Tuntuuko minusta vain, vai onko suunnilleen joka toisella lapsella hampaiden oikomishoito käynnissä?!
Toisella omalla lapsellanikin on ja toiselle todennäköisesti aloitetaan, jos antaa aloittaa.
Omko kellään lasta, jolle ei olisi ainakin ehdotettu hampaiden oikomishoitoa? Mitä seurauksia siitä on jos sitä oikomishoitoa ei alota? Itsellä ihan vino purenta, muttei minulle ole koskaan ollut mitään haittaa siitä, tietääkseni...
Jos paikalla hammaslääkäreitä, hammashoitajia, niin mielellään kuulisin perusteluja miksi nykyään niin monella on okomishoito ja mitä hyötyä siitä on? Tai haittaa jos sitä ei aloita?
Kommentit (10)
Etkö tajua miten tärkeä asia on hyvät ja suorat hampaat? Ei se ole pelkkä esteettinen juttu (joka on kyllä tosi tärkeää!) vaan myös purenta, hampaiden kunto.
Onneksi Suomessa hoidetaan lapsiemme hampaat kuntoon!
Minun ja mieheni hampaat on oiottu lapsena. Poikamme hampaat on oiottu kaksi kertaa ja kolmaskin kerta olisi pitänyt se tehdä, mutta poika ei enää halunnut. Yhden tytön oikominen päättyi juuri keväällä ja yhdellä tytöllä on massiivinen oikominen käynnissä. Monenlaista operaatiota on jo tehty ja monta vaihetta vielä edessä. Kahden lapsen hampaita ei ole oiottu. Toinen on 14-vuotias ja hampaat suorat ja purenta hyvä. Toinen on 5-vuotias eikä vielä tietoa, miten hänen hampaittensa käy. Mutta siis keskimäärin ei varmaankaan läheskään joka toisen hampaita oiota. Tyttöni luokalta vain muutaman hampaita oiotaan hänen lisäkseen.
olen niin katkera siitä, että nämä petoeläintyyliset hampaani jätettiin aikanaan oikomatta! Ei siis voi sanoa ässää kunnolla, ei saa syötyä spaghettia, ei voi hymyillä valokuvissa ja vähän väliä on huulet ruvella, kun jäävät hampaiden väliin. Onneksi lapseni elää nykyaikaa! Taidan mennä hoitoon vanhoilla päivilläni minäkin...
Vierailija:
olen niin katkera siitä, että nämä petoeläintyyliset hampaani jätettiin aikanaan oikomatta! Ei siis voi sanoa ässää kunnolla, ei saa syötyä spaghettia, ei voi hymyillä valokuvissa ja vähän väliä on huulet ruvella, kun jäävät hampaiden väliin. Onneksi lapseni elää nykyaikaa! Taidan mennä hoitoon vanhoilla päivilläni minäkin...
molempien luokalla ainakin puolella on yöraudat. Ihan hyvä asia mielestäni. Näin oulussa
Ihan vaan kaikkein hankalimmat tapaukset pitäisi oikoa. Ei mitään sellaisia, että kulmahampaat ovat hieman pois rivistä. Tuhlausta.
Tai ei kait sitä varsinaisesti oiota, mutta jotain toimenpiteitä kait voi tehdä että rako saatu umpeen.
Meidän pojalla oli maitohampaiden välissä rako, ja nyt näyttäisi tulevan myös rautahampaiden väliin.
Eipä siitä mitään varsinaista haittaa ole, mutta voipi joskus ruveta poikaa itseään häiritsemään.
Vanhimmalla tytöllä aloitetiin oikominen kun vein hänet hammaslääkäriin kovan nirskuttelun takia. Hänellä oli aivan yli upea suora hammasrivi, mutta yllätys kun otetiin kuvat miksi nirskuttaa, olikin toinen kulmahampaista (siis puhkeamaton pysyvä) menossa suoraan kohti etuhampaan paikkaa,sekä huomarrava ristipurenta. Oli ehtinyt jo vaurioittamaan etuhammasta. Iso leikkaus oli tytöllä edessä, suussa oli ankkuria, kultaketjua, raudat ja noiden vempeleiden päälle vielä yöraudat!!!!!
En tiedä koska hoitohenkilökunta olisi asian huomannut, kaunis hammasrivistö ei ilmeisesti herättänyt mitään epäilystä ettei kaikki ole ok. Tyttömme oli 13 v kun hoito aloitettiin.
Nyt oikomishoidot loppu, hymy on kaunis muttei niin suora ja virheettömän näköinen kuin ennen rautoja.
Tästä olen vääntänyt kättä hammaslääkärien kanssa, mutta ei niin ei.
Ja mitä vähemmän lapsia imetetään, sitä varmemmin tulee purentavaivoja.
Vierailija: