***LOKAlutusten loppuviikkko***
Kommentit (24)
Edellinen jättipino täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11179368&p=&mpage=1&tmode…
Hurjaa Katuska, siun ei tarvi laskea raskausviikkoja enää vaan päiviä vauvan syntymään. Ootko aamukamman hankkinu? ;) Ei vaan, voihan se vauva vielä yllättää, mutta varmaan jännä tunne, kun tietää koska viimeistään on nyytti sylissä.
Eikös jollakulla muullakin ollut jo vauvan syntymäaika sovittuna?
MAHAG: pitihän se mun myös kaivaa mittanauha esiin....
Pituus 172cm, paino 77,5 kg eli +17 kg, sf-mitta 32 cm ja mahan ympärys 109 cm! Aika jätti :)
Mut nyt aamukaffelle!
S rv 34+6
Täällä ei kummempia, seitsemän viikkoa vielä/enää. Selkäkivut istuessa töissä (keskiselkä luultavasti mahan painon vuoksi) aivan sietämättömät välillä, ei meinaa kivun takia henki kulkea välillä, ja voitte kuvitella, olen yrittänyt kaikki mahdolliset asennot ja venytykset ja jumpat.... Vain Burana puuttuu..;). Aion kinuta sairaslomaa ensi viikon loppupuolella, mutta sinne saakka ajattelin vielä sinnitellä 100% töissä. Onneksi kohta on viikonloppu niin pääsee loikoilemaan.
AJL
heipä hei,
Eilen oli lääkäri ja kohdunsuu auki 4cm. Lääkäri joutu ihan tarkistamaan. Onko muilla näin paljon auki tai kokemusta? Lääkäri varoitteli, että nopeeta voi tulla ulos, ettei kande jäädä kotiin kökkimään. Toiveena ehtiä sairaalaan. Esikoinen tuli 6h 45min, mut silloin sairaalan mennessä 4cm auki ja viikkoja 40 + 3 viikoilla.
Eli toista odottelen ja tämä eilinen lääkäri toi vähän säpinää. Aloin pakkaa sairaalakassia, mutta ei sinne oikeen kaikkee voi vielä laittaa. Isäntä sitten tuo..
kyllä kaiken näkösiä kipuja ja närästystä, mutta jotenkin tuntuu, että pientä se on, kun vaivat katoo ajan kanssa. Eniten jännittää kumpaa sukupuolta. kummatkin tervetulleita, mutta jännitys on sellasta lottovoittoa odotellessa meininkiä..
Onkohan muuten lokakuu kiireinen kuukausi sairaalassa kun tiedän lähippiristä 5 jotka odottavat tuolloin lastaan..
viikkoja 36+0
Voi hurja, mikä jättipino tuo edellinen olikin. (olis pitänyt laittaa lapulle ylös, mitä siellä jutskattiin...ei pysty enää muistaan)
Tuntuu jotenkin, että aika olis pysähtynyt. Sairasloman alkuhuuma on ohi ja ihan joka kauppa kierretty, turhia ostoksia tehty. Nyt on muutama päivä mennyt oleillessa, makoillessa ja laiskotellessa. Huom. vaan päivisin! Iltapäivällä perhe saapuu kotiin ja hiljainen oloilu katoaa.
Ihan oudon hiljasta päivisin, enkä osaa tehdä mitään. Eikä oikeestaan kauheemmin huvita edes. Saa sen pyykin järkättyä illallakin ja ruoka maistuu paremmalta vastavalmistettuna. Joten mitäpä tässä paineita kerään. Rennosti vaan!! (tota tarttee hokee itselle, sillä morkkis on illalla ihan järjetön, kun ei ole tehnyt päivän aikana mitään)
Eilen illalla masussa ei ollut normaalia rytkettä, ihan meinas unet mennä. Piti tökkiä ja herättää mies tunnustelemaan vauvan liikkeitä. Ei tullut!! Nukahdin jossain välissä ja aamulla taas aloin " kuuntelemaan" mitä masussa tapahtuu.. Aamupäivän aikana ei yhtään mitään. Mies soitteli päivällä ja sanoi, että vauvalla on vapaapäivä. Tai jospa masukki onkin vaan väsynyt.. Joo joo!! Sanoin ukolle, jos ei kahteen menessä ole liikettäkään tuntunut, niin lähdetään lääkäriin.
