Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkoilu kuumeessa?

06.09.2007 |

Mikäs on nykyinen ohjeistus ulkoiluun flunssan aikana? Pojalla (1v 3kk) lämpöä, nuhaa ja köhää. Onko rattaissa istumisessa pienen ulkoilun aikana haittaa vai päteekö edelleen sääntö, ettei ulos kuumeessa. Jos näin on, niin mihin tämä sääntö oikeastaan perustuu? Eihän rattaissa istuminen kai pahemmin rasita (ainakaan enempää kuin sisällä touhuaminen, eihän tuollainen taapero kuitenkaan sängyssäkään makoile...) ja luulisi ulkoilman tekevän ihan hyvää tukkoiselle nenälle ja muutenkin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen itse asian kanssa pähkäillyt ja sitä lääkäriltäkin kysynyt ja ohje on ollut, että saa mennä ulos. Ei tarvitse lasta sisällä makuuttaa. Meillä siis lapset ovat hyvin virkeitä myös kuumeisina ja jos emme mene ulos, ovat suorastaan höyrypäisiä. Kun menemme ulos, touhuavat siellä, voin istuttaa vaikka kiikussa välillä, niin sitten ne syövät ja saan ne myös nukkumaan. Jos olemme sisällä, eivät syö kunnolla, eivät nuku kunnolla ja riehuvat kuin heikkopäiset. Sellaisen ohjeen olen saanut, että jos lapsi on hyvin kipeän oloinen ja haluaa vain nukkua, niin sitten ollaan tietysti sisällä tai jos on nuha ja on pakkasta ja tuulee, niin sehän tuntuu nenässä pahalta, niin silloinkin ollaan sisällä, mutta muutoin voi olla ihan vapaasti ulkona jos lapsi näyttää jaksavan. Täytyy vain huolehtia, että ei tule lapselle kylmä ei tietysti tarvitse tulla hikikään. Ja näillä säillähän nuhanenän on todella paljon helpompi hengittää ulkona. Hyviä ulkoiluja.

Vierailija
2/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun keuhkot rasittuu kylmästä ulkoilmasta...? Tää nyt on ihan mutu-tietoa, koska itse olen ulkoilut kummankin lapsen kanssa vaikka kuumetta olisi ollut vähän. Eikä ainakaan meidän kohdalla ole tauti pahentunut tai pitkittinyt tästä syystä. Tosin nää mun kaks muksua pysähtyy vasta tosi kovassa kuumeessa, eli itseasiassa vaunu-lenkki on toiminut hyvänä lepohetkenä lievässä kuume-räkä-taudissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei syy olla ulkoilematta. Hikoilla ei saa, eikä palella myöskään tai kastua. Eli kelin ja jaksamisen mukaan saa ulkoilla. Itse tosin olen huomannut, että räkäinen lapsi toipuu nopeammin, jos pitää sisällä päivän-pari, erityisesti jos on kosteat kelit. Mutta yleensä siis ulkoilemme pienessä kuumeessa kyllä, sovitamme vaan tekemiset sen mukaisesti.

Vierailija
4/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri noin, että rattaissa istuen tai niin, että lapsi itse kontrolloi jaksamistaan. Kuume laittaa elimistön lämmönsäätelyjärjestelmän vähän sekaisin, enkä sen takia itse ulkoilisi kylmällä säällä pitkiä aikoja. Ulkona on kuitenkin vain +10C ja elimistössä +37 normaalisti... Eli ulkoilu kylmällä säällä voi nostaa kuumetta entisestään. Mutta ehkäpä tässäkin asiassa saa luottaa omaan maalaisjärkeen. Omalla kohdallani en ahluaisi mennä ulos jos minulla on vähänkään lämpöä, en tiedä sitten kuinka hyvin minkäkin ikäinen osaa tätä asiaa omalta kohdaltaan tulkita. Jos on muuten hyväkuntoinen ja jaksaa sisälläkin leikkiä, ei pieni vaunulenkki tee pahaa. Mutta ei varmaan kannata myöskään tahallaan mennä puistoon yms. tartuttamaan toisia lapsia...

Vierailija
5/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin ulkoillaan, vaikka jompi kumpi lapsista olisi kuumeinen - olotilan mukaan tietysti. Jos pienempi kipeä ja vetelä ja kiukkuinen, niin sitten lähdetään vaikka kävelylenkille pienempi rattaissa ollen. Neljän seinän sisällä tulemme kaikki hulluiksi ;). Pakkasella en ole ollut ainakaan pidempiä aikoja. Ja aina katsonut esim. pihalla ollessa, että ei ole muita, joita tartuttaa. Se minusta aina hyvä ottaa huomioon.

Vierailija
6/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa järki sanoo että voinnin ja jaksamisen mukaan.

Ja voisi kuvitella että hyvä vain että saa kosteaa ilmaa hengittää.

Olemme myös säällä kuin säällä ulkoileva perhe, ja lapset todella kaipaa ja kinuaa ulos kipeinäkin.

Mutta käytännössä olen todennut, että jos malttaa sen yhden tai kaksi päivää pysyä sisällä, tauti talttuu nopeammin.

Eli, tänään ollut sisäpäivä, raskasta, mutta tähän olen päätynyt.

Vierailija
7/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on lääkäri ohjeistanut, että jos lapsi jaksaa leikkiä, niin ulos voi mennä normaalisti. Ei kuitenkaan niin, että kuumetta alentavan lääkkeen voimalla riehutaan ulkona ja sitten väsähdetään täysin, kun kuume taas nousee lääkkeen vaikutuksen hiipuessa.

Kylmä ilma supistaa turvonneita limakalvoja, joten siinä mielessä ihan terveellistä flunssaiselle, kun on tarpeeksi lämmintä ja tuulenpitävää vaatetta päällä. Yhdellä lapsellani oli kerran keskellä yötä äkillinen kurkunpääntulehdus, eli ei meinannut saada henkeä. Terveysneuvontapuhelimessa sanoivat viedä heti lapsi ulos pakkaseen, koska se auttaa limakalvoja supistumaan ja ilmaa kulkemaan kurkussa. Ajettiin kyllä sitten ikkunat auki sairaalaan ja hyvä oli, että mentiin.

Vierailija
8/8 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut oppinsa joskus kivikaudella kun sanoi ettei kuumeessa ulos. No on se kyllä ettei niidenkään sanaan voi luottaa, tai ainakin pitää kysyä kolmelta lääkäriltä ja sitten tehdä sen mukaan mitä 2 sanoo...