Urputusta äitiysvaatteista
Kävin katsastamassa äitiysvaatetarjontaa ja petyin pahan kerran. Viisi vuotta sitten, kun odotin esikoistani, vaatteita oli tarjolla harvemmassa liikkeessä, mutta mielestäni valikoima oli silti parempi. Nyt kävin läpi viisi eri liikettä (H&M, Lindex, KappAhl, Zara, Stockmann) ja joka paikassa äitiyshousutarjonta rajoittui lähes yksinomaan lantiomallisiin farkkuihin, joihin oli ommeltu trikoinen kaistale mahan kohdalle. Nekin harvat housut, jotka eivät olleet farkkuja, olivat tätä samaa mallia. Lisäksi kaikki housut, joita löysin, oli tuota trikoo-osaa lukuunottamatta ommeltu täysin joustamattomasta kankaasta. Jos nyt sattuisi painoa tulemaan muuallekin kuin siihen mahan kohdalle, niin eihän tuollaiset housut mahdu koko raskautta tai ainakin alkavat puristaa ikävästi, varsinkin kun lahkeet olivat useimmissa malleissa aika kapeat.
Nyt ymmärrän paremmin, kun ihmiset ovat täällä kyselleet, mitä vaatteita käyttää silloin, kun äitiysvaatteet ovat vielä liian suuria, mutta omat vanhat vaatteet pieniä. Kun siis vielä viisi vuotta sitten kaikki äitiysvaatteeni olivat stretch-kankaisia, mahan yli kunnolla ulottuvia ja koko vielä kuminauhoilla säädettävä. Kävivät hyvin jo siinä vaiheessa, kun maha vasta alkoi kasvaa, että sitten loppuraskaudessa ja vielä synnytyksen jälkeenkin, kun maha ei ollut vielä vetäytynyt entisiin mittoihinsa. Eihän näissä nykymalleissa ole minkäänlaista säätömahdollisuutta! Sitä paitsi tuo trikooyläosa ei edes tarjoa mahalle kunnon tukea, toisin kuin napakampaa kangasta oleva, mutta kuitenkin joustava, säädettävä yläosa.
Jos joku nyt tietää, mistä saisi tuollaisia " vanhanmallisia" äitiysvaatteita, niin olisin tiedosta kiitollinen. On ne omat vanhat vaatteet jo tullut kierrätettyä eteenpäin. Silloin viimeksi kun löytyi sopivia vaatteita ihan helposti, niin en osannut kuvitellakaan, että olisi pitänyt säästää vanhat vaatteet, koska äitiysvaatetarjonta menee niin huonoksi. Pitääkö tässä lähteä kirpputoreja katsastamaan vai mikä avuksi?
Kommentit (27)
Minä taas ilokseni olen löytänyt vaikka kuinka ihania vaatteita! :) Tosin H&M -Lindex-linjalta en oikein mitään, joten kyllä niistä hyvin istuvista saa maksaakin...
Bebes on suosikkini, lisäksi siistejä ja mukavia vaatteita löysin nettikaupasta nimeltä Bebelane (www.bebelane.com). Missy Momilta olen myös tilannut jotain, tosin koot vaihtelee mielestäni jonkin verran joten sovittaa pitää, ja välillä vaihtaa isompaan/pienempään.
Nyt on tosin vielä edessä sopivien talvivaatteiden etsintä, kun edellisen raskauden aikaan en niitä tarvinnut. Mistähän löytäisi parhaimmat ja edullisimmat äitiyssukkahousut / pitkikset (näistä en viitsi paljon maksaa) sekä sitten se ulkovaatekysymys...?
Bebelanessa näytti olevan tosi kivoja vaatteita. Bebes olikin jo entuudestaan tuttu.
Voin yhtyä urputukseen: H&M:n housuissa on ihme mitotus: normaali vaatekokoni L on H&M:n äitiyshousuissa valtava. Lindeksin housuissa on resori, joka valuu ja housut venyvät käytössä yhden päivän aikana n. kaksi kokoa. Kaikki vaatteeni siis roikkuvat. Parhaat äitiysvaatteeni olenkin löytänyt käytettyinä: äitiysfarkut, joissa farkkukangasta mahan päälle asti 3 eurolla ja juuri huuto.netistä täydellisesti istuvat samettihousut kympillä. Molemmat Lindexin jotain vanhaa mallistoa. Vaikka olenkin ensimmäistä kertaa raskaana, voin uskoa, että äitiysvaatteet olivat ennen parempia. Tai ainakin paremmin mitoitettuja, vaikka eivät ehkä yhtä trendikkäistä olleetkaan. Ja kaiken huipuksi kotikaupungissani ei myydä muita äitiyshousuja kuin farkkuja. Missä ovat asialliset työhousut? Ratkaisin pitkähihaisten äitiyspaitojen puutteen ostamalla pari pitkää neuletakkia, joita pidän hihattomien ja lyhythihaisten pitkien t-paitojen päällä. Toistaiseksi tarkenen, mutta mitäs jos tulee lunta ja pakkasta jo marraskuussa?
Oikeastaan suurin ongelmani on nuukuus: miksi maksaa 70 euroa housuista, joiden käyttötarve on 3 kuukautta. Varsinkin kun en voi olla varma, että tulen enää toista kertaa raskaaksi. Ihmeitä kun ei yleensä tapahdu kuin kerran...
annaliinu rv 28
Amidaalia:
Lyhythihaisia on paljon enemmän jostain syystä
Kaikki paidat on melkein t-paitoja. Huutonetistä olen huutanut ja olen ollut tyytyväinen. Tässä raskaudessa (alussa vielä) olen katsellut äitiysvaatteita, kolmessa muussa en ostanut ollenkaan ja pärjäsin hyvin. Alushousut oli ainoat jotka oli kuin tortillat rullalla, ja nyt olenkin hankkinut ihan oikeita mamma alkkareita :)
Henkseleiden kanssa ei tule ongelmaa valuvien housujen kanssa. Maksavat n. 10 euroa (kannattaa katsoa miestenosastolta).
Itse käytän pitkähihaisen ja t-paidan välissä, eivätkä siksi edes näy minnekään. Kätevää!
Hei,
Hieman aiheen vierestä, mutta pakko kysyä. Viestissä puhuttiin Zaran äitiysvaatteista, onko siis Hesan Zaran liikkeessä mammavaatteita? Miten mulla on mennyt kokonaan ohi, nyt ostoksille...:)
Lyhythihaisia on paljon enemmän jostain syystä