Makea on tämän masukin mieleen, sillä aina (ja sehän tietty on tosi harvoin, öhöm), kun syön suklaata tai muuta herkkua, alkaa sellanen rytke, että tuntuu toukan tahtovan vatsanahan läpi ulos. Puhelun jälkeen nautiskelin puolikkaan suklaalevyn ja johan pomppas. Tuntui, kun olisin itsekkin hypännyt sohvalla. Ihanaa!! Nyt onkin koko illan ollut sellainen meno, ettei tarvi liikelaskentaa harrastaa.
Helpotti ihan uskomattoman paljon!! Ette usko, mikä masis meinas iskee.
Miks mä en muista mitä olitte kirjoittanut?! Jos raskauden alussa aivosoluja " valuu" lapselle, niin kai ne uusiutuu? Eihän tää tyhmyys ja muistamattomuus ole pysyvää?! :)
Ai niin, olihan siellä masunkoko galluppi. Mulla ei ole hajuakaan missä meidän mittanauha on... rullamitta taitaa olla ainoa ja sekin on autotallissa. Siis mä koitan etsiä huomenna sen nauhan!! Saan jonkun operaation käyntiin, kun muuten olen niin laiskiainen.
Nyt menen, taisin viedä koko viikon edestä palstatilaa. Kiitos, jos joku jaksoi lukea loppuun asti:)
PeppiMama rv 32+4 (?) ja poppoo (nukkuva sellainen)
mulla oli ensimmäistä odottaessa kans kauan aikaa kohdunsuu auki useamman senttimetrin - viimeisellä lääkärikäynnillä 37+ viikoilla 5cm.
Synnytys alkoi sit vesien menolla 39+1 ja kesti 2h50min. Et ei kyllä kannata sun kovin kauaa kotona ihmetellä sit kun alkaa tuntumaan et jotain tapahtuu. =)
T: M 35+5
Jos oli Katuskalla aikainen aamu, niin meillä venyi kyllä pitkäksi... Esikko nukkui kahdeksaan (ja se on luksusta, uskokaa pois!), ja juuttui sitten yöpaitaansa. Vetskari oli mennyt yön aikana rikki, eikä lopulta auttanut muu kuin purkaa haalaria sen verran että saatiin se pois päältä. Sehän oli tietty tosi helppoa kun tuo reipas 1v5kk olisi halunnut puuhailla ihan muita juttuja, ja kakkakin sillä oli housussa... Päästiin tuntia tavallista myöhemmin liikkeelle, ja jotenkin koko päivä tuntui sitten vähän kummalta kun ei oltu " aikataulussa" ...
Kävin shoppaamassa tuplavaunuihin sopivan hoitokassin ja tulipa hankittua siteitä ym. sairaalakassiinkin. Tuntuu ihan uskomattomalta että kohta voi jo vauva alkaa syntymään! Ja toisaalta olisin jo ihan valmis... Yritin myös löytää vauvalle jotain söpöä kotiintuloasuksi, mutta ei tosiaan löytynyt oikein mitään riittävän unisexiä kuten joku jo valittelikin. Hm. Esikkoa odottaessa Kappahalissa oli kaikkea kivaa ihan pienille, mutta nyt ei sieltäkään oikein löytynyt mitään. Paras minkä löytsin oli H&M:n sellainen " lehmäasu" , mutta siitä oli jäljellä vaan kokoa 44cm ja meidän lapsi tuskin niin pienenä syntyy...
G: Äitiyskortin mukaan pituutta on 167cm, painoa tullut noin +11kg ja vatsanympärys 110cm (ollut jo aika kauan). Vähän on suuremmat lukemat kuin esikosta, ei kuitenkaan paljoa.
