Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatustuen pienentämisestä

06.09.2007 |

Onko kenelläkään kokemusta tilanteesta, jossa etävanhemman tulot ovat pienentyneet elatussopimuksen tekemisen jälkeen? Sopimus on tehty v. 2001, elarit yhdestä lapsesta 170 e/kk, joka silloin oli noin 10 % tuloista, luultavasti netto-, en ole ihan varma. Nyt nettotulot ovat jotain 1200-1400 e/kk ja epäsäännölliset. Elatusvelvollinen on uusissa naimisissa ja uudesta liitosta yksi lapsi.

Entä vaikuttaako näihin asioihin se, onko elatusvelvollisella omistus- vai vuokra-asunto? Omistusasunnosta vielä reippaasti velkaa, joka yhteistä nykyisen puolison kanssa.

Haluaisin kannanottoa näihin asioihin ja lisäksi kokemuksia tilanteesta, jossa olet/exäsi on yrittänyt pienentää elatusapusummaa.

Kommentit (5)

1/5 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antaisi periksi. Jos exä veisi asian oikeuteen, sitten veisi. Sinä saat oikeusaputoimistosta ilmaisen oikeusavustajan.

Vierailija
2/5 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis tässä kuviossa en ole elatusapua saava osapuoli, vaan mieheni maksaa elatusapua ex-liiton lapsestaan ja tämän meidän nykyisen perheen talousasioita pohdin. Summat tuskin kuitenkaan ovat niin suuria että kukaan jaksaisi pilata kohtalaisen hyvin toimivaa erponnut perhe/uusperhe -kuviota millään käräjöinnillä...

Mietin vain sitä, onko olemassa jotain sääntöä, kuinka paljon elatusavun maksajan tulojen pitää pienentyä ennen kuin elatusapua voi rukata alaspäin? Tietääkö joku? Voiko elatusapua ylipäänsä muuttaa muulla keinoin kuin käräjöimällä? Elatussopimukseen ei ole kirjattu tästä asiasta mitään, vain maksun summa euroina/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt isompi lapsi 16-vuotias ja hänen isällään lisäksi viisi lasta uudessa liitossa. Jossain vaiheessa vuosia sitten, kun isä oli työttömänä ja muutama lapsi syntynyt siihen perheeseen, hän pyysi elatustuen pienentämistä ja minä hölmö kilttinä ihmisenä suostuin siihen vapaaehtoisesti. Olen katunut sitä monen monta kertaa. Silloin hän lupasi maksaa ekstraa jossain vaiheessa, kun pystyy esim. harrastuksiin ym. Ja pyh niitä rahoja ei vielä tänä päivänäkään ole näkynyt. Minun mielestäni ei kannata vapaaehtoisesti suostua pienentämään, koska tuskin isä viitsii lähteä oikeuteen moisen asian kanssa. Pysy lujana!

Vierailija
4/5 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa lähestyä ensin lastenvalvojaa ja lapsen äitiä ja kertoa koko tilanne. Asuntolainan lyhennykse tja korot lasketaan asumismenoiksi uuden laskelman mukaan.

Yksi lisälapsi ei vielä ole yksinään peruste mutta olennaisesti alentuneet tulot (jos ei itse ole aiheuttanut sitä) JA kohonneet asumiskulut JA lisälapsi mielestäni ilman muuta vaikuttavat.

Ottakaa asianajaja, jos teillä on kotivakuutuksessa oikeusturvavakutus, se kattaa kuluja, jos on olemassaoleva elatussopimus.

Minusta on sydämetöntä ja varsin julmaa kommentoida, että älä nyt ihmeessä suostu jne.

Onko tarkoitus kostaa vai ovatko kaikki NOIN katkeria???

Vierailija
5/5 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vähän ihmettelen tuota viestiä, jossa isällä on uudesta liitosta viisi lasta eikä sekään olisi peruste muuttaa elatustuen määrää. Onhan (kai?) selvä, että jos ydinperheeseenkin syntyy lisää sisaruksia, se vaikuttaa vanhimpien elintasoon jonkin verran.

Meidän tapauksessa en missään nimessä haluaisi riitauttaa tätä hommaa tai mennä oikeuteen tms. sillä mekin kuitenkin tullaan toimeen. Tuntuu vain siltä, että koska äiti on selvästi suurituloisempi kuin isä tällä hetkellä (ero oli pienempi kun sopimus aikoinaan tehtiin ja esim. lapsen harrastuksista, vaatteista ja matkustamisesta näkee, ettei siinä päässä tarvitse venyttää penniä), eikö elatuksenkin painopistettä pitäisi muuttaa. Isä on vaihtanut ammattia pienituloisempaan, mutta itselleen mielekkäämpään työhön (eli onko se sitten oma vika?), joka toisaalta myös mahdollistaisi etälapsen olon meillä enemmän kuin ennen. Meistä olisi fiksua, että maksettaisiin vähemmän ja hoidettaisiin lasta enemmän, mutta jos ei systeemiä ilman oikeudenkäyntiä voi muuttaa, antaapa olla sitten.

Ottakaa vielä kantaa, ajatus kiinnostaa ihan periaatteenkin tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän