sitä edes mahtumaan kaukaloon (turvavyöt eivät ylettäneet :O), eikä sitä juuri muutenkaan tullut käytettyä. Tulokkaalle olen hankkinut vain tod. lämpimän kaukalopussin.
Mitä mieltä te muut; onko talvihaalari kätevä pienellä vauvalla vai ei? Mikä mielestänne paras talviverme pikkuvauvalle :)
Kommentit (8)
Meidän neiti syntyi lokakuussa, ja onneksi ei ostettu itse mitään toppahaalaria, sillä lainassa oli yks, jota käytettiin varmaan kerran... Oivallisia oli käytössä läpi talven fleece-haalarit, meillä oli muutamaakin eri kokoa, mutta se ei ehkä ole ihan välttämätöntä ;) Mutta tosiaan, autossa tuli aina kaukalossa äkkiä lämmin, ja meidän tyttö ainakin hermostui heti, jos oli liian kuuma. Ja jos autolla liikutaan, ollaan yleensä menossa lämpimästä kotoa joka lämpimään kauppaan tai vaikka kylään. Ja vaunuissa pärjättiin myös fleece haalarissa, kun tyttö oli makkuupussissa ja vaunuissa pehmeä koppa. Ihan kaikkein kovimmilla pakkasilla oli alla lampaantalja tai vaihtoehtoisesti jotain villavaatetta sisävaatteiden ja haalarin välissä. Pääsääntöisesti kuitenkin täällä etelässä ei tarvittu mitään muuta kuin sisävaatteet ja fleece tms. haalari ja se makuupussi. Meillä tosin oli käytössä äp-pussin lisäksi myös Haglöfsin baby-makuupussi, joka on myös aika lämmin :)
Mä oon aina ihmetellyt, mihin niitä toppahaalareita pikkuvauvalla tarvitaan ;) Kaupassa näkee talvella niitä vauvoja, jotka on sullottu toppahaalarit päällä kaukaloon ja sitten ne huutaa naama punasena siellä marketissa kun on hiki...
t. Ope ja tyttö joka ens talvene taitaa jo sen " kunnon" haalarinkin tarvita ;)
Meillä riitti viime talvena ensin kevyttoppahaalari ja sen jälkeen fleecepuku. Lisäksi peittoa tarpeen mukaan.
Varmaan ei tarvitse ostaa, jos saa äitiyspakkauksen haalarin eikä välitä siitä, että se on iso (vaikka uudessa taitaa olla aiempaa pienempi koko).
Meillä tyttö syntyi marraskuun alussa, ja saatiin käytettynä 68-koon haalari. Sitä käytettiin pakkasilla joka päivä + tyttö oli vaunuissa kopassa ja makuupussissa. Ulkoltiin siis päivittäin vaunuilla. Pahimmilla pakkasilla noiden lisäksi oli villapuku ja fleese-villaviltti ja villashaali kopan ympärillä, kun oltiin vähän pohjoisempana (itse asumme Pirkanmaalla). Meidän haalari oli muistaakseni Lindexiltä tai Kappahlista ja mahtui kyllä ihan hyvin kaukalossakin tytön päälle. Äitiyspakkauksen haalari oli koko talven liian iso, joten ei käytetty kuin ihan kovimmilla pakkasilla, koska oli vielä tuota toista haalaria lämpimämpi.
Toki lämpöpussilla voi korvata haalarin, mutta minä en olisi viime talvena haalarista luopunut. Tosin meillä ei ollut lämpöpussia... :)
En tietysti voi sanoa tarvitseeko vai eikö tarvitse...mutta meillä on kyllä ollut kaikilla lapsilla talvihaalarit käytössä, enkä siitä luovu tämän nuorimmankaan kohdalla. Asumme Keski-Suomessa ja meillä voi olla todella kovatkin pakkaset, tosin enhän vie lasta ulos nukkumaan kovalla pakkasella, mutta en todellakaan aio viettää koko talvea sisällä, vaan kulkea niin kuin ennenkin autolla.
Meillä lapset ovat olleet iso kokoisia joten kaukalo ei ole meillä toiminut kovin pitkään.Joten vauvan joutuu kantamaan autossa olevaan turvaistuimeen.Ja minulle ei tulisi mieleenkään 20 pakkasilla viedä lasta ilman talvihaalaria pihalle. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Talvihaalari minusta suojaa kuitenkin hyvin pakkaselta ja sekä siltä kovalta viimalta jota talvellakin saattaa olla.
Kaksosmamma ja 4 lapsukaista
Ihan jo vaikka siksi, että vaikka vauva olisi ihanasti turvassa lämpimässä pesässsään vaununkopassa - niin entä jos hermostuu kesken lenkin? On aika paljon kivempi ottaa asialliseen lämpimään haalariin puettu vauva syliin hoidettavaksi ja hytkyteltäväksi kuin kääriä kopan pohjalta monta kerrosta toppapussia, peittoa ym. Eihän kukaan kuitenkaan tohtisi kunnon pakkasilla ottaa vauvaa ulos vaunusta pelkässä fleece/kevyttoppahaalarissa.
:) ONNANNAA, neljän äiti.
Esikoisen kanssa talvihaalari oli tarpeeseen, pussissa ei olisi voinut ottaa kantoliinaan. Ei siis viihtynyt vaunuissa makuultaan kuin uniaikaan ja pakko oli muihinkin aikoihin päästä liikkumaan (mentiin neuvolaan aina kävellen ym.). Liinassa viihtyi hyvin, kun näki muutakin kuin vaunukopan. Liinailevalle vauvalle haalari oli paras. Liinasta laskin aina vaunuihin, kun nukahti kunnolla.
En tiedä, miten tämän toisen kanssa käy..
Västis
Tulevalle vauvalle on hankittuna erittäin lämmin lämpöpussi, jonka lisäksi ei paljon muuta vaatetta tarvitse (oikein kylmällä ilmalla lisää vaatetta tietysti alle). Siinä luulisin kätevästi nostavani vauvan vaunuista, vaikka olisikin kylmää. Haalareita kuitenkin löytyy esikoisen ajalta, jos tuntuukin kätevämmältä palata niihin. Saa nähdä mitä käytäntö osoittaa :)
AP
ettei tarvitse. Vaunuihun voi pukea lämpöisesti ja ainakin meillä molemmat vauvat olleet todella kuumaverisiä. hiki päässä lähes pelkissä sisävaatteissa, kun on makuupussissa vaunuun laittanut. todellä kylmällä olen laittanut fleecepeiton (on LÄMMIN!) päälle ja taljan alle. Meillä ollut brion vaunut ja ainakin ne on lämpöiset (kova koppa).
haalarin kanssa on vaikea laittaa kaukaloon, me käytimme fleecehaalaria ja peitto päälle. Auton lämmettyä on avattu haalari ja otettu peitto pois.
eroja toki on, mutta ahdasta haalarin ja makuupussin kanssa vaunuissa tulee, meidän vauvat eivät viihdy ahtaissa paikoissa (esim sairaalan vauvasänky).