Vähän oli mietiskelyjä VAATTEISTA ja KEHON PALAUTUMISESTA tuossa edellisessä pinossa. Ei se palautuminen ihan hetkessä tapahdu, vaikka loppuviimein olin kyllä aika yllättynyt sen nopeudesta. Tietenkin se on hyvinkin yksilöllistä. Kannattaa kuitenkin henkisesti varautua siihen että ainakin imetyksen ajan keho on edelleen muutoksessa, ja vielä sen jälkeenkin tapahtuu kaikenlaista. Eräskin lääkäri väitti minulle tunnistavansa synnyttäneen naisen kaupungilla lantiosta, joten ihan " tyttöajan" mittoihin pääsemisestä ei ehkä kannata edes haaveilla..?
Ihan parissa kuussa kuitenkin esikon jälkeen pääsin takaisin omiin vaatteisiin, jopa nopeamminkin. Sitten vaan huomasin että vanhat vaatteet olivat vähän epäkäytännöllisiä (= eivät auenneet edestä eli hankalia imettäessä), ja muodot olivat muuttuneet niin että kaikki paidat olivat liian lyhyitä (eikä sitä arpista mahaa halunnut esitellä). Ostinkin sitten vinon pinon imetystoppeja (kesää vasten) vaikka se vähän kalliiksi tulikin. Onhan se vähän raastavaa kun jo tutuksi käynyt oma vartalo muuttuu koko ajan, mutta nyt olen yrittänyt suhtautua siihen rauhallisesti ja malttaa odottaa tilanteen jonkinlaista tasaantumista. Ostan muutaman vaatteen kerrallaan niin on sitten aina edes jotain istuvaa...
Jahas, tässä on taas syntymässä romaani ja nukkumaankin pitäisi päästä... Siispä äkkiä pois koneelta!
Suhni & Monni (34+0!)
No nyt tuntuu vähältä jos minulla on hieman auenneet, pehmenneet ja lyhentyneet paikat. Olisin kai ihan hermona jos olisi tosiaan jo 4cm auki. Sitä vain odottaisi koko ajan että lähtö tulee hetkenä minä hyvänsä ja kuitenkin voi mennä vielä aikaa. Nytkään en oikein osaa asennoitua että pitäisi lähteä muka kohta(pahimmillaanhan voi mennä vielä vaikka 8viikkoa!!!,mutta toivon sitä kuutta mielummin) laitokselle.
Piti minunkin kaivaa mittanauha esiin ja sehän näytti 102cm, aikas kivan kokoinen ja kerrankin on kiinteä maha =) Kohta se taas hyllyy...Pituutta löytyy noin 164cm ja paino viime neuvolassa 78, tullut siis noin 10kg...öhömm..taidan tehdä tällä kertaa taas painon kanssa jälleen henk.koht. ennätyksen jos vauhti jatkuu samana =) Eipä tuota nyt vaikuta vielä murehtia.
Mulla tosin sairaalaan on jäänyt vain se, mikä on tullut vauvan muodossa kotiin. Siittä se sitten pikkuhiljaa on tippunut, mutta kyllä on pitänyt imetyksen lisäksi tarkkailla mitä suuhunsakin laittaa.
Eilen tein jopa taas hankitoja itselle ostin rintapumpun ja vauvalle kylpyöljyn. Löysin suht edullisen käsipumpun, jollainen mulla oli viimeksikin(joka on hukkunut matkanvarrella jonnekin) Ja kyllä se on tehtävänsä täyttänyt.
Vaatteista synnytyksen jälkeenkin oli puhetta ja olen ainakin itse päätynyt ensi alkuun käyttämään trikoisia ja joustavia vaatteita. Ei puhettakaan että olisi mieli tehnyt farkkuihin ahtautua. Yhdet imetysliivitkin pitäisi valmiiksi ostaa kun eihän nuo edellisiltä kerroilta olevat sovi. Joka kerta on kuppikoko kasvanut ainakin yhdellä koolla ja jäänytkin siihen. Tällä kertaa on jo suurentuntu sen yhden koon ja jos imetys vielä kasvattaa lisää niin....plääh...eivät ole siis mitkään pienet alunperin olleetkaan ja nyt ollaan jo 75F-kupissa menossa..Anteeksi vain tilitys mutta välillä meinaa ottaa päähän tämäkin asia...
Mutta nyt taas pyykkivuoron valloitukseen.
moonshine 33+3
Hui, täällä oli mahoja mittailtu.
Itse edustan odottajia, jotka pysyy kaukana muista mitoista kun pakollisista.
Ei kai nuo aivan järisyttäviä ole pituuteen nähden mulla, mutta kammoksun aina mittaamista kaikissa muodoissaan.
Nytkin edellisestä jäi kiloja, onneksi nyt tässä odotuksessa niitä ei ole tullut montaakaan, vielä kyllä ehtii.
Eilen oli kiva päivä, ikeassa käytiin pyörimässä.
Vaikkei mitään löytynytkään, uutta kotia on aina mukava mielessä sisustella jos minkäkin näköiseksi=)
Nyt kun vaan jo pääsisi toteuttamaan sinne ideoita, huoh.
Lapsetkin alkaa olemaan kunnossa sairasteluiden jälkeen.
Johan tuo tauti pyörikin piiiiitkään, kun kaikki 5 oli vuorotellen kipeänä.
Nyt normaali arki jatkuu.Koululaisia joka aamu 7 heräteltävä ja eskarilainen viedään, kröhöm, aina kun ehditään..
Eilen ja tänään oltiin myöhässä 15min.
Onneksi mun lapset ei ota tollaisista tilanteista sosiaalisia paineita, vaan menee reippaana sekaan.
Kun yksi äiti tilitti oman lapsen myöhästymisestä ja sitä seuranneista jälkimainingeista opelle viime viikolla.
Meno masussa on jatkunut samanlaisena, suht rauhallinen " kaveri" , omat vakiohetket sellaiselle venyttely kieppumisjumpalle.
Ei juurikaan potkia ryttyytä kipeästi.
1 masukki mulla on vaan potkinut välillä niin että luut olleet hellinä.
Oma olo muutenkin mielialoja lukuunottamatta suhteellisen mukava ja hyvä, varsinkin viikkoihin nähden.
On päiviä kun kroppa tulee jälkijunassa, kun minä lähden ja nousen vauhdilla, mutta useimmiten nyt on ollut vähemmän norsu olo.
Liekö vauva laskeutunut, vai mikä se on, mutta henkikin kulkee melkein normaalisti=)
Joten tällä hetkellä porskutellaan mukavilla mielillä, vielä on kuitenkin 7 viikkoa jäljellä.
Leppoisaa viikonloppua kaikille lokamammoille.
Tuttiina ja nyyttinen 32+6
kun näitä viestejä kuitenkin päivittäin lueskelen! =)
Alkaa kyllä pikkuhiljaa tympäsemään tämä olotila! Ja lykkäs vielä flunssan tähän kaiken muun lisäks! =( Vauva on laskeutunut ja on niin järkyttävät kivut 24/7 tuossa häpyluussa & nivusissa että ei tiiä mitenpäin pitäis olla.
Itse en ole masua mittaillut enkä muutakaan, mutta neuvolakortin mukaan pituutta on 169 ja painoa on tullut 6,7kg. Nyt siis vähän päälle 60kg paikkeilla mennään. Aika lailla samoihin taitaa päätyä tämä kuin esikoista odotellessa. Silloin tuli 9,5kg.
Vielä tuosta paikkojen aukeamisesta. Aikaisemmin jo mainitsinkin millainen tilanne oli viimeraskaudessa. Tätä pikkukakkosta odottaessa jouduin keskiraskaudessa vähän väliä käymään äitiyspolilla seurannassa, että miten kohdunsuun tilanne etenee. Yllätyksekseni ja ONNEKSENI viimeisessä kontrollissa viikolla 33+5 kanavaa oli vielä 2,6cm jäljellä ja sisäsuulta vain hieman auennut! Nyt en sitten enää halunnut lääkäriseurantaa, koska 34 viikon täyttymisen jälkeenhän vauvan maailmaantuloa ei enää lääkkeellisesti estellä, vaan otin vain rauhallisesti ja lepäilin 35 viikon täyttymiseen asti. Nyt sitten seuraava kontrolli joka on viikonpäästä, on terveydenhoitajan tekemä, ja täysiaikaisuuden kynnyksellä, 36+6. Päätin tuon em. asian ihan vain sen takia, että koska viimeraskaudessa huoli oli aivan suunnaton kun tiesi mikä on tilanne ja kaikki vielä " pelottelivat" että se tulee enneaikojaan ja vauhdilla. Nyt sitten odottelen onnellisen tietämättömänä kohdunsuun tilanteesta että milloin vauveli päättää maailmaan tulla. =)
Mutta nyt kuuman mehun kautta takaisin sängynpohjalle flunssaa hoitamaan! =) Mukavia viikonloppuja lokamammoille!
T: M 35+6
Vähän on sellainen hötky olo, tsekkaan koko aika työmeilejä enkä osaa rauhoittua.
SannaP, Suhni ja moonshine olivat ainakin kommentoineet tätä vaateasiaa. Ehkä on tosiaan paras ottaa järki käteeen ja ostaa uusia rytkyjä vasta sitten kun näkee miten paljon pienenee ja missä tahdissa. Ja jos SannaPlläkin oli mennyt puoli vuotta siihen että lantio oli palautunut entiseen kokoon. Tilaankin vaan sit jonkun neuletakin ja pipon, lapaset ja kaulaliinan Henkka Maukalta¿ne nyt mahtuu ainakin :)
ja vielä tästä ulkonäöstä, katselin eilen haikeana vanhoja farkkuja, uskomatonta että ei siitä nyt ole kuin reilu puoli vuotta kun vielä niihin mahduin. Mutta on tässä yksi hyväkin puoli, jos ja kun joskus vielä mahdun niihin, niin en enää koskaan ajattele että mulla iso takapuoli. :) nimittän ei todellakaan ole ollut ja nyt on
Suhni: mä ostin just sellaisen lehmä- veluuriasun babylle HMstä. Ostin 56 senttisen. Aloin muuten tänään peseen vaavin vaatteita, eihän niitä nyt lopun kaiken kovin montaa koneellista tule.
riza 35+2
On se kerrassaan uskomatonta, että nota vauvoja alkaa nyt sitten tipahdella maailmaan. Näinkö nopeasti tämä matka on kuitnekin mennyt? Mulla on jotenkin tajuamis ongelmia kun kaikki sanoo, että niinkö pian ja eihän sulla ole enää sitten juuri mitään jäljellä...ja omasta mielestä niintä viikonloppuja on vielä muka NIIIN paljon...
Mahasssa käy täälläkin melkoinen möyrintä, ei oo tälläistä aiemmin koettu. Kuulemma pää on tukevasti kiinittynyt. Ensi viikolla lekuri, joten varmaan sitten saadaan tietoa ennemän kohdunsuun/kaulan tilanteesta. Jännää. Me meinattiin vielä ensi vkl lähtwä hotelliyötä viettämään Hesaan mutta katsotaan nyt sitten.
Oma olo on ollu selkeesti väsyneempi tällä viikolla - ja jalkoja särkee, samoin käsivarsia kun kyljellään joutuu pötköttämään..puhumattakaan jalkapohjien kivuista...voih. Tällä viikolla alkoi mammajooga ja se oli kyllä ihan kivaa ja rentouttavaa. Tänään vähän yritin tehdä niitä harjoituksia itsekin...
Meillä kaikki on valmista vauvaa varten, tällä viikolla kasattiin sänky ja vaunutkin haettiin...joten nyt sitten vaan orotellaan... ;)
Mukavaa viikoloppua ja tsemppiä
katarina+reino 34+3
En olekaan kirjoitellut pitkaan aikaan... Toista en ikina paassyt tanne sivustolle jostain kumman syysta. Nyt olen ollut kotona viikon sairaslomalla korkean verenpaineen vuoksi ja viime paivat aika epamaaraisessa kunnossa ja ramppaillut laakarilla melkein joka paiva, joten koneelle ei ole paljon paassyt/jaksanut. On ollut niin paljon viesteja, etta huh, kestipa niiden kahlaaminen! Onnea todella paljon jo synnyttaneille! Ja upeaa, etta kaikki on ehtinyt nain pitkalle ja suurin osa tuntuu voivankin ihan hyvin.
Sannalle: Myos me juhlimme, kun paasimme esikoisen syntyman (34 + 5) paivamaaran ohi : ) Nyt on tavoitteena, etta saataisiin tama vauva taysiaikaiseksi, ja siihen ei ole onneksi enaa paljon aikaa. Tsemppia kaikille, joilla synnytys haamottaa lahitulevaisuudessa.
Sairaalakassista: Pakattu on jo pari viikkoa sitten : ) Yksi asia, mika viela pitaisi lisata on pieni " lahja" vauvalta isoveljelle. Kolmevuotias on alkanut osoittaa uhman merkkeja, on kai hanesta hieman hammentavaa, etta aiti ei enaa leiki kovin riehakkaasti hanen kanssaan ja isakin on usein topuuttelemassa, etta " varovasti, kun aidilla on vauva masussa.." .
No, tanaan mentiin taaas kerran ultraan ja paasi jopa pieni poikakin mukaan (ei ollut oikein vaihtoehtoja, hoitopaikka oli kiinni ja ei mies halunnut missata), kyllahan han taisi aika hyvin ymmartaa, etta laakari katsoi kameralla aidin masuun ja vauva siella oli. Ehka se toi vahan konkretiaa asiaan, tieda hanta...
Onpa janna kuulla, etta monella on jo tassa vaiheessa kohdunduu auki jonkin verran! En itse asiassa tiennyt sen olevan mahdollista ennen syntyman alkamista (tiedoton tallukka olen). Itsellani on viela taysin kiinni ja korkealla, vauva ei ole sen puolesta valmis viela syntymaan vahaan aikaan, kai, mutta omalla kohdallani on melko mahdollista, etta synnytys kaynnistetaan viikon - parin kuluessa verenpaineen takia. Hmmm...siita saattaa tulle pitka ja kivulias kokemus. Vahan hermostuttaa...mutta uskon etta kaikki menee hyvin.
No, nyt pitaa menna taas lepaamaan, jaan mielenkiinnolla odottelemaan kaikkien kuulumisia.
T: 07Mamma (35 + 6)
Aika hiljaista tosiaan on näin viikonloppuisin ja verrattuna edelliseen megapinoon. Itsekin vain pikaisesti piipahdin kuulostelemaan että mitäs teille kuuluu.
Ihanan aurinkoinen ilma ja täytyneekin lähteä lasten kanssa puolukkaretkelle. Eihän se ihan ole sitä hiljaista kotieloa mitä lääkäri määräsi, mutta istuskellaan sitten olon vaatiessa vaikka kannon päälle eväitä nautiskelemaan =) Pääasia että lapsilla on mukavaa ja eipä haittais vaikka niitä marjojakin kertyis. meillä kun tuppaa puolukkaakin menemään n.20 litraa vuoden aikana jos sitä vain on saatavilla.
Mites teillä, joko on syksyn sato säilötty vai tuleeko mielummin vierailtua kaupan pakastealtaalla tarpeen mukaan? Meillä vielä nuo puolukat tosiaan puuttuu ja hillat jäivät kokonaan metsään kun ei niitä oikein löytynyt. Mutta monet piiraat on jo syötykin...hmmm...mistähän johtuu tuo painonnousu...
Vauva hauskuutti kun makoilin sohvalla ja laitoin kaukosäätimen vatsan päälle. Kylläpäs oli lapsilla naurussa pitelemistä. POika varsinkin on alkanut käydä välillä aina taputtelemassa masua ja halimassa äitiäkin siinä sivussa. On nyt tainnut oikein todella tajuta että on sieltä jotain tulossa =)
Mutta nyt reippaasti ulos. Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille!
moonshine 33+4
Täällä voidaan ihan hyvin turvotuskin vähän vähentynyt.Ensi viikolla sitten neuvola ja eka valmennuspäivä.Jännää nähä miten monta meitä siellä on..
Täytynee varmasti kysyä koska aikaa varataan siihen synnytystapa-arvioon.Sielläkin ois kiva piipahtaa. Lantiossa alkaa kyllä tuntua painontunnetta tai kun nousee maasta ylös niin vähän kirpaisee jonnekkin kohdunsuulle.Kohta täytyy lähteä täältä porista ajelee kaverin kolmekymppisille pohjanmaalle.Onpa taasen mukava istuskella autossa pari tuntia.
Onneksi ollaan siellä sitten yötä ei tarvi ihan heti takasin ajella.Koittakaa nyt jaksaa nämä vikat viikot enään ei paljoa ole jäljellä. Sain sentään pinnasängyn maalattua ja hoitopöydän saan alkuviikolla saa sitte alkaa järkkää vaaville vaatettta valmiiksi.
Sairaakakassia en kyllä oo ajatellut vielä pakata ensimmäistä kun odotellaan niin luulisi ettei kovin aikasin tarvitsisi synnärille lähteä....luulisin...
Kai ne luulisi tekevän sen arvion joskus 38 viikolla vai...Täällä kun mennään yli neljän kilon käyrällä niin ois kyllä mukavaa tietää missä mennään.
34+2 menossa
Tänään on rv 36+1, esikoinen syntyi rv 36, joten nyt ollaan jo ainakin päivän pidemmällä kun viimeksi. :)
Rv 34 lääkärissä paikat oli kiinni ja nyt torstaina neuvolassa vauva ei ollut vielä kiinnittynyt. Sf mittakin oli tipahtanut 1,5cm alaspäin. Muutamina päivinä on ollut jomotusta selässä, esikoisestakin supistukset tuntuivat vain selän jomotuksena. Tässä jännäilläänkin, että koska tällä kertaa lähdetään synnyttämään. Kaikki on jo vauvalle valmiina, vain vauva puuttuu. Minä tosin en ole sairaalakassia vielä pakannut, senkin ajattelin tässä ihan pian tehdä. Olo on muuten hyvä, mutta yöllä kyljen kääntäminen on vaikeaa.
Hyviä vointeja kaikille!
belem ja mönkiäinen rv 36+1
Hitsi, kun meinaa olla päivät sekasi jo heti tässä ä-loman alkuun, mutta vissiin se lauantai tänään on...? ;) Mieskin kun oli loppuviikosta vapaalla, mutta tänään taas meni töihin, niin eihän tässä meinaa mitenkään pysyä kärryillä viikonpäivistä.
Eilen tuli sitten keiteltyä " tutti-soppaa" eli tuttipullot ja parit tutit sekä rintapumpun laitoin jo valmiiksi vauvaa varten. Turvakaukalossa on jo vauvalle kotiutumisvaatteet valmiina, tai no body ja housut pitää vielä silittää. Sairaalakassi-listaa sain jo aloiteltua, mutta mitään en oo vielä pakannu, kun en oo osannu päättää, mihin laukkuun ne tavarat pakkaan (joo,pöljä mikä pöljä oon).
Tänään ja eilenkin on tuntunut semmosta menkkamaista jomottelua alavatsalla. Esikoisen synnytyssupistuksethan alkoi juuri tuolla jomottelulla ja ei ne oikeastaan muualla tuntunukaa ku just tossa alavatsalla (senpä vuoksi ei käyrällekään piirtynyt kunnon supistuksia missään vaiheessa, kun pitivät anturia tossa navan yläpuolella eikä kukaan sitten meinannu uskoa, että aion oikeasti synnyttää..). Mutta tuskinpa nää nyt kuitenkaan on vielä sitä itteää, kun niin harvakseltaan jomottelee. Näin on ainaki toivottava. Lääkärikin on vasta 18. päivä, mielenkiinnolla kyllä odotan, mikä tuon alakerran tilanne on.
Hurja tilanne NASUlla! Huh, en tiiä mitä tekisin, jos itelläni todettais paikat noin kypsiksi. Varmaan makaisin vaan kotona jalat kohti kattoa (esikoisen kanssa oliski tosi helppoa). Onneks sulla kuitenkin viikot jo noinkin pitkällä niin vauva todennäköisesti syntyisi melkosen hyvävointisena vaikka olisikin aavistuksen ennenaikainen.
Mie oon järjestäny ihan hirveesti ohjelmaa tähän syyskuulle. Kavereita ja sukua on kutsuttu kyläilemään harva se ilta ja sitte on synttäreitä ja leffa-iltaa 100 km:n päässä kotoa ja kahden viikon päästä mennään esikoisen kanssa kaksistaan Helsinkiin päiväksi pyörimään. Taidan olla vähän hullu, mitä jos sitte synnytys käynnistyiski siellä yllättäen taas vaikka vesien menolla..? No, mies sanoi, ettei sitä kuitenkaan kannata kotiin linnottautua, onhan niitä sairaaloita muuallakin.
Eilen leivottiin koko perheen voimin sämpylöitä pakkaseen, sit sieltä löytyy ruokaa vähän useempaa sorttia ja vajaat 10 kg puolukoita sekä mansikoita. Mansikat tuli hankittua läheisen marketin pihamyynnistä ja puolukat on appivanhempieni keräämät. Olis kyllä mukavaa itseki lähteä marjastamaan, mutta tän mahan kanssa homma tuntuu turhan vaivalloiselta. Ehkäpä sitten vuoden päästä. :)
Mutta ennen ku tylsistytän kaikki tällä turinoillani, on ehkä parempi lopettaa. Leppoisaa lauantaita!
S rv 35+1
Ei mittää asiaa mulla, kunhan pinoa nostelen. Ja nautiskelen holitonta karpalosiideria, hyvää. :)
Illalla tuli ulkoiltua parisen tuntia, ihana ilma ollu tänään! Sais jatkua koko syksy samanlaisena kuulaan kirkkaan raikkaana.
S
07mamma: Minutkin on määrättiin viime ke lepoon korkean verenpaineen takia. Kävin sairaalassa päivystyksessä viime viikolla. Mun vointini on hyvä, mutta verenpaine on koholla ja virtsassa oli vähän proteiineja. Ens viikolla meen kontrollikäynnille sairaalaan. Kun itsellä on hyvä olo tuntuu tylsältä vain lepäillä. Nyt sitten vain odotellen kotosalla kunnes vauva syntyy. Vaikka kivempi tietenkin lepäillä kotona kuin sairaalassa.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta ehkä pitäisi. Eihän sitä tiedä, vaikka joutuisin kontrollikäynnillä jäämään sisään sairaalaan.
-Nelli 36+3
ajattelin kirjotella, kun on niin hiljaista. Isäntä oli viime yön töissä ja nukkunut hotellissa aamun ja on nyt ajamassa kohti kotia.
esikoinen meni nukkumaan..väsyttää täälläkin, joten piakkoin menen itekin kuhan sämpylät paistuvat. Saa nähä tuleeko laitettua pakkaseen vai meneekö masuun.
yhdessä koossa siis ollaan ja suppareita tulee silloin tällöin n. 1x tunnissa, ehkä.. En kun ole jaksanut kirjaa pitää. Ne varmaan availee tota kohdunsuuta ja sit tipahtaa vauva lattialle. Tuskinpa vaan. Olishan siinä juttua kerrottavana :) eiköhän noihin loppu 6cm tarvita töitä..ehkä..KUn ei oo mitään kaavaa miten nää synnytykset menee..ihan jännittää vaikka ennen lääkäriä ei jännittänyt yhtään.
NO nyt sämpylät uunista ulos ja tämä täti nukkumaan..
Nasu 36+3
Tyttö heräsi tänä aamuna jo kuudelta, itse olisin kyllä mielelläni vielä nukkunut pidempään.
Siivota pitäisi mutta tuo neiti ei kovasti tykkää siitä kun äiti siivoaa ja kulkeekin yleensä perässä ja levittää leluja taas sitä mukaan kun korjaan ne lattioilta pois, että voisi jostakin aloittaa ja kun olen saanut siivottua niin menee kaikki puoli tuntia-tunti niin asunto alkaa ikävästi muistuttaa samanlaista lelukasaa kuin ennen siivousta. Huoh!
Mutta tähän on totuttava vaan vielä hetki.
Sunnuntaina ajattelin tehdä suursiivouksen, siis saunat jne. jynssätä. Mies jos lähtisi tytön kanssa johonkin siksi aikaa niin saisi sitten rauhassa siivota.
Oma olo rauhoittunut kummasti nyt, kun tietää että 3 viikon päästä tänä päivänä meillä on vauva, enkä uskokaan synnytyksen sitä ennen käynnistyvän.
Ei edes asiaa, mutta oli vaan kirjoitettava
Katuska ja 21 päivää vauvan " hakuun"